۰
plusresetminus
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۴۸

امید به زندگی تا سال 2050 بیش از چهار سال افزایش می‌یابد

ایتنا - محققان پیش‌بینی می‌کنند که امید به زندگی در سراسر جهان طی سه دهه آینده نزدیک به 5 سال در مردان و بیش از 4 سال در زنان افزایش یابد.
امید به زندگی تا سال 2050 بیش از چهار سال افزایش می‌یابد

بر اساس گزارش منتشر شده در لنست، انتظار می‌رود این آمار در کشورهایی باشد که امید به زندگی معمولاً کوتاه‌تر است. به گفته محققان، این روند عمدتاً توسط اقدامات بهداشت عمومی که پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی، ویروس کرونا  و طیف وسیعی از مشکلات بهداشتی مرتبط با بیماری‌های عفونی، زایمان و تغذیه را بهبود بخشیده است، هدایت می‌شود.

با این حال، آنها همچنین تغییری را در بیماری‌هایی که بر امید به زندگی تأثیر می‌گذارند، تشخیص دادند. به گفته محققان انتظار می‌رود بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان و بیماری‌های ریوی نقش قوی‌تری نسبت به بیماری‌های عفونی در طول عمر افراد داشته باشند.

در نتیجه عوامل خطری مانند چاقی، فشار خون بالا، رژیم غذایی نامناسب، ورزش نکردن و سیگار کشیدن بیشترین تأثیر را بر بیماری و امید به زندگی در نسل بعدی خواهند داشت. در حقیقت، تعداد سال‌های از دست رفته به دلیل سلامت ضعیف و مرگ زودهنگام ناشی از این عوامل خطر از سال 2000 تا کنون 50 درصد افزایش یافته است.

 


دکتر کریس موری، محقق و رئیس علوم متریک سلامت در دانشگاه واشنگتن گفت:« فرصت بسیار زیادی در پیش روی ما است تا با پیشی گرفتن از این عوامل خطر، به ویژه عوامل مرتبط با عوامل رفتاری و سبک زندگی مانند قند خون بالا، شاخص توده بدنی بالا و فشار خون بالا، آینده جهانی سلامت را تحت تاثیر قرار دهیم.»

 میانگین سال‌هایی که یک فرد می‌تواند انتظار داشته باشد که در سلامت کامل زندگی کند، از 64.8 سال در سال 2022 به 67.4 سال در سال 2050 خواهد رسید.

بر اساس گزارش اخیر مرکز ملی آمار سلامت، امید به زندگی در ایالات متحده در سال 2022 به 77.5 سال افزایش یافت که نسبت به 76.4 در سال 2021 افزایش یافته است. این سازمان اعلام کرد:« این اولین سالی بود که امید به زندگی در ایالات متحده از زمان همه‌گیری افزایش یافت، اما همچنان کمتر از امید به زندگی 78.8 سال قبل از همه‌گیری است.»

موری در بیانیه خبری گفت: «علاوه بر افزایش امید به زندگی، ما دریافتیم که اختلاف امید به زندگی در مناطق جغرافیایی کاهش خواهد یافت. این نشانگر این است که در حالی که نابرابری‌های بهداشتی بین مناطق پردرآمد و کم‌درآمد باقی خواهد ماند، شکاف‌ها در حال کاهش است و بیشترین افزایش در جنوب صحرای آفریقا پیش‌بینی می‌شود.»
کد مطلب: 78980
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام