۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۳
یک گام تا آغازی دوباره

بررسی طرح «مثل اول»: آخرین وضعیت کمپین 5 میلیاردی همراه اول

ایتنا- همراه اول قدیمی‌ترین اپراتور تلفن همراه کشور همزمان با جشن تولد ۲۴ سالگی خود کمپین مثل اول را راه‌اندازی کرد. این کمپین که با هدف نوسازی مدارس مناطق زلزله‌زده به راه افتاده بود، امسال یک سالگی خود را جشن گرفت. البته یک سالگی این کمپین بی‌ثمر نبوده است.
بررسی طرح «مثل اول»: آخرین وضعیت کمپین 5 میلیاردی همراه اول
 

مختصری درباره طرح مثل اول


در مرداد ماه سال 97 و 9ماه بعد از زلزله کرمانشاه، کمپینی به نام «مثل اول» کلید خورد. درست در روز 19 مرداد 97، تولد 24 سالگی همراه اول، این کمپین تشکیل شد. هدف این کمپین، بازسازی مدارس تخریب شده در اثر زلزله بود.

همراه اول در بیست و چهارمین سالگرد عرضه اولین سیم کارت در ایران، با راه‌اندازی کمپینی با هشتگ #مثل_اول مبلغ ۵ میلیارد تومان را برای ساخت مدارس زلزله زده استان کرمانشاه اهدا کرد.
در همین راستا همراه اول از اصحاب رسانه، هنرمندان، خیرین و فعالان مدرسه سازی دعوت کرد تا در این کمپین خیرخواهانه شرکت کنند.
فاطمه گودرزی، شهرزاد کمال‌زاده و حجت اشرف‌زاده از هنرمندانی بودند که در ابتدای راه به این کمپین پیوستند. مردم نیز می‌توانستند با شماره‌گیری سامانه *۲۴# در کمپین بازسازی مدارس محروم کشور سامانه مشارکت کنند. استقبال مردمی به حدی بود که کمپین تمدید شد و همین موضوع امیدها را برای پیشرفت و ساخت سریع‌تر مدارس پررنگ‌تر می‌کرد.


کمپین مثل اول همراه اول

در مراسم رونمایی از این کمپین که با برگزاری  مراسم «شبي با اصحاب رسانه» هم‌زمان شده بود، شركت ارتباطات سيار ايران دو تفاهم‌نامه با سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور امضا كرد.

روند عملیاتی کردن طرح مثل اول
تفاهم نامه نخستی که همراه اول امضا کرد درخصوص اعطاي كمك همراه اول به ساخت، تجهيز و نوسازي مدارس مناطق زلزله زده استان كرمانشاه با اختصاص مبلغ 50 ميليارد ريال كمك بلاعوض بود. تفاهم نامه دوم نیز به اعطاي كمك‌هاي جمع‌آوري شده مشتركان همراه اول براي تجهيز و نوسازي مناطق محروم از طريق راه اندازي سامانه #24* مربوط می‌شد.
سرانجام 4 ماه بعد و در صبح روز شنبه ۱۷ آذرماه با حضور مدیرکل ارتباطات اپراتور اول، مدیر منطقه کرمانشاه مخابرات، فرماندار شهرستان ثلاث باباجانی و مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه، کلنگ احداث این مدارس در شهرستان‌های ثلاث باباجانی و سرپل ذهاب به زمین زده شد.

طبق برنامه قرار شد مراحل ساخت ۸ مدرسه در استان کرمانشاه از محل این بودجه و زیر نظر سازمان نوسازی مدارس آغاز شود. مدارس در نظر گرفته شده شامل ۴ مدرسه در ثلاث باباجانی، یک مدرسه در روانسر، یک مدرسه در سرپل ذهاب، یک مدرسه در گیلانغرب و یک مدرسه در دالاهو، می‌شدند.
اکنون یک سال، از شروع کمپین مثل اول می‌گذرد. ساخت این مدارس به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده احتمالا با آغاز سال جدید تحصیلی، این مدارس پذیرای دانش آموزان این مناطق خواهند بود.
طبق آخرین گزارش‌ها از میزان پیشرفت ساخت مدارس، در حال حاضر مدرسه 6 کلاسه علی ابن ابی طالب شهرستان سرپل ذهاب پیشرفت فیزیکی حدود 90 درصدی داشته و تا آغاز به کار آن زمان زیادی باقی نمانده است.


اپراتور همراه اول

پیشرفت فیزیکی مدرسه 6 کلاسه قشلاق روان‌سر نیز مشابه مدرسه 6 کلاسه علی ابن ابی طالب شهرستان سرپل ذهاب حدود 90 درصد بوده است. هم‌زمان در این شهرستان یک مدرسه 2 کلاسه نیز در حال ساخت است. این مدرسه نیز پیشرفت فیزیکی 50 درصدی داشته است.

در 4 روستای شهرستان ثلاث باباجانی نیز 4 مدرسه در حال ساخت هستند. این مدارس در روستاهای دشت لیل، نورآباد، نیرژ و زیارت تمرخان واقع شده‌اند. مدارس 6 کلاسه زیارت تمرخان و 6 کلاسه نورآباد ثلاث باباجانی با پیشرفت حدود 90درصدی مراحل پایانی ساخت خود را طی می‌کنند. ساخت مدرسه 2 کلاسه روستای نیرژ این شهرستان نیز حدود 35 درصد پیشرفت داشته است.
میزان پیشرفت فیزیکی مدرسه  2کلاسه روستای دشت لیل نیز حدود 25 درصد بوده است. لازم به ذکر است که اسکلت فلزی این پروژه در کارخانه ساخته شده و آماده نصب است.
مدرسه 2 کلاسه روستای شلین گیلان‌ غرب نیز به صورت پیش ساخته بتنی در کارخانه گارنیت واقع در تهران در حال ساخت است و هم‌زمان با شروع سال تحصیلی آماده بهره برداری خواهد بود.

آن روی سکه همراه اول
لازم به ذکر است که کمپین مثل اول، اولین و تنها فعالیت خیریه‌ای همراه اول نبوده است؛ به طور مثال همراه اول، سال گذشته به هموطنان زلزله‌زده در کرمانشاه ۴۸ ساعت مکالمه رایگان اهدا و ۱۳۰۰ کانکس را نیز برای اسکان آنها به این مناطق ارسال کرد. یا در اقدامی دیگر، برای جلوگیری از صدمه به محیط زیست با راه‌اندازی یک کمپین قصد حذف کامل قبوض کاغذی را دارد. در نتیجه این کمپین از قطع سالیانه ۱۴۱۸۷ درخت جلوگیری می‌شود.

در کشورهایی با اقتصاد پیشرفته شرکت‌های بزرگ، فعالیت‌هایی را فراتر از منفعت اقتصادی انجام می‌دهند. این فعالیت‌ها اغلب شامل فعالیت‌های اجتماعی می‌شود. این فعالیت‌ها به نوعی ریشه در موضوع یا بحث توسعه پایدار دارد و به نوعی کمک به جامعه یا فراتر از آن کمک به ادامه حیات شرکت محسوب می‌شود.

«اقتصاد»، «جامعه» و «محیط زیست» سه محور تشکیل دهنده توسعه پایدار هستند. از آن‌جا که شرکت‌ها از منابع انسانی، طبیعی و اقتصادی جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند استفاده می‌کنند، در مقابل آن مسئول هستند.

طرح مثل اول همراه اول

محورهای هشت‌گانه‌ای که همراه اول در همین زمینه در نظر گرفته است، عبارت هستند از:
۱. خیریه: اقداماتی که با هدف کمک به نیازمندان و بیماران انجام می‌شوند.
۲. رفتارهای حامیانه: حمایت (اعم از حمایت مالی، اطلاع‌رسانی، هدیه و …) از فعالیت‌هایی که توسط سایر مجموعه‌ها (شرکت‌ها، سازمان‌ها، نهادها و …) انجام می‌شوند.
۳. محیط زیست: اقداماتی که با هدف حفظ محیط زیست و منابع طبیعی انجام می‌شوند.
۴.  اشتغال‌زایی: اقداماتی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی می‌شود.
۵. مشتری‌مداری: اقداماتی که در راستای پاسخگویی به انتظارات مشتریان انجام می‌شوند.
۶. سلامت و بهداشت: اقداماتی که با هدف گسترش سلامت و بهداشت انجام می‌شوند.
۷. فرهنگ‌سازی: اقداماتی که با هدف ارتقای فرهنگ در زمینه‌های مختلف انجام می‌شوند.
۸. آموزش: اقداماتی که با هدف ترویج و گسترش آموزش انجام می‌شوند.

 
کد مطلب: 57784
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام