۱
۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۴

جدال برای مسافر

ایتنا - شورای رقابت از پذیرفته‌شدن شکایت عجیب تپسی از اسنپ گفت؛ شکایتی که بر اساس آن تپسی ادعا کرده که اسنپ با هزار سیم‌کارت ایرانسل با تپسی تماس می‌گرفته و بعد از به‌دست‌آوردن اطلاعات رانندگان، سفر را لغو می‌کرد و سپس رانندگان تپسی را برای استخدام در برند خود جذب می‌کرد!
جدال برای مسافر

شورای رقابت از پذیرفته‌شدن شکایت عجیب تپسی از اسنپ گفت؛ شکایتی که بر اساس آن تپسی ادعا کرده که اسنپ با هزار سیم‌کارت ایرانسل با تپسی تماس می‌گرفته و بعد از به‌دست‌آوردن اطلاعات رانندگان، سفر را لغو می‌کرد و سپس رانندگان تپسی را برای استخدام در برند خود جذب می‌کرد!

شکایت اسنپ و تپسی علیه یکدیگر و شکایت رانندگان سنتی از رانندگان آنلاین سابقه‌ای طولانی دارد. بازار کار ایران با محدودیت‌هایی روبه‌رو است و شمار زیادی از ایرانیان به ناچار راننده شده‌اند و حالا به نظر می‌رسد که اشباع‌شدن این بازار، فعالان آن را به سمت رقابت‌ها و شکایت‌های عجیب برده است.

بر اساس اعلام اسنپ، این شرکت تا سال ۱۴۰۰ بیش از سه‌میلیون‌و ۴۰۰ هزار راننده ثبت‌‌نامی دارد و از جمعیت بیش از سه میلیونی رانندگان اسنپ تنها صد هزار نفر را زنان تشکیل می‌دهند و این یعنی سه درصد از جامعه رانندگان اسنپ، زنان هستند. البته برآورد می‌شود حدود نیمی از این رانندگان فعال باشند. همچنین تپسی هم یک‌میلیون‌و ۴۰۰ هزار راننده دارد که مشخص نیست چه تعداد از آنها فعال هستند.

شمار رانندگان سنتی هم بر اساس اعلام اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور حدود ۴۰۰ هزار راننده تاکسی فعال با پروانه کار است که از این تعداد ۸۰ هزار راننده در تهران فعالیت می‌کنند.

با این حساب چیزی حدود پنج‌میلیون‌و ۲۰۰ هزار ایرانی راننده تاکسی هستند که اگر بخواهیم شمار مسافرکش‌ها را به آن اضافه کنیم، رقم بسیار زیادتر می‌شود.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران شمار شاغلان بازار کار ایران حدود ۲۳‌میلیون‌و ۴۰۰ هزار نفر است و با احتساب شمار رانندگان تاکسی باید گفت نزدیک به یک‌چهارم جمعیت شاغلان ایران راننده تاکسی هستند!

در همین زمینه در سال ۹۸ علیرضا قنادان، مدیرعامل وقت سازمان تاکسیرانی شهر تهران، به تسنیم گفته بود: «وقتی در یک نشست بین‌المللی گفتم تهران ۸۰ هزار تاکسی دارد همه متعجب شدند، علاوه‌ بر این شاید بتوان گفت به همین تعداد مسافربر شخصی داریم. این در حالی است که نیویورک ۱۲هزار‌و ۸۰۰ تاکسی دارد».

تپسی: اسنپ رانندگان ما را می‌قاپد!

به نظر می‌رسد اشباع بازار کار رانندگان تاکسی آنها را به رقابت‌های عجیب واداشته و حالا دعواهای رانندگان تاکسی به شکایت عجیبی رسیده است.

ایسنا به نقل از شورای رقابت خبر داد که شرکت اسنپ به دلیل شکایت شرکت تپسی محکوم شده است.

بر اساس
شکایت اسنپ و تپسی علیه یکدیگر و شکایت رانندگان سنتی از رانندگان آنلاین سابقه‌ای طولانی دارد. بازار کار ایران با محدودیت‌هایی روبه‌رو است و شمار زیادی از ایرانیان به ناچار راننده شده‌اند و حالا به نظر می‌رسد که اشباع‌شدن این بازار، فعالان آن را به سمت رقابت‌ها و شکایت‌های عجیب برده است.
این گزارش سپهر دادجوی‌توکلی،‌ مدیر روابط‌عمومی شورای رقابت، گفته است در نشست ۵۵۵ شورای رقابت، شرکت اسنپ بر اساس شکایت شرکت تپسی به رویه ضد‌ رقابتی محکوم شده است.

بر اساس پیگیری‌های ‌«شرق» از تپسی و بنا بر توضیحات این برند، ماجرا گویا از این قرار است که در آذر و دی سال ۹۸ این شرکت متوجه می‌شود که شمار لغو سفرهای خودروهای تپسی به‌طور غیرعادی بالا رفته است.

بعد از بررسی‌های تیم فنی تپسی، آنها متوجه می‌شوند که در روزهای اداری و غیرتعطیل حدود هزار سیم‌کارت ایرانسل با تپسی تماس گرفته و سفرهای خود را لغو می‌کردند.

تپسی توضیح می‌دهد که ترتیب شماره این سیم‌کارت‌ها از نظم مشخصی برخوردار بود و احتمال این را که این سیم‌کارت‌ها مالکیت سازمانی داشته باشند، تقویت می‌کرد.

حالا تپسی مدعی است که با پیگیری این ماجرا متوجه شده اسنپ با این روش به اطلاعات تماس حدود ۱۴ هزار راننده دست پیدا کرده و آنها را تطمیع و به قطع همکاری با تپسی تشویق کرده است.

نگین انصاری، معاون حقوقی تپسی، درباره جزئیات این شکایت به «شرق» توضیح می‌دهد: «در آذر و دی‌ماه ۱۳۹۸ ما متوجه افزایش غیرعادی نرخ لغو سفرها شدیم. با بررسی بیشتر متوجه شدیم تمامی شماره‌هایی که اقدام به درخواست و سپس لغو سفر می‌کنند، شماره‌هایی با الگوی یکسان و از ایرانسل هستند. همچنین هیچ‌کدام از حساب‌هایی که با این شماره‌ها ساخته شده بودند، حتی یک سفر موفق نداشتند و همه درخواست‌ها را لغو کرده بودند. این کار در روزها و ساعت اداری انجام می‌شد و بعد از ساعت شش عصر یا روزهای تعطیل، درخواست سفری از این شماره‌ها وجود نداشت. مجموع این شواهد سبب شد به اسنپ مشکوک شویم و به دادسرای جرائم رایانه‌ای شکایت کردیم».

او ادامه می‌دهد: «پس از اینکه محرز شد که شرکت اسنپ با در اختیار گرفتن هزار سیم‌کارت ایرانسل و ساختن حساب کاربری به عنوان مسافر تپسی، اقدام به درخواست و بلافاصله لغو سفر کرده است تا با به دست آوردن شماره راننده آن را به ناوگان خود جذب کند، با لحاظ اثر رقابتی این اقدام، در سال ۹۹ پرونده در شورای رقابت هم طرح شد. از آنجایی که اتخاذ اقدامات ضد رقابتی از سوی اسنپ مسبوق به سابقه است، تصمیم گرفتیم مقابل این انحصارگرایی بایستیم و در نهایت شکایت ما در شورای رقابت بررسی و منجر به صدور رأی شد».

انصاری در ادامه در مورد رأی صادرشده گفت: «هنوز رأی به ما ابلاغ نشده است اما آن‌طور که خبر به‌طور رسمی توسط شورا اعلام عمومی شده است، شرکت اسنپ در این پرونده از سوی شورا به رویه ضد رقابتی محکوم شده است».

موضوعی که روابط‌عمومی شورای رقابت در گفت‌وگو با ایسنا تأیید کرده و توضیح داده است که «بر اساس ماده ۶۱ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به ارتکاب رویه ضد رقابتی محکوم شده است و باید جریمه پرداخت کند و از آنجا که اسنپ به راننده‌های شرکت تپسی پیشنهاد همکاری با حقوق بالاتری داده و راننده‌ها پیشنهاد شرکت اسنپ را قبول کرده‌اند، به شرکت تپسی خسارت مالی وارد شده است و شرکت اسنپ که به رویه ضد رقابتی محکوم شده است باید جریمه نقدی پرداخت کند».

اسنپ:
دعواهای رانندگان تاکسی به اسنپ و تپسی ختم نمی‌شود و بارها اتحادیه تاکسیرانان، شهرداری و نمایندگان صنف تاکسیرانان سنتی علیه اسنپ و تپسی شکایت کرده و حتی تجمعاتی در این زمینه برگزار شده است.
ادعای تپسی عجیب و غیرمنطقی است

هرچند برخی کارکنان اسنپ این شکایت را قبول ندارند و می‌پرسند اگر بنا بود اسنپ راننده جذب کند، چرا باید به این شیوه عجیب روی آورده و رانندگان تپسی را استخدام کند؟

آنها معتقد هستند که این ادعای تپسی عجیب است. ضمن اینکه می‌پرسند چرا اسنپ باید با شماره‌های سازمانی خود با تپسی ارتباط برقرار کند و امکان شکایت از خود را فراهم کند؟ آیا دستیابی به اطلاعات تماس راننده‌ها از شیوه‌های ساده‌تر ممکن نبود؟

تپسی اما معتقد است احتمالا این رفتار ناشی از کمبود راننده و تلاش برای جذب آن نبوده و با هدف تخریب بازار رقیب انجام شده است.

دعوای رانندگان بر سر بازار اشباع‌شده
البته دعواهای اسنپ و تپسی سابقه‌دار است و در سال ۹۶ هم تپسی بار دیگر از اسنپ شکایت کرد. آن شکایت اما از سوی شورای رقابت رد شد.

موضوع شکایت قبلی این بود که تپسی مدعی شد که اسنپ رانندگان خود را از کار هم‌زمان در تپسی منع کرده و از آنها خواسته که اپلیکیشنی به‌جز اپ ویژه اسنپ نصب نکنند.

این تاکسی اینترنتی همچنین اسنپ را به دسترسی و رصد فعالیت‌های رانندگان خود محکوم کرد و رانندگان تاکسی‌های اینترنتی را که در سایر کشورها مشغول فعالیت هستند، مثال زد. به اعتقاد تپسی، رانندگان تاکسی‌های آنلاین در سایر کشورها بدون هیچ محدودیتی می‌توانند هم‌زمان از چندین اپلیکیشن استفاده کنند و نظارت دقیق نهادهای تنظیم‌کننده فضای رقابتی در بازار، این اجازه را نمی‌دهد که یک شرکت رانندگان را ملزم به استفاده از یک اپلیکیشن خاص کند.

موضوع شکایت تپسی از اسنپ در شورای رقابت مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت اما پاسخ شورای رقابت به این شکایت این‌ بود که «درخصوص شکایت شرکت تپسی از شرکت اسنپ مبنی بر ممانعت رانندگان اسنپ از همکاری با شرکت تپسی موارد زیر موردتوجه قرار گرفت که اولا رانندگان و شرکت مشترکا به مسافرین خدمات ارائه می‌دهند و علی‌رغم اقدام اسنپ، راننده‌ در انتخاب شرکت برای همکاری مخیر است. بنابراین با توجه به‌مراتب فوق، وقوع اخلال در رقابت موضوع جزء ۲ بند الف ماده ۴۵، شکایت تپسی به تأیید شورا نرسید. همچنین اعمال مخل رقابت موضوع جزء ۳ بند و ماده ۴۵ و بند ح ماده ۴۵ و جزء ۴ بند ط ماده ۴۵ مبنی بر سوءاستفاده از وضعیت اقتصادی مسلط از طریق ایجاد مانع به‌منظور مشکل‌کردن ورود رقبای جدید احراز نشد و بر اساس این رأی اتهام منحصرسازی بازار رقابتی که اسنپ را هدف قرار داده بود، مردود اعلام شد».

دعواهای رانندگان تاکسی به اسنپ و تپسی ختم نمی‌شود و بارها اتحادیه تاکسیرانان، شهرداری و نمایندگان صنف تاکسیرانان سنتی علیه اسنپ و تپسی شکایت کرده و حتی تجمعاتی در این زمینه برگزار شده است.

دعوای اسنپ و تپسی به رانندگان فرودگاه بین‌المللی امام هم کشیده و رقابت برای جذب مسافر کار را به شکایت‌های متعدد رسانده است.


منبع: روزنامه شرق
کد مطلب: 72523
نام شما
آدرس ايميل شما


سعادتی
feedback
Iran, Islamic Republic of
ز بز دزدان بزی دزدیده دزدی خوش آن درد که از بر درد بر بدزدد
آیا دزدیدن مسافران تاکسی با کرایه های غیر کارشناسی توسط شخصی اینترنتیها که حتی اسم تاکسی را هم دزدیده اند جرم نیست
داستان اسرائیل هست که با گران خریدن فلسطینیان ساکن فلسطین شدند و حالا فلسطین را تصاحب کرده ان
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام