۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۳۴

نگاه نوآورانه همراه اول در شرایط نابسامان بازار

ایتنا- نگاهی به وضعیت موجود در حوزه ارتباطات نشان می دهد که در حال حاضر اپراتورها و عرصه ارتباطی کشور با مشکلاتی روبرو است. اما در این شرایط وضعیت همراه اول متفاوت به نظر می رسد که در ادامه به آن می پردازیم.
نگاه نوآورانه همراه اول در شرایط نابسامان بازار
شرایط ارتباطی کشور

اخیراً خبرهای متنوعی را در حوزه ارتباطات می شنویم که شاید مخاطب را به این نتیجه برساند که اوضاع کمی متشنج است. از جمله این اخبار می‌توان به تذکر محمد قاسمی، دادستان عمومی قزوین به دو اپراتور ایرانسل و رایتل اشاره کرد.
وی در این زمینه تصریح کرد که دو اپراتور مورد بحث در رابطه با دریافت اطلاعات سیم‌کارت‌های ثبت نامی کم‌کاری‌ کرده اند.

همراه اول

در همین ارتباط می توان به هشدار مجید حقی، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری کشور به ایرانسل نیز اشاره کرد. وی تصریح کرده است: بر اساس بررسی‌های نظارتی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، حجم گسترده‌ای از سیم‌کارت‌هایی که برای ارسال پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم از سوی متخلفین استفاده شده، از طریق فروش آنلاین اپراتور ایرانسل واگذار شده است.

از سوی دیگر، شاهد انتصاب خانم مینا مهرنوش به عنوان مدیرعامل رایتل نیز بودیم که اما و اگرهایی را به دنبال داشت. 
خوب است بدانید که کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وارد عمل شد و این انتصاب را به کلی غیرقابل قبول دانست. وزارت ارتباطات نیز به تبع این اطلاعیه کمیسیون، حکم مدیر عامل جدید شرکت رایتل را کان لم یکن اعلام کرد، ولی با شکایت این اپراتور و سپس ورود دیوان عدالت اداری، قصه پیچیدگی عجیبی به خود گرفت، البته در انتها نیز با پس گرفتن شکایت به دلایل نه چندان مشخص، موضوع به نوعی خاتمه یافت و همزمان، مدیر عامل جدید نیز استعفا داد و در نتیجه، اپراتور سوم همچنان از نظر مدیریتی بلاتکلیف است.
 به هر حال، آنچه در بالا گفته شد نشان می‌دهد که شرایط حاکم بر فضای ارتباطی کشور کمی متشنج است. اگر قرار باشد که خدمات شایسته ای به مشترکان داده شود، لازم است که به اوضاع سامانی داده شود.

فراغت همراه اول از شرایط متشنج موجود
جالب اینکه در این شرایط نابسامان، همراه اول به عنوان اپراتور نخست کشور با آرامش در حال پیشروی است و برنامه‌های حساب شده‌ای را به اجرا گذاشته است. به طور مثال بررسی پست های اخیر صفحه اینستاگرام این اپراتور نشان دهنده توجه بیش از پیش همراه اول به مسائل اجتماعی است.
به عبارت دیگر، این اپراتور از نگاه کاسبکارانه و بازاریابی به سمت دیدگاه مسئولیت پذیری اجتماعی حرکت کرده است.

سابقه اقدامات همراه اول در زمینه امور اجتماعی
خوب است بدانید که فعالیت همراه اول در زمینه امور اجتماعی مسبوق به سابقه است.
مثلاً این اپراتور در زمان بروز سیل طی سال گذشته اقدامات مهمی را به اجرا گذاشت. این اقدامات شامل مکالمه و پیامک رایگان، راه‌اندازی «سامانه هشدار شرایط بحرانی»، تهیه غذای گرم و تأمین مواد خوراکی برای سیل زدگان، ارائه دستگاه های شارژ به سیل زدگان و راه اندازی ارتباطات ماهواره ای در مناطق سیل زده می شد. از سوی دیگر، می توان به اقدامات این اپراتور در حمایت از جشنواره فیلم فجر سال 97 اشاره کرد.

ارتباطات همراه اول

به طور کلی، شواهد نشان می دهد که اقدامات اپراتور همراه اول از یک شرکت تجاری صرف فراتر رفته و شامل اقدامات اجتماعی با نگاه مسئولیت پذیری اجتماعی داشته است.


رویکرد نوآورانه همراه اول
نگاهی به فعالیت های همراه اول نشان می دهد که این اپراتور نگاهی نو به مسائل دارد. به طور مثال، اگر سری به صفحه اینستاگرام همراه اول بزنید با پست هایی مواجه می شوید که نشان دهنده رویکرد نوآورانه این اپراتور است.
مثلاً در صفحه رسمی اینستاگرام همراه اول، ادمین اعلام کرده است که شماره ستاره 100 مربع می تواند پاسخگوی نیازهای اینترتی شما باشد.
یا در پستی دیگر از فالورورها خواسته شده است که یک جمله به پدر و مادرشان تقدیم کنند.
همچنین در پست مهم و قابل توجه دیگر، به فالوورها این نوید داده شده است که از این پس ویدیوهای آموزشی با زیرنویس عرضه شود تا برای ناشنوایان نیز قابل استفاده باشد، که در حقیقت رفع کننده یک معضل یزرگ برای بخشی از کم‌توانان در جامعه ما خواهد بود.

در شرایطی که حوزه ارتباطی کشور از برخی مشکلات رنج می برد، نگاه نوین همراه اول که با مسئولیت اجتماعی این اپراتور همراه شده است، می تواند نویدبخش اتفاقات خوبی باشد. به عنوان مثال، این امکان وجود دارد که اپراتورهای دیگر نیز به سمت توجه به مسائل اجتماعی گام بردارند و فضا تلطیف شود. از سوی دیگر، توجه به مسائل اجتماعی توسط همراه اول می تواند اعتماد بیش از پیش مشترکان را به همراه داشته باشد و در آنها نیز حس خوبی ایجاد کند.

جمع بندی
همانطور که در بالا گفتیم، فضای ارتباطی کشور امروزه درگیر مشکلاتی است. این مسائل باعث شده است که مشترکان با تردیدهایی در رابطه با دریافت خدمات با کیفیت از سوی اپراتورها مواجه شوند. اما شواهد موجود نشان می دهد که اپراتور همراه اول با آرامش در حال پیشروی است و برنامه های مدون خود را به اجرا می گذارد.

با توجه به آنچه در این گزارش آوردیم، می توان این طور نتیجه گرفت که همراه اول فارغ از مشکلات فضای ارتباطی کشور در حال اجرایی کردن برنامه های خودش است. از سوی دیگر، اقدامات همراه اول نشان می دهد که این اپراتور برنامه های نوآورانه ای را در زمینه مسائل اجتماعی به اجرا گذاشته است.
به طور کلی، اقدامات همراه اول در شرایط فعلی می تواند روزنه های امید را برای مشترکان روشن نگاه دارد.
 
 
کد مطلب: 58446
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام