۰
plusresetminus
دوشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۰۷
عبدالله فاتح ، مديرعامل شركت پارس آنلاين

كمبود پهناي باند شرکت‌هاي PAP را دست به عصا کرده است

ایتنا - فاتح گفت: از سالي که شرکت‌هاي ندا فعاليت خود را آغاز کرده‌اند تا اکنون هر سال شاهد کاهش قيمت اينترنت در کشور هستيم. به جرات مي‌توان گفت اينترنت پرسرعت از جمله خدماتي است که با وجود تورم هميشه قيمت آن رو به کاهش بوده است.
عبدالله فاتح - مديرعامل شركت پارس آنلاين
عبدالله فاتح - مديرعامل شركت پارس آنلاين
شرکت‌هاي ارائه ‌دهنده خدمات اينترنت پرسرعت از بدو تاسيس تا کنون مشکلات زيادي را تجربه کرده‌اند که در برخي موارد بازار آنها را تحت‌الشعاع قرار داده است.

به گزارش ایتنا به نقل از فناوران اطلاعات، ارائه ‌نشدن امکانات لازم توسط شرکت مخابرات و همچنين عدم تخصيص پهناي ‌باند مورد نياز آنها توسط شرکت زيرساخت از جمله مشکلاتي است که کماکان گريبان‌گير شرکت‌هاي PAP بوده و باعث شده به‌رغم کشش شديد بازار براي بهره‌گيري از خدمات اينترنت پرسرعت آنها در جذب مشترک جديد دست به عصا شوند تا کيفيت ارائه خدمات شان افت نکند.

در عين حال اعمال‌نشدن مصوبه تخفيف ۲۰ درصدي قيمت پهناي‌باند نيز همچنان شرکت‌هاي PAP را در بلاتکليفي گذاشته است.

عبدالله فاتح، مدير عامل شرکت پارس آنلاين در گفت و گو با فناوران به تشريح وضعيت کنوني شرکت‌هاي PAP پرداخته است که در ادامه مي‌خوانيد.

فخری زارع

***

وضعيت شركت‌هاي ارائه دهنده خدمات اينترنت پرسرعت را چگونه ارزيابي مي‌کنيد و فکر مي‌کنيد در سال ۹۰ تغييري در شرايط فعاليت آنها ايجاد شود؟

اکنون وارد سال هفتم فعاليت خود شده‌ايم. متاسفانه شش سال طول کشيد تا ارتباطات لازم بين شرکت‌هاي PAP با سازمان تنظيم مقررات و شرکت مخابرات ايران و مخابرات استاني برقرار شود.

در استان تهران در سال‌هاي گذشته براي گرفتن امکانات مشکلات زيادي داشتيم. در واقع مشتري زيادي وجود داشت ولي امکانات براي واگذاري اينترنت پرسرعت به شهروندان نداشتيم.

خوشبختانه از شش ماه پيش تغييرات خوبي رخ داد و شرکت مخابرات همکاري جديدي را با شرکت‌هاي ندا آغاز کرد به گونه‌اي که حدود ۳۵۰ هزار پورت جديد در اختيار شرکت‌هاي ندا گذاشت و اکنون در حال نهايي شدن راه اندازي امکانات هستيم.

با امکانات جديدي که در اختيارمان قرار گرفته تحول جدي اتفاق می‌افتد به طوري که در حوزه شهر تهران درخواستي را بدون پاسخ نمي‌گذاريم.

در برخي از مراکز شمال شهر تهران حدود ۲ هزار نفر در نوبت دريافت اينترنت پرسرعت بودند و شرکت‌هاي ندا امکاناتي براي ارائه آن نداشتند ولي با در اختيار داشتن اين ميزان پورت بازار رشد بسيار خوبي خواهد داشت.

در حال حاضر بازار شركت‌هاي ارائه دهنده اينترنت پرسرعت چگونه است. آيا در فضاي رقابتي سالم با شرکت مخابرات و زيرمجموعه آن فعاليت مي‌کنند؟

بازار شركت‌هاي PAP رقابتي بوده و امکاناتي که مخابرات در اختيار اين شرکت‌ها مي‌گذارد در تهران موجب رقابت بيشتري مي‌شود که اين به نفع مشتري است.
از لحاظ قيمت در رقابت مشکلي وجود ندارد.

در تهران امکانات جديدي واگذار شده وشركت‌هاي ندا در حال انجام کار هستند.
اما در شهرستان‌ها این‌گونه نيست. در حالي‌که در پروانه شركت‌هاي ندا مشخصا نوشته شده که امکانات بايد در اختيار شركت‌هاي ندا گذاشته شود و در مصوبه ۹۷ کميسيون تنظيم مقررات تعامل بين شرکت هاي ندا و مخابرات استاني تعريف شده است ولي همچنان براي گرفتن امکانات در برخي استان‌ها با مشکل مواجه‌ايم.
بسياري از مخابرات‌هاي استاني خود اقدام به ارائه اينترنت پرسرعت کرده‌اند و در مقابل ارائه امکانات به شركت‌هاي ندا مقاومت مي کنند. واقعيت اين است که آنها نمي‌خواهند رقيب داشته باشند.

هرازگاهي يکي از مسوولان دولتي اعلام مي‌کنند که قيمت اينترنت پرسرعت کاهش خواهد يافت. آيا اين وعده تحقق پيدا مي‌کند؟

از سالي که شرکت‌هاي ندا فعاليت خود را آغاز کرده‌اند تا اکنون هر سال شاهد کاهش قيمت اينترنت در کشور هستيم. به جرات مي‌توان گفت اينترنت پرسرعت از جمله خدماتي است که با وجود تورم هميشه قيمت آن رو به کاهش بوده است.

بحث کاهش قيمت اينترنت هفت تا هشت ماه پيش مطرح شد. يعني زماني که رگولاتوري مصوب کرد که تعرفه‌هاي اينترنت ۲۰ درصد کاهش پيدا کند.اين در حالي است که اينترنت بخشي از کل هزينه‌‌هاي شرکت‌هاي ندا را تشکيل مي‌دهد. شرکت‌ها بايد اينترنت بين‌الملل را خريداري کنند از طرفي هزينه فضا، برق، پرسنل، شبکه انتقال داده و خريد اينترنت در واقع ۲۰درصد از کل هزينه‌هاي شرکت‌هاست که زماني که تعرفه خريد اينترنت۲۰ درصد کاهش يافت به تبع آن در مجموع قيمت اينترنت پرسرعت ۴ تا ۵ در صد ارزان شد که به همين نسبت قيمت‌ها را کاهش داده ويا خدمات بيشتري ارائه داده‌ايم.

چرا قيمت اينترنتي که توسط شرکت‌هاي ندا ارائه ميشود متفاوت است؟ مگر قيمت خدمات داراي قانون و ضابطه خاصي نيست؟

کميسيون تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در چهل و نهمين جلسه خود، تعرفه ارائه خدمات اينترنت پرسرعت را بر اساس پهناي‌باند و ضريب اشتراک حداکثر ده مصوب کرد. در مواردي‌که ضريب اشتراک، ميزان پهناي‌باند و حجم دانلود مشترک متفاوت با ديگر کاربران است. بنابراين قيمت سرويس ارائه شده به مشترک مذکور نيز متفاوت است و اين موضوع بر روي قيمت اينترنت پرسرعت تأثير مي‌گذارد. به همين دليل است که برخي از تعرفه‌هاي اين شرکت حتي از تعرفه‌هاي مصوب نيز ارزان‌تر است.

آيا تخفيف ۲۰ درصدي پهناي باند به شرکت هاي PAP ارائه شد؟

خير. متاسفانه به‌رغم پيگيري‌هاي بسيار تاکنون تخفيف۲۰ درصدي پهناي باند موضوع مصوبه ۸۶ کميسيون تنظيم مقررات و ارتباطات به هيچ يک از شرکت‌هاي PAP داده نشده است.

علت اعمال نشدن اين تخفيف چيست؟

طبق اطلاعات واصله و اظهارات برخي از مسوولان ذي‌ربط در شرکت ارتباطات زيرساخت به دليل شبهه‌اي که در مصوبه ۸۶ وجود دارد، فقط شرکت‌هاي ISP وISDP مي‌توانند از اين تخفيف ۲۰ درصدي استفاده کنند و شرکت‌هاي PAP کماکان بلاتکليف هستند.

شركت‌هايPAP اعتراضي به اين امر کرده‌اند؟ توضيح رگولاتوري و مخابرات در اين مورد چه بوده است؟

هفته¬اي نيست که اين موضوع توسط شركت‌هاي PAP در شرکت زيرساخت و سازمان تنظيم مقررات وارتباطات پيگيري نشود. توضيح آنها اين است که تخفيف ۲۰ درصدي پهناي باند در تفسير آيين‌نامه به طور شفاف مشخص نيست. شركت‌هاي ندا از يک تخفيف ۲۰ درصدي ديگر نيز برخوردارند که مربوط به قسمتي از پهناي باند است نه کل آن.سازمان تنظيم مقررات اعلام مي کند که اين تخفيف ۲۰ درصدي به اضافه تخفيف قبلي بوده و بايد اعمال شود اما شرکت زيرساخت مي‌گويد اين امر به طور شفاف مشخص نشده است.

تخفيف ۲۰ درصدي پهناي‌باند چه تاثيري بر قيمت اينترنت مي گذارد؟

حدود ۴ تا ۵ درصد قيمت‌ها را کاهش خواهد داد. با توجه به اينکه هزينه جانبي شرکت‌هاي PAP به طور قابل‌توجهي افزايش ‌يافته و از طرف ديگر کاربران کماکان از ما انتظار کاهش قيمت را دارند، بنابراين براي اينکه بتوانيم تخفيف را به دست مشتري برسانيم، حجم ترافيک بيشتري در اختيار مشترک مي‌گذاريم.

کاربران اينترنت پرسرعت در کشور روز به روز در حال افزايش است. آيا اين يازده شرکت PAP جوابگوي اين حجم درخواست هستند؟

بله. قطعا جوابگو خواهند بود. ارائه سرويس اينترنت پرسرعت سه لازمه دارد. اول تامين پهناي ‌باند که انحصارا در اختيار شرکت زيرساخت است ديگري ايجاد بستر انتقال است که بتوانيم پهناي ‌باند را به مراکز مخابراتي برسانيم و شبکه Access و انتقال سيم مسي يکي ديگر از مواردي است که شرکت‌هاي PAP براي ارائه اينترنت پرسرعت به آن احتياج دارند. من باورم اين است که اگر شرکت مخابرات ايران امکانات لازم را در اختيار شرکت‌هاي PAP قرار دهد و شرکت زيرساخت پهناي باند مورد نياز را تامين کند، به طور قطع از لحاظ سرمايه‌گذاري و دانش فني هيچ مشکلي براي ارائه اينترنت نخواهيم داشت.

شرکت‌هاي PAP اکنون در اين خصوص مشکل جدي دارند. ماهانه بالغ به ۱۰ هزار مشترک به شبکه شرکت پارسان‌لين اضافه می‌شود که ميزان پهناي باند جوابگوي اين حجم کاربر نيست. ما مجبوريم براي حفظ کيفيت در بسياري از مراکز جلوي فروش را بگيريم. با آنکه در برخي از مراکز مخابراتي کشور، شرکت‌هاي مخابرات امکانات را در اختيار اين شرکت گذاشته‌اند، ولي به دليل اينکه شبکه انتقال مخابرات پاسخگوي نياز ما نیست و يا شرکت زيرساخت پهناي ‌باند مورد نياز را تامين نمی‌کند، فروش ADSL در مراکز فوق کاملاً متوقف شده ‌است.

متاسفانه شرکت‌هاي PAP متهم به کم‌کاري مي‌شوند، در حالي‌که همان‌گونه که اشاره کردم، در سه بخش ملزومات ارائه خدمات اينترنت پرسرعت، هيچ‌گونه مشکلي در بخش Access وجود ندارد بلکه مشکل اصلي در شبکه انتقال است. بنابراين ارائه اينترنت پرسرعت به کاربران يک زنجيره به هم پيوسته است و تضمين مي‌کنيم اگر شرکت مخابرات امکانات لازم را بدهد و شرکت زيرساخت پهناي باند را تامين کند به اهداف‌مان خواهيم رسيد.

قرارداد شرکت پارس گيتي ارتباط با شرکت زيرساخت چقدر مي تواند به تامين پهناي‌باند اينترنت در کشور کمک کند؟

طبق قرارداد منعقده با شرکت پارس گيتي ارتباط، به اين شرکت مجوز داده شده است که از امارات به مرز ايران کابل زير دريايي بکشد و در آنجا پهناي ‌باند را تحويل شرکت زيرساخت بدهد. طبيعي است هرچه پهناي باند کشور بيشتر شود رقابت بيشتري نيز ايجاد خواهد شد.

در حال حاضر قيمت پهناي‌باند در کشورما نسبت به کشورهاي همسايه بسيار گران بوده و نياز به آن، روز به روز در حال افزايش است.آنچه مسلم است هرچه ورودي‌هاي پهناي باند در کشور بيشتر باشد قيمت‌ها کاهش مي‌يابد.

آيا مشکلات مربوط به خطوط E۱ کاملا حل شد؟

خير، متاسفانه مشکلات مربوط به تصميم يک جانبه شرکت مخابرات ايران مبني بر تبديل تعرفه وديعه به هزينه اتصال، همچنين نگهداري خطوط E۱ از ۲۵۰ هزار ريال به ۹۵۰ هزار ريال حل نشده است و به‌رغم دستور سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي به شرکت مخابرات ايران، مبني بر الزام رعايت تعرفه‌هاي مصوب کميسيون تا زمان تصويب تعرفه‌هاي جديد توسط کميسيون تنظيم مقررات و ارتباطات، همچنان با حجم زيادي از نامه‌هاي برخي از شرکت‌هاي مخابرات مواجه هستیم که با تبديل تعرفه وديعه به هزينه اتصال و تغيير مبلغ آن از هر لينک ۳۰میلیون ريال به مبلغ ۱۵ میلیون و۶۰۰ هزار ريال درخواست اعلام شماره حساب جهت استرداد مابه‌التفاوت مبلغ فوق را مي‌کنند و براي واگذاري لينک‌هاي E۱ جديد نيز به‌جاي وديعه ۳۰ میلیون ريال، درخواست پرداخت هزينه اتصال به مبلغ ۱۵ میلیون و۶۰۰ هزار ریال را می‌کنند.
کد مطلب: 18267
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام