کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رفتار عجیب اپراتور سوم در ماه رمضان / رایتل از اینترنت به مکالمه تغییر مسیر داد؟

27 فروردين 1401 ساعت 23:01

ایتنا - مدتیست که اپراتور سوم، شعارهایی به این مضمون را در بازار منتشر می‌کند که: «...ارزان‌ترین خدمات مکالمه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد...» و یا: «به صرفه‌ترین سیم‌کارت کشوری با ۹۰ درصد تخفیف در مکالمه و اینترنت رایتلی و بدون نیاز به خرید بسته»


اپراتور سوم کشور -رایتل- در سال 1386 با هدف توسعه در حوزه دیتا و با مجوز 3G  وارد عرصه رقابتی اپراتورهای کشور شد.

این اپراتور سپس در سال‌های بعد، به منظور گسترش حوزه فعالیت خود موفق به اخذ مجوز رسمی اپراتور سوم به همراه انحصار دو ساله در ارائه اینترنت نسل سوم در کشور شد. به همین دلیل انتظار میرفت تمرکز این اپراتور بر روی دیتا و اینترنت باشد، و طبعا در حوزه دیتا به خوبی توسعه یافته، و بخصوص با اتکای به امتیاز استثنایی خود، یعنی دوره فعالیت انحصاری و بدون رقیب، از فرصت بخوبی بهره‌برداری کند و شرایط را برای رقبای احتمالی آینده در این عرصه، دشوار نماید. تا جایی که در بازار تلفن همراه اساسا به عنوان اپراتور دیتا شناخته می‌شد.

به این نکته مهم هم باید توجه داشت که مقطع زمانی شکل‌گیری این اپراتور، بسیار مهم، و برای پیشرفت در حوزه دیتا بسیار مستعد بود، چرا که همزمان با گسترش اینترنت در جهان، در کشور ما نیز مطالبه رو به تزایدی برای بهره‌مندی از سرویس دیتا در میان کاربران موبایل وجود داشت و خدمات اینترنت این حوزه نیز به سرعت افزایش می‌یافتند.

اما آیا این انتظار بخوبی محقق شد؟ و دوره انحصاری این اپراتور در عمل موفق و کارساز بود؟
پاسخ به این سوالات چندان خوشبینانه نیست، چرا که با پایان دوره انحصار، و ورود دیگر اپراتورها به حوزه دیتا، به سرغت ورق برگشت و دیگر بازیگران توانستند سریعا جای خود را در بازار باز کرده و سهم قابل توجهی بدست آورند و حتی موقعیت اپراتور سوم را تهدید نمایند.
این وضعیت در سال‌های بعد نیز ادامه یافت و بهبودی در شرایط این اپراتور حاصل نشد. بدین ترتیب و در شرایط فعلی، به گونه‌ای که آمار رسمی رگولاتوری نشان می‌دهد، این اپراتور تا حد قابل ملاحظه‌ای میدان رقابت در حوزه دیتا را واگذار کرده و نتوانسته یکه‌تاز این عرصه باشد.
 
اما مدتیست که اپراتور سوم، شعارهایی به این مضمون را در بازار منتشر می‌کند که: «...ارزان‌ترین خدمات مکالمه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد...» و یا: «به صرفه‌ترین سیم‌کارت کشوری با ۹۰ درصد تخفیف در مکالمه و اینترنت رایتلی و بدون نیاز به خرید بسته»

 


بنظر می‌رسد اصل این شعارها چندان همخوان با هدف اصلی شکل‌گیری اپراتوری نباشد که عبارت بود از برتری در حوزه دیتا.
به عبارت دیگر ورود پرسروصدا به حوزه مکالمه برای رایتل که چندسالی دارای انحصار در حوزه دیتا بوده، خوشبینانه به نظر نمی‌رسد و دست کم، راهبرد تبلیغاتی مناسبی نیست.

این موضوع زمانی بیشتر قابل تامل است که توجه شود به تازگی و به مناسبت ماه مبارک رمضان،‌ رایتل تخفیف فوق‌العاده‌ای در قالب طرح هدیه ویژه (شامل ۱۰۰۰ دقیقه مکالمه رایتلی) را عرضه کرده است که طبعا برای «ارزان‌ترین» و «به‌صرفه‌ترین» اپراتور کمی غیرمنتظره به نظر می‌رسد، چرا که ظاهرا با شعارهای فوق عملا نیازی به تخفیف مجدد در کار نبود تا بتوان مشتری بیشتری جذب نمود،‌ مگر آنکه احیانا شعارهای مزبور را فاقد کارآیی بدانیم.

در همین خصوص طرح تبلیغاتیِ «هدیه مکالمه رمضان» نیز بنظر می‌رسد طرح و شعار انتخاب شده رایتل دارای اصالت نیست، چرا که ظاهرا برگرفته از شعار رقیب است.
کافیست به یاد آوریم که اپراتور اول چند سالیست که طرحی با نام 5+55 را تعریف و طراحی کرده که علی‌القاعده با استقبال کاربران روبرو شده،‌ چرا که هر سال در ماه رمضان اجرا می‌گردد، و نشان از آن دارد که لابد با بررسی و مطالعه خوب ذائقه کاربران طراحی گردیده است. حال ایده مرکزی همین طرح توسط دیگر رقبا از جمله رایتل نیز به کار گرفته می‌شود که فقدان سیاست تبلیغاتی و بازاریابی مجرب را در حوزه مکالمه نیز نشان می‌دهد که لاجرم نمی‌توان به موفقیت آن امیدوار بود.
 


کد مطلب: 68229

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/report/68229/رفتار-عجیب-اپراتور-سوم-ماه-رمضان-رایتل-اینترنت-مکالمه-تغییر-مسیر

ايتنا
  https://www.itna.ir