کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هوشمندسازی قبوض

سايت خبری ايتنا , 27 تير 1398 ساعت 11:29

ایتنا- امروزه طرح های متنوعی در راستای حمایت از محیط زیست به اجرا گذاشته می شود که یکی از آن ها طرح حذف قبوض چاپی است که در دستور کار همراه او قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این طرح با ما همراه شوید.



مختصری درباره کاربرد کاغذ
کاغذ یکی از اولین وسایل برقراری ارتباط است. زمانی نامه‌های کاغذی هزاران کیلومتر را به یکدیگر نزدیک می‌کرد. روزنامه‌های کاغذی تنها راه برای اطلاع از اخبار، بودند. کتاب‌ها را فقط روی نسخه کاغذی می‌شد مطالعه کرد و هزاران نمونه دیگر. برای تامین راه ارتباط انسان‌ها میلیون‌ها درخت در جهان قطع می‌شدند.
لازم به ذکر است که برای تولید هر تن کاغذ باید ۲۴ اصله درخت را قطع شود که هر درخت به طور متوسط قادر است سالانه ۶ کیلوگرم دی‌اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل کند.
با پیشرفته‌تر یا هوشمند شدن جهان ارتباطات اوضاع متفاوت شد. اکنون افراد دیگر برای ارتباط با یکدیگر نیازی به نوشتن نامه بر روی کاغذ ندارند. اخبار بر روی سایت‌ها قابل مطالعه است و سرتیتر آنها برای مشترکان خبر پیامک می‌شود. از سوی دیگر، کتاب‌ها نسخه الکترونیک و صوتی دارند.

جایگزین کردن روش‌های راحت‌تر و به صرفه‌تر از کاغذ حتی به دنیای اپراتورهای تلفن هم کشیده شده است. به طور مثال اپراتورهای تلفن همراه نظیر ورایزون، در حال جایگزینی روش‌های دیگری به جای استفاده از قبض‌های کاغذی هستند. البته ایران نیز از این قافله عقب نمانده است.

قبض الکترونیکی

همراهی همراه اول با طبیعت
«همراه با هم، تاکنون مانع قطع سالانه 325 درخت شده‌ایم. همراهی شما افتخار ماست.» این پیامکی بود که پیش از این اپراتور همراه اول برای برخی مشترکان خود ارسال کرده بود. همچنین با توجه به پست منتشر شده در صفحه اینستاگرام محمدجواد آذری جهرمی قرار است تا شهریور امسال قبوض کاغذی جای خود را به نسخه الکترونیک دهند.

اجرای طرح حذف قبوض که از سال 93 با پروژه ebill (صورتحساب الکترونیکی) برای مشترکان دائمی به شکل کاملا داوطلبانه کلید خورده بود، اکنون به یک طرح رقابتی بین اپراتورهای مختلف تلفن همراه و حتی سازمان‌های دیگر تبدیل شده است. در حال حاضر، شما می‌توانید به جای دریافت قبض کاغذی از روش‌های متنوعی مانند اپلیکیشن و نسخه وب ایرانسل‌من، پیامک و… استفاده و صورت‌حساب الکترونیکی خود را به‌صورت خلاصه یا کامل دریافت کنید. ضمن اینکه نه تنها مشترکان همراه اول بلکه مشترکان سایر اپراتورها با انصراف از دریافت قبض کاغذی می‌توانند از اینترنت رایگان نیز بهره‌مند شوند.

این ایده اولین بار توسط همراه اول به منظور کاهش هزینه‌ها، جلوگیری از اتلاف کاغذ و به خصوص برای حمایت از طبیعت مطرح و اجرا شد. داستان از این قرار بود که مشترکان همراه اول ایمیلی دریافت می‌کردند که در آن اشاره شده بود که با حذف قبوض همراه اول سالانه از قطع چند درخت جلوگیری می‌شود.
این ایمیل توسط خود مردم و عده‌ای از دوستداران محیط زیست تهیه شده بود. در واقع همراه اول در تهیه و ارسال این ایمیل‌ها نقشی نداشت.
بعد از انتشار این ایمیل، مردم کنجکاو شده و در نهایت نیز از این طرح استقبال کردند. قبض‌های کاغذی برای خیلی‌ها فایده‌ای جز اشغال کردن فضای آپارتمانی نداشتند. برخی دیگر نیز قبض‌هایشان به آدرس‌های اشتباه ارسال می‌شد و برای تسویه حساب به مشکل برخورد می‌کردند.

همراه اول

طبیعی است که استفاده از نسخه الکترونیکی به جای نسخه کاغذی، علاوه بر کاهش هزینه مشترکین، طرحی دوست‌دار محیط زیست است.
برای تولید هر تن کاغذ باید 24 اصله درخت قطع شود. هر درخت به طور متوسط قادر است سالانه 6 کیلوگرم دی اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل کند. هر قبض دوره‌ای همراه اول هم 2 گرم است. حالا اگر همه 17 میلیون مشترک قبض‌های کاغذی خود را غیرفعال کنند، می‌توان سالانه 3468 درخت را نجات دهیم که خود به اندازه یک جنگل است. طبق برآوردها با اجرای این طرح از قطع بیش از 35 هزار درخت در کشور جلوگیری شده است.

درحال حاضر از تعداد حدود 18 میلیون و 140 هزار مشترک دائمی همراه اول  برای 17 میلیون و 590  مشترک قبض کاغذی چاپ نمی‌شود. همچنین از مجموع حدود 6 میلیون و 195 هزار مشترک اپراتور همراه اول در استان‌های تهران و کرج برای حدود 6 میلیون و 44 هزار مشترک قبض کاغذی صادر نشده است.
تعداد قبوض چاپ نشده سایر استان‌ها نیز 11 میلیون و 543 هزار نفر از تعداد حدود 11 میلیون و 948 هزار نفر مشترک استانی بوده است.

چگونه با طرح انصراف از دریافت قبض کاغذی همراه شویم؟
به روش های مختلفی می‌توانید از دریافت قبض کاغذی انصراف دهید که عبارت هستند از:
1-  شماره گیری کد دستوری #1141*10*
2-  ارسال عدد 1141 به سرشماره پیامکی 009810
3-  ارسال عدد 1 به سرشماره پیامکی 990009
4-  استفاده از اپلیکیشن یا سایت همراه من  my.mci.ir

گفتنی است سامانه پیامکی 990009 محبوب‌ترین روش انصراف از دید مشترکان است. در این روش برای انصراف از دریافت قبض چاپی باید 1 یا p1 به 990009 ارسال شود.
 
برنامه‌های تشویقی همراه اول برای گسترش طرح حذف قبوض چاپی
همراه اول برای جذب مشترکان بیشتر در همراهی با طبیعت، برنامه‌های تشویقی و ترغیبی مختلفی را نیز در نظر گرفته است. این برنامه‌ها عبارت هستند از:
•    ارسال پیامک دعوت به انصراف از قبض کاغذی به منظور همراهی با طبیعت (درج پیام در ذیل قبوض چاپی)
•    اختصاص غرفه در نمایشگاه بین المللی و ارائه هدایا به مشتریان با ثبت ادرس ایمیل
•    اختصاص 1 گیگ اینترنت هدیه جهت ثبت ایمیل مشترکین با هدف توسعه روش های الکترونیکی و انصراف از دریافت قبض کاغذی
•    پیاده سازی کمپین تیلیغاتی با هدف معرفی روش های الکترونیکی دریافت صورت حساب و انصراف از دریافت قبض کاغذی

 پول‌های حاصل از صرفه‌جویی کجا صرف می‌شود؟
یکی از سوالات مطرح شده این است که پول‌های حاصل از صرفه‌جویی استفاده از قبوض در کجا هزینه شده است.
این پول‌ها در واقع صرف سرمایه‌گذاری شده است. همراه اول به جای هزینه این پول‌ها، آنها را سرمایه‌‌گذاری کرده است.

قبض الکترونیک

مطابق گزارشات منتشره، سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته از سوی همراه اول با توجه به صرفه اقتصادی حاصله از محل حذف قبوض عبارت هستند از:
•    عقد تفاهم نامه همکاری با باغ گیاه شناسی از سال 1395 تاکنون
•    ایجاد فضای اختصاصی به همراه اول در قطعه نمایشی و آموزشی باغ گیاه شناسی (باغچه فوق در هر دوره با گونه های گیاهی مختلف حفظ و نگهداری می شود.)
•    کاشت و حفاظت از  گونه های مختلف گیاهی و پلاک کوبی اختصاصی آن (حفاظت از 358 گونه و کاشت نزدیک به 3 هزار درخت )
•    اختصاص خودروهای برقی باغ گیاه شناسی جهت استفاده بازدید کنندگان
•    در اختیار گذاشتن فضای اختصاصی در نمایشگاهی فصلی باغ گیاه شناسی به همراه اول جهت معرفی طرح ها
•    ارائه بلیط رایگان بازدید از باغ در نمایشگاه تلکام

 


کد مطلب: 57499

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/report/57499/هوشمندسازی-قبوض

ايتنا
  https://www.itna.ir