۱
plusresetminus
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۶

روسیه دست داشتن در هک سولارویندز را تکذیب کرد

ایتنا - ​​​​​​​رییس سرویس اطلاعات خارجی روسیه مسئولیت در حمله سایبری به شرکت سولارویندز را تکذیب کرد اما گفت از این که آمریکا و انگلیس سرویس جاسوسی روسیه را عامل چنین حمله پیشرفته ای می دانند حس خوشایندی داشته است.
روسیه دست داشتن در هک سولارویندز را تکذیب کرد
چند ماه پیش، خبر هک سولارویندز منتشر شد که بر مبنای آن، این حمله، بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین حمله سایبری تاریخ خوانده شد.
بلافاصله، دولت روسیه در معرض اتهام دخالیت در این عملیات قرار گرفت.

    در این باره بخوانید:
    - هکرهای روس؛ متهم اصلی حملات سایبری علیه سولارویندز


اکنون اما یک مقام رسمی روسیه، این ادعا را به شکل واضح رده کرده است.
به گزارش ایتنا، سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه (SVR) در به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفته: «ادعاهای مربوط به دخالت روسیه در حمله سایبری "سولارویندز" بی‌پایه و اساس و پوچ‌ است.»
وی همچنین تایید کرده که روابط سرویس اطلاعات خارجی بریتانیا و روسیه از سر گرفته شده است.

چند ماه پیش خبری از نفوذ هکرها به شبکه ارتباطات دولت آمریکا منتشر شد که از آن با عنوان "پیچیده ترین هک جهان" یاد می‌کنند. مایک پومپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا نیز این حمله را "بدترین حمله تجسس سایبری علیه دولت آمریکا" لقب داده بود.
در همان زمان و در واکنش به ادعای آمریکا، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای که در فیس‌بوک منتشر کرد، این اتهامات را "بی‌اساس" خواند.

اکنون سرگئی ناریشکین در مصاحبه خود با بی بی سی این احتمال را مطرح کرد که این حمله را نهادهای اطلاعاتی غربی ترتیب داده باشند..

این حمله که نرم‌افزارهای ساخت شرکت سولارویندز را هدف گرفته بود ضربه سختی به وزارت دارایی و وزارت بازرگانی و همچنین وزارت امنیت میهن آمریکا زد. علاوه بر این، چند ماه طول کشیده بود تا حضور هکرها در شبکه کشف شود.
محققان که نام "سان‌برست" را روی این هک گذاشته‌اند، می‌گویند شناخت یکی از بزرگ‌ترین حملات سایبری تاریخ به طور کامل می‌تواند سال‌ها به طول بینجامد.
هنوز معلوم نیست کدام اطلاعات دولتی به سرقت رفته‌اند و ممکن است هرگز اعلام هم نشود.

آلن وودوارد، استاد دانشگاه و محقق امنیت ملی در دانشگاه ساری انگلیس می‌گوید: "این احتمالا بزرگ‌ترین نفوذ به دولت‌های غربی از زمان جنگ سرد است که من از آن خبر دارم."
  
کد مطلب: 64994
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام