۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۹:۴۳

تحليلي بر نمايشگاه الكامپ پانزدهم

تحليلي بر نمايشگاه الكامپ پانزدهم حميدرضا سعدي* - دنياي كامپيوتر و ارتباطات برگزاري نمايشگاه‌هاي سالانه تخصصي در كشورها نشان از زنده بودن آن صنف در كشور مربوطه دارد و اينكه هنوز حاشيه سود براي شركت‌ها آنقدر است كه هزينه‌هاي حضور در نمايشگاه را براي آنان توجيه كند. براي مثال يكي از قوي‌ترين نمايشگاه‌هاي سالانه در حوزه فاوا در اروپا نمايشگاه Cebit هانوور آلمان است كه علاقه‌مندان زيادي را از سراسر جهان به خود فرا مي‌خواند. كتاب سال 2005 اين نمايشگاه در مقايسه با كتاب سال 2002 حدود 40 درصد تحليل رفته است و متراژ نمايشگاه نيز تقريباً به همين نسبت كاهش پيدا كرده بود. بنابر اين مي‌توان حدس زد كه وضعيت فاوا در سال 2005 افت قابل توجهي در مقابل سال 2002 داشته است كه ذكر عوامل آن در اين تحليل ضروري نمي‌باشد ولي به هر حال با مقايسه اعداد و ارقام مي توان به نتايج مطلوبي رسيد. در مورد نمايشگاه الكامپ نيز مي‌توان اينگونه تحليل‌هايي ارائه داد، ولي متأسفانه هيچگاه اعداد و ارقام دقيقي توسط متوليان امر ارائه نمي‌گردد تا بتوان بررسي كرد آيا وضعيت صنعت فاوا بهبود يافته و يا اينكه به همان صورت قبلي مانده است، در ضمن عدم هماهنگي بين شوراهاي متولي دولتي و سازمان‌هاي صنفي و اتحاديه‌ها همگي دست به دست يكديگر داده و امكان حضور همه صنف را به نحو مطلوب از بين برده است. درحالي كه اگر كليه عوامل دست‌اندر كار با يكديگر هماهنگي داشته باشند مي‌توان از تمامي ظرفيت موجود در نمايشگاه بين‌المللي تهران استفاده كرد درحالي كه در نمايشگاه الكامپ پانزدهم حدود 40 درصد فضاي موجود مورد استفاده قرار گرفت. حضور كم‌رنگ شركت‌هاي نرم‌افزاري و پررنگ سخت‌افزاري نيز يك بار ديگر رنجور بودن بخش توليد نرم‌افزار در حوزه فاوا را به نمايش گذاشت و اينكه هنوز اكثر شركت‌ها براي پوشش هزينه‌هاي خود اقدام به واردات سخت‌افزار مي‌نمايند و كمتر سمت توليد محصولات داخلي مي‌روند، چرا كه كاربران ايراني هنوز عادت نكرده‌اند براي نرم‌افزارهاي رايانه، حداقل به اندازه ده درصد مبلغ پرداخت كرده، براي سخت‌افزار خود هزينه‌اي پرداخت كنند و كماكان فروش مجموعه نرم‌افزارها به همراه كليد نصب شكسته شده در يك جعبه از رونق خوبي برخوردار است. عدم گروه‌بندي مطلوب سالن‌ها باعث شده تا بازديدكنندگان مجبور شوند همه سالن‌ها را مرور كنند كه اين امر در كشورهاي پيشرفته منسوخ است، البته در نمايشگاه الكامپ به واسطه كوچك بودن خيلي مشكل‌زا نبود، ولي اگر برنامه جامعي براي سال‌هاي آتي ريخته شود به صورتي كه از تمام سالن‌هاي موجود بهره‌برداري شود حتماً اين مورد بايد لحاظ شود. عدم حضور شركت‌هاي قوي خارجي به‌صورت مستقيم در نمايشگاه الكامپ نشان از اين دارد كه بايد در افق بين‌المللي تمامي عوامل اجرايي نمايشگاه برنامه جامعي براي دعوت از شركت‌هاي خارجي داشته باشند تا بتوان با حضور آن شركت‌ها علاوه بر ارتقاء سطح تخصصي نمايشگاه، شركت‌هاي داخلي را نيز وادار كرد به سمت مطلوب شدن گام بردارند و در سطح فعلي نمانند. قرار دادن سالني براي فروش مستقيم و ممنوع كردن فروش در ساير سالن‌ها مي‌تواند به وجهه نمايشگاه الكامپ چهره بهتري ببخشد و باعث نشود سطح نمايشگاه تا حد فروشگاه‌هاي فروش سي‌دي تنزل يابد و باعث شود كه شركت‌هاي معظم داخلي و خارجي از حضور در نمايشگاه به دليل سطحي بودن نمايشگاه منصرف شوند. در ضمن حذف هرگونه برگه بر سر در غرفه‌ها با عناويني مثل «حراج: 70 درصد تخفيف»، «سي دي ايكس موجود است»، «انواع نرم‌افزار با كليد نصب» باعث خواهد شد تا بازديد‌كننده فكر خريد را در سالن‌ها از ذهن خارج كرده و به بازيد علمي و فني خود مشغول باشند و از گلايه‌هاي ممتد فرزندان خود كه اصرار بر خريد سي‌دي خاصي را داشتند رهايي پيدا كرده و اگر قصد خريد داشتند به سالن فروش مستقيم مراجعه كنند. همچنين با توجه به ضرورت امنيت اطلاعات و اينكه در اين حوزه شركت‌هاي زيادي با تجهيزات نرم‌افزاري و سخت‌افزاري اعم از سيستم‌هاي تصويري مدار بسته، قفل‌هاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري، نرم‌افزارهاي نظارتي و ... حضور داشتند مي‌تواند در سال آينده سالني را به امنيت تخصيص داد تا كاربران و مدعوين اينگونه سيستم‌ها بتواند كليه محصولات موجود در نمايشگاه را بازديد و ارزيابي كنند كه البته در ساير نمايشگاه‌هاي بين‌المللي نيز همواره در هر سال يك موضوع كه بحث داغ سال است را انتخاب كرده و سالن خاصي به آن اختصاص مي‌دهند و معمولاً شركت‌هاي مقتدر نيز جداي از غرفه اصلي خود در آن سالن نيز حضور پيدا مي‌كنند. به هرحال هر رويدادي داراي نقاط ضعف و قوت مي‌باشد و محيط رويداد نيز داراي تهديدات و فرصت‌هايي است، بنابر اين بهتر است فرآيند نظرسنجي از بازديدكنندگان و غرفه‌داران به يك وظيفه اصلي برگزاركننده نمايشگاه تبديل شود تا بتوان در سال‌هاي آتي با جمع نظرات به‌دست آمده و ارزيابي آنها شاهد پيشرفت كمي و كيفي نمايشگاه باشيم كه البته اين امر در صورت ثبات مديريت برگزاركننده نمايشگاه و عدم تغيير آن به هر دليل قابل توجيهي وابسته است. در انتها نيز يك پيشنهاد براي مديريت نمايشگاه دارم كه بهتر است سالن‌ها را اگر نمي‌توانند گروه‌بندي تخصصي نمايند حداقل به دو گروه باصدا و بي‌صدا تقسيم‌بندي كنند تا اگر شركت كننده‌اي موضوعيت كارش نشست با مديران سازمان‌ها است بتواند در محيطي آرام با مشتريان خود گفت‌وگو كند و شركت‌كنندگاني كه مي‌خواهند كاربران عمومي را به خود جلب كنند امكان استفاده از انواع وسايل صوتي برايشان مهيا باشد و به نوعي نيز بازار فروش وسايل صوتي رونق پيدا خواهد كرد. قطعاً آسيب ديدن پرده گوش كاربران جزو تعهدات شركت‌كنندگان و مديريت نمايشگاه نخواهد بود و كاربر خود تصميم خواهد گرفت كه وارد سالني كه انواع صداهاي بوق و شيپور از آن بيرون مي‌آيد بشود يا خير. ------------------------------------------------------------------------------- * رييس هيئت‌مديره و مدير نرم‌افزار-شركت مهندسي مهران رايانه
کد مطلب: 13526
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام