۰
plusresetminus
يکشنبه ۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۶

بیوگرافی کامل جف بزوس، ثروتمندترین فرد جهان

ایتنا- بیوگرافی جف بزوس (Jeff Bezos) مؤسس، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره‌ شرکت آمازون به عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی جهان است و سال قبل توانست عنوان ثروتمندترین فرد جهان را به خودش اختصاص دهد، در فرصت حاضر به معرفی وی می پردازیم.
بیوگرافی کامل  جف بزوس، ثروتمندترین فرد جهان
بزوس کسب و کارهای دیگری همچون روزنامه‌ی واشنگتن‌پست و شرکت فضایی بلو اوریجین را دارد، اما شهرت واقعی‌اش به خاطر آمازون است.  بزوس اواسط سال گذشته موفق شد  بیل گیتس، مدیرعامل مایکروسافت را کنار بزند و لقب ثروتمندترین فرد جهان را به خود اختصاص دهد. وی ثروتی بالغ بر ۹۰ میلیارد دلار دارد و اکنون در زمره موفق‌ترین و ثروتمندترین مدیران جهان است. با توجه به تمامی آنچه گفته شد نگاهی به زندگی جف بزوس می‌اندازیم تا بیشتر با این مرد ثروتمند جهان آشنا شویم.
کودکی بزوس
جف در تاریخ ۱۲ ژانویه ۱۹۶۴ در شهر آلبوکرکی ایالت نیومکزیکو آمریکا به دنیا آمد. پدر وی تک‌چرخ سوار حرفه‌ای بود که در نمایش‌ها و مراسم‌ها برنامه اجرا می‌کرد. اما ازدواج پدر و مادرش فقط ۱ سال دوام آورد و آنان از یکدیگر جدا شدند. بنابراین، پدر جف تأثیر کمی در زندگی وی داشت و او به همراه مادر و ناپدری‌اش زندگی می‌کرد.
جف در کودکی همراه با مادر و ناپدری‌اش که وی را به عنوان فرزندخوانده خود قبول کرده بود به شهر هیوستون ایالت تگزاس نقل‌مکان کرد. ناپدری جف در شرکت نفتی اگزون (Exxon)  به عنوان مهندس استخدام شد و تا ده سالگی به جف نگفت که پدر واقعی‌اش نیست.
بزوس از ابتدای کودکی نبوغ خود را نشان داد. وقتی تازه شروع به راه رفتن کرده بود، با یک پیچ‌گوشتی، گهواره خود را باز و تکه تکه کرد. زیرا او مدام به این مسئله معترض بود که چرا نباید در یک تخت واقعی بخوابد؟
جف در تعطیلات تابستانی دوران کودکی‌اش انواع کارهای مزرعه‌داری را انجام ‌داد. در این سنین پدربزرگش یعنی لارنس گایز (Lawrence Gise)  تأثیر زیادی روی وی داشت و الگوی زندگی‌اش بود. جف در مصاحبه‌ای گفت که گایز به او جمله مهمی را یاد داده بود. آن جمله این بود: مهربان بودن، از باهوش بودن سخت‌تر است.


بیوگرافی جف بزوس


تحصیلات بزوس
 و اولین کسب و کارش را با عنوان انستیتو رویا (The Dream Institute) به راه انداخت. در این چارچوب، برنامه آموزشی تابستانی برای سنین ۱۰ تا ۱۲ سال برگزار می‌شد که در این برنامه‌ها خواندن کتاب‌هایی مثل ارباب حلقه‌ها و دیوید کاپرفیلد برای شرکت‌کننده‌ها الزامی بود.
جف در شهر آلبوکرکی به دبستان رفت. در ادامه خانواده بزوس به شهر میامی ایالت فلوریدا مهاجرت کردند و جف در دبیرستان برای اولین بار علاقه‌اش به کامپیوتر را کشف کرد. موفقیت‌های جف با گرفتن بورسیه دانشگاه شناخته شده پرینستون (Princeton) شروع شد. در ابتدا قصد داشت فیزیک بخواند ولی در نهایت دو مدرک کارشناسی علوم کامپیوتر و مهندسی برق گرفت.
فضای شغلی بزوس
جف بعد از فارغ‌التحصیلی به وال استریت (Wall Street) که در آنجا تقاضای زیادی برای علوم کامپیوتری وجود داشت، رفت و در چندین شرکت مشغول به کار شد. هر هفته برای کار در شرکت Fitel، از نیویورک به لندن می‌رفت. او در دوران نوجوانی در یکی از شعبه‌های رستوران‌های مک دونالد کار می‌کرد و در آن زمان روزگار سختی را می‌گذراند. وی پس از ترک مک دونالد، موسسه‌ای را به منظور برگزاری کمپ‌های 10 روزه برای کودکان تأسیس کرد. در این موسسه، او به ازای هر کودک 600 دلار دریافت می‌کرد و هر تور برای 6 دانش‌آموز برگزار می‌شد. جف  با ادامه کار در صنعت مالی و پیشرفت‌های متوالی، قائم‌مقام شرکت‌های D.E Shaw و Bankers Trust  شد.
زندگی شخصی بزوس
جف در شرکت D.E Shaw که روی کاربرد علوم کامپیوتر در بازار سهام کار می‌کرد، با همسرش مکنزی آشنا شد. هر دوی آن‌ها از دانشگاه پرینستون فارغ‌التحصیل شده بودند و در سال ۱۹۹۳ با هم ازدواج کردند. مکنزی اکنون یک رمان‌نویس است.


جف بزوس و همسرش

شرکت بلو اوریجین
جف در مدرسه روزی به یکی از معلمان خود گفته بود: آینده بشریت محدود به سیاره زمین نیست. او حتی از دوران کودکی نیز آرزو داشت در آینده یک کارآفرین در حوزه فضایی شود. در ادامه این آرزوها حالا او کمپانی فضایی مختص خود یعنی «بلو اوریجین» را دارد.
جف بزوس در سال ۲۰۰۰ شرکت فضایی بلو اوریجین را تأسیس کرد. بزوس از ابتدا علاقه‌ی زیادی به فضا داشت و طرح‌های متنوعی برای تأسیس شهرهای فضایی، مراکز تفریحی و هتل‌هایی که تا دو میلیون نفر را به دور زمین می‌گردانند، در سر می‌پروراند. سال‌های ابتدایی تأسیس بلو اوریجین با احتیاط و مخفی‌کاری اطلاعاتی همراه بود. در سال ۲۰۰۶ این شرکت به‌صورت عمومی معرفی شد. دلیل این شهرت، خرید زمینی وسیع برای تأسیس کارخانه‌ آزمایشگاهی در تگزاس بود.
جف بزوس هدف از تأسیس بلو اوریجین را آسان‌تر کردن سفرهای فضایی اعلام کرده است. او اعتقاد دارد که شرکتش مانند بسیاری از استارتاپ‌های دیگر تلاش می‌کند تا افراد مختلف بتوانند به ‌راحتی به فضا سفر کنند. جالب اینکه، او در مصاحبه‌ای که در سال‌های نوجوانی با میامی هرالد انجام داده بود، از این هدف صحبت کرده بود. او هدف نهایی‌اش را تخلیه‌ی زمین، پاک نگه داشتن آن و تبدیلش به یک پارک تفریحی اعلام کرده است.
معجزه زندگی بزوس
جف متوجه شد که اینترنت ماهیانه 2300 درصد رشد می‌کند! بنابراین به فرصت فروش آنلاین محصولات پی برد و برای تأسیس آمازون از شرکتی که در آن کار می‌کرد و موقعیت خوبی داشت، استعفا داد. فهمیدن میزان رشد اینترنت برای جف مانند یک معجزه بود و همین امر باعث شد که وضعیت خودش و استفاده از اینترنت را در جهان تغییر دهد!
تأسیس آمازون

جف شرکت  D.E. Shaw را با وجود موقعیت شغلی عالی ترک کرد. دیوید شاو، مدیر جف تلاش زیادی کرد تا او را در شرکتش نگه دارد، ولی نتوانست. زیرا جف تصمیم قاطع خود را گرفته بود که شرکت خودش را تأسیس کند. در نهایت آمازون متولد شد. جف و همسرش در زمان تأسیس آمازون از نظر مالی خیلی تحت فشار بودند. امّا بزوس معتقد بود باید استارت‌آپ خود را راه بیندازد، حتی اگر در آن شکست بخورد.
بزوس فعالیت Amazon.com را از یک گاراژ آغاز کرد و بسیاری از قرار ملاقات‌های خود را در کتاب فروشی همسایه‌اش بارنز اند نوبل (Barnes & Noble) برگزار می‌کرد.
در ابتدای تأسیس کسب و کار جدید آمازون، هر زمانی که فردی سفارش کتابی را از طریق سایت Amazon.com، ثبت می‌کرد، یک زنگ در دفتر کار بزوس به صدا در می‌آمد و همه به تکاپو می‌افتادند تا کار مشتری را راه بیندازند. در نهایت چند هفته بعد، تعداد پخش صدای زنگ‌ها به حدی بالا رفت که تصمیم گرفتند آن را قطع کنند. این شرایط نشان می‌دهد که خود بزوس هم توقع این همه استقبال از آمازون را نداشت، امّا این اتفاق افتاد و حالا آمازون صاحبش را ثروتمندترین فرد جهان کرده است.
آمازون در 15 ماه مِی سال 1997 (25 اردیبهشت سال 1376) در دسترس همگان قرار گرفت و در همان ماه اول راه‌اندازی به 50 ایالت آمریکا و نیز 45 کشور دیگر کتاب‌های خریداری شده را ارسال کرد. آمازون، در حال حاضر علاوه بر کتاب کسب و کار خود را به موارد دیگری از جمله لوازم خانگی، پوشاک و هر چیز دیگری که تصور کنید، گسترش داده است. اکنون این شرکت حتی خدمات محاسبات ابری را نیز به مشتریانش ارائه می‌دهد. جالب اینکه، بزوس به صرفه‌جویی در شرکتش معروف است و بر خلاف بسیاری از شرکت‌های دیگر، مزایایی از جمله ماساژ و غذای رایگان را برای کارمندانش در نظر نمی‌گیرد.

جف بزوس، ثروتمندترین فرد جهان


سرمایه‌گذاری‌های بزوس
جف بزوس در سال 1998، سرمایه‌گذاری 250 هزار دلاری‌ای در گوگل انجام داد که ارزش آن در سال 2004 که گوگل در دسترس عموم قرار گرفت، بالغ بر 3.3 میلیون دلار بود. این مقدار اکنون 2.2 میلیارد دلار ارزش دارد، البته هیچ‌کس نمی‌داند که در حال حاضر، او این سهام را در اختیار دارد یا خیر.
بزوس اخیراً 42 میلیون دلار در بخشی از زمینی که در تگزاس در اختیار دارد، روی پروژه «The Clock Of The Long Now»  سرمایه‌گذاری کرده است. در این پروژه قرار است ساعتی ساخته شود که در زیر زمین جاسازی می‌شود و می‌تواند برای 10 هزار سال بدون هیچ مشکلی کار کند.
گفتنی است؛ بزوس در تاریخ 6 اوت سال 2013 (15 مرداد 1392)، روزنامه واشنگتن‌پست را به مبلغ 250 میلیون دلار خریداری کرد.
سخن آخر
مروری بر زندگی جف بزوس، ثروتمندترین مرد جهان به ما یادآوری می‌کند که هیچ موفقیتی تصادفی نیست. برای رسیدن به اهدافمان باید ایده‌هایمان را عملی کنیم و دست از تلاش برنداریم. شرایط بزوس و همسرش در ابتدای تأسیس شرکت آمازون نیز به ما یادآوری می‌کند که راه موفقیت همواره نیست و پستی و بلندهایی دارد که باید از آن‌ها عبور کرد. به طور کلی خواندن سرگذشت بزوس و دیگر افراد موفق در جهان به ما می‌آموزد که برای رسیدن به اهدافمان باید تلاش کنیم و تلاش کنیم...
افتخارات بزوس
جف بزوس در سال ۱۹۹۹ از سوی مجله‌ تایم به‌ عنوان فرد اول سال انتخاب شد. در سال ۲۰۰۸ نیز مجله‌ی یو اس نیوز اند ورلد ریپورت او را به عنوان یکی از برترین رهبران آمریکا انتخاب کرد. جف یک دکترای افتخاری نیز از دانشگاه کارنگی ملون دریافت کرده است.
مجله‌ اکونومیست در سال ۲۰‍۱۱ جایزه‌ی اختراع خود را به خاطر عرضه‌ی آمازون کیندل به جف بزوس و گرِگ زِر اهدا کرد. در سال ۲۰۱۲، مجله‌ی فورچون لقب تاجر سال را به جف اهدا کرد. گفتنی است؛ بزوس در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ عضو کمیته‌ اجرایی شورای کسب و کار آمریکا بود.
مجله‌ کسب و کار هاروارد نیز در سال ۲۰۱۴ جف را به ‌عنوان مدیرعامل سال انتخاب کرد. مجله فورچون جف بزوس را به مدت سه سال پیاپی در میان ۵۰ رهبر برتر جهان قرار داد. او در سال ۲۰۱۵ در صدر این لیست قرار گرفت. از آخرین افتخارات بزوس می‌توان به جایزه‌ی ۲۵۰ هزار دلاری هاینلین برای تجاری‌سازی سفرهای فضایی در سال ۲۰۱۶ اشاره کرد. او این جایزه را به مؤسسه‌ی SEDS که زمانی عضو آن بود اهدا کرد.




 
کد مطلب: 53191
نام شما
آدرس ايميل شما