۱
۰
plusresetminus
جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۳۴

آیا افزایش قیمت اینترنت در انتظار کاربران اپراتور دوم است؟

حال سوال اینست که آیا مجددا کاربران شاهد افزایش تعرفه اینترنت خواهند بود؟
آیا افزایش قیمت اینترنت در انتظار کاربران اپراتور دوم است؟

در اواسط تیرماه امسال، پس از حذف بسته‌های پرمصرف اینترنتی از اپلیکیشن‌های اپراتورهای تلفن همراه و افزایش قیمت ناگهانی بسته‌های اینترنتی، و بدنبال آن،  و اعتراض کاربران به این موضوع، وزیر ارتباطات نسبت به این مسئله واکنش نشان داد و طی اخطاری از اپراتورهای تلفن همراه خواست تا قیمت‌ها را به حالت سابق بازگردانند.

آذری جهرمی اقدام دو اپراتور در افزایش تعرفه اینترنت را خلاف ضوابط پروانه اپراتورها و مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات، و از مصادیق گران‌فروشی دانست و گفت: سازمان تنظیم مقررات در برخورد با این گران‌فروشی، اختیاراتی داشته که از آن جمله  جریمه دو میلیارد تومانی بوده است.
 
در همین راستا و در ادامه، حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- نیز به این اقدام دو اپراتور بزرگ کشور، در پیغامی توییتری واکنش نشان داد و  نوشت: "بالابردن قیمت در برخی اپراتورهای تلفن همراه، در حالی که مردم به‌دلیل شیوع کرونا وابستگی بیشتری به فضای مجازی پیدا کرده‌اند، غیرمنطقی و غیرمعقول است و سازمان تنظیم با آن مخالفت کرده است. برخورد قانونی با اپراتورهای متخلف از صبح با ارسال اخطار آغاز شد. قیمت‌ها باید به قبل بازگردد."
 
جوشقانی همچنین از ابلاغ جریمه دو میلیارد تومانی به اپراتورها خبر داد و اعلام کرد جریمه نقدی، قدم اول برای برخورد با تخلف صورت گرفته است و در صورت استمرار این مساله، روال‌های دیگری از جمله تعلیق، کاهش مدت اعتبار پروانه و مواردی از این دست، از مصوبه‌های قانونی است که می‌توان با استناد به آنها تخلفات را پیگیری کرد.

      در همین زمینه بخوانید:
      - جریمه دو میلیارد تومانی به اپراتورها ابلاغ شد


بدین ترتیب از سوی رگولاتوری، جریمه‌ای سخت و سنگین مطرح می‌شد و طبعا انتظار می‌رفت که موضوع حل شد.
 
در نهایت پس از کش و قوس‌های فراوان، اپراتورهای تلفن همراه تسلیم نظر دولت و رگولاتوری شدنند و بسته‌های پرمخاطب به لیست اپلیکیشن‌های اپراتورها بازگشتند و قیمت‌ها نیز به حالت سابق برگشت.
 
اما هنوز چندماه از جریمه اپراتورها به دلیل گرانفروشی نگذشته که مجددا از سوی یکی از اپراتورها، زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال افزایش دوباره قیمت اینترنت شنیده می‌شود که دور از انتظار است.
مطابق گفته‌های جدید مدیر عامل اپراتور دوم، ارزانی اینترنت همراه در کشور باعث تمایل بیش از ظرفیت شبکه مردم به استفاده از آن شده و این امر به نوبه خود، به بالا رفتن ضریب نفوذ و پر شدن ظرفیت شبکه می انجامد، در نتیجه، کیفیت اینترنت کاهش یافته و کاربران لطمه می‌بینند؛ بنظر می‌رسد از دیدگاه مدیر این اپراتور، راه حل این است که قیمت‌ها گران شود تا تعداد کاربران کم شود و کیفیت بهبود یابد.

بر اساس استدلال مدیر عامل ایرانسل «راهی جز اصلاح تعرفه‌ها وجود ندارد و ما نمی‌خواهیم فشار به مردم بیاید؛ اما راه ‌حل این است که شبکه ثابت گسترش پیدا کند تا سرویس ارزان‌تری به مردم در خانه ارائه شود. با نگه‌داشتن تعرفه‌ها در وضعیت موجود، سال آینده ظرفیت شبکه پر می‌شود؛ در این شرایط، اپراتور نمی‌تواند سرمایه‌گذاری زیادی انجام دهد چون ۷۰ درصد درآمدش ریالی است؛ همین وضعیت باعث می‌شود به ‌دلیل تقاضای زیاد، سال آینده کیفیت اینترنت افت کند و نارضایتی عمده به‌ وجود بیاید».
 
صحبت‌های مدیرعامل ایرانسل در شرایطی مطرح شده که وزیر ارتباطات در روزهای اخیر در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که: کیفیت اینترنت حق شماست و ما وظیفه داریم تمام تلاش‌مان را به کار بگیریم تا هر روز کیفیت اینترنت را بهبود ببخشیم»
 
نکته جالب اما اینجاست که وزیر ارتباطات، شرایط اینترنت کشور را در حال حاضر اینگونه توصیف کرده است: «حال عمومی اینترنت در کشور خوب است، اما شاخص‌های کیفی عمومی اینترنت در چند استان، پایین‌تر از انتظار است.»
 
اما اگر بخواهیم راجع به واقعیت قیمت اینترنت در مقایسه با جهان بدانیم، نظر چند مسئول مربوطه را مرور می‌کنیم.
حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات، قیمت اینترنت در ایران را این گونه توصیف کرده بود: «در مقیاس‌های جهانی، ایران ارزان‌ترین قیمت اینترنت را دارد. اما یک واقعیتی وجود دارد و آن این‌که مردم بر اساس درآمد و وضعیت اقتصادی خودشان معتقدند که قیمت اینترنت در ایران گران است، در مقابل، اپراتورها با توجه به هزینه‌های بالای سرمایه‌گذاری و نگهداری شبکه، معتقدند که قیمت اینترنت در ایران ارزان است و در این شرایط ما به‌عنوان وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف هستیم که یک نوع توازن برقرار کنیم».
 
اما نصرالله پژمانفر رئیس وقت کمیسیون اصل 90 مجلس نظر متفاوتی نسبت به رییس سازمان تنظیم مقررات دارد.
پژمانفر معتقد است که: «ما گران‌ترین اینترنت را به مردم کشورمان می‌دهیم، هزینه‌ای که مردم برای اینترنت می‌دهند در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا زیاد است، حتی اگر با کشور افغانستان هم مقایسه کنیم، این واقعیت مشخص می‌شود».

با توجه به این توضیحات و اظهارات مدیرعامل اپراتور دوم کشور و اشاره وی به افزایش احتمالی تعرفه اینترنت، و با در نظر گرفتن بیش از سی میلیون کاربر اینترنت کشور که تحت پوشش اپراتور دوم هستند(یعنی در واقع از 76 میلیون کاربر اینترنت در کشور، بیش از سی میلیون کاربر از اینترنت ایرانسل استفاده می‌کنند) باید دید نگرانی 46 درصد از کاربران اینترنت کشور بی‌مورد است یا افزایش هزینه‌های اینترنت انتظارشان را می‌کشد؟
 
حال سوال اینست که آیا مجددا کاربران شاهد افزایش تعرفه اینترنت خواهند بود؟
این پرسشی است که باید منتظر ماند تا یا از سوی مسئولان دولت و رگولاتوری در خصوص آن توضیحاتی ارائه شده و تکذیب کردد، و یا اینکه در عمل، محقق شدن آن را به چشم دید.
 
 
کد مطلب: 63102
نام شما
آدرس ايميل شما


a
feedback
Iran, Islamic Republic of
«حال سوال اینست که آیا مجددا کاربران شاهد افزایش تعرفه اینترنت خواهند بود؟»
جواب اینست بله ، بدون شک افزایش خواهد یافت ، از قیمت نان تا مایحتاح عمومی ، از آب و برق و گاز ، تا خانه و خودرو ، مگر افزایش قیمت نداشتیم؟ با دلیل یا توجیه دلیل ، به هر حال همه شاهد افزایش قیمت ها بوده اند ، اما یک سوال این افزایش قیمت ها ، کجا و چگونه هزینه شده اند ؟ آیا بهتر نیست همانگونه که با ارقام و محاسبه علت افزایش ها را می گوییم ، با ارقام و محاسبه هم صرف درآمدها بیان شود ؟ به عنوان نمونه بگوییم ، فلان مقدار صرف گسترش تعداد دکل ها شده ، فلان مبلغ صرف تجهیزات جدید برای بهبود کیفیت شده و .... باور کنید کاربران می فهمند ، و با دیده منت همه افزایش ها را خواهند پذیرفت ، هر چند که این افزایش قیمت ها هیچ تناسبی با درآمد کاربران ندارد و با اینگونه عملکردها تنها یک نتیجه عاید می شود ، دسترسی کمتر به دریافت دانش که خود عامل اصلی رشد هر جامعه ای بوده و هست . و گروهی هم که صرفا برای وقت گذرانی و کسب کمی سرگرمی و شادی و آرامش اعصاب از اینترنت استفاده می کنند ، به نوعی کمی بیشتر افسرده و مغموم شده و کمی از شادی شان کاسته می شود.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام