۰
plusresetminus
چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۸۵ ساعت ۱۹:۵۴

صدایی از هزار توی اینترنت

همشهری آنلاین - زهرا رفیعی - «تنها صداست که می‌ماند» حتی در اینترنت اما این بار به نام پادکست، مرکز آموزش همشهری این بار با پادکست میزبان طرفداران ارتباطات بود. «صدا در اینترنت» موضوع کارگاهی بود که مرکز آموزش همشهری برای علاقه‌مندان برگزار کرد. در این کارگاه جواد آتش‌افروز برنامه‌ساز رادیو، مازیار ناظمی سردبیر برنامه‌های اقتصادی رادیو، زهرا صفائیان، ‌گوینده برنامه‌های رادیویی و سام فرزانه، روزنامه‌نگار تجربیات خود را در مورد این پدیده جدید اینترنتی ارائه کردند. مخاطبان کارگاه روز چهارشنبه 26 مهر مرکز آموزش همشهری علاوه بر علاقه‌مندان مباحث ارتباطات، اعضای تحریریه همشهری محله نیز بودند. آنها قرار است اولین پادکست خود را تولید کنند. سام فرزانه روزنامه‌نگار در ابتدای این کارگاه گفت: پادکست تقلیدی از رادیو است که در اینترنت به کاربرده می‌شود. پادکست در واقع فایل mp3 است که می‌توان آن را دانلود کرد و گوش داد . پادکست رادیو اینترنتی است که همراه با موسیقی و ترجیحا با موضوع مشخص در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. یک فایل پادکست را می‌توان با نرم افزار های ساده ای مثل Adobe edition یا jetAudio بوجود آورد . با این نرم‌افزار‌ها می‌توان علاوه بر گرافیک، حجم صدای میوسیقی و کلام را تحت کنترل درآورد. حتي شما می‌توانید تپق‌های خود را هم حذف کنید‌؛ اما من توصیه میکنم این کار را نکنید چرا که شنیدن مطلبی با تپق شنیدنی‌تر از مطلبی است که لحن رسمی و خشکی دارد. وی در ادامه تعدادی از پادکست‌هایی که برای سایت میراث خبر ساخته بود را برای شرکت کنندگان در کارگاه همشهری به اجرا درآورد. او گفت: از آنجایی که پادکست نیز به مانند وبلاگ یک رسانه شخصی است ، نمی‌توان برایش اصول خاصی در نظر گرفت اما در پادکست سعی کنید خودتان باشید. تنها در این صورت است که کسانی پیدا می‌شوند که از همین خود شما خوششان می‌آید و مخاطبتان می‌شوند. وی با اشاره به اینکه موسیقی، طنز، پادکست، خبر، تکنولوژی، سیاست و دین موضوعاتی هستند که بیشترین مخاطب‌ را دارند گفت: به دلیل قانون کپی رایت که در اکثر کشور‌های جهان حاکم است، استفاده از موسیقی در پادکست‌ها با محدودیت مواجه است. جواد آتش افروز را با برنامه‌هاي زنده راديويي مثل صبح جمعه با شما و كمي بعدتر صبح روز تعطيل مي‌شناسند. او در مورد تجربيات خود درباره ساخت برنامه راديويي گفت:من يك برنامه سازم، كارم را زماني شروع كردم كه دستگاه‌هاي فعلي وجود نداشت كه هر كس بتواند از خانه خود برنامه‌اي راديويي را ضبط كند. من اينجا تنها مي‌توانم در مورد نحوه ساخت برنامه راديويي اطلاعاتي را به شما بدهم. توليدكننده يك برنامه راديويي در ابتدا بايد بداند هدف و مخاطبش چه كسي است؟ و در مرحله بعد با اعتقاد با كاري كه انجام مي‌دهد موضوعي را كه به آن اشراف كامل دارد درست ، خوب، ساده و روان ارائه دهد. وي با اشاره به تجربيات سي ساله خود در راديو به كساني كه از حدود دو هفته ديگر پادكستي رسمي را راه اندازي خواهند كرد، افزود: تجربه به من نشان داده است كه گوينده نبايد از موضع بالا با مخاطب صحبت كند. اين كار باعث دور شدن مخاطب از برنامه او خواهد شد. من هميشه به عنوان يك برنامه ساز راديويي موسيقي را بر اساس احساسم انتخاب مي‌كنم و اعتقاد دارم يك سردبير، تهيه كننده و مجري چه در راديو و چه در اينترنت بايد به موضوعات مختلف و موسيقي اشراف داشته باشد. جواد آتش افروز با اشاره به اينكه برنامه سلام مردم ايران دومين برنامه راديویي من است كه با كامپيوتر ساخته مي‌شود، گفت: با يك مجري ، يك ميكسر و يك ميكروفن مي‌توان كاري را كه تشكيلات عريض و طويل راديويي انجام مي‌دهند در يك اتاق كوچك انجام داد، فقط بايد بدانيم ضرب آهنگ موسيقي و كلام كجاست و كجا بايد اين دو را با هم تلفيق كرد . "اميد ، نشاط ، تلاش" كلمات مشتركي هستند كه در قاليچه‌هاي اهدايي مردم به برنامه مجله بامدادي راديو جوان نقش بسته است. زهرا صفائيان، برنامه‌ساز و مجري اين برنامه از تجربيات خود در ساخت برنامه‌هاي راديويي گفت: كلمات اميد ، نشاط و تلاش تنها واژه نيستند بلكه حاصلي هستند كه از ارتباط با مخاطبان جوان به دست آورده‌ايم. وي به يكي از تجربياتش اشاره كرد و گفت: دختري نوجوان كه به تازگي پدر و مادرش را در يك تصادف از دست داده بود ، با برنامه ما تماس گرفت و گفت " از چه اميدي حرف مي زنيد وقتي كه من و برادرم كنار مزار والدينمان قرار مي‌گيريم ، تنها چيزي كه وجود دارد تنهايي است؟" شب جمعه بعد اتفاق جالبي افتاد ، دانشجويان دانشگاه اصفهان با گوش كردن به اين برنامه به شكل خودجوش، مزار اين دو عزيز را پيدا كرده بودند و تابلويي را با اين مضمون در آنجا نصب كرده بودند" شما تنها نيستيد، دوستان شما در مجله بامدادي با شما هستند". وي ادامه داد : برنامه‌هاي راديويي مي‌توانند مخاطب را درگير يك موضوع كنند. همشهري محله هم مي‌تواند نبض تهران را در دست بگيرد . هر چه اطلاعات مردمي‌تر، قابل فهم ، پذيرفتني و جذاب باشد ، زودتر به نتيجه خواهيد رسيد. مازيار ناظمي كارشناس ارشد ارتباطات و سر دبير برنامه‌هاي اقتصادي راديو كه بيشتر صداي او را در گزارش‌هاي ورزشي شنيده‌ايم، گفت : پادكست يا راديو شخصي خيلي هم شخصي نيست و توليدات صوتي نیز همان مسوليت ساير رسانه ها را به همراه دارد. در حال ورود به عصري هستيم كه حريفاني بي اما و اگرهاي پيشين، وجود دارد. براي كساني كه در دانشگاه مريلند هفته‌اي يك بار پادكست به زبان فارسی توليد مي‌كنند، خط قرمزي وجود ندارد اما ما بايد خط قرمزها را بشناسيم. وي افزود : بهتر است در پادكست‌هاي خود چيزي فراتر از نوشتار به چاپ رسيده ارائه دهيد، در غير اين صورت صدا و سيما هم اين كار را به خوبي انجام مي‌دهد. وي با اشاره به بحث‌هاي اقتصادي و امكان تبليغات در پادكست گفت: فرض كنيد سرويس ارائه كننده خدمات پادكست كه در حال حاضر مجاني است، هزينه‌اي طلب كند، اينجاست كه از هم اكنون بايد به فكر بود. فرج الله صبا - روزنامه نگار - بعد از پايان كارگاه آموزشي گفت: بهتر است كه پادكست را راديوي اينترنتي ترجمه نكنيم؛ چرا كه در غير اين صورت قوانين حاكم بر راديو به اشتباه بر آن حاكم خواهد شد.
کد مطلب: 5646
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام