۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۷
راهکاری ساده برای مدیریت پرداخت برای همگان

نگاهی به برنامه نشان پرداخت و خدمات این سرویس آسان پرداخت

راهکار جدید شرکت آسان پرداخت به نام نشان پرداخت، یک راهکار بسیار جذاب برای انجام تراکنش محسوب می‌شود و در این مقاله نگاهی به عملکرد این برنامه در مقایسه با فرهنگ موجود در بازار ایران خواهیم داشت.
نگاهی به برنامه نشان پرداخت و خدمات این سرویس آسان پرداخت
---------------- رپرتاژ آگهی -----------------



راهکار جدید شرکت آسان پرداخت به نام نشان پرداخت، یک راهکار بسیار جذاب برای انجام تراکنش محسوب می‌شود و در این مقاله نگاهی به عملکرد این برنامه در مقایسه با فرهنگ موجود در بازار ایران خواهیم داشت.
 
شرکت آسان پرداخت که بیشتر با نام آپ شناخته می‌شود در کشور ما به خوبی توانسته است تا محبوبیت بسیار بالا را در میان مخاطبان کسب کند. بدون شک این شرکت یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های رشد فناوری استفاده از خدمات الکترونیکی بانکی در ایران محسوب می‌شود و روزانه میلیون‌ها نفر در کشورمان با نرم‌افزار این شرکت اقدام به انجام کارهای الکترونیکی بانکی خود می‌کنند.
با این وجود این نوع مالکیت بالا در بازار موجب اشباع در خدمات نشده است و شرکت یاد شده در طول زمان به صورت روز به روز به سراغ محصولات، خدمات و پیشرفت‌های گوناگون رفته است و این بار نوبت به رسیدگی به یکی دیگر از مشکلات دیجیتالی شدن دنیای پیرامون ما رسیده است.
 
ماجرای استفاده از رمز دوم پویا نیز یکی دیگر از موارد بسیار مهم در فرایند دیجیتالی شدن معاملات بود که در حقیقت مانند یک ترمز بزرگ و مستقیم برای افرادی بود که ارتباط چندانی با فناوری‌های دیجیتالی برقرار نمی‌کردند. برای مثال اگر پدر بزرگ شما که از یک تلفن همراه غیر هوشمند استفاده می‌کند را در نظر بگیرید می‌توانید متوجه بشوید که این راهکار (رمز دوم پویا) برای فردی مانند او چندان مناسب نیست.
با این وجود به علت امنیت و مناسب بودن این فناوری برای عموم، رفع نیاز گروه خاص نیاز به یک راهکار اختصاصی و ویژه دارد.
 
نشان پرداخت

این راهکار ویژه باید بسیار ساده باشد به نحوی که استفاده از آن نیاز به سوادتکنولوژیکی خاصی نداشته باشد و به نظر می‌رسد که شرکت آسان پرداخت توانسته‌ است تا به چنین راه حلی دست پیدا کند. این راهکار استفاده از کیف پول دیجیتالی قابل شارژ و پرداخت از طریق این کیف پول است. در حقیقت استفاده از این راهکار که نشان پرداخت نام دارد، به کمک کدهای QR و اسکن آن‌ها قابل انجام است.
 
این کدها به‌صورت کاملا اختصاصی برای هر فروشنده آماده می‌شوند و به همین دلیل نیز می‌توان تنها با اسکن کردن آنها اقدام به پرداخت مبلغ کرد ولی باید دید که عملکرد نشان پرداخت در این زمینه تا چه اندازه موثر بوده و چگونه می‌توان این نرم‌افزار را از سایر رقبای موجود در بازار متفاوت دانست.
 
در این مقاله قرار است تا نگاهی به رویکرد نشان پرداخت داشته باشیم و نحوه دریافت این برنامه و امکانات قابل ارائه آن را در مقایسه با سایر محصولات با رده خدماتی مشابه مقایسه کنیم و در نهایت به جمع بندی کاملی درباره نشان پرداخت رسیده و ببینیم که چطور می‌توان از این برنامه برای ارائه خدمات بهتر به تمامی اقشار جامعه بهره گرفت.
 

نحوه دریافت برنامه نشان پرداخت

یکی از بهترین مواردی که نشان پرداخت برای کاربران خود به همراه آورده است این است که برای استفاده از آن نیازی به نصب یک برنامه مجزا و ویژه نخواهید داشت. «نشان پرداخت» به عنوان بخشی داخلی از نرم‌‌افزار اصلی آسان پرداخت قابل استفاده است و اگر برنامه آسان پرداخت را بر روی دستگاه خود دارید می‌توانید همین الان به سراغ استفاده از نشان پرداخت بروید. البته برای استفاده از نشان پرداخت باید آخرین نسخه از آسان پرداخت را روی دستگاه خود داشته باشید و به همین دلیل نیز باید یک بار این برنامه‌ را به آخرین نسخه خودش به‌رزورسانی کرده و در ادامه از این قابلیت جدید نیز بهره‌مند شوید.
 
با این وجود اگر آسان پرداخت را روی دستگاه خود نصب نکرده‌اید، برای دریافت برنامه کافی است اینجا کلیک کنید. در ادامه به یک صفحه منتقل خواهید شد که  در بالای آن گزینه‌ای به نام دانلود اپلیکیشن آپ قابل مشاهده است که با کلیک کردن روی آن می‌توانید برنامه را بر روی سیستم خود نصب کنید.
البته باید برای دریافت برنامه به سراغ وارد کردن شماره تلفن همراه و یک کد امنیتی نیز بروید که فرایند آن بسیار ساده و فارق از نیاز به توضیح اضافه است. همچنین همانطور که در پایین صفحه مشاهده می‌کنید، بازارهای نرم‌‌افزاری مختلف امکان دریافت این برنامه برای سیستم عامل‌های متفاوت را نیز مهیا خواهند کرد و با کلیک روی هر یک از گزینه‌ها، امکان نصب از طریق آن را خواهید داشت.
 
مزایا
این نوع رویکرد در حقیقت موجب شده است که بسیاری از کاربرانی که از آپ استفاده می‌کنند، به‌صورت پیش‌فرض به مشتریان نشان پرداخت بدل شوند. نصب این برنامه نیز بسیار ساده است و نمی‌توان استفاده از آن را امری ناشناخته در جامعه دانست. همچنین راهنمای جامعی برای نحوه استفاده از برنامه در خروجی برنامه آپ قرار دارد که با کلیک کردن روی گزینه نشان پرداخت می‌توانید آن را مطالعه کنید و این امر رسما یک مزیت مناسب برای افرادی است که قرار است برای نخستین بار این برنامه را مورد استفاده قرار بدهند.
 
معایب
عیب اصلی این رویکرد این است که احتمالا کسانی که از وجود نشان پرداخت در آپ بی خبر هستند، به پیام‌های داخلی برنامه توجه زیادی نخواهند داشت و همین امر نیز ممکن است موجب شود که از مزایای این برنامه بی بهره مانده و بدون اینکه از وجود آن خبردار باشند، از سایر روش‌های دشوارتر برای تراکنش استفاده کنند.
 
نشان پرداخت

نحوه استفاده از نشان پرداخت به عنوان مشتری
استفاده از نشان پرداخت بر روی آپ بسیار ساده است. در حقیقت این شرکت یک بخش ویژه برای نشان پرداخت در نظر گرفته است که فارق از این که در کدام صفحه خدمات قرار دارید، همیشه در دسترس و دید شما خواهد بود. این بخش در گوشه پایین سمت راست صفحه قرار گرفته است و با ورق زدن قابلیت‌های آپ نیز جای آن ثابت خواهد ماند.
با کلیک کردن روی این گزینه می‌توانید وارد نشان پرداخت شوید و در نخستین گام ممکن است نیاز به اجازه استفاده از دوربین توسط برنامه وجود داشته باشد و به همین دلیل نیز اگر با اعلانی از این جنس روبرو شدید، باید روی گزینه Allow یا مجاز است کلیک کنید. در ادامه کیف پول شما و مقدار موجود در حساب به شما نمایش داده می‌شود. اگر از کاربران فعلی آپ هستید و تا به حال از کیف پول خود استفاده نکرده‌اید ممکن است مبلغی را داخل کیف پول خود مشاهده کنید که این مبلغ در حقیقت نتیجه امتیازدهی آپ به عملکرد شما در استفاده از سایر امکانات برنامه است.
در ادامه می‌توانید با اسکن کردن QR کد فروشنده، او را در سیستم شناسایی کنید و در ادامه نیز گزینه‌ای برای ورود مبلغ خواهید داشت که پس از پر کردن آن، در صورت تائید شما این مبلغ از کیف پول شما به فروشنده پرداخت خواهد شد.
 
پس از اسکن کردن کد و وارد کردن مبلغ، اطلاعات فروشنده برای شما نمایش داده خواهند شد و حتی می‌توانید شرح تراکنش را نیز در ادامه مشخص کنید. همچنین در این صفحه برای بار دیگر به شما اجازه اصلاح مبلغ پرداختی داده خواهد شد. در ادامه می‌توانید یا از طریق کیف پول دیجیتالی خود به پرداخت اقدام کنید و یا مانند فرایند پرداخت الکترونیکی از کارت کار کرده و پس از وارد کردن اطلاعات کارت و رمز پویا، به سراغ پرداخت رقم مد نظر بروید.
 
سیستم اسکن کد QR بسیار مناسب کار می‌کند ولی اگر بر اساس هر دلیل موفق به اسکن درست کد نشدید باز هم راه حلی برای شما وجود خواهد داشت.
از فروشنده بخواهید تا کد پرداخت را به شما اعلام کند و با وارد کردن این کد چند کارکتری که از حروف و ارقام تشکیل شده است، به صفحه اطلاعات فروشنده انتقال خواهید یافت و از اینجا به بعد نیز سایر گام‌های مسیر تفاوتی با قبل نخواهند داشت.
 
مزایا
اصلی ترین مزیت این رویکرد، ساده بودن و در دسترس بودن آن است. در حقیقت امکان بهره گرفتن از امتیازهای تخفیفی ویژه آپ در استفاده از سایر خدمات نیز یک مزیت دیگر محسوب می‌شود و باید گفت که رابط کاربری و پیام‌های راهنمای موجود در نشان پرداخت، استفاده از آن به عنوان یک مشتری را بسیار ساده ساخته‌اند.
 
معایب
اصلی‌ترین ایراد این سیستم این است که برای راحتی کار به عنوان مشتری ابتدا باید کیف پول خود را شارژ کنید و شارژ کیف پول نیاز به تراکنش مالی و استفاده از رمز پویا و اطلاعات کارت دارد. با این حال می‌توان این کار را به افراد معتمد سپرده و با انتقال منظم پول به کیف پول دیجیتالی آپ، تنها با اسکن کد توسط نشان پردخت از این پول استفاده کرد. البته بازهم گزینه پرداخت مستقیم از طریق کارت وجود دارد ولی مشکلات اشاره شده در ابتدای متن همچنان پابرجا خواهند بود.
 
نشان پرداخت

نحوه استفاده از نشان پرداخت به عنوان فروشنده

شاید بتوان استفاده از این برنامه به عنوان فروشنده را یک رویکرد بسیار هوشمندانه و ساده دانست. برای این که بتوانید بخش نشان پرداخت خود را از خریدار به فروشنده تبدیل کنید، تنها کافی است که گوشی را 90 درجه بچرخانید و در ادامه یک کد QR به همراه یک کد دستی پرداخت برای شما نمایش داده خواهد شد. این کار موجب می‌شود که بتوانید به راحتی انتقالات دریافتی پول را نیز انجام بدهید و آسان پرداخت سایر بخش‌های کاری و نحوه دریافت را نیز در و‌ب‌سایت خود قرار داده است تا بتوانید به سادگی به سراغ دریافت آن بروید.
 
مزایا
سادگی کار در این سیستم بزرگ‌ترین رویکرد مزیتی آن است و به همین دلیل نیز باید استفاده از نشان پرداخت به عنوان یک روش دریافت پول را یک گزینه ایده‌آل و ساده دانست.
 
معایب
نحوه تسویه حساب مبالغ دریافتی اندکی مبهم به نظر می‌رسد و برخلاف بخش‌های دیگر، خبری از پیام‌های راهنما در این قسمت وجود ندارد.
 

رقبای موجود در بازار و نمونه‌های بین‌المللی

در بازار ایران استفاده از فناوری اسکن QR امر چندان جدیدی نیست و چندین شرکت مانند تومان و فون پی به خوبی از این پدیده بهره برده‌اند، ولی نکته بسیار مهم این است که افق عملکرد این دو مورد اشاره شده، بسیار محدودتر از نشان پرداخت بوده است. در حقیقت این امر که مجبور باشید یک اپلیکیشن را صرفا برای پرداخت کرایه تاکسی نصب کنید ممکن است برای بسیاری از شما قابل قبول نباشد و علیرغم تلاش این دو برنامه برای رشد باید گفت که بر خلاف نشان پرداخت، هر دو مورد به عنوان ابزار پرداخت کرایه تاکسی شناخته شده‌اند و بعد بزرگتر آنها نیاز به تلاش برای تغییر این ذهنیت خواهد داشت. در حقیقت نشان پرداخت از ابتدا خودش را به‌عنوان یک ابزار اسکن کد برای هر نوعی از پرداخت معرفی کرده است و به همین دلیل نیز بخش فرهنگ‌سازی انجام شده توسط رقبا را به نفع خود مورد استفاده قرار داده و در مقیاسی بزرگ‌تر به بهره برداری رسانده است.
 
وقتی به نمونه‌های خارجی نگاه کنیم، بهترین گزینه قابل مقایسه با سیستم نشان پرداخت را باید  سیستم PayTM در هندوستان دانست. هندوستان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای جهان است و با توجه به جمعیتی نزدیک به یک و نیم میلیارد نفر، مدیریت ریزتراکنش‌های برای هر شرکتی با سودی بزرگ همراه است و چند سال پیش بود که پدیده‌ای به نام PayTM در این کشور ظهور کرد که به همه اجازه می‌داد با استفاده از اسکن QR کد به سراغ روشی آسان برای پرداخت بروند.
این روش به قدری محبوب شد که حتی در دکه‌های سیگار فروشی و خردترین سطوح پرداخت نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت و در عین حال تجار بزرگ و حتی بنگاه‌های تجارت الکترونیک نیز در طول دو سال به سراغ آن رفته و این فناوری را به عنوان روش پرداخت مورد استفاده قرار دادند. به همین دلیل نیز باید گفت که اگر آسان پرداخت بتواند عملکردی مشابه با نرم‌افزار اصلی خود را بر روی خدمات نشان پرداخت نیز اعمال کند باید انتظار موفقیت زیادی از این برنامه داشته باشیم.
 
نمونه‌های داخلی و خارجی نشان داده‌اند که این شرکت توان موفقیت با این رویکرد را دارد. نمونه‌های داخلی نشان دادند که نشان پرداخت با ایجاد یک بازار هدف بزرگ‌تر از رقبا گام درستی را برداشته است و محصولات خارجی مانند PayTM نیز نشان دادند که رشد در مقیاس بزرگ با تمرکز اولیه روی جمع آوری ریز تراکنش‌ها و در ادامه انتقال آن به تراکنش‌های بزرگ می‌تواند به موفقیت عظیمی برای نشان پرداخت منتهی گردد.
 

جمع‌بندی و نتیجه گیری

در پایان باید گفت که نشان پرداخت علیرغم وجود کاستی‌هایی اندک، یک برنامه کامل و قابل اتکا است که می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور به یک راهکار پرداخت و دریافت استاندارد برای تمامی افراد تبدیل شود. این بخش از مجموعه آسان پرداخت بدون شک یکی از بزرگ‌ترین پتانسیل‌های رشد در میان تمامی محصولات دیجیتالی این شرکت را دارد و با توجه به فرهنگ‌سازی مناسب ممکن است بتوان به این نتیجه رسید که آینده داد و ستدهای خرد در کشور ما در دست نشان پرداخت خواهد بود. البته این امر به این موضوع بستگی دارد که این برنامه بتواند با به‌روزرسانی مکرر و بهبود خدمات خود به سراغ بهبود عملکرد و پیشرفت دادن برنامه برود که با توجه به تاریخچه‌ای که از آسان پرداخت سراغ داریم، این شرکت در این زمینه موفق عمل کرده و می‌تواند به احتمال فراوان در این زمینه توفیق لازم را کسب کند.
 
کد مطلب: 59820
برچسب ها: رپرتاژ
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام