۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۵

هزینه قطع اینترنت در چند روز اخیر چقدر بوده است؟

ایتنا - قطعی اینترنت در ایران روزانه حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان به کسب‌ و کارهای ایران آسیب وارد می‌کند، اگر تورم سه سال اخیر را در این محاسبات بگنجانیم، طبیعتاً این رقم بیش از این هم می‌شود.
هزینه قطع اینترنت در چند روز اخیر چقدر بوده است؟
قطع و کندی اینترنت، مشکلی که این روزها تقریبا همه مردم ایران که به نحوی با آن در ارتباط بوده‌اند از آن دم می‌زنند.
علاوه بر اینکه با قطع و کند شدن شدید اینترنت ارتباط افراد با دنیای بیرون و دستیابی به اطلاعات و اخبار تحت تاثیر قرار می‌گیرد، مشاغل بسیاری هم در وضعیت مخاطره آمیزی قرار می‌گیرند.
آمارهای موسسه پژوهشی بتا از وضعیت شبکه‌های اجتماعی ایران نیز نشان‌دهنده آن است که در ایران، اقتصاد ۹ میلیون نفر به صورت مستقیم به اینستاگرام وابسته است. ضمن اینکه حجم بازار اینستاگرام بین ۱۸ هزار تا ۳۲ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. همچنین معاونت پژوهشی سازمان امور مالیاتی در آخرین گزارش خود در این باره ضریب نفوذ اینترنت را در ایران ۱۱۲ درصد و تعداد کاربران آن را ۹۴ میلیون نفر اعلام کرد. این معاونت همچنین افزود که بیش از یک میلیون صفحه فارسی از طریق اینستاگرام کسب درآمد حداقلی دارند.

بررسی این گزارش حاکی از آن است که ارزش کل گردش مالی تجارت الکترونیکی در ایران در سال ۹۹ نزدیک به ۱۱۰۰ هزار میلیارد تومان بود. حال اگر این رقم را در ۳۶۵ روز سال تقسیم کنیم، نشان می‌دهد که قطعی اینترنت در ایران روزانه حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان به کسب‌ و کارهای ایران آسیب وارد می‌کند. البته اگر تورم سه سال اخیر را در این محاسبات بگنجانیم، طبیعتاً این رقم بیش از این هم می‌شود. اما برای رسمی ماندن گزارش فعلاً چاره‌ای جز اتکا به این داده‌ها نیست.
همچنین «پادرو» بازار سالانه اینستاگرام را ۴۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. طبق این آمار فقط فروشگاه‌های اینستاگرامی روزانه حدود ۱۱۰ میلیارد تومان به تبع قطع اینترنت و فیلترینگ اینستاگرام زیان می‌دهند.

 

کندی اینترنت و مشکلات بیمه‌شدگان 


ایلنا به نقل یک فعال صنفی بازنشستگان کارگری از ناتوانی در دریافت نسخ الکترونیک انتقاد کرده است.
در روزهای اخیر، بازنشستگان در تماس‌هایی از ناتوانی در دریافت نسخه الکترونیک در برخی شهرهای کشور خبر دادند؛ ظاهراً به دلیل کندی و اختلال اینترنت، در برخی مطب‌های پزشکان
آمارهای موسسه پژوهشی بتا از وضعیت شبکه‌های اجتماعی ایران نیز نشان‌دهنده آن است که در ایران، اقتصاد ۹ میلیون نفر به صورت مستقیم به اینستاگرام وابسته است. ضمن اینکه حجم بازار اینستاگرام بین ۱۸ هزار تا ۳۲ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود
و کلینیک‌ها، نوشتن نسخه الکترونیک امکانپذیر نیست. محمدعلی براتی (فعال صنفی بازنشستگان قروه) در این رابطه می‌گوید: در روزهای گذشته، بازنشستگانی که به کلینیک‌ها و مطب‌های پزشکان مراجعه کردند، عموماً با این جمله مواجه شدند که «نت قطع است» یا «بسیار ضعیف است» و نمی‌توانیم از نسخه الکترونیک استفاده کنیم؛ بازنشستگانی که نیاز به داروهای خاص دارند یا از بیماری‌های مزمن رنج می‌برند، ناچار شدند پول داروها را آزاد حساب کنند که هزینه بسیار سنگینی است.
به گفته براتی، بایستی امکانات برخورداری بازنشستگان از خدمات درمان بیمه‌ای فراهم باشد. او تاکید می‌کند: بازنشستگان عموماً بیمه تکمیلی دارند که هزینه مازاد بابت آن می‌پردازند؛ در یک ماه اخیر، بسیاری از بازنشستگان به‌رغم پرداخت هزینه بیمه تکمیلی، نتوانستند از خدمات آن بهره‌مند شوند.
این فعال صنفی بازنشستگان کارگری اضافه می‌کند: پرداخت هزینه‌های دارو و درمان حتی فقط برای یک ماه، از عهده بازنشستگان خارج است؛ بازنشسته‌ای که نهایت ۷ میلیون تومان حقوق ماهانه دارد، از کجای زندگی خود بزند که بتواند پول داروهای قلب یا دردهای کلیه و عروق را از جیب پرداخت کند؟

 

خسارت‌ها از محدودیـت در اینترنت 


تجارت‌نیوز هم در خبری زیان محدودیت‌های ایجاد شده یازده روز گذشته در پهنای باند بین‌الملل اینترنت را عدد 11 هزار میلیارد تومان اعلام کرده است، محدودیت‌هایی که البته از روز نخست اعلام شد موقتی هستند و روز گذشته عزت‌ا... ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری درباره‌شان گفته است با حل بحران‌ها برچیده می‌شوند و اینترنت پرسرعت برای حمایت از کسب و کارهای اینترنتی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

      در این زمینه بخوانید:
      - درآمد ۱۰ میلیون ایرانی به اینستاگرام وابسته است
      - فیلترینگ اینستاگرام آثار مخربی بر روی کسب و کارهای اینترنتی و کل اقتصاد دارد
      - تولد یک بحران اقتصادی از دل فیلترینگ اینستاگرام در ایران


شهریور ماه بود که اینترنت در ایران دچار محدودیت شد. نت بلاکس اعلام کرده که قطع اینترنت در ایران ساعتی یک و نیم میلیون دلار معادل ۴۵ میلیارد تومان زیان اقتصادی به کشور وارد می‌کند. یعنی در حدود روزی هزار میلیارد تومان و در مجموع این ۱۱ روز، رقمی معادل ۱۱ هزار میلیارد تومان. این وضعیت، علاوه بر زیان اقتصادی مستقیم، می‌تواند اشتغال بسیاری از افراد را هم تحت تاثیر قرار دهد.
بر اساس برخی از گزارش‌ها یک میلیون شغل تنها در اینستاگرام ایجاد شده است. دبیر اتحادیه کسب‌ و کارهای فضای مجازی اما آمار عجیبی را اعلام کرده بود. او گفته بود معیشت ۱۰ میلیون نفر اکنون وابسته به فضای مجازی است. اما حالا قطع اینترنت اشتغال و معیشت این گروه را نشانه گرفته است و این گروه حتی نمی‌دانند اینترنت، دوباره وصل و فیلترینگ برطرف می‌شود یا نه.

 

تهدید معیشت ۱۰ میلیون نفر


عضو هیئت‌ مدیره اتحادیه کشوری کسب‌ و کارهای مجازی هم در خصوص زیان‌های ناشی از قطع اینترنت و کندی آن به تجارت‌نیوز گفته: طبق اعلام دبیر شورای فضای مجازی بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار کسب‌ و کار در حوزه فروش و تبلیغات فقط در فضای اینستاگرام فعال هستند. مرکز آمار نیز گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌داد بیش از ۱۰ میلیون نفر از این فضا ارتزاق می‌کنند. اینها اعداد کوچکی نیستند و واقعیت روشن این است که مردم روزانه ساعات زیادی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند. طبیعی است که بخش مهمی از تجارت به این فضا منتقل شود. در نتیجه قطع سراسری اینترنت در ایران ضربات سهمگینی را به چرخه تجارت در شبکه‌های اجتماعی وارد می‌کند.

رضا الفت‌نسب ادامه داده: همچنین بسیاری از کسب‌ و کارهای بزرگ، هزینه سنگینی در این زمینه انجام داده‌اند و یکی از ورودی‌های خود را به صورت مکمل اینستاگرام، تلگرام و واتساپ قرار داده‌اند. بعضا شنیده می‌شود که ممکن است قطعی اینستاگرام دائمی شود. از آنجا که هیچ پلتفرم جایگزینی وجود ندارد، معیشت حداقل ۱۰ میلیون نفر آسیب می‌بیند. اگر دولت قصد دارد مردم را به سمت نسخه‌های داخلی بکشاند باید در ابتدا اعتماد عمومی را جلب کند.
او درباره آسیب‌های اینترنت به کسب‌ و کارها طی چند روز اخیر توضیح داده: حتی قطع چندروزه اینترنت هم آسیب‌های جبران‌ناپذیری به تجارت مجازی می‌زند، متأسفانه شنیده می‌شود که  امکان تداوم این شرایط وجود دارد. اکنون هیچ‌کس نمی‌داند که چه زمانی اینترنت به حالت عادی بازمی‌گردد.
او با اشاره به فعال بودن اینترنت داخلی در روزهای گذشته تأکید کرده: برای توجیه قطع اینترنت مسئولان می‌گویند که دسترسی به سایت‌های داخلی را باز گذاشته‌اند، در حالی که بیشتر این کسب‌ و کارها در شبکه‌های اجتماعی ازجمله اینستاگرام فعال هستند. عموم این افراد هم دغدغه معیشتی دارند و اگر معاش‌شان تأمین شود، بعید است در اعتراضات حضور یابند. (روزنامه آرمان ملی)
 
کد مطلب: 69934
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام