ایتنا - ممکن است دوباره پاداش بسیار ارزشمندی - برای تبدیل شدن به خط مقدم اینترنت- اینبار برای چتباتهای هوش مصنوعی در راه باشد.
چتباتها گوگل را میبلعند؟
23 بهمن 1401 ساعت 12:02
ایتنا - ممکن است دوباره پاداش بسیار ارزشمندی - برای تبدیل شدن به خط مقدم اینترنت- اینبار برای چتباتهای هوش مصنوعی در راه باشد.
بیش از ۲۵ سال است که موتورهای جستوجو در خط مقدم اینترنت قرار داشتهاند.
AltaVista نخستین سایتی که امکان جستوجوی متنی را فراهم میآورد، به سرعت توسط گوگل برکنار شد که از آن زمان به بعد توانست حاکمیت کل این بازار را در اختیار بگیرد. موتور جستوجوی گوگل همچنان قلب تپنده کسبوکار مادر خود یعنی آلفابت است که با درآمد ۲۳۸ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۲ و ارزش بازار ۳/ ۱ تریلیون دلاری، یکی از ارزشمندترین شرکتهای جهان به حساب میآید.
حال دیگر گوگل تنها یک نام تجاری نیست؛ یک فعل است. اما هیچچیز تا همیشه ادامه ندارد؛ به خصوص در دنیای تکنولوژی. کافی است به IBM نگاهی بیندازید که زمانی حاکم مطلق تجارت کامپیوتر بود، یا نوکیا که زمانی رهبری بازار گوشیهای موبایل را در دست داشت. هر دوی این شرکتها تخت پادشاهیشان را از دست دادند، چون در فرآیند تحولات بزرگ تکنولوژیک اشتباه عمل کردند. حالا شرکتهای تکنولوژی مشتاقانه به دنبال یک نوآوری هستند که نشانگر تغییر و فرصتی مشابه باشد. چتباتهای مبتنی بر هوش مصنوعی از طریق گفتوگوهای متنی، امکان جمعآوری اطلاعات را به کاربران میدهند. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی بانک سرمایهگذاری UBS، تعداد کاربران ChatGPT که توسط استارتآپ OpenAI ساخته شده است، تا پایان ماه ژانویه و دو ماه بعد از معرفی، به بیش از ۱۰۰میلیون کاربر رسیده که آن را به یکی از بهترین اپلیکیشنهای مصرفی از نظر سرعت رشد در تاریخ تبدیل کرده است.
در حال حاضر هوش مصنوعی در پشت صحنه محصولات زیادی مورد استفاده است، اما ChatGPT با فراهم آوردن امکان چت کردن مستقیم افراد با هوش مصنوعی، آن را در مرکز توجه قرار داده است. ChatGPT میتواند مقالاتی به روشهای مختلف بنویسد، مفاهیم پیچیده را توضیح بدهد، متون مطول را خلاصه کند و به سوالات پیش پا افتاده و کماهمیت هم پاسخ بدهد. این چتبات هوش مصنوعی حتی میتواند به دقت آزمونهای حقوقی و پزشکی را هم پشت سر بگذارد و همچنین معلومات تحت وب را با هم ادغام و مرتبط کند؛ برای مثال، مکانهای تفریحی در تعطیلات را فهرست کرده و آنها را از نظر شاخصهای معینی کنار هم بگذارد یا منوهای غذا و برنامههای سفر را پیشنهاد بدهد. اگر بخواهید این چتبات میتواند دلایل خودش برای این کارها را توضیح داده و جزئیات بیشتری در اختیارتان قرار بدهد. بهطور خلاصه، کارهای زیادی که امروزه کاربران از طریق موتورهای جستوجو انجام میدهند، میتوانند به شکل بهتری با چتباتهای هوش مصنوعی انجام بشوند.
با این وجود، شرکتهای رقیب برای ربودن گوی سبقت در این زمینه، معرفیهای جنجالی برای ارائه چتباتهای هوش مصنوعی خودشان به راه انداختند. روز هفتم فوریه مایکروسافت که بیش از ۱۱ میلیارد دلار در OpenAI سرمایهگذاری کرده، نسخه جدیدی از موتور جستوجوی بینگ خودش را ارائه کرده که با ChatGPT یکپارچه شده است. ساتیا نادلا، رئیس هیاتمدیره مایکروسافت، این اتفاق را فرصت خود برای به چالش کشیدن گوگل میداند. گوگل هم چتبات خود را با نام بارد (Bard) و به عنوان همراهی برای موتور جستوجویش، معرفی کرده است. این شرکت همچنین ۳۰۰ میلیون دلار در استارتآپ Anthropic سرمایهگذاری کرده است که توسط کارمندان سابق شرکت OpenAI راهاندازی شده و چتباتی به نام Claude را ساخته است. قیمت سهام شرکت بایدو هم - که به عنوان گوگل چینی شناخته میشود- بعد از اعلام خبر عرضه چتباتش به نام Ernie در ماه مارس، رشد جهشی کرد.
با این حال اما آیا چتباتها قابلاعتماد هستند و برای بازار جستوجوی آنلاین و کسبوکار سودمند تبلیغاتش، به چه معنایی خواهند بود؟ آیا آنها نشانهای از یک «توفان شومپیتری»(یا تخریب خلاق، مفهومی در اقتصاد که در توضیح نوآوری اقتصادی در چرخه کسبوکارها مطرح میشود) هستند که در آن هوش مصنوعی، شرکتهای بزرگ را سرنگون کرده و پرچم رقبای نوپای آنها را به اهتزاز درمیآورند؟ پاسخ این سوالات به سه چیز بستگی دارد: انتخابهای اخلاقی، درآمدزایی و اقتصاد انحصاری.
ChatGPT اغلب دچار اشتباه میشود. این چتبات شبیه به شخصی است که با اعتمادبهنفس بسیار زیادی و بیتوجه به صحت و درستی معلوماتش، سعی دارد مفهومی را از موضع بالا توضیح بدهد. برخلاف موتورهای جستوجویی که اغلب افراد را به صفحات وب دیگری راهنمایی میکنند و هیچ ادعایی درباره درستی آنها ندارند، چتباتها پاسخهای خودشان را به شکل حقیقتی مقدس ارائه میدهند. چتباتها همانطور که اینترنت را پایش میکنند، با تعصب، پیشداوری و اطلاعات غلط، دستبهگریبان هستند. در حالی که پاسخهای نادرست و ناخوشایند تولید میکنند، اطمینان دارند که جنجالی و انقلابی هستند. گوگل حالا و به خاطر نگرانیهای اینچنینی، در فکر به تاخیر انداختن عرضه چتبات خودش است؛ اما مایکروسافت حالا دست بالا را در اختیار دارد. ChatGPT در حال حاضر پاسخهایی میدهد که «رون دیسانتیس» فرماندار فلوریدا آنها را آگاهی غیرقابل قبول میداند.
چتباتها همچنین باید محتاطانه وارد موضوعات حساس بشوند. وقتی از ChatGPT راهنمایی پزشکی میخواهند، جوابش را با یک جمله سلب مسوولیتی آغاز میکند که «تشخیص شرایط پزشکی خاص ممکن نیست». این چتبات همچنین از راهنمایی کردن درباره چگونگی ساخت یک بمب هم امتناع میکند. با این حال معلوم است که خطوط قرمز آن به سادگی دور زده میشوند؛ برای مثال، سوالی درباره یک سازنده بمب با جزئیات فنی زیادی پاسخ داده میشود. در حالی که شرکتهای تکنولوژی درباره موضوعاتی تصمیم میگیرند که بسیار حساس هستند، باید مسیری را که خطوطشان را ترسیم میکنند، انتخاب کنند. تمام اینها، سوالاتی درباره سانسور، بیطرفی و ذات حقیقت را مطرح میکنند.
کد مطلب: 71897
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/report/71897/چت-بات-ها-گوگل-می-بلعند