۱
۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۴

آیا ادعای فیسبوک پیرامون دفاع از حریم خصوصی جدی است؟

ایتنا - نامه اخیر مارک زاکربرگ در مورد حریم خصوصی، نشان می‌دهد که او معنای حریم خصوصی را نمی‌داند و به همین دلیل، نمی‌توان در این زمینه به او و فیسبوک اعتماد کرد.
آیا ادعای فیسبوک پیرامون دفاع از حریم خصوصی جدی است؟

هنگامی که فیسبوک در سال ۲۰۱۲ تبدیل به یک شرکت سهامی عام شد، مارک زاکربرگ در نامه‌ای از مأموریت این شبکه اجتماعی در «ساختن فضایی بازتر و متصل‌تر در جهان» یاد کرد. جهانی که کسب و کارها از اصالت بیشتری برخوردار باشند، روابط انسانی مستحکم‌تر باشند و دولت‌ها نیز پاسخگوتر باشند.
او نوشت: «یک جهان بازتر، جای بسیاری بهتری است.»
 
اما اکنون مدیر عامل فیسبوک می‌گوید که نظرش تا حد زیادی تغییر کرده است.
 
به گزارش ایتنا به نقل از technologyreview، زاکربرگ در چشم‌انداز ۳۲۰۰ واژه‌ای خود پیرامون شبکه اجتماعی که در روز ۶ مارس (۱۳ اسفند) در فیسبوک قرار داد، می‌گوید خواستار ایجاد پلفترم ساده‌تری است که در وهله نخست، بر حریم خصوصی متمرکز باشد.
او سپس ادامه می‌دهد: «مردم به‌طور فزاینده‌ای خواهان اتصال به شکل خصوصی در جهان دیجیتالی هستند؛ درست به همان شکلی که در اتاق نشیمن خود با دیگر افراد ارتباط دارند.»
 
می‌توان گفت نامه زاکربرگ بیان معناداری دارد. اگر آن را به دقت بخوانید، چنین نتیجه می‌گیرید که اگر قرار است حریم خصوصی به‌صورت معنی‌داری محافظت گردد، فیسبوک باید از هم‌ گسیخته گردد.
 
از سوی دیگر، گفتنی است فیسبوک در سال گذشته میلادی ۵۵ میلیارد دلار درآمد با حاشیه سود ۴۵ درصد داشت که بدین ترتیب یکی از سودآورترین ابداعات نوع بشر بوده است.
باید به فیسبوک به همین شکل نگاه کرد.
 
زاکربرگ مدیر عامل فیس بوک
 
فیسبوک درآمد سرشاری داشته است؛ چرا که متوجه شده است چطور می‌توان بر حریم خصوصی افراد به‌طرز بی‌سابقه‌ای چوب حراج زد.
در واقع محصول اصلی این شرکت، زوال و نابودی حریم خصوصی است. زاکربرگ با انجام نوعی واسطه‌گری میان اعتماد ۲ میلیارد کاربر فیسبوک به سیاست حریم خصوصی این شبکه اجتماعی، و فروش آنها به صاحبان آگهی فروخت، ثروت زیادی اندوخته است.
 
جالب آنکه زاکربرگ در چشم‌انداز خود، هیچ چیزی درباره سودآور نگه داشتن فیسبوک نمی‌گوید. به همین یک دلیل هم که شده، باید نسبت به فیسبوک مشکوک باشیم.
 
کد مطلب: 55879
نام شما
آدرس ايميل شما


Armin Shiran
feedback
Iran, Islamic Republic of
کسی که اطلاعات میلیاردها نفر از مردم جهان به دستگاه های اطلاعاتی فروخته حالا راجع به حریم خصوصی و امنیت صحبت می کنه!
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام