۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۱

آیا اینترنت ماهواره‌ای قابل ردیابی و پارازیت است؟

ایتنا - یک کارشناس: رصد تجهیزات دریافت اینترنت استارلینک امکان پذیر است اما نمی‌دانیم با چه دقتی!
آیا اینترنت ماهواره‌ای قابل ردیابی و پارازیت است؟
«فروش تجهیزات استارلینک در بانه به قیمت 60 میلیون تومان!» این تیتر مطلبی است که روز گذشته در فضای مجازی هم خبرساز شد. طی روزهای گذشته با محدودیت و فیلترینگ بیشتر در اینترنت، دسترسی به برخی سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خارجی از جمله اینستاگرام و واتس‌اپ با مشکلات زیادی همراه شده است. این در حالی است که دیروز به گفته کاربران فضای مجازی و  برخی خبرگزاری ها پس از اعلام رفع محدودیت های اینترنت بین الملل از سوی وزارت ارتباطات دسترسی به فیلترشکن ها هم تقریبا قطع شد و بسیاری از کاربران پلتفرم های خارجی با مشکلاتی مواجه شدند.
اما همزمان با افزایش محدودیت ها در دسترسی به پلتفرم های خارجی، وبسایت تجارت نیوز در گزارشی از فروش تجهیزات استارلینک در بانه به قیمت 60 میلیون تومان نوشت که واکنش های زیادی داشت. در این مطلب آمده است: برخلاف گفته‌های وزارت ارتباطات و ایلان ماسک که فعالیت اینترنت ماهواره‌ای در ایران منوط به دریافت مجوز است؛ اما ظاهرا قاچاق تجهیزات استارلینک در برخی از شهرهای ایران آغاز شده و حتی برخی آگهی‌ها از قیمت ۶۰ میلیون تومانی این تجهیزات خبر می‌دهند.
 

ایلان ماسک به وعده اش عمل کرده؟


با بازنشر این گزارش برخی کاربران توئیتر به زبان شوخی یا جدی نوشتند که ایلان ماسک احتمالا به وعده‌اش برای اتصال کاربران ایرانی به اینترنت استارلینک عمل کرده است. در بخشی از مطلب تجارت نیوز به نقل از عضو سابق اتاق ایران و عراق، خبری منتشر شده که تجهیزات استارلینک که از غائله کالاهای قاچاق مستثنا نیست با قیمت ۳۵۰ دلار از عراق به ایران قاچاق می‌شود.
آن طور که دیاکو افخم گفته است: در شهرهای مرزی، تجهیزات استارلینک با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسد و فروشندگان ادعا می‌کنند که تجهیزات را طی ۱۵ روز به دست مشتریان در سراسر کشور می‌رسانند. هر یک دستگاه مودم می‌تواند به ۲۰۰ دستگاه تلفن همراه به طور همزمان اینترنت ارائه دهد و این مودم‌‌ها تا شعاع ۴۰۰ متری  قابل استفاده هستند. این گفته های عضو سابق اتاق ایران و عراق در حالی است که در هفته‌های گذشته و همزمان با محدودیت‌های گسترده اینترنتی در کشورمان، ایلان ماسک از پیگیری معافیت تحریم‌های ایالات متحده برای استارلینک خبر داده بود. مثلا روز دوشنبه 28 شهریور ایلان ماسک در توئیتر و در پاسخ به درخواست کاربران ایرانی درباره رسیدن استارلینک به ایران اعلام کرد که از مقامات دولت آمریکا می‌خواهد تا اسپیس‌ایکس را از تحریم‌های ایران معاف کنند و استثنائا اجازه بدهند خدمات استارلینک در اختیار کاربران ایرانی قرار بگیرد که این روزها به‌خاطر قطعی‌های جدی اینترنت تحت فشار هستند.»
اگر جست وجوی کوتاهی در فضای مجازی داشته باشید اواخر مهرماه و همزمان با آغاز محدودیت های اینترنتی، تصویری از نقشه آنلاین اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در فضای مجازی پربازدید شد که نشان می داد تعدادی در ایران موفق شده اند به اینترنت استارلینک متصل شوند!

رئیس آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی دانشگاه تهران: این خبر را یک جنگ رسانه ای می دانم
اتصال ایرانی ها به اینترنت ماهواره ای حقیقت دارد؟ آیا امکان استفاده گسترده مردم
برخلاف گفته‌های وزارت ارتباطات و ایلان ماسک که فعالیت اینترنت ماهواره‌ای در ایران منوط به دریافت مجوز است؛ اما ظاهرا قاچاق تجهیزات استارلینک در برخی از شهرهای ایران آغاز شده و حتی برخی آگهی‌ها از قیمت ۶۰ میلیون تومانی این تجهیزات خبر می‌دهند
کشورمان از اینترنت معروف ایلان ماسک وجود دارد؟ و...
این ها سوالاتی است که با انتشار خبر فروش تجهیزات استارلینک در بانه برایمان به وجود آمد. برای پیگیری بیشتر سراغ رئیس آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی دانشگاه تهران رفتیم.
مسعود اسدپور به خبرنگار خراسان می گوید: «پیدا کردن تجهیزات ماهواره استارلینک کار پیچیده ای نیست. در نتیجه اگر استفاده از آن در کشورمان زیاد بشود خیلی راحت می توانند تجهیزاتش را پیدا و جمع کنند. با توجه به محدودیت های اینترنتی این اخباری را که هم اکنون درباره ورود تجهیزات استارلینک یا اتصال تعدادی از کاربران منتشر می‌شود نوعی جنگ رسانه‌ای می‌دانم. شاید یک سال دیگر به نقطه ای برسیم که اینترنت استارلینک برای تعداد زیادی قابل استفاده باشد اما ادعای فعلی را فقط یک دروغ و جنگ رسانه ای می‌دانم. حتی اگر شخص ایلان ماسک، گهگاهی درباره راه اندازی استارلینک در کشور ما صحبت می کند هم به خاطر این است که پروژه‌های خودش را در جهان مطرح کند.»

یا تجهیزات غیرواقعی می فروشند یا تبلیغ دروغ می کنند
مسعود اسدپور ادامه می دهد: «به تازگی گفته می شود که تجهیزات استارلینک در بانه به فروش می رسد. نمی دانم اصلا چه لزومی دارد که این تجهیزات در آن جا به فروش برسد و چرا از مرزهای دیگر وارد نشود. نکته دیگر هم این که قطعا اگر کسی این تجهیزات را داشته باشد در فضای عمومی، شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌های خرید و فروش آگهی نمی کند که برایش دردسر شود. اگر فردی هم اکنون  ادعا می کند که تجهیزات استارلینک را می فروشد یا متقلب است و آنتن و تجهیزات غیرواقعی به مردم می فروشد  یا این که به طور کلی این تبلیغات دروغ است. چون برای این طور موضوعی تبلیغ عمومی نمی کنند. طبیعتا مراجع قانونی در شرایطی که اینترنت را محدود کرده اند اجازه نمی دهند به راحتی تجهیزات دورزدن فیلترینگ یا محدودیت های اینترنتی در دسترس عموم قرار بگیرد. بنابراین من این ادعا را یک بلوف می دانم و اگر هم این تجهیزات به فروش برسد تعداد آن بسیار محدود باید باشد تا در یک پهنه جغرافیایی سریع مشخص نشود.»
 

امکان رصد استارلینک وجود دارد


رئیس آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی دانشگاه تهران  درباره امکان رصد اینترنت ماهواره ای می گوید: « استارلینک به این شکل نیست که فقط به یک بشقاب برای دریافت اینترنت نیاز داشته باشد. به چند وسیله نیاز دارد که هم اطلاعات را ارسال کند و هم اطلاعاتی را بگیرد. با این شرایط هم قطعا رصد تجهیزات دریافت اینترنت استارلینک امکان پذیر است اما این که تجهیزات و ابزار دریافت اینترنت با چه دقتی در یک محدوده جغرافیایی تشخیص داده می شود، نمی دانم.
 

بعید است استارلینک بدون مجوز ایران فعال شود


او ادامه می دهد: «شرایط کشورمان اجازه نمی دهد که اینترنت استارلینک بدون مجوز بالای سرمان فعال شود. فرضا اگر اینترنت استارلینک هم بدون اجازه فعال شود این که چه نوع برخوردی می توانیم برای قطع اتصال آن داشته باشیم به ابزار و فناوری ما ارتباط دارد که احتمالا کار پیچیده ای نیست. همچنان که در جنگ اوکراین هم روسیه توانسته به شیوه ای روی اینترنت استارلینک تاثیر منفی بگذارد و اتصال آن را قطع یا محدود کند. البته من فکر می کنم خود ایلان ماسک هم خیلی تمایلی ندارد در ابتدای شروع کار استارلینک، خودش را با کشورهای مختلف درگیر کند. چون این ماجرا برای همه کشورها نگرانی هایی ایجاد می کند. اگر استارلینک بدون مجوز کشورمان فعال شود کشورهای مختلف هم به این فکر می افتند که در زمان های حساس امنیتی و... چطور باید با اینترنت استارلینک مقابله و اتصال آن را محدود یا قطع کنند. در نتیجه فعال شدن استارلینک بدون مجوز کشورمان روی فضای کاری و درآمدی این شرکت در جهان هم تاثیرگذار خواهد بود.» (روزنامه خراسان)
 
کد مطلب: 70081
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام