۱
۰
plusresetminus
شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۵۵

وزیر ارتباطات از اصلاحات شروع کند

ایتنا - درخواست تحول و بازنگری در شاکله مدیریتی، تشکیلاتی و ماموریتی در وزارت ارتباطات نخستین خواسته برای فروریختن این دیوار کج و بنای پایه‌های درست برای رساندن ICT کشور به سطح مورد نظر است.


علی شمیرانی – سرانجام یکی از کلیدهای نمادین دولت یازدهم به محمود واعظی رسید و وی از روز دوشنبه رسماً مسئولیت هدایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را بر عهده خواهد گرفت.


بی‌شک وی با انبوهی از چالش‌ها و مسایل متعدد در این وزارتخانه مواجه است، وزارتخانه‌ای که از نظر ساختاری، تشکیلاتی، ماموریتی و غیره به تعبیری در حالتی تجزیه شده و بلاتکلیف تحویل وزیر جدید می‌شود.
به هر تقدیر در سال‌های گذشته بنا به دلایلی که بنای ورود به آن نیست تا ماه‌های آخر کار دولت دهم هر شخص و نهادی که توانست بخشی از وزارت ارتباطات و ماموریت‌های آن را جدا کرد و به گوشه‌ای برد.

وزارتخانه‌ای که طیف گسترده‌ای از مسئولیت‌های پستی، بانکی، فضایی، تحقیقاتی گرفته تا ماموریت‌های مقررات گذاری و خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعاتی را بر عهده داشت و دارد.
اگرچه در جریان رای اعتماد به وزیر جدید، تلویحاً از بازگشت مرکز تحقیقات مخابرات و سازمان فضایی با حمایت شخص رییس جمهور به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطالبی مطرح شد.

اما چالش‌های وزارت ارتباطات محدود به مسایل فوق نمی‌شود.
این وزارتخانه دچار نوعی تداخل کاری و ماموریتی با نهادهای متعدد همچون وزارت صنایع، وزارت ارشاد، صدا و سیما، شورای رقابت، مخابرات و شوراهای عالی فعال و نیمه فعال در حوزه ICT کشور است. 

به این مسایل می‌توان مشکلات ناشی از نبود نقشه راه توسعه فاوا، معضلات اپراتورهای ارتباطی و مخابراتی، توسعه خدمات زیرساختی، ارتقای جایگاه ملی و بین‌المللی کشور در حوزه ICT و تقاضای انباشته کاربران را نیز اضافه کرد. 

وزیر جدید ارتباطات حالا و پس از اخذ رای اعتماد از مجلس و نزدیکی با رییس جمهوری می‌تواند از موضعی صریح‌تر و شفاف‌تر در قبال مسایل حوزه کاری خود حرف بزند.
کما این که وی در نخستین گفت‌وگو در کسوت وزیر وضعيت كنوني وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات را نامطلوب ارزيابي و اعلام کرده، مديريت اين وزارتخانه طي چهارسال گذشته سه بار تغيير كرده است، از اين رو شرايط قابل قبولي بر وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات حاكم نيست." 

واعظی این را هم گفته که ايجاد شوراي راهبردي براي پست، آي تي، مخابرات و فضا به منظور ايجاد تحول يكي از برنامه هايي است كه در صد روز نخست دنبال مي شود. 

به هر تقدیر درخواست تحول و بازنگری در شاکله مدیریتی، تشکیلاتی و ماموریتی در وزارت ارتباطات نخستین خواسته برای فروریختن این دیوار کج و بنای پایه‌های درست برای رساندن ICT کشور به سطح مورد نظر است.
بدیهی است با وضعیتی که در پی آمد، حداقل و تا زمان اجرای اصلاحات مورد اشاره، کسی از وزیر ارتباطات انتظار تعریف پروژه‌های جدید و تعیین تکلیف پروژه‌های فعلی را ندارد.
کد مطلب: 27134
نام شما
آدرس ايميل شما


امیر رجائی زاده
feedback
این‌همه وزیر اومده و رفته هیچ کدومشون نتونستند سرعت اینترنت را افزایش بدهند و یا فیلترینگ را کاهش بدهند.
از دیدگاه من این گونه کار ها از دست وزیر خارج است و در برخی گمانه زنی ها گفته می شود اینگونه موارد در دست شورای عالی فضای مجازی است.که شوربختانه این شورا چند ماهی است که کار نمی کند.
پس آیا می توان امیدوار بود ؟
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام