۱
۰
plusresetminus
شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۰ ساعت ۲۰:۴۲
داستان وب2 در گفت‌وگو با مهدی رودکی

تجربه کاربران ایرانی از وب2 درخشان است

ایتنا - در مجموع باید گفت وب ۲ به دنبال دموکراسی است.



مینو مومنی - پایگاه خبری شهر الکترونیک - «وب تغییر کرده است و رویدادهای تازه‌ای در آن شروع شده‌اند و چه هیجان انگیز» این کلمات سرآغاز مقاله‌ای است که در دیماه سال ۸۴ منتشر شد و به سرعت در سایت‌های فارسی بازتاب یافت.
مقاله «وب ۲ چیست» به قلم مهدی رودکی نگاشته شده بود، کسی که براساس کنجکاوی‌های شخصی خود وارد دنیای جست‌وجو شد و از نخستین کسانی بود که در ایران اهمیت جست‌وجو و موتورهای جست‌وجو را از دیدگاه سئو مطرح کرد. گفتنی است وی با شور و حرارتی خاص به معرفی مفهومی پرداخت که بعد از آن در وب فارسی مورد توجه جدی قرار گرفت.
اینک بعد از سپری شدن ۶ سال با رودکی مدیر عامل شرکت رهنمون به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم تا داستان وب ۲ را بررسی کنیم.


• پس از گذشت بیش از ۶ سال آیا هنوز با‌‌ همان شور و هیجان به وب ۲ اعتقاد دارید؟
بله با‌‌ همان شور به وب اعتقاد دارم چرا که وب مسیر طبیعی رشد خود را طی می‌کند اما‌ گاه مفاهیمی را در خود می‌بیند که این رشد و توسعه را سرعت می‌دهد و وب ۲ نیز از همین دسته مفاهیم به حساب می‌آید که در خصوص آن باید گفت وب‌۲ آمد و تاثیر گذاشت.

• شما می‌گوئید آمد و تاثیر گذاشت؛ یعنی در حال حاضر اعتقاد دارید که وب ۲ مرده است؟
من چنین اعتقادی ندارم اما باید به این نکته توجه داشت که وب ۲ تاثیرگذار بود و هنوز هم است اما نمی‌توان همه تغییرات و پیشرفت‌های روی داده در وب را به نوعی وب ۲ نامید؛ چرا که زمانی وب ۲ واژه‌ای فاخر، دهان پر کن و مجاب کننده بود اما اکنون بدل به واژه و مفهومی عادی شده است.
اکنون بسیاری از طراحان و برنامه‌ریزان سایت‌ها بدون آن که روی خود واژه وب ۲ مانور دهند، قابلیت‌ها و ویژگی‌های مطرح شده در آن را به کار می‌گیرند. گفتنی است در حال حاضر با مراجعه به گوگل ترندز هم می‌توان فهمید که واژه وب ۲ همچون سال‌های قبل پرکاربرد نیست.

• اگر به سال‌های قبل برگردیم وب ۲ چه تعریفی داشت و به دنبال چه بود؟
ایده اساسی وب ۲ این بوده و هست که کاربران در محتوای سایت‌ها مشارکت داشته باشند. یعنی نیاز و نظر کاربران در نوع محتوا، شیوه انتشار، شکل و نمایش و روش تولید محتوای سایت‌ها تاثیر بگذارد. در مجموع باید گفت وب ۲ به دنبال دموکراسی است.

• آیا این مشارکت اتفاق افتاده؟
بله، اگر تنها دستاورد وب ۲ فیس‌بوک باشد، باید گفت محقق شده است. نقش کاربران در سایت‌ها بسیار پررنگ شده است و امروزه اغلب سایت‌ها به نوعی از مشارکت کاربران بهره می‌برند. مفاهیمی که وب ۲ دست روی آنها گذاشته، حتما بکر و نو نبودند و به نوعی قبلا در سایت‌هایی از وب تجربه شده بودند اما وب ۲ آنها را فراگیر کرد و به یکباره مفهوم وب ۲ هم بر رفتار طراحان و مدیران سایت‌ها و هم بر رفتار کاربران عادی اثر گذاشت؛ به این صورت که دیگر کاربران تنها خواننده مطالب نبودند بلکه توانستند نظر خود را درباره نوشته‌ها بیان کنند و محتوای مناسب و جالب را به راحتی با دوستان خود به اشتراگ بگذارند و با سرعت بیشتری محتوای مورد علاقه خود را پیدا کنند به هرحال مشارکت کاربران با هم و کاربران با مدیران سایت‌ها در این سال‌‌ها به شدت تقویت شده است.

• مواردی که به آنها اشاره داشته‌اید آیا در کشورمان نیز تجربه شده است؟
زمانی بود که اغلب سایت‌های ایرانی ادعا می‌کردند که از ترافیک بالایی برخوردار هستند و به همین علت برای پذیرش تبلیغ در سایت خود تعرفه بالایی در نظر می‌گرفتند اما با رواج سایت‌های که تخصص در ارائه آمار سایت داشتند - که نمونه‌های فارسی موفقی هم در این خصوص وجود دارد - رفته رفته این ادعاها کمتر شد. ولی وب ۲ در این میان پا را فراتر از آمار‌گیری این نوع سایت‌ها گذاشت و به نوعی کیفیت و تاثیرگذاری سایت‌ها را هدف قرار داد؛ به این صورت که دریافت نظرات بیشتر روی مطالب سایت، جذب مشارکت بالا در امتیاز دهی‌ها و رای گیری‌ها و انتشار محتوا در فرمت‌های مختلف برای جلب رضایت مخاطبان بسیار پر رنگ‌تر شد.
به عبارت دیگر وب ۲ روند گردش اطلاعات را شفاف کرد. امروز با مراجعه به یک سایت به راحتی می‌توان حقایقی بسیاری درباره آن فهمید و حتی درستی و یا نادرستی محتوای آن را تشخیص داد. همه اینها به کمک وب ۲ است که ابزار و قابلیت‌های ارزش‌گذاری و تحلیل محتوا را در اختیار گذارده است. این شفاف سازی قطعا بر کار برنامه‌ریزان سایت‌ها و طراحان وب تاثیرگذار بوده است و مدام راهکارهای جدیدی را تجربه کرده‌اند.
به‌‌ همان میزان که مدیران سایت‌های ایرانی تجربه اندوخته‌اند، کاربران ایرانی هم آموخته‌اند. اگر رویدادهای ایران در چند سال اخیر مورد توجه قرار گیرد، می‌توان گفت تجربه کاربران ایرانی بسیار درخشان بوده است.

• چه کشورهایی در وب ۲ پیشرو بوده‌اند؟
اگر وب ۲ کاربران را به میدان آورد، پس باید بگوئیم همه کاربران در وب نوین پیشرو بوده‌اند. بسیاری از روندهای نادرست موجود در عرصه‌های مختلف زندگی را کاربران شناسایی کرده‌اند و به طور عمومی گسترش دادند و برای بهبود و اصلاح آن تلاش می‌کنند. دانش عمومی و سطح آگاهی کاربران وب، اینک رشد کرده است و در چالش‌های بسیاری چه متعلق به کشور خود و یا دیگر کشورها نقش ایفا می‌کنند و در غم‌ها و شادی‌های یکدیگر در هر گوشه از دنیا، حضور دارند. به عنوان نمونه، بهار عربی تنها برای اعراب نیست و جنبش وال‌استریت تنها در آمریکا محصور نمانده است و دهها مورد دیگر که ما را متقاعد می‌سازد که وب نوین را محدود به مرزهای سیاسی نکنیم.

• چشم‌انداز وب ۲ در ایران را چگونه می‌بینید؟
وب، بدون در نظر گرفتن شماره برای آن در ایران محدودیت‌های خاص خود را دارد؛ چرا که دسترسی به اینترنت به کندی انجام می‌شود و از مدیریان سایت‌ها و کاربران حمایت حقوقی صورت نمی‌گیرد و در این میان تولیدکنندگان محتوا از نبود قانون کپی‌رایت رنج می‌برند، بستر تبادلات مالی آنلاین ضعیف است و گاهی فیلترینگ سلیقه‌ای است و نیز دهها مورد دیگر، در مجموع باید توجه داشت که اینترنت بستری برای دسترسی آزاد به اطلاعات است و هرگاه چنین بستری محدود شود، طبیعی است رشد آن نیز کند و نامتوازان خواهد شد.
 
کد مطلب: 20624
نام شما
آدرس ايميل شما


رضا
feedback
با سلام
من از اوایل آمدن وب برنامه نویس وب بوده ام و از سال 2003 که دات نت اومد هم asp.net و ... کار کرده ام و هزاران فرم و App تحت وب ساخته ام و با اطمینان می گم که وب 2 ، چیزی جز یک حرف چرت و بی اساس نیست:
چند سال پیش یه بنده خدایی این اصطلاح رو در یک کنفرانس بکار برد و حرفش این بود که بجای صفحات ساده وب ، سایتهای در اینترنت اومده که فراتر از این صفحات ساده است و مردم بطور روز مره کارهای زیادی با اون انجام میدهند و اینترنت وارد مرحله جدیدی شده (خوب شد مطرح کرد و گرنه هیچ کس نمی دونست!! )افراد تازه به دوران رسیده و برنامه نویسان تازه کار هم اون رو گسترش دادن بدون اینکه بدونن تمامی مطالبی که به اصطلاح وب 2 داره مطرح میکنه در دنیای وب خیلی وقته که بوده و هست و برنامه نویس های تازه کار هم این اصطلاح رو تکرار کردن و برخی افراد هم با این اصطلاح خوشون پیش مشتریان مطرح کردن...
خیلی جالبه که کسی ریسورس های خارجی و داخلی رو خوب مطالعه کنه و روی مواردی رو که وب 2 داره مطرح میکنه خوب دقت کنه به راحتی متوجه میشه که مطالب مرتبط با وب موجود در دنیا رو دارن به اسم خودشون نام گذاری میکنن و بعد برای اثبات صحت وب2 دلیل میارن که کسی در گوگل وب2 رو سرچ کنه میلیون ها نتیجه میاره ، بنده خدا شما هر مطلب کلاه برداری از جمله گلد کوئست و شیطان پرستی و هر چیز چرتی رو هم که سرچ کنید بیشتر از وب 2 مطلب میبینید...
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام