۱
۰
plusresetminus
شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۲۴

پلیس فتا با شاخ‌های اینستاگرام برخورد می‌کند

ایتنا - پلیس فتا شاخ های اینستاگرمی را شناسایی کرده و با آنها برخورد می کند.
پلیس فتا با شاخ‌های اینستاگرام برخورد می‌کند

رییس پلیس فتا تهران بزرگ با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد پرونده‌های مربوط به شاخ‌های اینستاگرام که از سوی فتا ناجا اعلام می‌شود، مربوط به تهران بزرگ است، گفت: تاکنون یک سوم این پرونده‌ها به نتیجه رسیده و مسئول یا مدیر صفحه به فتا احضار شده و اقدامات لازم در مورد آنها انجام شده است.

هک وای فای
به گزارش ایتنا سرهنگ تورج کاظمی (رییس پلیس فتا تهران بزرگ) در گفت‌وگو با ایلنا درباره اقدامات مجرمانه از طریق هک وای فای خانگی گفت: وقتی مجرمان بخواهند هویت خود را مخفی کنند و برای اینکه پلیس و مرجع قضایی نتواند به مجرم اصلی دست پیدا کند با هک وای‌فای خانگی به سیستم اینترنت دسترسی پیدا می‌کنند و از این طریق جرائم خود را مرتکب می‌شوند.
وی با بیان اینکه نمی‌توان گفت، چه جرائمی بیشتر از طریق هک وای‌فای خانگی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: این افراد با سوءاستفاده از اینترنت یا آی‌پی شهروند عادی اقدامات مجرمانه خود را انجام می‌دهند، چراکه پلیس بعد از ردیابی برای شناسایی مجرم به یک آی‌پی یا آدرسی می‌رسد که مجرم در آن نیست و فرد بیگناه دیگری در آن قرار دارد.
رییس پلیس فتا فاتب ادامه داد: نداشتن آگاهی کامل یا عدم آشنایی و تسلط بر سیستم‌های فضای مجازی از جمله وای فای خانگی یک کاربر باعث می‌شود، نفوذپذیری به این فضا برای مجرمان حرفه‌ای ساده شود و در حقیقت هک وای فای خانگی جزو راحت‌ترین مواردی است که می‌توان از طریق آن جرمی را مرتکب شد.
سرهنگ کاظمی با بیان اینکه وای فای وقتی به یک کاربر تحویل داده می‌شود، دارای یک رمز دیفالت و تعریف شده است، تصریح کرد: کاربرانی که دانش یارانه‌ای یا سایبری نداشته باشند، بدون تغییر این رمز اقدام به استفاده از وای‌فای می‌کنند و از آنجا که مجرمان از رمزهای دیفالت و پیش‌فرض که برای سیستم‌ها تعریف می‌شود، اطلاع دارند نفوذ به سیستم‌های وای فای برای مجرمان حرفه‌ای بسیار راحت است.
وی تاکید کرد: اگر کاربران دانش سایبری بهتری داشته و به محض خرید وای‌فای اقدام به تغییر رمز آن کنند و دسترسی را محدود کنند قاعدتا این سوءاستفاده‌ها کمتر می‌شود و مقادیر زیادی از تهدیدات نفوذ به وای‌فای کاهش می‌یابد. البته این موارد در سال‌های گذشته بسیار زیاد بود، اما به مرور با افزایش دانش کاربران این اقدامات مجرمانه در حال کاهش است و جلوی افزایش آن گرفته شده‌است.

هویت جعلی در فضای مجازی
رییس پلیس فتا تهران بزرگ در بخش دیگری از صحبت‌هایش درخصوص جعل شخصیت و سوءاستفاده از هویت افراد در فضای مجازی گفت: در حوزه فضای سایبر تعریف مجرمانه از جعل شخصیت متفاوت است از آنجا که در این فضا بیشتر هویت‌ها واقعی نیست و بجز کاربران ساده و سالم این حوزه که قشر خاصی هستند و به صورت عادی می‌خواهند بهره علمی یا اجتماعی از این فضا ببرند، اکثر افرادی که سوءنیت داشته یا به دنبال ارتکاب جرم هستند با هویت‌های جعلی وارد می‌شوند و این در حوزه فضای مجازی تعریف خود را دارد و زمانی قابل تعقیب است که شاکی خصوصی داشته باشد یا براساس قوانین جرائم یارانه‌ای تحت تعقیب قرار گرفته باشد.

برخورد با شاخ های اینستاگرام
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نتیجه بررسی صفحات شاخ‌های اینستاگرامی به کجا رسید؟ تصریح کرد: وقتی صفحات شاخ‌های اینستاگرام توسط فتا ناجا شناسایی می‌شوند، مدیران این صفحات در هر کدام از استان‌ها که باشند به آن استان اعلام می‌شود، استان نیز طی هماهنگی با مرجع قضایی و اخذ مجوز قضایی اقدامات لازم را انجام می‌دهد، در مواردی هم که از مسئولیت فتا خارج باشد، حتما با استفاده و همکاری پلیس امنیت اخلاقی موارد اعلام شده بررسی و به شدت با آنها برخورد می‌شود.
رییس پلیس فتا فاتب با بیان اینکه از تعداد صفحات مجازی که فتا ناجا به فتا تهران بزرگ اعلام کرده بود تعداد زیادی از موارد رسیدگی شده و با مدیر صفحه برخوردهای لازم صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: بیش از ۳۰ درصد پرونده‌هایی که در این زمینه از سوی فتا ناجا اعلام می‌شود، مربوط به تهران بزرگ است و تاکنون یک سوم این پرونده‌ها به نتیجه رسیده و مسئول یا مدیر صفحه به فتا احضار شده و اقدامات لازم انجام شده است.

سرهنگ کاظمی همچنین در خصوص حملات سایبری گفت: وقتی اعلام می‌شود روزانه ۶ الی ۷ میلیون حمله سایبری به کشور می‌شود، می‌تواند این حملات به تهران یا بخش‌های دیگری از کشور باشد. یک سری از حملات سایبری به گزارش و شکایت نمی‌رسد و در فتا ناجا اقدامات لازم در خصوص آنها انجام می‌شود و اینگونه نیست که شکایتی در این زمینه در فتا تهران بزرگ به صورت مکتوب اعلام شود، اما در هفته گذشته گزارش مکتوبی در خصوص حمله سایبری نداشتیم.

وی همچنین درباره اقدامات پلیس فتا درباره سایت‌ها و کانال‌هایی که در رابطه با التهابات هفته گذشته در بازار فعالیت داشتند، گفت: قاعدتا برای متشنج کردن این فضا گروه‌های معاند و کانال‌های غیرهمسو صحبت‌هایی را مطرح می‌کردند که صحت نداشت یا مواردی اعلام می‌شد که مربوط به سال‌های گذشته بود و بیشتر قصد بزرگ‌نمایی و غیرواقعی جلوه دادن این موضوع را داشتند و از همین‌رو در این زمینه مانور می‌دادند، اما در حقیقت مواردی که بارگذاری می‌شد، غیرواقعی و خارج از واقعیتی بود که اتفاق افتاده بود. البته رسیدگی به این سایت‌ها در حوزه امنیتی است و پلیس امنیت با هماهنگی اقدامات لازم را انجام می‌دهد.
 
کد مطلب: 53358
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
United Kingdom
احمق ها_رو_معروف_نکنیم
امثال خزایی ها، داوود هزینه ها، دیاناها، ترکیبی ها، خوبان خرم آباد، خوبان ایران و.....
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام