۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۱۲

جای خالی روز ملی هشدار در تقویم ملی/گزارشی از اجرای مانور هشدار 8 دسامبر در آلمان

ایتنا - ​​​​​​​چند روز گذشته (8 دسامبر مصادف با 17 آذر) بود که در آلمان «روز هشدار سراسری» برگزار شد؛ روزی که تمامی بخش‌های دولت و ایالات فدرالی و دستگاه‌های مرتبط ملزم به «آزمایش» دستگاه‌های هشدار دهنده خود در یک تمرین مشترک در سطح ملی بودند.
جای خالی روز ملی هشدار در تقویم ملی/گزارشی از اجرای مانور هشدار 8 دسامبر در آلمان

چند روز گذشته (8 دسامبر مصادف با 17 آذر) بود که در آلمان «روز هشدار سراسری» برگزار شد؛ روزی که تمامی بخش‌های دولت و ایالات فدرالی و دستگاه‌های مرتبط ملزم به «آزمایش» دستگاه‌های هشدار دهنده خود در یک تمرین مشترک در سطح ملی بودند.
 
این مانور عملیاتی رأس ساعت 11 صبح با فعالسازی همزمان دستگاه‌های هشداردهنده مختلف اعم از رادیو، تلویزیون، تابلوهای نمایش دیجیتال شهری، دستگاه‌های موبایل و... به اجرا درآمد.
 
روز هشدار سراسری با هدف افزایش آگاهی مردم در برابر رویدادهای غیرمنتظره یا بلایای طبیعی، در آلمان برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی شده است تا براساس آن ساختار و فرآیندهای اعلان عمومی هشدارها بهبود یافته و با کشف نقاط ضعف احتمالی در روند آن، عملکرد دستگاه‌ها و کنترلرها نیز چک شود.
 
اما در مرحله اجرای این مانور عملیاتی و آزمایش که قرار بود با استفاده از فناوری «پخش سلولی» یا همان سِل برودکست، تمامی مشترکان تلفن همراه آلمان که از سیمکارت آلمانی استفاده می‌کنند یک اعلان اضطراری دریافت کنند، با مشکلاتی مواجه شد.
 
این تست (پخش سلولی) با هدف سنجش میزان آمادگی در مواجهه با وضعیتی فوری مانند اعلان سیل یا خاموشی ناگهانی به اجرا درآمد که بدون توجه به مشخصات صاحب سیمکارت، به صورت سراسری برای تمامی مشترکان حاضر در منطقه (ناحیه) خطر ارسال می‌شود.
 
ارسال هشدار هم به این شکل است که حتی اگر گوشی مشترکان در حالت «بی‌صدا» باشد، یک صدا یا هشدار با صدا دریافت می‌کنند که نمی‌توانند نادیده بگیرند.
 
با این حال، سیستم هشدار سراسری در آلمان براساس گزارش رسانه‌های آلمانی و براساس اطلاعات اولیه BKK (یکی از ارائه‌دهندگان بزرگ صندوق بیمه درمانی) دقیق عمل نکرد و بسیاری از مشترکان هیچگونه هشداری دریافت نکردند.
 
هر چند در شبکه‌های اجتماعی، برخی کاربران عدم دریافت پیامک را ناشی از غیرفعال شدن هشدارهای تست در تنظیمات گوشی مطرح کردند اما بسیاری از مدل‌های قدیمی‌تر مانند آیفون 6 یا دستگاه‌های دارای اندروید 10 نیز نمی‌توانند از پخش سلولی استفاده کنند.
 
با این وجود رالف تیزلر، رئیس BKK انجام این مانور عملیاتی را موفقیت‌آمیز مطرح کرده و همین که مردم از موضوع مهم هشدارها (در زمان‌های خاص) آگاه شده‌اند را نشانه‌ای از این موفقیت دانسته است اما تا رسیدن به نتایج قطعی همچنان زود است.
 
نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان نیز این آزمایش را گامی مهم در بهبود میزان محافظت از مردم در آلمان در مواقع اضطراری عنوان کرده است؛ زیرا براساس آن می‌توان به بهینه‌سازی سیستم‌ها پرداخت.
 

گفتنی است اهمیت سیستم‌های هشدار سراسری، با فاجعه سیل در راینلاند فالتس و نوردراین وستفالن آلمان در جولای 2021، زمانی که مردم به موقع از خطر قریب‌الوقوع مطلع نشدند، برجسته شد.
 
روزنامه بیلد در جریان سیل گسترده در سال 2021 نوشت آژیرها در بسیاری از مکان‌ها خاموش ماندند، هشدارهای بسیار کمی صادر شد؛ حتی اعلان‌های پخش سلولی انجام نشد.
 
از این رو توجه به توسعه و بهبود سامانه‌های تکنولوژیک با قابلیت هشدار سریع در این کشور بسیار زیاد است و با نامگذاری روزی به عنوان «روز ملی هشدار»، علاوه بر اهمیت قائل شدن برای افزایش آگاهی عمومی نسبت به مقوله هشدار، برنامه‌های عملیاتی برای توسعه بسترها و سیستم‌های لازم برای پیاده‌سازی این مهم دارند.
 
موردی که با توجه به بلاخیز بودن کشور ما، جای خالی آن در تقویم ملی به چشم می‌خورد.
 
اما با توجه به اینکه مدت زمان زیادی از ارسال پیام هشدار زلزله توسط یکی از اپراتورهای تلفن همراه کشور نمی‌گذرد که به گفته خودشان «به اشتباه» و خطای یک تیم تحقیقاتی برای برخی مشترکان ارسال شده بود، می‌توانیم با توجه به نیمه پر لیوان اطمینان خاطر داشته باشیم که در کشور ما نیز نهادها و بخش‌هایی هستند که همپای کشورهای توسعه یافته، دغدغه‌هایی این چنین دارند.
 
شاید تا پیش از ارسال پیام هشدار حتی به اشتباه، نمی‌دانستیم که متخصصان کشورمان نیز درصدد تدارک و پیاده‌سازی سامانه‌های هشدار سریع در زمان تشخیص بلایای طبیعی نظیر زلزله هستند؛ اتفاقی که با توسعه و تکمیل روندهای فنی آن می‌تواند دستاوردی عظیم برای آینده کشورمان و نجات‌بخش زندگی افراد باشد.
 
کشورهای توسعه یافته‌ای نظیر آلمان که دو سالی می‌شود سامانه پخش سلولی و هشدار سریع را در ابعاد ملی خود پیاده‌سازی کرده‌اند، اکنون در زمان مانور با چنین مشکلات غیرقابل پیش‌بینی مواجه می‌شوند و بنابراین طبیعی است که توسعه این بسترها نیاز به آزمون و خطای بسیار دارد تا به نهایت کارایی خود رسیده و در زمان وقوع وضعیت فوری، بتوانند سریعا و هوشمندانه به اعلان هشدار بپردازند.
 
 
کد مطلب: 70973
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام