۱
plusresetminus
شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۳

موج اعتراض مشترکان تهرانی به آبونمان ۲۰ هزار تومانی

ایتنا - مخابرات از این پس ماهانه حدود ۷۴ ساعت مکالمه اجباری به مشتریان خود می‌فروشد. ماجرا از این قرار است که شرکت مخابرات اخیرا با ارسال پیامک‌هایی، به مشتریان خود اعلام کرده آبونمان ماهانه ۲۰ هزار تومانی برای تهران در نظر گرفته و به جای آن چهار‌‌هزار‌و ۴۴ دقیقه مکالمه شهری رایگان به مشترکان می‌دهد.
موج اعتراض مشترکان تهرانی به آبونمان ۲۰ هزار تومانی

مخابرات از این پس ماهانه حدود ۷۴ ساعت مکالمه اجباری به مشتریان خود می‌فروشد. ماجرا از این قرار است که شرکت مخابرات اخیرا با ارسال پیامک‌هایی، به مشتریان خود اعلام کرده آبونمان ماهانه ۲۰ هزار تومانی برای تهران در نظر گرفته و به جای آن چهار‌‌هزار‌و ۴۴ دقیقه مکالمه شهری رایگان به مشترکان می‌دهد. این موضوع اما با انتقاد وسیع مشترکانی مواجه شده که مدت‌هاست با روی‌کارآمدن گوشی‌های تلفن همراه و سپس اپلیکیشن‌های ارتباطی، مکالمه با تلفن ثابت را تقریبا منسوخ‌شده می‌دانند. با‌این‌حال شرکت مخابرات تأکید دارد که زیان‌ده شده است و نه‌تنها برای نگهداری تجهیزات خود بلکه حتی برای پرداخت حقوق کارکنانش دچار مشکلات عدیده است.
 
آبونمان ۲۰ هزار تومانی برای مشترکان مخابرات تهران
به‌تازگی پیامک‌هایی برای مشتریان تلفن ثابت ارسال شده است مبنی بر اینکه از تاریخ یک شهریور امسال ماهانه ۲۰ هزار تومان به‌عنوان آبونمان از مشترکان تهرانی دریافت می‌شود. آبونمانی که احتمالا در آینده برای مشترکان سایر کلان‌شهرها ۱۵ هزار تومان و مشترکان سایر شهرها ۱۰ هزار تومان باشد.

برخی درآمد مخابرات را از این میزان آبونمان درآمد حدود ۷۰۰ میلیارد تومانی برآورد کردند، اما این مسئله از سوی مخابرات تکذیب شد و محمدرضا بیدخام‌، مدیر‌کل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات، در این زمینه توضیح داد مخابرات هزینه‌ای به‌عنوان هزینه آبونمان در صورت‌‌حساب مشترکان خود درج نمی‌کند.

او در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت مخابرات تأکید کرد که طبق آمار و اطلاعات این شرکت و همچنین اعلام رگولاتوری، تعداد مشترکان فعال شرکت مخابرات به ۲۹ میلیون مشترک می‌رسد و در تهران نیز تعداد مشترکان فعال تلفن ثابت برابر با هفت‌میلیون‌و ۲۰۰ هزار مشترک است و تعداد خطوط تلفن ثابت در کل کشور ۳۷ میلیون خط است که از این میزان تنها ۲۹ میلیون خط فعال است. بیدخام همچنین توضیح داد که مخابرات از ابتدای شهریور‌ ۲۰ هزار تومان هزینه ماهانه خدمات مکالمات صوتی از مشترکان را طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار در صورت‌حساب مشترکان اعمال می‌کند.

طبق توضیحات او، این هزینه ۲۰ هزار تومانی هم بابت هزینه نگهداری است و از مشترکان تهرانی دریافت می‌شود. آن‌طور که او توضیح می‌دهد، هزینه هر خط تلفن، چه مشترک از آن استفاده کند و چه نکند، نزدیک ۳۰ هزار تومان است. بیدخام تعداد مشترکان تلفن ثابت در تهران را هفت‌میلیون‌و ۲۰۰ هزار مشترک اعلام می‌کند. بر اساس گفته‌های بیدخام، در قبال این هزینه ۲۰ هزار تومانی، کاربران تلفن ثابت مخابرات در تهران می‌توانند از چهار‌‌هزار‌و ۴۴ دقیقه مکالمه بین شهری رایگان یا ۵۹۲ دقیقه مکالمه رایگان بین‌ استانی یا ۳۱۲ دقیقه مکالمه همراه رایگان استفاده کنند.

مصوبه ستاد تنظیم بازار در کنار اینکه برای خطوط تلفن شهر تهران ۲۰ هزار تومان کارکرد در نظر گرفته، این هزینه را در سایر مراکز استان ۱۵ هزار تومان و سایر شهرها ۱۰ هزار تومان تعیین کرده است. با این توضیحات به نظر می‌رسد اگر از ابتدای شهریور فقط تهرانی‌ها ۲۰ هزار تومان هزینه نگهداری به مخابرات پرداخت کرده باشند، این شرکت در ماه گذشته در‌آمدی در حدود ۱۴۴ میلیارد تومان داشته است.
 


موج انتقاد مشتریان به آبونمان جدید
مشترکان اما آبونمان ۲۰ هزار تومانی به بهانه چهار‌‌هزار‌و ۴۴ دقیقه‌ مکالمه شهری رایگان را در‌واقع فروش اجباری مکالمه به مشترکان تلقی می‌کنند و آن را خلاف حقوق مشتریان می‌دانند.

دامنه اعتراض به این موضوع حتی به بهارستان هم رسیده و مرتضی حسینی، نماینده مجلس، اواخر هفته پیش با انتقاد از افزایش آبونمان تلفن ثابت به ۲۰ هزار تومان، گفت: با گرانی‌های فعلی چرا شرکت مخابرات نرخ آبونمان را تا این حد افزایش داده است. او در اخطاری با استناد به اصل ۴۰ قانون اساسی، گفت: شرکت مخابرات آبونمان تلفن ثابت را ۲۰ هزار تومان کرده است. حال سؤال این است که آیا با گرانی‌های فعلی و فشاری که به مردم تحمیل می‌شود، شرکت مخابرات دچار آسیب مغزی شده که تا این حد اشتراک را افزایش داده است و باید نسبت به این موضوع پاسخ‌گو باشند.

آبونمان ۲۰ هزار تومانی پیش از این با واکنش
شورای رقابت در پانصد‌و‌نوزدهمین جلسه خود در ۱۷ آبان‌ شرکت مخابرات را به ارتکاب رویه ضدرقابتی محکوم کرد.
روابط‌عمومی مرکز ملی رقابت در آن زمان گزارش کرد پیرو وصول شکایت برخی از مشترکین درخصوص اجرا‌نشدن مفاد مصوبه ۵۰۹ شورای رقابت در ۱۰ مهر ۱۴۰۱، موضوع در جلسه ۵۱۹ شورای رقابت مطرح و مورد رسیدگی قرار گرفت. بر همین اساس شورای رقابت رأی بر محکومیت شرکت مخابرات ایران به دلیل ارتکاب رویه ضدرقابتی صادر کرد. با‌این‌حال این موضوع نه‌تنها مورد توجه مخابرات قرار نگرفت، بلکه چندی پیش شورای رقابت اعلام کرد به دلیل اعتراض به آبونمان ۲۰ هزار تومانی مخابرات تلفن‌های این نهاد را قطع کرده است!

مخابرات: زیان‌ده شده‌ایم
مخابرات اما در این میان توضیحات خاص خود را دارد. اخیرا مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، گفته است ثابت‌ماندن تعرفه خدمات شرکت مخابرات ایران در سال‌های گذشته منجر به زیان‌ده‌شدن این شرکت شده است و به گفته رئیس هیئت‌مدیره مخابرات در سال مالی ۱۴۰۰ زیان مخابرات از دو هزار میلیارد تومان عبور کرده است.

به گزارش ایسنا، سلطانی در جریان سفر به یزد، در جمع مدیران استانی مخابرات گفته بود: «نگهداری خطوط تلفن برای مخابرات هزینه دارد که این تعرفه از سال ۱۳۸۸ ثابت مانده و چرخ توسعه شرکت مخابرات ایران را کند کرده است».

به‌جز این، فرشید ایزدی، مدیرعامل مخابرات منطقه فارس نیز چندی پیش گفته بود که مخابرات در تمام استان‌های کشور زیان‌ده است و به دلیل طولانی‌شدن مطالبات توسعه شبکه کاهش پیدا می‌کند و پیمانکاران در مناقصات شرکت نمی‌کنند.

به گزارش ایلنا، ایزدی ریشه اصلی مشکلات مخابرات را تطابق‌‌نداشتن درآمد و هزینه خوانده و گفته بود تعرفه‌های مخابرات ۱۲ سال است تغییر نکرده و همچنین یکسان‌سازی کدهای استانی که انجام شد، این درآمد کاهشی شد و در حال حاضر بیمه پرسنل بخش خصوصی با مشکل مواجه شده که این نتیجه سیاست‌های سرکوب‌شدن تعرفه مخابراتی است. او در ادامه گفته بود که در مواقعی درآمد مخابرات کفاف ‌پرداخت حقوق کارکنان را هم نمی‌دهد. البته مشکل مخابرات تنها به مشترکان تلفن ثابت محدود نمی‌شود و آمار سال‌های گذشته حاکی از ریزش مداوم مشترکان اینترنت ثابت هم بوده است. هرچند مشخص نیست با فیلترینگ گسترده اینترنت تلفن همراه در ماه‌های اخیر، وضعیت فروش اینترنت ثابت و خانگی چه تغییراتی کرده است‌.

با‌این‌حال طبق آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ریزش مشترکان اینترنت ثابت امسال هم تداوم داشته است و آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که تا پایان سه‌ماهه اول سال 1401، مشترکان خانگی و تجاری ارتباطات پهن‌باند ثابت، حدود 11میلیون‌و 35 هزار نفر بوده‌اند. این در حالی است که تا پایان سه‌ماهه چهارم 1400، تعداد مشترکان ارتباطات پهن‌باند ثابت، حدود 11‌میلیون‌و 50 هزار نفر برآورد شده بود.‌

البته برخی رسانه‌ها هم با استناد به صورت مالی سال گذشته مخابرات در سامانه کدال، نوشته‌اند هرچند مخابرات زیان‌ده است و دخل آن کاهش داشته، اما خرج این شرکت هم با دخلش نمی‌خواند و شرکت مخابرات پارسال حدود ۷۰۰ میلیارد تومان بابت تبلیغات هزینه داده است.

سوی دیگر این ماجرا اما قدیمی‌شدن فناوری ارتباطی تلفن و اینترنت ثابت است که بسیاری از اپراتورهای مخابراتی سراسر جهان را گرفتار زیان‌دهی کرده است.
با روی کار آمدن پدیده‌های جدید ارتباطی، دیگر ارسال پیامک و مکالمه با تلفن ثابت و حتی استفاده از اینترنت ثابت از اقبال مشتریان جهان برخوردار نیست و آمار منتشر‌شده از سوی استاتیستا نشان می‌دهد تعداد خانوارهای آمریکایی که تنها از گوشی‌های تلفن همراه استفاده کرده و در خانه فاقد خط تلفن ثابت هستند، روز به روز در حال افزایش است. این گزارش توضیح می‌دهد در حالی که در سال 2004 بیش از 90 درصد از خانوارهای آمریکایی مالک یک خط تلفن ثابت بودند، این رقم به کمتر از ۴۰ درصد کاهش داشته است. کارشناسان می‌گویند با استفاده از نسل‌های چهارم و پنجم تلفن همراه در جهان، این روند تسریع شده و در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد منسوخ‌شدن خطوط تلفن ثابت خواهیم بود. همچنین گسترش استفاده از فناوری‌های ارتباطی بی‌سیم، گسترش خطوط تلفن ثابت را هم غیراقتصادی و غیرمنطقی خواهد کرد.

منبع: روزنامه شرق
کد مطلب: 70806
نام شما
آدرس ايميل شما

هنگام کار با کامپيوتر، معمولا از چه نوع خدمات اينترنتی استفاده می کنيد؟
ADSL
فيبر نوری
Point-to-Point
مودم همراه
هات اسپات موبايل
ماهواره ای