کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تذکرات و هشدارها به اپراتورهای دوم و سوم

6 مهر 1398 ساعت 11:19

ایتنا- طی روزهای اخیر دادستان عمومی انقلاب قزوین به اپراتورهای رایتل و ایرانسل تذکر داد و رگولاتوری نیز درباره سواستفاده های احتمالی از فروش آنلاین ایرانسل هشدار داد. به منظور بررسی موضوع از ابعاد و زوایای مختلف با ما همراه شوید و گزارش پیش رو را تا آخر بخوانید.



تذکر دادستانی به ایرانسل و رایتل


محمد قاسمی، دادستان عمومی قزوین طی تذکری به دو اپراتور ایرانسل و رایتل تصریح کرد: دو اپراتور مورد بحث در رابطه با دریافت اطلاعات سیم‌کارت‌های ثبت نامی کم‌کاری‌ کرده اند. تذکر قاسمی شامل موارد زیر بود.
 

استفاده مجرمان از سیم کارت های غیر


قاسمی تصریح کرده است که در اکثر جرایم رایانه‌ای، مجرمان از سیم کارت‌هایی استفاده می کنند که با نام غیر و در نهایت آدرس جعلی مورد استفاده قرار می گیرند. همین مسئله پیگیری هویت سیم‌کارت‌ها را سخت کرده و عملا نمی‌توان کاری از پیش برد.
به گفته دادستان انقلاب قزوین، لازم است اپراتورها در زمینه ثبت اطلاعات سیم‌کارت به طور دقیق و کامل وارد عمل شوند.

قاسمی توضیح داده است که بخش زیادی از این سیم کارت‌ها متعلق به دو اپراتور رایتل و ایرانسل است. بنابراین، وی از این دو اپراتور خواست این موضوع را با حسایت بیشتر  پیگیری و سازمان‌دهی کنند.

 
سیم کارت ایرانسل
 

لزوم هوشمند بودن سیم کارت های اتباع بیگانه
محمد قاسمی همچنین تصریح کرد که سیم کارت‌های اتباع بیگانه باید هوشمند بوده و طی مدت اقامت افزاد در کشور فعال باشند. می توان از صحبت های دادستان انقلاب قزوین این طور برداشت کرد که احتمالا جرایمی در این رابطه به وقوع پیوسته است.
فعلا آقای قاسمی به هشداری در این زمینه بسنده کرده است تا اپراتورها در این رابطه وارد عمل شوند.


هشدار رگولاتوری به ایرانسل


طی روزهای اخیر مجید حقی، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری اعلام کرد: بر اساس بررسی‌های نظارتی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، حجم گسترده‌ای از سیم‌کارت‌هایی که برای ارسال پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم از سوی متخلفین استفاده شده، از طریق فروش آنلاین اپراتور ایرانسل واگذار شده است.
حقی در این خصوص تصریح کرد: فرآیند فروش آنلاین سیم‌کارت در شرکت ایرانسل، زمینه سوءءاستفاده متخلفین را برای ارسال پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم به مردم فراهم کرده است.
 
تعیین ضرب الاجل رگولاتوری برای ایرانسل
همانطور که می دانیم موضوع ارسال پیامک های مزاحم به مشترکان از اهمیت زیادی برخوردار است. با توجه به واقعیت و  به منظور جلوگیری از ادامه این تخلف و سوء استفاده از حقوق مردم، رگولاتوری برای ایرانسل ضرب الاجلی را مشخص کرده است تا در اسرع وقت مشکل را حل کند.
بر این اساس، به شرکت ایرانسل  ۲۴ ساعت مهلت داده شد تا زمینه‌های سوء استفاده و تخلف در این حوزه را از بین ببرد.


سیم کارت متخلف

حقی تاکید کرد: نظارت بر نحوه واگذاری سیم‌کارت در راستای حفاظت از حقوق کاربران و جلوگیری از تضییع حقوق آنان در دستور کار سازمان قرار دارد. وی ادامه داد: به منظور شفاف‌سازی، اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه بطور مستمر ادامه دارد تا مردم براساس قضاوت عمومی و متناسب با تعهد اپراتورها به حفظ حقوق مشترکانشان، برای انتخاب اپراتور و سرویس خود اقدام کنند.

معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری از تمامی مشترکان تلفن همراه خواست در صورت دریافت پیامک تبلیغاتی مزاحم، شماره سیم‌کارت ارسال‌کننده پیامک را به سرشماره ۱۹۵ ارسال کنند تا این شماره‌ها در شبکه مسدود شوند.

 

هشدارها و تذکرات به اپراتورها چه پیامدهایی دارند؟
آنچه در بالا گفته شد، شرح وقایعی است که در عرصه ارتباطات کشور طی روزهای اخیر شاهدش بودیم. اتفاقات مورد بحث این سوال مهم و اساسی را در ذهن مردم ایجاد می کند که آیا اپراتورها این حق را دارند که به منظور حفظ خود در گردونه رقابت از هر ابزاری استفاده کنند. از سوی دیگر، این سوال مطرح می شود که با وجود این اقدامات غیرحرفه ای، آیا امکان رقابت پایدار و سالم در بازار ارتباطی کشور وجود دارد یا خیر. همچنین وقتی مردم شاهد این رفتارهای ناشایست از سوی اپراتورها هستند، احتمالاً درباره کیفیت خدمات آتی این اپراتورها در حوزه ارتباطات با ابهاماتی روبرو می شوند.
در نهایت این سوال در اذهان عمومی ایجاد می شود که چرا اپراتورهای تلفن همراه به جای اینکه به اقدامات غیر حرفه ای دست بزنند به سمت بهبود زیرساخت هایشان به منظور ارائه خدمات با کیفیت گام برنمی دارند.

 

نتیجه گیری
با توجه به تمامی آنچه در بالا گفته شد می توان این طور نتیجه گرفت که در حال حاضر بازار رقابت بین اپراتورها در عرصه ارتباطات کشور داغ است. هر یک از اپراتورها به منظور سبقت گرفتن از دیگری راهکارهایی را در دستور کارشان قرار داده اند. البته همانطور که متوجه شده اید برخی از این راهکارها خیلی هم عاقلانه و حرفه ای نبوده اند.
 
به نظر می رسد، لازم است که اپراتورها دقت بیشتری را در زمینه ارائه خدمات با کیفیت به مشترکان داشته باشند و به جای آمارسازی و راهکارهای غلط به سوی بهبود زیرساخت‌هایشان گام بردارند تا در نهایت شاهد افزایش کیفیت خدمات به مشترکان باشیم.

در حال حاضر شاهد هستیم که همه روزه مشترکان گلایه هایی را نسبت به اپراتورها مطرح می کنند، گلایه هایی که در نهایت به سطح حاکمیتی کشور کشیده می شود و تذکرات و هشدارهایی را در پی دارد. واقعیت این است که شرایط فعلی در شأن فضای ارتباطات کشور نیست و اپراتورها باید هر چه سریعتر راهکارهای منطقی را به اجرا بگذارند.
 


کد مطلب: 58290

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/report/58290/تذکرات-هشدارها-اپراتورهای-دوم-سوم

ايتنا
  https://www.itna.ir