کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وزیر ارتباطات از اصلاحات شروع کند

روزنامه فناوران اطلاعات , 26 مرداد 1392 ساعت 14:55

ایتنا - درخواست تحول و بازنگری در شاکله مدیریتی، تشکیلاتی و ماموریتی در وزارت ارتباطات نخستین خواسته برای فروریختن این دیوار کج و بنای پایه‌های درست برای رساندن ICT کشور به سطح مورد نظر است.




علی شمیرانی – سرانجام یکی از کلیدهای نمادین دولت یازدهم به محمود واعظی رسید و وی از روز دوشنبه رسماً مسئولیت هدایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را بر عهده خواهد گرفت.


بی‌شک وی با انبوهی از چالش‌ها و مسایل متعدد در این وزارتخانه مواجه است، وزارتخانه‌ای که از نظر ساختاری، تشکیلاتی، ماموریتی و غیره به تعبیری در حالتی تجزیه شده و بلاتکلیف تحویل وزیر جدید می‌شود.
به هر تقدیر در سال‌های گذشته بنا به دلایلی که بنای ورود به آن نیست تا ماه‌های آخر کار دولت دهم هر شخص و نهادی که توانست بخشی از وزارت ارتباطات و ماموریت‌های آن را جدا کرد و به گوشه‌ای برد.

وزارتخانه‌ای که طیف گسترده‌ای از مسئولیت‌های پستی، بانکی، فضایی، تحقیقاتی گرفته تا ماموریت‌های مقررات گذاری و خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعاتی را بر عهده داشت و دارد.
اگرچه در جریان رای اعتماد به وزیر جدید، تلویحاً از بازگشت مرکز تحقیقات مخابرات و سازمان فضایی با حمایت شخص رییس جمهور به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطالبی مطرح شد.

اما چالش‌های وزارت ارتباطات محدود به مسایل فوق نمی‌شود.
این وزارتخانه دچار نوعی تداخل کاری و ماموریتی با نهادهای متعدد همچون وزارت صنایع، وزارت ارشاد، صدا و سیما، شورای رقابت، مخابرات و شوراهای عالی فعال و نیمه فعال در حوزه ICT کشور است. 

به این مسایل می‌توان مشکلات ناشی از نبود نقشه راه توسعه فاوا، معضلات اپراتورهای ارتباطی و مخابراتی، توسعه خدمات زیرساختی، ارتقای جایگاه ملی و بین‌المللی کشور در حوزه ICT و تقاضای انباشته کاربران را نیز اضافه کرد. 

وزیر جدید ارتباطات حالا و پس از اخذ رای اعتماد از مجلس و نزدیکی با رییس جمهوری می‌تواند از موضعی صریح‌تر و شفاف‌تر در قبال مسایل حوزه کاری خود حرف بزند.
کما این که وی در نخستین گفت‌وگو در کسوت وزیر وضعيت كنوني وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات را نامطلوب ارزيابي و اعلام کرده، مديريت اين وزارتخانه طي چهارسال گذشته سه بار تغيير كرده است، از اين رو شرايط قابل قبولي بر وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات حاكم نيست." 

واعظی این را هم گفته که ايجاد شوراي راهبردي براي پست، آي تي، مخابرات و فضا به منظور ايجاد تحول يكي از برنامه هايي است كه در صد روز نخست دنبال مي شود. 

به هر تقدیر درخواست تحول و بازنگری در شاکله مدیریتی، تشکیلاتی و ماموریتی در وزارت ارتباطات نخستین خواسته برای فروریختن این دیوار کج و بنای پایه‌های درست برای رساندن ICT کشور به سطح مورد نظر است.
بدیهی است با وضعیتی که در پی آمد، حداقل و تا زمان اجرای اصلاحات مورد اشاره، کسی از وزیر ارتباطات انتظار تعریف پروژه‌های جدید و تعیین تکلیف پروژه‌های فعلی را ندارد.


کد مطلب: 27134

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/note/27134/وزیر-ارتباطات-اصلاحات-شروع-کند

ايتنا
  https://www.itna.ir