۱۶
۳
plusresetminus
دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۳
بررسی مهم‌ترین جست‌وجوگر فارسی

پارسی جو: جست‌وگری که پاسخگو نیست

ایتنا - یک بررسی کوتاه برای کسب اطلاعات مهم و ضروری فارسی و داخلی در پارسی جو نشان می‌دهد که این جست‌وجوگر در ارائه نتایج مفید، ناموفق است.
پارسی جو: جست‌وگری که پاسخگو نیست


یکی از موضوعاتی که در چند سال گذشته، و مخصوصا به موازات تاکید بر پروژه شبکه ملی اطلاعات به شکل مداوم طرح و دنبال شده و می‌شود، مسئله نرم‌افزارهای پایه بومی است.
در همین زمینه، سیستم عامل بومی، مرورگر بومی، جست‌وجوگر بومی، شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های بومی و... از جمله مهم‌ترین عناوین مورد مطالبه در شکل‌دهی به شبکه ملی اطلاعات به شمار می‌روند.

هر چند طرح این موضوعات، گاه با انتقاد کارشناسان نیز مواجه شده است، اما عزم جدی و اراده رسمی برای پیاده‌سازی آنها، و نیز طرح مداوم در رسانه‌ها از زبان مقامات رسمی و اختصاص منابع قابل توجه به آنها، توقع از نتایج این پروژه را افزایش داده است.
اما بنظر کارشناسان، بهترین راه برای قضاوت کردن در باره نتایج این پروژه‌ها، بررسی عملی و کاربردی، و ارزیابی میزان کارآیی آنها در عمل است.

در این خصوص، به عنوان مثال، جست‌وجوگر فارسی «پارسی جو» به عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر این طرح، می‌تواند مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار گیرد.
از آنجا که هدف اصلی طراحی و اجرای این جست‌وجوگر، بی‌نیازی از نمونه‌های خارجی(به ویژه گوگل) عنوان شده، طبعا باید انتظار داشت که بعد از سال‌ها بتواند بخش قابل توجهی از نیازهای کاربران را برآورده سازد.

 

بررسی جست‌وجوگر فارسی پارسی جو


در صورت عدم ارتباط با شبکه جهانی اینترنت، طبعا استفاده از این جست‌وجوگر، تنها گزینه ممکن برای جست‌وجو در اینترنت، و حداقل در شبکه داخلی اطلاعات تلقی می‌شود، شرایطی که در روزهای آخر آبان 1398 و اختلال و قطع سراسری شبکه اینترنت در کشور عملا به وجود آمد.
در این شرایط، انتظار می‌رود که این جست‌وجوگر بتواند به نیازهای مهم و اولیه کاربران به خوبی پاسخ دهد و اطلاعات ضروری مانند متن و تصویر و ویدئو را در اختیار آنان قرار دهد.

به همین بهانه و همزمان با قطع شبکه اینترنت، تحریریه ایتنا بررسی مختصری در همین خصوص برای ارزیابی دقیق و کسب نتایج بهتر به منظور قضاوت در باره این سرویس وبی انجام داده است، تا در غیاب رقبای جدی و جهانی مانند گوگل، آن را به بوته آزمایش بگذارد.
البته همانگونه که ذکر شد، در اینجا صرفا به چند سوژه محدود و البته فوق‌العاده مهم بسنده شده که بخوبی می‌تواند عیاری مناسب برای ارزیابی کامل این موتور جست‌وجو باشد.

در ابتدا یک نکته بسیار مهم شایان توجه است. ضعف دسترسی  به این موتور جست‌وجو کاملا پیداست، به گونه‌ای که از هر درخواست برای ارتباط با این سایت، تعداد زیادی بی‌پاسخ می‌ماند و کاربر بعد از اتلاف وقت، نتیجه‌ای نمی‌گیرد و احتمالا عطای کار با پارسی جو را به لقای آن می‌بخشد.
این البته نقص اساسی اکثر سرویس‌دهنده‌های ایرانی است که قادر نیستند پاسخگوی کاربران زیادی باشند، و به ویژه در زمان نیاز مبرم کاربران، اغلب دچار مشکل شده و از کار می‌افتند.
این موضوع در خصوص موتور جست‌وجو که طبعا همواره مورد مراجعه کاربران برای کسب اطلاعات و اخبارند قابل قبول نیست، چرا که با فلسفه وجودی آنها در تناقض است.
 

جست و جوی قیمت بنزین


طبعا با توجه به مهم‌ترین اتفاق در فضای کشور در این روزها، یعنی موضوع «قیمت بنزین»، کاربران به سراغ کسب اطلاعات در این زمینه خواهند رفت.
جستجویی ساده در پارسی جو نشان می‌دهد که نتایج نخست موجود در این سایت در زمینه قیمت بنزین، نه تنها به اتفاقات و تغییرات اخیر ارتباطی ندارد، بلکه متعلق به دو و سه سال اخیر است:
 
 

افزایش قیمت بنزین


برای اطمینان بیشتر، موضوع «افزایش قیمت بنزین» مورد جست و جو قرار می‌گیرد.
اما نتایج این جست‌وجو در پارسی جو، از قبل هم ناامید کننده‌تر است، چرا که اطلاعاتی کاملا قدیمی و به‌روز نشده در آن خودنمایی می‌کند، و نشان می‌دهد که موضوعات داغ روز، حداقل با فاصله زمانی زیاد در این جست‌وجوگر نشان داده می‌شوند.
 
 

جست و جوی حمایت معیشتی دولت از خانوارها


در کنار افزایش قیمت بنزین، این خبر بااهمیت هم منتشر شد که نتیجه این افزایش قیمت به صورت مبالغ نقدی به عنوان کمک و حمایت معیشتی دولت از خانوارها به آنها پرداخت خواهد گردید.
در چند روز اخیر، این موضوع به کرات از سوی مقامات اجرایی وعده داده شده و حتی تاریخ نخستین پرداخت نیز اعلام شده است.
جست‌وجویی ساده در خبرگزاری‌های رسمی کشور، تعداد فراوانی خبر در این زمینه را به دست می‌دهد. طبیعی است که این خبر هم مورد مراجعه تعداد فراوانی از سوی کاربران خواهد بود.
جالب این که در جست‌وجو برای یافتن اخباری در این خصوص در پارسی جو، هیچ چیزی نصیبتان نمی‌شود!
 
 

جست و جوی اختلال در اینترنت


موضوع تازه و البته بااهمیت دیگری که قطعا مورد توجه کاربران است و بی‌تردید همگان به دنبال کسب اطلاعات پیرامون جزئیات آن خواهند بود، مسئله اختلال در اینترنت کشور است.
همین موضوع را در پارسی جو جست‌وجو کردیم. نتایج کاملا عجیب و دور از واقعیت است.
در نتایج حاصله، هیچ نشانی از اختلال اخیر(که شاید مهم‌ترین خبر حوزه ارتباطی و سیاسی کشور به شمار می‌رود) و اخبار مرتبط با آن نمی‌یابید.
 





البته بدیهی است که می‌توان این روال جست‌وجو را برای موارد دیگری نیز ادامه داد، اما بنظر می‌رسد زمانی که برای داغ‌ترین و فراگیرترین اطلاعات مورد نیاز، این جست‌وجوگر توانایی ارائه اطلاعات ضروری را ندارد، ادامه تلاش در این زمینه هم نتیجه دندان‌گیری بدنبال نخواهد داشت.


چند نکته مهم:
- در خصوص کسب اخبار و جست‌وجوی اطلاعات، گاه با انتخاب گزینه "خبر" در حین جست‌وجو، برخی نتایج نمایش جدیدتر داده می‌شود، این در حالی است که اولا این موضوع به شکل پیش‌شرط در پارسی جو ذکر نشده، و دوم اینکه اساسا اطلاعات موجود در این موتور جست‌جو باید به شکل پیش‌فرض نمایش داده شوند، و سپس کاربر با انتخاب تصویر یا خبر یا ویدئو یا... با تفکیک درخواست خود، اطلاعات دقیق‌تری را دریافت نماید.
- تعطیلی وبلاگ: وبلاگ این جست‌وجوگر که به اقتضای ماهیت این سایت، باید فعال و پرمحتوا باشد، و کاربران را با عملکرد و قابلیت‌های خود آشنا نموده و آنها را به مشتری همیشگی بدل نماید، آخرین خبر خود را که صرفا تبلیغاتی است، در دوم اسفند ماه سال 1396 منتشر کرده است!
- فلسفه وجودی برخی لینک‌ها و سرویس‌ها در صفحه این جست‌وجوگر(به فرض فعال بودنشان) مبهم است؛ از جمله لینک‌های دانلود فیلم و... در حالی که اساسا تمرکز اصلی و مداوم این سایت باید ارائه سرویس جست‌وجوی سریع، بهینه، به‌روز و جامع باشد.


جمع‌بندی
بررسی مختصر ایتنا البته محدود به اتفاقات اخیر است، اما طبیعی است که با توجه به اهمیت آنها(که فضای کشور را دربرگرفته) انتظار می‌رود بازتاب خوبی در منابع اطلاعاتی و به ویژه جست‌وجوگرها داشته باشد و نتایج مناسب را به دست دهد، اما همین تحقیق کوتاه به خوبی نشان دهنده نقایص و ایرادات گوناگون موجود در این پروژه است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
هر چند هر چه هست، در این مقطع زمانی مهم و علیرغم ادعاهای متناوب پیشین، و نیز اعلام تخصیص بودجه و منابع گوناگون به آن، نتیجه ثمربخش و کارآمدی از آن دیده نمی‌شود، و کاربران را دست خالی برمی‌گرداند.
گفتنی است تاکنون هیچ گزارشی از میزان کمک و حمایت دریافتی، جزئیات فنی و مراحل طراحی و نهایتا نتایج ارزیابی میزان موفقیت آن(حتی از زبان مجریان طرح) منتشر نشده است.
 
 
کد مطلب: 58866
نام شما
آدرس ايميل شما


علی
feedback
Iran, Islamic Republic of
پارسیجو در حد پراید هم نیست.

اما گوگل بنز آخرین سیستمه!
حتی یاهو و بینگ هم به پاش نمیرسن؛ اونوقت انتظار میره موتور ایرانی به پای گوگل برسه؟ کامان!!!

من برنامه نویسم؛ خیلی از دستورات رو همیشه سرچ میکنم و سینتکس درستشون رو حفظ نیستم!
feedback
Iran, Islamic Republic of
بخاطر همین کار شماها گوگل مدتی تو ایران خودشو مسدود کرد. البته تو یادت نمیاد شاید 19 سال قبل... کامان ؛)
محمد جواد
feedback
Iran, Islamic Republic of
لطفا با واحد بازرسی شکایات وزارت ارتباطات تماس بگیرید. خودشون گفتند اگر شاکی زیاد باشه شاید ترتیب اثری بشه داد. هرچند در اختیار وزارتخونه نیست اما تلاش کنید. دوستان و شرکتهایی که ضرر کردند جمع بشن اسنادشون ببرن دیوان عدالت اداری و علیه وزارت ارتباطات و شورای عالی امنیت کشور طرح دعوا و تقاضای خسارت کنن. فقط نشینیم غر بزنیم کاملا قانونی اقدام کنیم
فرهاد
feedback
Iran, Islamic Republic of
واقعا فکر میکنین کسی جوابگو خواهد بود؟؟؟ بازپرس فیلتر کننده تلگرام رو به جرم فساد دستگیر کردن ولی باز با وقاحت تمام تلگرام هنوز فیلتره ...
تو این مملکت کسی ککشم نمیگزه که من و تو داریم ضرر میکنیم یا از گشنگی میمیریم ... فقط حجابتو رعایت کن خواهرم که اسلام در خطر نیفته .... تو جریان فیلترینگ تلگرام خودم یکی از اونایی بودم که تا مرز ورشکستگی رفتم و با 14 ساعت کار روزانه تونستم خودمو بالا نگه دارم ...
feedback
Iran, Islamic Republic of
این نوشته نادرست است زیرا برای رسیدن به نتایج درست باید ازمنو زیر محل عبارت جستجو گزینه خبر را انتخاب کنید بعد جستجو کنید.....
علوی
feedback
United Kingdom
اونوقت دیگه اسمش جستجوگر نمیشه که عزیزم
feedback
Iran, Islamic Republic of
باید اسمش رو بزارن پارسی نجو
جوادی
feedback
Iran, Islamic Republic of
واقعا حیف از این همه پول و بودجه از جیب ملت که به اینا دادن آخرشم یه محصول بیخود و بدردنخور تحویل دادن.
البته امثال اینکارها خیلی زیاده توی حوزه آی تی
مسعود
feedback
Iran, Islamic Republic of
فقط یه پروژه ایی را استارت زدن بدون هیچ ارایشی
الان واقعا یک موتور جستجو مورد نیاز ما هست
feedback
Iran, Islamic Republic of
خد من هم با مشکل تونستم صفحه پارسی جو را لود کنم. تازه بعد از لود شدن صفحه، نتایج کاملا بی ربطی را نشون میده.
محمدرضا
feedback
Iran, Islamic Republic of
سلام وقت بخیر، هیچکدوم از موتور های جستجو پارسجو و یوز و سلام و قطره و ریسمون و جسجو و..... هیشکدوم کار نمیکنه، مترجم متن درست حسابی هم نیس
آریامهر
feedback
Iran, Islamic Republic of
از قبل هم معلوم بود که این پرژه شبکه داخلی از نظر ارایه خدمات فناوری اطلاعات شکست خورده ست و در واقع فقط بخاطر محدود سازی جریان اطلاعات ساخته شده.کارشناسان معتبر بین المللی از این پرژه به عنوان پرده آهنین یاد میکنن چرا که قرار است ارتباط مردم این را با خارج قطع کند.
این روز ها دقیقاً حس می کنیم که در عرصه جهانی اطلاعات تبدیل به ارابه نامرێی شدیم چرا که همان گاری قراضه اینترنت هم گرفته شد و مصادره گردید.
صبا
feedback
Iran, Islamic Republic of
خوب برای اینکه پولهارو قانونی بخورن باید راههایی ایجاد بشه یکیش همین موتور جوستجوهای اشغالی هست.
من طراح سایتم و یک هفته کل پروژه ها و ارتباطم با مشتریام قطع شده
سرورهای داخلی خیلی گرونن و نمیشه و نمیخوام طرفشون برم سرور خارجی من که ماهانه دارم کلی پول میدم یک هفته از دسترس خارج شد.
این باعث بی اعتمادی مشتریان به ما میشه
توی موتورهای جستجوی داخلی پارسیک بهتر عمل کردو بهتر از بقیه بوده
رضا
feedback
United Arab Emirates
برای تست موتورهای(البته لاستیک پنچرم نیستن چه برسه به موتور!!) نجستجوی ایرانی، عبارت “زندگی نامه حافظ” را جستجو کردم، سه روزه دنبال یه جواب ساده‌م!! :))) تبریک به وزیر همیشه پیگیر “قطع ارتباطات” برای این زیرساخت فکستنی ملی
باید همه چیمون به همه چیمون بیاد دیگه، فرق بین نجستجوگرهای ایرانی با گوگل همون فرق پراید و لامبورگینی‌ه
رضا
feedback
United Arab Emirates
برای تست موتورهای(البته لاستیک پنچرم نیستن چه برسه به موتور!!) نجستجوی ایرانی، عبارت “زندگی نامه حافظ” را جستجو کردم، سه روزه دنبال یه جواب ساده‌م!! :))) تبریک به وزیر همیشه پیگیر “قطع ارتباطات” برای این زیرساخت فکستنی ملی
باید همه چیمون به همه چیمون بیاد دیگه، فرق بین نجستجوگرهای ایرانی با گوگل همون فرق پراید و لامبورگینی‌ه
مجتبی
feedback
Iran, Islamic Republic of
به نظره من جستجوگر ایرانی یوز باز ازاین بهتره
کلا هیچی نمیاره اینطوری بگم به جز ویکی‌پدیا هیچی کلا باید منحل میکردن سازنده هاش و به فکره یه چیز دیگه باشن
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام