کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

برگزاری کنسرت آنلاین، باز هم ناموفق!

6 مرداد 1399 ساعت 14:51

در شرایطی که با شیوع گسترده ویروس کرونا، برگزاری تجمع‌ها ممنوع اعلام شد، یکی از اپراتورهای کشور، تصمیم به برگزاری کنسرت اینترنتی (آنلاین) بر روی پلتفرم اختصاص خود گرفت. تصمیمی که می‌توانست با دقت و تمهیدات دقیق و نیز داشتن پیش‌نیاز لازم، جامه عمل بپوشد و بینندگان بیشتری را بهره‌مند کند.



شیوع گسترده ویروس کرونا، جهانیان را غافلگیر کرد و سبک زندگی همه مردم دنیا را به طور مستقیم تغییر داد. اپیدمی سریع این ویروس، هرگونه تجمع و گردهمایی را به تعطیلی کشاند و خانه نشینی را به مردم تحمیل کرد. فرهنگ و هنر نیز از تاثیر مخرب کووید-19 در امان نبود و فعالیت‌های هنری را به فضای مجازی کشاند و تغییرات اساسی در این حوزه به وجود آورد.
 
یکی از مهم‌ترین اتفاق هایی که به واسطه شیوع ویروس کرونا، به فضای فرهنگی ورود پیدا کرد، نمایش آثار هنری بر روی بستر وب در فضای مجازی بود که موزه‌ها و نمایشگاه‌های فراوانی اقدام به این امر نمودند. همچنین نمایش فیلم‌های فراوانی در این مدت در فضای مجازی برای کاربران انجام شد.
شاید یکی از جذاب‌ترین اقدامات در زمینه انجام فعالیت‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری تمرکز بر برگزاری کنسرت آنلاین بود که در برخی کشورها با توجه به زیرساخت و نیز علائق مردم انجام شد.

در شرایطی که برگزاری تجمع‌ها ممنوع اعلام شده است، یکی از اپراتورهای کشور، تصمیم به برگزاری کنسرت اینترنتی (آنلاین) بر روی پلتفرم اختصاص خود گرفت. تصمیمی که می‌توانست با دقت و تمهیدات دقیق و نیز داشتن پیش‌نیاز لازم، جامه عمل بپوشد و بینندگان بیشتری را بهره‌مند کند و آنها را از نتیجه این اقدام، کاملا راضی گرداند.

اولین تجربه در این خصوص، برگزاری کنسرت اینترنتی با همکاری لنز برای همایون شجریان خواننده پرآوازه کشورمان (با همراهی ارکستر مجلسی تهران به رهبری بردیا کیارس) از محل تالار وحدت بود که با حمایت و سرمایه‌گذاری یکی از اپراتورهای موبایل کشور برگزار شد؛ کنسرتی که علیرغم تبلیغ و هیاهو، نتوانست توقعات کاربران را برآورده کند و در برخی موارد حتی موجبات نارضایتی‌ها را فراهم آورد. حتی عده زیادی از کاربران، علیرغم تهیه بلیط، موفق به تماشای کنسرت از پلتفرم نشدند، و این امر موجبات بروز انتقادات به ویژه در رسانه‌ها را فراهم نمود.

جزئیات برنامه اپراتور ایرانسل به این قرار بود که مردم برای شرکت در این کنسرت ابتدا باید بلیط تهیه می‌کردند و سپس از طریق سرویس لنز در زمان از پیش مشخص شده به تماشای کنسرت می‌نشستند.

اما توقعات برآورده نشد و بسیاری از کاربران قادر به دسترسی به سرویس مذکور نبودند و نمی‌توانستند وارد صفحه برگزاری کنسرت شوند. از سوی دیگر کاربرانی هم که وارد شده بودند با افت شدید کیفیت در زمان پخش مواجه بودند.

نهایتا این کنسرت که با نام «نسیم وصل» می‌توانست به یکی از رویدادهای پرطرفدار موسیقی در روزهای خانه‌نشینی در فضای مجازی تبدیل شود، به دلیل اختلال در سامانه اینترنتی که مسئولیت پخش آنلاین این کنسرت زنده را داشت، ناموفق عمل کرد و باعث شد که حاشیه‌های آن، از متن پررنگ‌تر شود.

انتظار می‌رفت که برگزاری کنسرت آنلاین همایون شجریان، مخصوصا در دورانی که پایان همه‌گیری ویروس کرونا، قابل پیش‌بینی نیست، به نقطه عطفی در فضای فرهنگی کشور تبدیل شود و اتفاقی خاطره‌انگیز را رقم بزند، اما بروز اختلالات اینترنتی و برخی حواشی مانند حضور ۸۰ نفری مهمانان ویژه در محل برگزاری کنسرت (تالار وحدت)، اخذ مبلغ تماشای کنسرت برای کاربرانی که تحت پوشش اپراتور برگزارکننده نبودند و اجرای نه چندان با کیفیت، باعث به وجود آمدن گلایه‌های کاربران و حاشیه‌های فراوانی شد.

کاربران و حتی برخی چهره‌های سرشناس و هنرمندان در فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی نسبت به حواشی این کنسرت و اختلال در برگزاری آن، واکنش نشان دادند و این اپراتور نیز مجبور به ارائه پاسخگویی شد.
هر چند ایرانسل تلاش نمود با دلجویی و نیز اعلام بازگرداندن وجوه کاربران، مسئله را حل و فصل کند، اما بنظر می‌رسد تجربه ناموفق نیاز به بازسازی اساسی داشت.
 


اپراتور دوم اما برای بار دوم نیز اقدام به برگزاری کنسرت آنلاین، این‌بار برای خواننده دیگر کشورمان، سالار عقیلی کرد و بر طبق روال قبلی با استفاده از سرویس لنز.
طبیعی است که کاربران علاقه‌مند جهت استفاده از امکانات فضای مجازی در دوران قرنطینه جهانی، و علیرغم تجربه ناموفق قبلی، مشتاق بهره‌مندی از این فرصت بودند، و باز هم اقدام به خرید بلیط نمودند و خواستار تماشای آنلاین کنسرت خواننده محبوب خود بودند.

اما متاسفانه این برنامه ایرانسل نیز با افت شدید کیفیت و اختلال در پخش و عدم دسترسی کاربران به سامانه این برنامه مواجه شد و موجبات اعتراض و گلایه کاربران را فراهم آورد.

بدین ترتیب بیم آن می‌رود که اعتماد کاربران به توانایی شرکت‌های بزرگ و اپراتورها با وجود اتکای آنها به درآمدهای بالا کمرنگ شود و فعالیت‌هایی از این دست دیگر مورد اقبال مشتریان و شهروندان قرار نگیرد. باید گفت که این موضوع، می‌تواند بتدریج قابلیت‌ها و کاربردهای فضای مجازی را نزد کاربران، کمرنگ و حتی کم‌ارزش جلوه دهد و مانع بهره‌وری از ان در این دوران خطیر گردد.

همچنین واقعیت این است که کاربران و مردم، انتظار دارند که در حالی‌که این اپراتور، ادعای راه‌اندازی نسل پنجم ارتباطات (شبکه 5G ) را دارد، بتواند از عهده برگزاری کنسرت آنلاین برآید، کاری که در مقایسه با ادعای ورود نسل جدید ارتباطات به کشور، اقدامی ساده و سهل بنظر می‌رسد.
 


کد مطلب: 61754

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/report/61754/برگزاری-کنسرت-آنلاین-باز-هم-ناموفق

ايتنا
  https://www.itna.ir