۱
۰
plusresetminus
يکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۴۷

توصیه نظام صنفی به رییس جمهور منتخب: جهانگرد مناسب‌ترین فرد برای وزارت آی.سی.تی

ایتنا - فرصت دوباره آزمودن نیست و چند سال همه توان خود را برای بازآموزی از دست داده‌ایم و بسیاری از کشورها توسعه یافتگی خود را مرهون اجازه ورود دانش و تکنولوژی و تناسب سازی با مصالح ملی خود هستند و هیچگاه در بیراهه ساخت مجدد ابزار قرار نگرفته‌اند.



سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در خصوص انتظارات این سازمان از دولت آتی و تعامل با رییس جمهور منتخب بیانیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش ایتنا در این بیانیه آمده است:

نظر به اهمیت و ضرورت مشارکت نهادهای صنفی در فرآیند تصمیم‌گیری‌های کلان و مهم تاثیرگذار در فرایند کسب و کار، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با بررسی همه جانبه مشکلات چندساله و ضرورت پیگیری این مهم، مطالبات، دغدغه‌های صنفی و پیشنهادات خود را به رییس جمهور منتخب ارائه نموده است. بر این اساس مذاکرات و مکاتبات مختلف با ایشان انجام و به گروه مشاوران نزدیک رییس جمهور منتخب منتقل و در حال پیگیری است. ضمن آنکه ریاست سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در مورخ ۳/۵/۱۳۹۲ طی نامه‌ای برخی دغدغه‌ها و نقطه نظرات این سازمان را به رییس جمهور محترم جناب آقای دکتر روحانی ارائه نمود.

در این نامه آمده است: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به عنوان تنها نهاد صنفی فراگیر در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات که بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۳ تشکیل و اکنون قریب به ۱۰۰۰۰ عضو حقوقی، حقیقی و مشاورین که ۹۵ درصد اقتصاد صنعت فناوری اطلاعات با بیش از یکصد هزار متخصص از سراسر کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد، آمادگی خود را بر اساس رویکردی هم‌افزا و تعاملی و قابل اتکا برای همکاری با دولت تدبیر و امید به رییس جمهور منتخب اعلام می‌نماید.
در این نامه با تاکید بر ظرفیت‌های توسعه‌ای صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشنهاد شده است «بواسطه نقش توسعه دهنده و توسعه پذیربودن صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، در انتخاب وزیران از علاقه‌مندی آنها به این صنعت، پرسش و سوابق مرتبط کاندیداهای وزارت مورد بررسی و قضاوت قرار گیرد.»
در ادامه آمده است : از آنجا که جامعه مدنی و حقوق حقه شهروندی از مسیر توسعه جامعه اطلاعاتی و اصول حاکم بر آن عبور می‌نماید ضروری است صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات محوری مهم برای دولت تلقی گردد.

در ادامه با تشریح ظرفیت‌های صنعت فاوا کشور درخواست شده است: تدبیری بیاندیشید تا به مانند بسیاری از کشورها که فرصت سرمایه‌گذاری بر روی منابع انسانی در حوزه فاوا غنیمت دانسته و به درآمد قابل توجهی دست یافته‌اند زیربنای اقتصاد غیرنفتی با سرمایه‌گذاری کم استهلاک، کم هزینه و پرمنفعت بر روی پتانسیل جمعیتی نخبه و پرتوان جامعه جوان کشور ساخته و جشن استقلال کشور از درآمدهای نفتی را در آینده‌ای نزدیک شاهد باشیم.

در بخش دیگری از این نامه، با اشاره به دستاوردهای دولت‌های ماقبل اعلام شده است: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌بایست ضمن پاسداشت همه جانبه این صنعت مهم و ارزنده نقش حاکمیتی و تنظیم‌گری مناسبات اجزا دولت و دولت با بخش خصوصی در صنعت فاوا را ایفا نماید.
در خصوص انتخاب وزیرICT آمده است: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور بر اساس دغدغه و ضرورت و برآیندسنجی از فعالین، تاثیرگذاران خصوصی و دولتی در صنعت انفورماتیک کشور و صاحبنظران دانشگاهی و پژوهشی به لحاظ شاخص‌های سابقه دقیق و روشن در جایگاه مرتبط با این صنعت، مقبولیت نظرات کارشناسی و فنی در حوزه‌های راهبری و کلان صنعت، نسبت تجربه، سابقه، توان در صنف و مدیریت کلان و ارتباط مستمر و فراگیر با نهادهای صنفی، آقای مهندس نصرالله جهانگرد که در سه سال پایانی دولت اصلاحات با تدوین و اجرای طرح تکفا، کشور را با مزایای این صنعت آشنا و در مجامع بین‌المللی نظیر WSIS، ICANN و ITU نیز به عنوان یک عضو فعال و تاثیرگذار در سطح منطقه و ملی مطرح می‌باشد را با نظر قاطبه اعضا این نهاد صنفی و نتیجه برآیندسنجی به عنوان کاندیدای خود برای مقام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی می‌نماید.

در این نامه با اشاره به دغدغه‌های جدی و نگران کننده جامعه فاوای کشور، این سازمان خواستار اعاده نقش حاکمیتی به وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات شده است و تاکید گردیده است: به بهانه خصوصی سازی شرکت مخابرات با تصمیم غیرمشخص و غیرمعمول، زیرساخت ملی و انحصاری حوزه ارتباطات از اشراف و نظارت دولت خارج شده است.

در این نامه خطاب به رییس جمهور منتخب آمده است: اکنون قفل بسته توسعه و گسترش صنعت انفورماتیک کشور دوباره‌نویسی راه‌های رفته کشورهای پیشرو می باشد و متاسفانه با ضبط و اضافه کردن عنوانی ملی به طرح یا فعالیتی تخصصی و پژوهشی در مسیر اختراع مجدد چرخی با همان ظواهر قرار گرفته‌ایم. طرح‌هایی مانند سیستم عامل ملی، پست الکترونیک ملی، گوگل ملی و ... که متاسفانه فعالیت‌های مثمرثمری چون شبکه ملی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

در پایان این نامه تاکید شده است: گذر از پیچ تاریخی کشور فقط با بهره‌گیری از توان فنی داخلی برای انتقال دانش فنی، بومی سازی و توسعه آن میسر است، فرصت دوباره آزمودن نیست و چند سال همه توان خود را برای بازآموزی از دست داده‌ایم و بسیاری از کشورها توسعه یافتگی خود را مرهون اجازه ورود دانش و تکنولوژی و تناسب سازی با مصالح ملی خود هستند و هیچگاه در بیراهه ساخت مجدد ابزار قرار نگرفته‌اند.

در خاتمه این نامه با آرزوی توفیق برای رییس جمهور منتخب آمده است: امیدواریم توفیق همراهی موثر با دولت تدبیر و امید در مسیر تعالی کشور حاصل گشته و قفل بسته استفاده و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور با کلید تدبیر باز و راه توسعه برای کشور هموار گردد. 
 
 
کد مطلب: 26934
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
دم اصلاح طلب ها گرم
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام