۲
۱
plusresetminus
سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۴۹

اینفلوئنسرها باید مالیات بدهند، حتی در تلگرام

ایتنا - سازمان امور مالیاتی: بهتر است خود اینفلوئنسرها نسبت به ابراز درآمدهایشان اقدام کنند، سازمان مالیاتی به‌صورت هوشمند و با تکنولوژی موجود برای رسیدن به این درآمدها ورود می‌کند.
اینفلوئنسرها باید مالیات بدهند، حتی در تلگرام
اخیرا مجلس ایران برای نخستین بار، طرحی را برای دریافت مالیات از اینفلوئنسرهایی که فالوور(دنبال‌کننده) زیادی دارند، تصویب کرده است. بر اساس این مصوبه، درآمد کاربران دارای حداقل ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده در رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود.
مطابق این طرح، سازمان امور مالیاتی باید ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن قانون بودجه، دستورالعمل اجرایی مربوط را تهیه و به تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی برساند. سازمان امور مالیاتی همچنین مکلف است لیست مؤدیان مالیاتی و خوداظهاری تهیه شده توسط آنها را تهیه و در سایت سازمان در منظر عموم قرار دهد.

به گزارش ایتنا، این طرح بدنبال خود موجی از واکنش و مباحثات را در پی داشت، به ویژه اینکه بعد مشخص شد حتی شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده مانند تلگرام نیز مشمول خواهند شد.
از جمله انتقادات کارشناسان اقتصادی اینست که این مسیر مالیات‌ستانی دارای ضعف‌های متعددی است.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز در گزارشی به این موضوع پرداخته و از جمله این نکته را بیان کرده که: انتقادات کارشناسان بیشتر معطوف به ابهامات این مصوبه است و معتقدند شروط تعریف شده نمی‌توانند مبنای مناسبی برای محاسبه درآمد افراد باشند. به عقیده آنها شاخصی چون تعداد فالوور مشخص‌کننده میزان درآمد نیست. در همین حال هنرمندان فعال در شبکه‌های اجتماعی
برخی هنرمندان فعال در شبکه‌های اجتماعی و اینفلوئنسرها از این گلایه دارند که وقتی دولت تسهیلاتی در راستای بهبود شرایط کاری آنها ارائه نمی‌دهد، چطور توقع دارد که فعالان این شبکه‌ها مالیات دهند؟
و اینفلوئنسرها هم عموما از این گلایه دارند که وقتی دولت تسهیلاتی در راستای بهبود شرایط کاری آنها ارائه نمی‌دهد، چطور توقع دارد که فعالان این شبکه‌ها مالیات دهند. حتی یکی از اینفلوئنسرها به طعنه گفته است که خود پلت‌فرم‌ها باتمام بستری که برای فعالیت ما فراهم کرده‌اند هزینه‌ای اخذ نمی‌کنند، آن وقت مسوولان درحالی‌که هر روز تهدید به فیلتر این شبکه‌ها می‌کنند و مدام بر قیمت اینترنت بی‌کیفیت ارائه شده می‌افزایند، چگونه توقع پرداخت مالیات دارند؟

اینفلوئنسرها چقدر درآمد دارند؟
مطابق آمارها تنها در اینستاگرام، بیش از ۵۰ پیج بالای ۳میلیون دنبال‌کننده دارند و فالوورهای بیش از ۶۰۰پیج بالای یک میلیون دنبال‌کننده است. هزینه متداول درج هر ویدئوی کمپین‌های تبلیغاتی شرکت‌های مختلف در صفحات اینفلوئنسرهای اینستاگرام، مبلغی درحدود ۵ تا ۱۰۰میلیون است و هر کدام از اینفلوئنسرهای اینستاگرام، روزانه تعداد قابل‌توجهی از چنین ویدئوها و استوری‌های تبلیغاتی را در صفحات خود با مخاطبانشان به اشتراک می‌گذارند. برآوردهای مرکز پژوهشی بتا(پلت‌فرم تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی) نشان می‌دهد تنها درآمد حاصل از تبلیغ و اطلاع‌رسانی توسط اینفلوئنسرهای اینستاگرامی در سال، مبلغی حدود هزار میلیارد تومان است. به‌طوری که می‌توان گفت مجموع درآمد ۶۰۰ اینفلوئنسر برتر اینستاگرام فارسی در یک‌سال چیزی درحدود درآمدی است که سازمان صدا و سیما از تبلیغات به‌دست می‌آورد.

ساز و کار اخذ مالیات از فعالان شبکه‌های اجتماعی چیست؟
در این خصوص، یکی از مسئولین سازمان امور مالیاتی کشور، با اشاره به درآمد اینفلوئنسرها و اینکه بهتر است این افراد خود نسبت به ابراز درآمدهایشان اقدام کنند گفته است: سازمان مالیاتی به‌صورت هوشمند و با تکنولوژی
برآورد مرکز پژوهشی بتا نشان می‌دهد تنها درآمد حاصل از تبلیغ و اطلاع‌رسانی توسط اینفلوئنسرهای اینستاگرامی در سال، مبلغی حدود هزار میلیارد تومان است
موجود برای رسیدن به این درآمدها ورود می‌کند.
معاون فنی و حقوقی سازمان مالیاتی همچنین تصریح کرد شناسایی سلبریتی‌ها مشمول مالیات، به‌صورت گزینشی و موردی انجام نشده و با توجه به شاخص در نظر گرفته شده، حساب تمامی شهروندان پایش می‌شود. وی تاکید کرده است: هیچ گزینشی درکار نیست و همه دیتاها و استعلام‌ها، در یک پنل مشخص و با استفاده از الگوریتم‌هایی انجام شده و در پروفایل افراد می‌نشیند.

تعداد فالوور، معیار صحیحی برای درآمدزایی نیست
یکی از مهم‌ترین انتقادات کارشناسان نسبت به این مصوبه آن است که تعداد فالوور نمی‌تواند معیار مناسبی برای درآمدزا بودن صفحات شبکه‌های اجتماعی در نظر گرفته شود. بسیاری از پیج‌ها از فالوور فیک استفاده می‌کنند که لزوما تاثیری بر درآمد پیج ندارد و بالا بودن تعداد فالوورها صرفا اعتباری ظاهری برای این صفحات به حساب می‌آید. برعکس برخی شبکه‌های اجتماعی ممکن است با آنکه تعداد فالوور خیلی بالایی نداشته باشند، اما به‌واسطه حضور در آن صفحه، موفق به کسب درآمدهای قابل‌توجهی شوند. کارشناسان می‌گویند: معقول آن است که فارغ از آنکه چه کسی در کجا و چگونه درآمد کسب می‌کند، مالیات بر درآمد افراد وضع شود؛ در نتیجه تمام افراد و با شاخصی درست، مشمول پرداخت مالیات می‌شوند.

گرفتن مالیات حتی از تلگرامی‌ها
نکته جالب و عجیب دیگر اینکه فعالیت‌های افراد در شبکه‌ها و پیام‌رسان‌هایی که مدت‌هاست فیلتر شده‌اند نیز مشمول اخذ مالیات گردد.
براساس اعلام خبرگزاری خانه ملت، این مصوبه حتی برای شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده مانند تلگرام نیز لازم‌الاجراست و تمامی کانال‌های تلگرامی، صفحات اینستاگرامی و دیگر شبکه‌های اجتماعی
سازمان امور مالیاتی منتظر اظهارنامه افراد نیست و وضعیت درآمدی افراد را بررسی می‌کند... رفتار اینفلوئنسرها در پروفایل مالی قرار گرفته و حساب‌های بانکی آنها بررسی می‌شود و فرقی نمی‌کند که ۵۰۰ هزار فالوور باشد یا ۱۰ میلیون فالوور
کاربرمحوری که بالای ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده دارند، مشمول پرداخت مالیات خواهند بود.

به گزارش ایتنا علیرغم همه ابهام‌ها و نیز انتقادات کارشناسان، زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است با توجه به اینکه در این مصوبه، شرط داشتن بیش از ۵۰۰ هزار فالوور مطرح شده است، اجرای این مصوبه، آسیبی به کسب‌وکارهای کوچکی که در شبکه‌های اجتماعی مختلف خصوصا اینستاگرام فعالند نخواهد زد.
 
نظر جدید سازمان امور مالیاتی: منتظر اظهارنامه مالیاتی اینفلوئنسرها نمی‌مانیم
محمود علیزاده معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی معتقد است: فالوورها به خودی خود ایجاد درآمد نمی‌کنند، اما ظرفیت‌سازی برای ایجاد درآمد دارد. مثلاً اگر فردی یک میلیون فالوور داشته باشد به عنوان اینفلوئنسر مطرح شده و قابلیت تاثیرگذاری در جامعه و افکار عمومی و مخاطبان برای تبلیغات را دارد. برخی فعالان اقتصادی و تولیدکننده‌ها از این ظرفیت به منظور تبلیغ و فروش محصولات استفاده می‌کنند که درآمد آنها مشمول مالیات خواهد بود.
به گفته وی: ما ۵۰۰ هزار فالوور را فقط به عنوان سوژه و هدف در نظر می‌گیریم و رفتار اینفلوئنسرها در پروفایل مالی قرار گرفته و حساب‌های بانکی آنها بررسی می‌شود و فرقی نمی‌کند که ۵۰۰ هزار فالوور باشد یا ۱۰ میلیون فالوور.
معاون سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این سوال که اگر این اینفلوئنسرها در تور نظام مالیاتی نباشند چه برنامه‌ای برای شناسایی آنها وجود دارد؟ گفت: سازمان امور مالیاتی منتظر اظهارنامه افراد نیست و وضعیت درآمدی افراد را بررسی می‌کند. طبق بخشنامه سازمان مالیاتی برای قبل از سال ۹۵ مبنای رسیدگی تراکنش‌ها ۵ میلیارد تومان به بالا بود و از سال ۹۵ به بعد چنین چیزی نیست و تمامی درآمد و فروش باید مستند ارائه شود که از طریق دستگاه‌های پوز و درگاه‌های اینترنتی چقدر درآمد کسب شده است.
 
 
کد مطلب: 64334
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
برای ما مردم عادی مهم نیست ولی حداقل این مالیات که از سلبریتی ها میگیرید در استان های محروم مثل سیستان و بلوچستان و لرستان خرج زیرساخت کنید
feedback
Iran, Islamic Republic of
خخخ راببن هود. داروغه . مالیات خخخ
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام