کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نقره داغ شدن مشترکان VODها

14 فروردين 1400 ساعت 13:25

ایتنا - در چند سال اخیر، بسیاری از وب‌سایت‌های پخش و دانلود فیلم فیلتر شدند تا بستر حمایت از سایت‌های قانونی دانلود فیلم فراهم شود، حال به نظر می‌رسد که این وب‌سایت‌ها با چهار برابر کردن تعرفه اشتراک خود، کاربران خود را در عمل انجام شده قرار داده‌اند.


چند روز قبل، دو شرکت بزرگ پخش آنلاین فیلم و ویدئو در اقدامی هماهنگ، تعرفه اشتراک خود را حدود چهار برابر افزایش دادند. انتظار می رفت حداقل در ایام تعطیلات عید و برای تشویق مردم به ماندن در خانه، تعرفه آنها کاهش پیدا کند، نه اینکه فرصت را غنیمت بشمارند.

حدود یک ماه است که متولیان نظام سلامت از مردم می خواهند که سفرهای نوروزی را تعطیل کنند و برای در امان ماندن از خطر ابتلا به کرونا در خانه بمانند. انتظار می رود که شرکت های ارائه دهنده خدمات سرگرمی در اینترنت مثل وبسایت های پخش فیلم، سریال، موسیقی و بازی آنلاین در مسیری گام بگذارند که با ارائه مشوق های مختلف، مردم را به قرنطینه خانگی تشویق کنند، اما در ایام تعطیلات عید شاهد بودیم که دو شرکت بزرگ پخش آنلاین فیلم، اعلام کردند که مجبور به افزایش تعرفه اشتراک شده اند.

در اسفند ماه سال قبل، هزینه اشتراک ماهانه این دو پلتفرم از مبلغ 25 هزار تومان به 59 هزارتومان افزایش پیدا کرد که البته کاربر با احتساب مالیات باید مبلغی حدود 64 هزار تومان پرداخت می کرد. حال دوباره بعد از چند هفته و این بار در وسط تعطیلات عید، حق اشتراک با احتساب مالیات به حدود 108 هزار تومان رسید. یعنی در بازه زمانی حدود یک ماهه، تعرفه اشتراک این وبسایت ها حدود چهار برابر شد.
در چند سال اخیر، بسیاری از وبسایت های پخش و دانلود فیلم فیلتر شدند تا بستر حمایت از سایت های قانونی دانلود فیلم فراهم شود. این انحصار موجب شد که کاربران برای دانلود فیلم بدون استفاده از فیلترشکن، دایره انتخاب چندانی نداشته باشند. حال به نظر می رسد که این وبسایت ها با چهار برابر کردن تعرفه اشتراک خود، کاربران خود را در عمل انجام شده قرار داده اند.
از سوی دیگر، مردم توقع داشتند که در ایام نوروز و با توجه به قرنطینه خانگی و توصیه به منع سفر، تعرفه های اینترنت نیز کاهش پیدا کند، اما چنین اتفاقی نیفتاد و حمایتی از مردم برای افزایش دسترسی به اینترنت در نوروز صورت نگرفت.

بیانیه‌های توجیه کننده
روابط عمومی یکی از همین شرکت های پخش آنلاین و دانلود فیلم در بیانیه‌ای که در اختیار رسانه‌ها قرار داده اعلام کرده است که برای افزایش سطح کمی و کیفی تولیدات خود در سال جاری، هزینه خرید اشتراک خود را افزایش داده است. در این بیانیه آمده که این پلتفرم خصوصی سال‌هاست که در حوزه تولید فیلم و سریال فعالیت می‌کند و در مسیر ارائه خدمات خود از هیچ بودجه دولتی و حمایتی برخوردار نیست و برای تامین این هزینه‌ها نیازمند افزایش حق اشتراک خود شده است.
در این بیانیه آمده است: «از آنجا که صداقت با مخاطب و همراهی شما یکی از مهم ترین اولویت‌های کاری ما است، باید صادقانه به حضورتان اعلام کنیم که برای تولید بیشتر و با کیفیت‌تر و نظر به افزایش قابل توجه هزینه های تولید، چاره‌ای جز افزایش قیمت اشتراک نداریم.»
این شرکت با اشاره به زمانی که مردم سریال‌های نمایش خانگی را روی DVD می‌خریدند اعلام کرده است که هزینه‌های حق اشتراک آنها نسبت به آن زمان گران نیست: «در روزگاری نه چندان دور همه به خاطر داریم که با خرید حضوری از سوپر مارکت برای تماشای چهار قسمت سریال در ماه ۶۰ هزار تومان پرداخت می‏کردیم، اما امروز با کمک تکنولوژی و به سادگی و باهزینه‌ای بسیار مناسب به بیش از ۲۴ قسمت سریال‌ روز ایرانی در ماه دسترسی خواهید داشت.»  

غلامرضا موسوی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون، ضمن انتقاد از این اقدام پلتفرم های پخش آنلاین فیلم، تاکید کرده است: «اگر میانگین حقوق در ایران و آمریکا را شاخص قرار دهیم، یعنی میانگین حقوق سه میلیون تومانی برای کاربر ایرانی و میانگین حقوق سه هزار دلاری برای کاربر آمریکایی را در نظر بگیریم، در آن صورت ایرانی ها باید ۲درصد از حقوق ماهانه خود را صرف خرید اشتراک فیلم از وبسایت های ایرانی کنند، اما کاربران آمریکایی برای استفاده از سرویس‌های خارجی مشابه مثل آمازون ۴۳صدم درصد، نتفلکیس ۲۹صدم درصد و دیزنی ۲۲صدم درصد میانگین حقوق را پرداخت می کنند.»

موسوی انتقاد می کند: «فراموش نکرده‌ایم که بیش از یک‌سال است که برای رشد این دو سایت، تقریبا تمامی سایت‌های دانلود فیلم فیلتر شده اند. سینما اگر بخواهد بلیت خود را گران کند، وزارت ارشاد اجازه نمی‌دهد. باوجود اینکه هزینه سالن و همه‌چیز گران شده است، اما افزایش بلیت سینما باید با اجازه وزارت ارشاد باشد، ولی ظاهرا کسی نیست که به وضعیت این پلتفرم‌ها رسیدگی کند.»

باید در نظر داشت که فقط یکی از همین پلتفرم های پخش آنلاین فیلم، حدود یک میلیون و 100 هزار مشترک دارد. افزایش چهاربرابری تعرفه اشتراک قطعا با ریزش شدید آمار مشترکان این وبسایت ها همراه خواهد بود. در شرایطی که به نظر می رسد نظارت جدی بر تعرفه اشتراک این پلتفرم ها وجود ندارد و آنها با تعیین یکطرفه تعرفه هایکه تازی می کنند، بیم آن می رود که سایر پلتفرم های مشابه نیز همین رویه را تقلید کنند. یعنی بدون توجه به اعتراض مردم و در غیاب نظارت های موثر، تعرفه هایشان را به شکل غیرمنطقی افزایش دهند. (منبع:الف)


کد مطلب: 64569

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/report/64569/نقره-داغ-شدن-مشترکان-vodها

ايتنا
  https://www.itna.ir