۱
۰
plusresetminus
شنبه ۹ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۳۰

اپراتورهای پیشتاز اینترنت سیار در کشور

ایتنا- جدیدترین آمار مصرف اینترنت در ایران حاکی از محبوبیت بیش از اندازه اینترنت موبایل در کشور است. آمارها نشان می‌دهد که نفوذ اینترنت موبایل با شیب صعودی و با سرعت در حال پیشرفت است. همین موضوع رقابت میان اپراتورها را برای کسب جایگاه برتر اینترنت سیار داغ کرده است.
اپراتورهای پیشتاز اینترنت سیار در کشور

 

غلبه اینترنت سیار بر اینترنت ثابت

 

بیش از 25 سال از روزی که اولین فراخوان ثبت‌نام تلفن همراه در روزنامه‌های کیهان و اطلاعات به چاپ رسید، می‌گذرد.
امروزه با گذشت بیش از 25 سال، جادوی هزاره جدید بیش از آنچه تصور می‌شد، ما را تسخیر کرده است.
طبق آخرین آمار منتشر شده تا پایان بهار امسال شمار مشترکان اینترنت سیار بیش از ۶۲ میلیون نفر برآورد شده است. این تنها شمار مشترکانیست که از نسل‌های ۳ و ۴ اینترنت سیار استفاده می‌کنند. شمار بالای مشترکان، ضریب نفوذ اینترنت سیار را  به ۷۴.۸۳ درصد رسانده است.
 
سال‌ها پیش اتحادیه جهانی مخابرات(ITU) وابسته به سازمان ملل متحد در ارزیابی وضعیت دسترسی ساکنان کره خاکی به فضای مجازی اعلام کرده بود که در آینده نزدیک بیش از نیمی از مردم جهان آنلاین خواهند شد و به زودی خطوط پهن‌باند موبایلی مخصوص گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های لوحی عنوان «سریع‌ترین فناوری در حال رشد را در تاریخ حیات بشر» به خود اختصاص می‌دهند.

اینترنت

آمار نشان می‌دهد که سرعت پیشی گرفتن اینترنت سیار از اینترنت ثابت در طی پنج سال اخیر به شدت بالا بوده است، به طوری که سهم این نوع از اینترنت از یک میلیون و 180 هزار و 43 نفر در سال ۹۲ به بیش از ۶۱ میلیون کاربر در سال ۹۷ رسیده است. بر اساس همین داده‌ها، اینترنت سیار از سال ۱۳۹۳ رقیب سرسختی برای اینترنت ثابت شد.

در حال حاضر بیش از 60 میلیون ایرانی با استفاده از اینترنت سیار به جهان مجازی متصل می‌شوند. این آمار نشان می‌دهد که استفاده از اینترنت سیار طرفداران بیشتری نسبت به اینترنت ثابت دارد.

آمار منتشرشده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از وضعیت استفاده ایرانی‌ها از اینترنت پرسرعت تا پایان شهریور سال ۹۷، حاکی از وجود ۷۱ میلیون و ۲۴۹ هزار و ۶۰۱ مشترک اینترنت پهن‌باند در کشور است.
از این تعداد، ۱۰ میلیون و ۳۵ هزار و ۲۷۲ هزار مشترک اینترنت پهن باند ثابت و ۶۱ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۳۲۹ مشترک اینترنت پهن‌باند سیار هستند. این آمار به معنای آن است که نزدیک به ۷۵ درصد مشترکین اینترنت پهن باند ترجیح می‌دهند تا از اینترنت مبتنی بر شبکه موبایل استفاده کنند.

حالا پیش‌بینی‌ها در حال واقعی شدن است. آمارها نشان می‌دهد که نفوذ اینترنت پرسرعت ثابت(ADSL) در کشور به‌صورت خطی رو به رشد است. این در حالیست که نفوذ اینترنت موبایل با شیب صعودی و با سرعت در حال پیشرفت است.

از لحاظ فناوری‌های دسترسی به اینترنت نیز، اینترنت موبایل و فناوری‌های نسل سوم و چهارم با 82 درصد دربرگیری در رده نخست قرار دارد.
آمارها نشان می‌دهد که پس از فناوری نسل سوم و چهارم موبایل، ۱۲درصد کاربران به اینترنت ADSL دسترسی دارند و ۳ درصد به اینترنت وای فای و ۲درصد از طریق TDLTE به اینترنت وصل می‌شوند.

اینترنت سیار

استفاده از اینترنت موبایل از زمانی اوج گرفت که اپراتورهای همراه اقدام به ارائه خدمات اینترنتی با نسل‌های بالا کردند.
بر این اساس در نیمه دوم سال ۱۳۹۳ اپراتورهای اول و دوم یعنی همراه اول و ایرانسل اقدام به ارائه نسل سوم شبکه تلفن همراه در شهرهای بزرگ از جمله تهران، مشهد و شیراز کردند. تا قبل از آن کاربران اینترنت موبایل که تحت پوشش نسل دوم موبایل بودند در ایران بسیار کم و ناچیز بودند.

همراه اول و ایرانسل در سال 1395 ارائه خدمات نسل سوم و چهارم اینترنت را در سطح گسترده آغاز می‌کنند. همین آمار در سال ۱۳۹۵ و با گسترش اینترنت نسل چهارم در کشور باز هم رشد خوبی را طی می‌کند و این روند تا به امروز ادامه دارد.

در سال ۹۵ مرکز آمار ایران، به سازمان فناوری اطلاعات اخبار جدیدی از پایش شاخص‌های ICT کشور داد. آمار آن سال نشان داد که نسبت خانوارهای دارای رایانه در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، ۷ درصد رشد داشته و نسبت خانوارهای دارای دسترسی به اینترنت درسال ۹۵ نسبت به سال قبل ۱۲ درصد بیشتر شده است و همچنین نسبت افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنند در همین سال نسبت به سال ما قبل ۵. ۱۷ درصد بیشتر شده است.

 

رقابت داغ اپراتورها و پیشتازی همراه اول

 

اپراتورهای تلفن همراه برای ارائه خدمات بهتر و گسترده‌تر اقدام به ارائه خدمات متنوع کرده‌اند. همین موضوع افزایش رقابت میان آنها را به دنبال داشته است.
بر همین اساس طبق آخرین آمار منتشر شده، از مجموع 74 میلیون و 521 هزار و 786 نفر مشترک اینترنت در کشور، 10 میلیون و 384 هزار و 674 نفر مشترک اینترنت پهن باند ثابت و 64 میلیون و 137 هزار و 112 نفر مشترک اینترنت پهن باند سیار هستند.
 
طبق این آمار که توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شده است، تا پایان سه ماهه ابتدایی سال جاری، تعداد مشترکان اینترنت سیار به ۶۲ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۷۶۹ نفر رسیده است. بنابراین، رسیدن به ضریب نفوذ ۷۴.۸۳ درصدی چندان بیراه به نظر نمی‌رسد.

در حال حاضر بازار رقابت میان همراه اول و ایرانسل به شدت داغ شده است بطوریکه این حال آمار از پیشتازی همراه اول در این زمینه حکایت دارند.

بصورت جزئی باید گفت که آمار تعداد مشترکان همراه اول را ۳۰ میلیون و ۳۹۸ هزار و ۵۱۲ نفر برآورد کرده است. 1247 شهر تحت پوشش نسل سوم و 1246 شهر نیز تحت پوشش اینترنت نسل چهارم، این اپراتور قرار دارند.
در رده بعد، اپراتور ایرانسل قرار دارد. ۲۷ میلیون و ۶۴۶ هزار و ۹۰۳ ایرانی مشترک ایرانسل هستند. تعداد شهرهای تحت پوشش اینترنت نسل سوم این اپراتور، ۱۱۸۴ و تعداد شهرهای تحت پوشش اینترنت نسل چهارم این اپراتور نیز، ۱۱۱۹ شهر برآورد شده است.
تعداد مشترکان اپراتور آخر یعنی رایتل، چهار میلیون و ۱۲۵ هزار و ۳۵۴ نفر است و تعداد شهرهای تحت پوشش نسل سوم ۴۸۴ و شهرهای تحت پوشش نسل چهارم این اپراتور نیز، ۳۷ شهر است.

در مجموع، اختلاف تعداد مشترکان همراه اول با اپراتور بعدی یعی ایرانسل کاملا معنادار است، ضمن اینکه همراه اول توانسته تا پایان سال 1396 تقریبا تمامی شهرای کشور را تحت پوشش نسل سه و چهار قرار دهد.

همراه اول
 
نتیجه گیری
با توجه به تمامی آنچه در این گزارش گفته شد می توان این طور نتیجه گیری کرد که بر اساس آمارهای موجود همراه اول در جایگاه نخست، ایرانسل در رده دوم و رایتل در رده سوم ارائه خدمات اینترنت سیار هستند.
همراه اول توانسته است شهرهای بیشتری را پوشش دهد که همین موضوع این اپراتور را در رده نخست ارائه خدمات اینترنت سیار قرار داده است. همانطور که آمارها نشان می‌دهند، ایرانسل و رایتل در رده‌های بعدی شهرهای تحت پوشش قرار دارند.
 
البته پوشش‌دهی شهرها تنها عامل موفقیت یک اپراتور نیست. عوامل دیگر مانند کیفیت خدمات، رضایت مشتری و تنوع خدمات ارائه شده در رده‌بندی اپراتورها نقش حائز اهمیتی را بازی می‌کند.
 
کد مطلب: 57920
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
ایتنا اخبار شرکت تالیا رو هیچ پوشش ندادی؟! عجیب بود