کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

افزایش کاربران همراه اول همزمان با ریزش مشترکین دیگر اپراتورها

12 آذر 1398 ساعت 14:22

ایتنا - در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به جایگاه رقابتی اپراتورهای در زمینه خدمات‌دهی به مشترکان و نگاهی کوتاه داریم روند رشد و ریزش کاربرانشان در یک‌سال اخیر.
 



آخرین گزارش رگولاتوری حوزه ارتباطات کشور(سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) به تازگی و همچون گذشته در خصوص شاخص‌های عمده این حوزه، به بررسی و انتشار شاخص‌های اصلی چون «تعداد مشترکان»، «ضریب نفوذ» و «سهم بازار» هریک از اپراتورهای تلفن همراه کشور پرداخته و تلاش کرده است تا تصویری گویا از این بازار را ترسیم نماید.

بر این اساس، آخرین آمار رگولاتوری کشور نشان از نفوذ 140 درصدی تلفن همراه – شامل بیش از 116 میلیون مشترک تلفن همراه- در کشور دارد، بدین ترتیب باید گفت بیش از یک و نیم برابر جمعیت کشور دارای تلفن همراه هستند که شاخصی درخور توجه است و نشان از پیشرفت در حوزه ارتباطات کشور دارد.

گفتنی است وظیفه تامین ارتباطات و خدمات در کشور به عهده سه اپراتور اصلی: همراه اول، ایرانسل و رایتل است که هرسه اپراتور در رقابتی تنگاتنگ، در تلاش بوده‌اند تا با ارائه خدمات رنگارنگ و امتیازهای مختلف به کاربرانشان، مشترکانی بیشتری جذب کنند.

البته این بار در خصوص برخی اعداد و ارقام در گزارش مزبور کمی ابهام به چشم می‌خورد که بنظر می‌رسد نیازمند توضیح بیشتری است.

مطابق آنچه ابتدائا بنظر می‌رسد، در سال ۱۳۹۷ سهم همراه اول از بازار ۶۰ درصد، ایرانسل ۳۶ درصد و رایتل ۴ درصد بوده که این آمار در سال ۱۳۹۸ به ۵۳ ، ۴۳ و ۴ درصد رسیده است و بدین ترتیب شاهد تغییراتی چون کاهش هفت درصدی سهم بازار همراه اول، نسبت به سال گذشته هستیم.
اما نکته شایان توجه اینکه شاخص «سهم بازار» در سال ۱۳۹۷ مبتنی بر VLR(سیم‌کارت فعال در لحظه) بوده، ولی در سال ۱۳۹۸ این شاخص به RGS(تراکنش مالی مشترک) تبدیل شده و لذا مقایسه آماری در این زمینه موجه بنظر نمی‌رسد، و نتیجتا برداشت کاهش سهم بازار با این مقایسه چندان منطقی نیست.

از سوی دیگر، در طی شش ماهه نخست سال جاری(که در گزارش مزبور مورد نظر است) همراه اول توانسته همواره سیر صعودی خود را در جذب مشترک جدید حفط نماید، این در حالی است که به عنوان مثال، اپراتور دوم که در سه ماهه اول سهم خود را افزایش داده، در سه ماهه دوم مجددا با کاهش سهم و ریزش مشتریان خود مواجه شده است.

در حقیقت اپراتور اول کشور(همراه اول) تنها اپراتوری بوده که توانسته ظرف سه ماهه تابستان سال جاری 943 هزار و 142 مشترک جدید جذب شبکه خود کند، در حالیکه اپراتور دوم(ایرانسل) 53 هزار و 972 و اپراتور سوم(رایتل) نیز 756 هزار و 940 مشترک از دست داده اند.
بنابراین مشخص است که همراه اول علاوه بر جذب مشترکان جدید، توانسته 810 هزار و 912 مشترک از دست رفته دو اپراتور دیگر یعنی ایرانسل و رایتل را نیز جذب شبکه خود کند.

بنابراین اپراتور اول کشور – همراه اول- با جذب بیش از نیمی از کاربران، همچنان بیشترین سهم را از بازار ارتباطات همراه کشور دارد.
طبق آمار رسمی دولت، ضریب نفوذ این اپراتور 74.31 عنوان شده و جایگاه دوم نفوذ اپراتورها، به ایرانسل با ضریب نفوذ 60.07درصدی و رایتل با ضریب نفوذ 5.32  در جایگاه سوم قرار گرفته‌اند.

در مجموع همانگونه که گزارش نشان می‌دهد، همراه اول همچنان اپراتور غالب کشور است و بیشترین سهم از بازار را در دستان خود دارد.
  
 
 
 
 
 
 


کد مطلب: 59017

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/report/59017/افزایش-کاربران-همراه-اول-همزمان-ریزش-مشترکین-دیگر-اپراتورها

ايتنا
  https://www.itna.ir