۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۲۳:۴۹

حذف برنده مزايده اپراتور سوم؛ میانجی‌گری وزیر نتيجه‌اي نداد

به گزارش ايلنا، حكايت اپراتور سوم و حذف كنسرسيوم اتصالات تقريباً مشابه بحث اپراتور دوم و حذف شركت تركسل شد، با اين تفاوت كه در اپراتور دوم تركسل توانست حتي براي چند صباحي عرض‌اندام كند و تمام شرايط مقررشده مجلس شوراي اسلامي را نیز پذيرفته و حاضر بود كه تمام تعهدات مالي خود را اجرا كند، ولي به ناگاه حذف شد و برنده دوم (MTN) جايگزين آن شد. براساس اين گزارش، كنسرسیوم اتصالات 23 دي ماه به عنوان برنده نهايي مزايده انتخاب شد و قراربود ظرف 15سال، مبلغ 160هزار ميليارد ريال به دولت پرداخت و 17ميليون مشترک را نیز جذب کند، اين اپراتور كه در انتظار حل مشكلات خود با شريك داخلي و همچنين اعلام رسمي وزير ارتباطات به عنوان برنده نهايي بود به ناگاه ازسوي اين مرجع حذف و دليل آن نيز عدم ايفاي تعهدات خود در زمينه سرمايه‌گذاري در پروژه اپراتور سوم تلفن همراه ايران عنوان شد. كنسرسيوم اتصالات در حالي محكوم به حذف از اپراتوري سوم تلفن همراه كشور شد، كه بنابر گفته يك منبع آگاه به ایلنا در حدود سه هفته گذشته مديرعامل شركت اتصالات (عمران) وارد ايران شد كه با مديرعامل جديد تامين اجتماعي (علي ذبيحي) و با ميانجي‌گري وزير ارتباطات (سليماني) مسائل موجود بين خود را حل و فصل كنند كه متاسفانه هر دو طرف در موضع خود مانند گذشته كوتاه نيامده و هر كدام با نحوه مديريت مشكل داشتند. براساس شنيده‌ها هر دوطرف بنابه توصيه وزير ارتباطات تا پايان ارديبهشت فرصت داشتند تا ديدگاه‌هاي خود را با يكديگر هماهنگ کنند ولی خبر حذف این کنسرسیوم قبل از پايان مهلت وزير ارتباطات به کلی موضوع را فيصله داد و دستور وزير اجرايي نشد. يكي از مشكلات پروژه اپراتور سوم تغيير مديران داخلي شركت تامين تله‌كام و مديرعامل تامين اجتماعي بود كه اين خود باعث از بين رفتن زمان براي اين كنسيرسيوم شد همچنين كه مديران جديد نقطه‌نظرهاي مديران گذشته را نداشتند و در بحث مدیریتی مذاکرات اتصالات با تامین تله کام را نقض کردند. به عبارتی نحوه مدیریتی مشکل اصلی اين کنسرسیوم بود، چرا كه اتصالات خواهان اين بود كه مانند MTN همه سرمايه‌گذاري را انجام دهند و مديريت را نيز به عهده بگيرد ولي شركت تامين اجتماعي مي‌خواست كه مانند قانون كشور 51 درصد سهم خود را سرمايه‌گذاري كند ولی مديريت را كامل در دست گيرد. اين در حالي است كه در عرف بين‌الملل مقدور نيست كه شركت خارجي كنار گذاشته شود و مديريت تنها براي يك طرف باشد. گفتني است میانجی‌گری وزیر ارتباطات نتیجه‌ای در برنداشت و اين كنسرسيوم نه خيال جدايي داشت نه خيال كوتاه آمدن و مي‌توان گفت كه اين مشكل بيشتر از سوي طرف داخلي بود كه تغيير و تحول مديريتي باعث آن شده بود. وزير ارتباطات نيز در اين بين نتوانست بين دو شركت صلح برقرار كند و در ابتدا درنظر داشت كه شريك ديگري براي تامين اجتماعي فراهم كند ولي از نظر قانوني تامين اجتماعي نمي‌توانست شريك خود را عوض كند در هر صورت اين كنسرسيوم با راي ناگهاني وزير ارتباطات حذف شد و جرياني مشابه تركسل ايجاد شد. شایان ذکر است، برخی از اخبار رسانه‌هاحاکی از این است که رگولاتوری همزمان با اتصالات با کنسرسیوم زین ایران به عنوان برنده دوم درحال مذاکره بوده است، که اگر این خبر صحت داشته باشد کاملا با قوانین داخلی و بین‌المللي منافات دارد، با وجودی که کنسرسیوم زین مبلغ قابل توجهی را نیز پیشنهاد کرده، اعلام اپراتوری آن بازهم برخی قوانین را نقض می‌کند (باید در مزایده دوم فرصت به پیشنهادهای مناسب‌تری داده شود) و به عبارتی باید شرایط را به صورتی فراهم کرد تا بار دیگر مزایده اپراتور سوم برگزار شود. می‌توان گفت حفظ منافع ملی کشور جای هیچگونه بهانه‌جویی در مورد کوتاهی زمان و یا هزینه در برداشتن مزایده باقی نمی‌گذارد. شایان ذکر است که مجلس شورای اسلامی نیز درنظر دارد تا از وزير ارتباطات درباره کنار گذاشتن اتصالات سؤال کند.
کد مطلب: 12546
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام