کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مشغول‌شو قزوین با بررسی دو چالش حوزه کارآفرینی برگزار شد

سايت خبری ايتنا , 4 اسفند 1398 ساعت 12:08

ایتنا - رویداد مشغول شو با بررسی دو چالش مهم شرکت‌های استارتاپ و دانش‌بنیان منطقه «سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها» و «تولید بدون کارخانه» در قزوین برگزار شد.


رویداد مشغول شو با بررسی دو چالش مهم شرکت‌های استارتاپ و دانش‌بنیان منطقه «سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها» و «تولید بدون کارخانه» در قزوین برگزار شد.
در این رویداد که روز یکشنبه 27 بهمن توسط پارک علم و فناوری استان قزوین و در سالن اجتماعات ساختمان آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین برپا شد، ده‌ها نفر از دانش‌جویان، صنعتگران، اساتید و علاقمندان از استان قزوین و همچنین استانهای مجاور حضور داشتند و به تبادل نظر پرداختند.

به گزارش ایتنا اولین سخنران این برنامه آقای دکتر مصطفی مافی، رئیس پارک علم و فناوری قزوین بود. دکتر مافی در سخنان خود به ظرفیت‌های موجود در پارک برای حمایت از استارت‌آپ‌ها، ایده‌ها و طرح‌های فناورانه اشاره کرد.
مافی وجود فضایی برای هم‌افزایی با سایر بازیگران زیست‌بوم فناوری و نوآوری را مهم‌ترین مزیت پارک دانست. وی خدمات دیگر از جمله تسهیلات، فضای استقرار و معافیت مالیاتی را خدمات دارای درجه دوم اهمیت دانست و گفت: فناوران با حضور در پارک، در فضای زیست‌بوم فناوری و نوآوری قرار می‌گیرند و از توانمندی‌های این زیست‌بوم بهره می‌برند و امکان استفاده از تجربیات و امکانات سایر شرکت‌ها برای آنها فراهم می‌گردد.
مافی استفاده از دوره‌ها و آموزش‌های لازم و بهره‌مندی از مشاوره‌های تخصصی منتورها را بخشی از مهم‌ترین مزیت‌های پارک دانست و گفت: تمام 110 خدمت که معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری برای شرکت دانش‌بنیان تعریف کرده است، در پارک ارائه می‌گردد. وی نحوه پذیرش را بسیار ساده دانست و گفت همه علاقمندان می‌توانند وارد درگاه پذیرش سایت شوند و مدارک و مستندات لازم را ارسال نمایند. بعد از این مرحله مدارک بررسی شده و داوری انجام می‌شود.

مافی، در ادامه صحبت‌های خود درباره ظرفیت‌ها و نیازهای استان قزوین صحبت کرد و با اعلام اینکه 13 درصد صنایع کوچک و متوسط کل کشور در استان قزوین مستقر است، این استان را دارای پتانسیل بازار بسیار برای شرکتهای فناور دانست. او این استان را یکی از قطب‌های صنعتی کشور و به طور خاص به عنوان قطب صنایع بهداشتی آرایشی، صنایع مواد شوینده و بهداشتی، صنایع انرژی و همچنین صنایع بسته‌بندی معرفی کرد و گفت در حال حاضر هم اغلب واحدهای فناور مستقر در پارک در راستای نیازهای استانی شکل گرفته‌اند.
مافی با اعلام اینکه فعالیت‌های پارک به صنایع محدود نیست، اعلام کرد که تنوع فعالیت شرکت‌ها در پارک علم و فناوری قزوین زیاد است و حتی جهت استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری قزوین به عنوان پایتخت خوشنویسی کشور، اولین شرکت دانش‌بنیان هنری در این پارک مستقر شده است.

مجید زورمند، مدیرعامل ایزی گروپ سخنران بعدی این همایش بود. زورمند صحبت‌های خود را با فرصت راه‌اندازی استارت‌آپ یا توجه به موقعیت و شرایط اقتصادی آغاز کرد. وی در ادامه با بررسی چند نمونه استارت‌آپ‌های موفق ایرانی، به مهاجرت معکوس بنیانگذاران آنها اشاره کرد و فرصت‌های موجود در بازار ایران را بسیار مناسب دانست.
اما موضوع اصلی سخنرانی زورمند، که خود جزو سرمایه‌گذاران فرشته محسوب می‌شود، سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها بود. زورمند در این زمینه به وقت مناسب برای جذب سرمایه اشاره کرد. وی گفت به عنوان راه‌انداز استارت‌آپ هر چه دیرتر سرمایه جذب کنیم می‌توانیم پول بیشتری جذب کرده و سهم کمتری منتقل کنیم.
وی از لزوم ارائه MVP و محصول اولیه صحبت کرد و گفت کسی برای ایده سرمایه‌گذاری نمی‌کند و از نظر سرمایه‌گذار، ایده صرف ارزشی ندارد و باید پیاده‌سازی شده و بازخورد مشریان نسبت به آن بررسی شود.

به گفته زورمند اگر تیم فناوری محصولی متناسب با بازار و قابل قبول داشته باشد، حتی در شرایط سخت اقتصادی هم سرمایه‌گذار جذب می‌کند. زورمند ارزش تیم در تصمیم برای سرمایه‌گذاری بسیار مهم می‌داند و معتقد است تیم کامل و منسجم با رهبری خوب از ایده بسیار مهم‌تر است. زورمند روشن بودن برنامه‌های مالی را یکی دیگر از پارامترهای مهم سرمایه‌گذاری اعلام کرد و گفت: با بودجه‌بندی مناسب تیم استارت‌آپی باید بداند سرمایه‌ای که جذب می‌کند را چگونه هزینه کند. زورمند با اشاره به پول هوشمند یا اسمارت مانی گفت سرمایه گذاری که فقط پول تزریق می‌کند، کارکرد خوبی ندارد و وقتی مشکل فقط کمبود بودجه است راه‌هایی مثل وام هم موثر است ولی وقتی سراغ سرمایه‌گذاری می‌رویم باید از کسی پول بگیریم که، علاوه بر پول تجربه، شبکه ارتباطاتی و حتی ابزارهای موجود را در اختیار ما قرار دهد.

در ادامه پنل چالش‌های جذب سرمایه با حضور خانم نیکونژاد، مدیر مرکز رشد استان قزوین، مهندس کشاورز، مشاور تجاری‌سازی پارک علم و فناوری قزوین و کامیار شفیعی، استراتژیست و مشاور کسب‌و‌کار برگزار شد.
فرصت‌های سرمایه‌گذاری، سبک زندگی کارآفرینی، نحوه جذب سرمایه و ظرفیت‌های مرکز رشد و پارک علم و فناوری از موضوعات مطرح شده در این پنل بود.

حاجی پور، نماینده مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام خمینی هم سخنران دیگر این همایش بود. وی از فرصت‌هایی که برای سرمایه‌گذاری موجود است و نحوه حمایت این مجموعه از دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها صحبت کرد و از تسهیلاتی که کمیته امداد امام خمینی برای صنعتگران و فعالین اقتصادی ایجاد می‌کند، خبر داد.

بهزاد رشوند، مدیرعامل شرکت خشکبار طلایی پاسارگاد به عنوان یکی از موفق‌ترین کارآفرینان ایران در حوزه خشکبار و محمد محسن مافی، مدرس و مشاور ثروت آفرینی و سرمایه‌گذاری، سخنرانان بخش بعدی همایش بودند. رشوند به عنوان بزرگ‌ترین تولید و توزیع کننده فندق خندان در کشور، به اهمیت دانش و مهارت را برای کارآفرینان و فناوران اشاره کرد و تاکید کرد لزوماً این دانش از دانشگاه کسب نمی‌شود و همه علاقمندان را به یادگیری مداوم دعوت کرد. رشوند همچنین از فناوران و دانشگاهیان برای همکاری دعوت کرد و از استقبال مجموعه خشکبار طلایی پاسارگاد از ایده‌های فناور در زمینه خشکبار خبر داد. مافی نیز در مورد استفاده از سرمایه علمی و دانش موجود در دانشگاه‌ها گفت که صنایع از آن بی‌اطلاع هستند و همچنین سرمایه فنی و ماشین آلاتی که در صنعت وجود دارد و دانشگاه‌ها از آن بی‌اطلاع هستند. مافی پیام اصلی مشغول شو را ارتباط این دو بخش با هم اعلام کرد. مافی با اشاره به مجموعه خشکبار طلایی پاسارگاد این شرکت را نمونه موفق استفاده صنعت از دانش علمی دانشگاهی دانست که به محصولی منحصر‌به‌فرد در ایران رسیده است. مافی با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم کشور موفقی داشته باشیم، محکوم هستیم به همکاری مشارکتی و استفاده از توان همدیگر و برای رشد باید از توان هم کمک بگیریم.

پنل چالش‌ها و همگرایی در استفاده از ظرفیت‌ها بخش بعدی این همایش بود. دکتر مصطفی مافی، رئیس پارک علم و فناوری قزوین، مجید زورمند، مدیرعامل ایزی گروپ و حاتمی معاون آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی اداره کل فنی و حرفه‌ای استان قزوین در این پنل حضور داشتند. چرایی استفاده از ظرفیت‌ها، معرفی بخشی از ظرفیت‌های موجود در کارگاه‌ها و کارخانه‌های استان، علاقه سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در طرح‌های نوآورانه و سرمایه‌گذاری از طریق اشتراک منابع و نیازها از موضوعات مهم مطرح شده در این پنل بود.

در انتها هم امیر زمانیها، بنیانگذار تیم‌سازی و کاریابی سینرژیسم از فرصت استثنایی ایجاد شده خبر داد. مدیر دپارتمان آموزش و مشاوره مرکز کارآفرینی طرفه نگار خبر از تهیه پلتفرمی داد که فناوران و نوآوران علاقمند به استفاده از فضای کارخانه‌ها را به صنایع با طرفیت خالی مرتبط می‌کند. به گفته وی این پلتفرم با همکاری ایزی اینوست و پارک علم و فناوری قزوین در حال پیاده‌سازی است و بخشی از ظرفیت‌های آن در اردیبهشت 99 در رویدادی کشوری معرفی خواهد شد. مشاور روابط‌عمومی استارت‌آپ‌ها از علاقمندان، فناوران و صنایع درخواست کرد که با مشارکت در این طرح، و هم‌افزایی به رشد صنایع و کسب‌وکارهای فناورانه کشور کمک کنند.
 


کد مطلب: 59916

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/report/59916/مشغول-شو-قزوین-بررسی-دو-چالش-حوزه-کارآفرینی-برگزار

ايتنا
  https://www.itna.ir