کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

توصیه نظام صنفی به رییس جمهور منتخب: جهانگرد مناسب‌ترین فرد برای وزارت آی.سی.تی

سايت خبری ايتنا , 6 مرداد 1392 ساعت 14:47

ایتنا - فرصت دوباره آزمودن نیست و چند سال همه توان خود را برای بازآموزی از دست داده‌ایم و بسیاری از کشورها توسعه یافتگی خود را مرهون اجازه ورود دانش و تکنولوژی و تناسب سازی با مصالح ملی خود هستند و هیچگاه در بیراهه ساخت مجدد ابزار قرار نگرفته‌اند.





سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در خصوص انتظارات این سازمان از دولت آتی و تعامل با رییس جمهور منتخب بیانیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش ایتنا در این بیانیه آمده است:

نظر به اهمیت و ضرورت مشارکت نهادهای صنفی در فرآیند تصمیم‌گیری‌های کلان و مهم تاثیرگذار در فرایند کسب و کار، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با بررسی همه جانبه مشکلات چندساله و ضرورت پیگیری این مهم، مطالبات، دغدغه‌های صنفی و پیشنهادات خود را به رییس جمهور منتخب ارائه نموده است. بر این اساس مذاکرات و مکاتبات مختلف با ایشان انجام و به گروه مشاوران نزدیک رییس جمهور منتخب منتقل و در حال پیگیری است. ضمن آنکه ریاست سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در مورخ ۳/۵/۱۳۹۲ طی نامه‌ای برخی دغدغه‌ها و نقطه نظرات این سازمان را به رییس جمهور محترم جناب آقای دکتر روحانی ارائه نمود.

در این نامه آمده است: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به عنوان تنها نهاد صنفی فراگیر در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات که بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۳ تشکیل و اکنون قریب به ۱۰۰۰۰ عضو حقوقی، حقیقی و مشاورین که ۹۵ درصد اقتصاد صنعت فناوری اطلاعات با بیش از یکصد هزار متخصص از سراسر کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد، آمادگی خود را بر اساس رویکردی هم‌افزا و تعاملی و قابل اتکا برای همکاری با دولت تدبیر و امید به رییس جمهور منتخب اعلام می‌نماید.
در این نامه با تاکید بر ظرفیت‌های توسعه‌ای صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشنهاد شده است «بواسطه نقش توسعه دهنده و توسعه پذیربودن صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، در انتخاب وزیران از علاقه‌مندی آنها به این صنعت، پرسش و سوابق مرتبط کاندیداهای وزارت مورد بررسی و قضاوت قرار گیرد.»
در ادامه آمده است : از آنجا که جامعه مدنی و حقوق حقه شهروندی از مسیر توسعه جامعه اطلاعاتی و اصول حاکم بر آن عبور می‌نماید ضروری است صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات محوری مهم برای دولت تلقی گردد.

در ادامه با تشریح ظرفیت‌های صنعت فاوا کشور درخواست شده است: تدبیری بیاندیشید تا به مانند بسیاری از کشورها که فرصت سرمایه‌گذاری بر روی منابع انسانی در حوزه فاوا غنیمت دانسته و به درآمد قابل توجهی دست یافته‌اند زیربنای اقتصاد غیرنفتی با سرمایه‌گذاری کم استهلاک، کم هزینه و پرمنفعت بر روی پتانسیل جمعیتی نخبه و پرتوان جامعه جوان کشور ساخته و جشن استقلال کشور از درآمدهای نفتی را در آینده‌ای نزدیک شاهد باشیم.

در بخش دیگری از این نامه، با اشاره به دستاوردهای دولت‌های ماقبل اعلام شده است: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌بایست ضمن پاسداشت همه جانبه این صنعت مهم و ارزنده نقش حاکمیتی و تنظیم‌گری مناسبات اجزا دولت و دولت با بخش خصوصی در صنعت فاوا را ایفا نماید.
در خصوص انتخاب وزیرICT آمده است: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور بر اساس دغدغه و ضرورت و برآیندسنجی از فعالین، تاثیرگذاران خصوصی و دولتی در صنعت انفورماتیک کشور و صاحبنظران دانشگاهی و پژوهشی به لحاظ شاخص‌های سابقه دقیق و روشن در جایگاه مرتبط با این صنعت، مقبولیت نظرات کارشناسی و فنی در حوزه‌های راهبری و کلان صنعت، نسبت تجربه، سابقه، توان در صنف و مدیریت کلان و ارتباط مستمر و فراگیر با نهادهای صنفی، آقای مهندس نصرالله جهانگرد که در سه سال پایانی دولت اصلاحات با تدوین و اجرای طرح تکفا، کشور را با مزایای این صنعت آشنا و در مجامع بین‌المللی نظیر WSIS، ICANN و ITU نیز به عنوان یک عضو فعال و تاثیرگذار در سطح منطقه و ملی مطرح می‌باشد را با نظر قاطبه اعضا این نهاد صنفی و نتیجه برآیندسنجی به عنوان کاندیدای خود برای مقام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی می‌نماید.

در این نامه با اشاره به دغدغه‌های جدی و نگران کننده جامعه فاوای کشور، این سازمان خواستار اعاده نقش حاکمیتی به وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات شده است و تاکید گردیده است: به بهانه خصوصی سازی شرکت مخابرات با تصمیم غیرمشخص و غیرمعمول، زیرساخت ملی و انحصاری حوزه ارتباطات از اشراف و نظارت دولت خارج شده است.

در این نامه خطاب به رییس جمهور منتخب آمده است: اکنون قفل بسته توسعه و گسترش صنعت انفورماتیک کشور دوباره‌نویسی راه‌های رفته کشورهای پیشرو می باشد و متاسفانه با ضبط و اضافه کردن عنوانی ملی به طرح یا فعالیتی تخصصی و پژوهشی در مسیر اختراع مجدد چرخی با همان ظواهر قرار گرفته‌ایم. طرح‌هایی مانند سیستم عامل ملی، پست الکترونیک ملی، گوگل ملی و ... که متاسفانه فعالیت‌های مثمرثمری چون شبکه ملی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

در پایان این نامه تاکید شده است: گذر از پیچ تاریخی کشور فقط با بهره‌گیری از توان فنی داخلی برای انتقال دانش فنی، بومی سازی و توسعه آن میسر است، فرصت دوباره آزمودن نیست و چند سال همه توان خود را برای بازآموزی از دست داده‌ایم و بسیاری از کشورها توسعه یافتگی خود را مرهون اجازه ورود دانش و تکنولوژی و تناسب سازی با مصالح ملی خود هستند و هیچگاه در بیراهه ساخت مجدد ابزار قرار نگرفته‌اند.

در خاتمه این نامه با آرزوی توفیق برای رییس جمهور منتخب آمده است: امیدواریم توفیق همراهی موثر با دولت تدبیر و امید در مسیر تعالی کشور حاصل گشته و قفل بسته استفاده و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور با کلید تدبیر باز و راه توسعه برای کشور هموار گردد. 
 
 


کد مطلب: 26934

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/26934/توصیه-نظام-صنفی-رییس-جمهور-منتخب-جهانگرد-مناسب-ترین-فرد-وزارت-آی-سی-تی

ايتنا
  https://www.itna.ir