کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سرمایه‌گذاری عظیم در حوزه آموزش مجازی و تحقق رویای دیجیتال در مدارس کشور

19 مهر 1399 ساعت 17:12

​​​​​​​فاز نخست طرح شبکه هوشمند مدارس کشور (دانا) با حضور ویدیو کنفرانسی حسن روحانی، رئیس جمهور راه اندازی و آغاز به کار کرد.



شبکه هوشمند مدارس کشور، با تکیه بر دو حوزه‌ی اتصال به شبکه ملی اطلاعات و ارائه خدمات آموزش مجازی دریچه ای است به سوی بهره‌مندی و توسعه راهکارهای نوین و روزآمد آموزشی. دانا بر آن است تا از یکسو با اتصال مدارس به شبکه پرسرعت اطلاعات و فراهم نمودن امکان دسترسی به انواع خدمات آموزشی ویژه و اختصاصی برای کلیه دانش‌آموزان ایران زمینه عدالت آموزشی را فراهم آورد و از سوی دیگر با حمایت از شرکت ها و استارت‌آپ های بخش خصوصی به بهبود کیفیت، رونق و رقابت‌پذیری بازار خدمات آموزشی کمک کند.

فاز نخست این شبکه با اتصال بیش از ۷۶ هزار مدرسه به شبکه ملی اطلاعات به طور رسمی راه‌اندازی شد.
همچنین در راستای تحقق عدالت آموزشی و به منظور بهره مندی تمامی دانش آموزان کشور از مزایای آموزش مجازی، ۳۸ هزار و ۳۳۳ مدرسه شهری و ۳۸ هزار و ۶۷ مدرسه روستایی به پوشش شبکه هوشمند مدارس کشور پیوستند و به زودی تمامی مدارس کشور تحت پوشش شبکه هوشمند قرار خواهند گرفت.

درافتتاح فاز نخست «شبکه هوشمند مدارس(دانا)» که در قالب پروژه USO وزارت ارتباطات و به دنبال دستور رییس جمهور برای هوشمندسازی مدارس با رویکرد ایجاد زیرساخت‌های تحقق عدالت آموزشی در دوران کرونا با فراگیری آموزش الکترونیکی شاهد بودیم که گروه همراه اول و مخابرات، ۶٢٧۶۴ مدرسه شهری و روستایی را به اینترنت پرسرعت متصل کردند.

در واقع بزرگترین هلدینگ ارتباطی کشور و خاورمیانه، سهم ٨٢ درصدی در پیاده‌سازی فاز نخست این پروژه (اتصال مدارس نقاط محروم به اینترنت پرسرعت) داشت و حدود 18 درصد مابقی، سهم ایرانسل و های‌وب به عنوان مجریان دیگر بود.
 


با توجه به این سهم گسترده و سرمایه‌گذاری همراه اول و اینکه وزیر ارتباطات در آن مراسم اعلام کرد: تاکنون حدود ٩۵ درصد روستاها به تلفن‌همراه و ٩٠ درصد روستاهای بالای ٢٠ خانوار به شبکه ملی اطلاعات دسترسی پیدا کرده‌اند؛ به صراحت می‌توان گفت که همراه اول به شکلی هدفمند در راستای ماموریت خود «تحقق رویای دیجیتال» به شکل متوازن حرکت کرده و سرمایه‌گذاری متعادلی را در تمامی اقصی نقاط کشور داشته است.

با توجه به اینکه این پروژه بعد از شیوع کرونا در دستور کار دولت قرار گرفت تا شرایط عدالت آموزشی فراهم شود، باید گفت که همراه اول تنها اپراتوری بود که بعد از گذشت یکی دو ماه از شیوع گسترده کرونا، طرح ابداعی برای الکترونیکی کردن آموزش و بسط عدالت آموزشی ارائه داد که مورد موافقت و تایید وزارت آموزش و پرورش (از میان پنج شش طرح پیشنهادی دیگر) قرار گرفت و امروز شاهد پرچم داری سامانه شاد در حوزه شبکه آموزشی دانش آموزی هستیم که اینترنت آن برای معلمان و دانش آموزان رایگان است.

همچنین لازم به ذکر است، همراه اول با پوشش 1321 شهر و 44918 روستا و پوشش جمعیتی 96.9 درصد در کشور، بزرگترین اپراتور تلفن همراه از این منظر به حساب می‌آید که بزرگترین دستاورد برای نظام آموزشی کشور را نیز تحت عنوان شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد)، در ایام کرونا راه‌اندازی کرد که هم اکنون بیش از ١١ میلیون دانش‌آموز و حدود ١١۴ هزار مدرسه در حال استفاده از خدمات آن هستند.
 


کد مطلب: 62649

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/report/62649/سرمایه-گذاری-عظیم-حوزه-آموزش-مجازی-تحقق-رویای-دیجیتال-مدارس-کشور

ايتنا
  https://www.itna.ir