۰
plusresetminus
يکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۰۰

آموزش : چگونه اطلاعات شخصی را در رایانه ویندوز پاک کنیم؟

ایتنا - اگر کار پاکسازی اطلاعات شخصی در مدل‌های قدیمی‌تر ویندوز کار راحتی نبود اما در ویندوز ۱۰ این کار فوق العاده ساده شده است.
آموزش : چگونه اطلاعات شخصی را در رایانه ویندوز پاک کنیم؟

اگر بخواهید رایانه ویندوز خود را به کسی دهید یا قصد فروش آن را داشته باشید، تنها با چند کلیک می‌توانید هارد درایو آن را پاک کرده و به وضعیت کارخانه برگردانید.

به گزارش ایتنا از ایسنا، اگر مایل هستید فضای هارد درایو را کاملا پاک کنید و سیستم را به وضعیت کارخانه برگردانید، می توانید  مستقیما هارد درایو خود را ریست کرده و به نسخه تازه ویندوز برگردید. اما اگر به دنبال واگذاری رایانه ویندوز خود به فرد دیگری هستید و می‌خواهید مطمئن شوید که اطلاعات ذخیره شده در دستگاه شما برای مالک بعدی رایانه غیرقابل دسترسی خواهد بود، می‌توانید با چند کلیک تمامی اطلاعات شخصی رایانه تان را پاک کنید.

بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، اگر هارد درایو شما از نوع HDD است، زمانی که ویندوز را ریفرش می کنید، کاملا پاک خواهند شد اما اگر هارد درایو شما SSD باشد، باید اقدامات بیشتری انجام دهید تا مطمئن شوید که اطلاعات قدیمی شما حتی پس از حذف شدن قابل بازیابی نخواهند بود و باید هاردتان را رمزنگاری کنید.

چگونه هارد درایو SSD رمزنگاری می‌شود؟
راحتترین راه برای رمزنگاری رایانه شخصی، استفاده از گزینه رمزنگاری موجود در ویندوز است اما همه هاردهای SSD از این قابلیت پشتیبانی نمی کنند. برای این که دریابید آیا چنین امکان وجود دارد باید مراحل زیر را طی کنید:

روی دکمه استارت کلیک کرده و به قسمت Setting یا تنظیمات بروید.

روی گزینه System و سپس روی گزینه About (درباره) کلیک کنید.

اگر گزینه Device Encryption (رمزنگاری دستگاه) را مشاهده کردید، روی آن کلیک کرده و دستورالعملها برای رمزنگاری هارد درایوتان را دنبال کنید.

اگر چنین گزینه‌ای برای رایانه شخصی شما وجود ندارد، ممکن است با توجه به نسخه ویندوز ۱۰ که در دستگاهتان نصب شده است، بتوانید BitLocker را فعال کنید. روی گزینه تنظیمات BitLocker کلیک کرده و دستورالعلمها را برای فعال کردن آن دنبال کنید. اگر لینک موجود شما را به فروشگاه مایکروسافت برای خرید ویندوز ۱۰ پرو BitLocker هدایت کرد، چاره دیگری به جز پرداخت پول برای دریافت این ارتقا ندارید.

گزینه BitLocker در صورت حمایت نسخه ویندوزی که رایانه تان با آن کار می کند، گزینه راحتی است. اما اگر نمی توانید از گزینه های رمزنگاری موجود در ویندوز استفاده کنید، می توانید از ابزارهای رمزنگاری دیگر بهره بگیرید. ابزارهای رمزنگاری فراوان رایگانی شامل TrueCrypt و VeraCrypt وجود دارد.

چگونه رایانه ویندوز را پاک کنید؟
پس از این که هارد درایو را رمزنگاری کردید یا اگر به رمزنگاری آن نیازی ندارید، می توانید از ویندوز برای پاک کردن رایانه شخصی و بازگرداندن تنظیماتش به وضعیت پیش فرض کارخانه استفاده کنید. برای این منظور:

روی دکمه استارت و سپس روی گزینه Setting کلیک کنید.

روی Update&Security کلیک کنید.

روی Recovery کلیک کنید.

در صفحه Recovery در بخش Reset this PC روی Get Started کلیک کنید.

در صفحه Choose an option روی Remove everything کلیک کنید. سپس دستورالعملها را برای کامل کردن این فرآیند دنبال کنید. ویندوز رایانه را به تنظیمات اولیه با نصب جدید ویندوز برخواهد گرداند.
کد مطلب: 63127
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام