کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تکذیب یک شایعه درباره خدمات همراه اول

چرا نباید به شایعات شبکه‌های اجتماعی توجه کنیم

18 خرداد 1398 ساعت 15:16

ایتنا- فضای مجازی مزایا و معایبی دارد. یکی از مهمترین معایبش این است که در این فضا شرایط برای اشاعه اکاذیب فراهم است. در ادامه به شایعه سازی درباره خدمات همراه اول می پردازیم.


 

بررسی سابقه شایعه سازی درباره خدمات همراه اول


نیاز به زحمت زیادی ندارید تا متوجه شوید که بازار شایعه سازی در فضای مجازی در مورد خدمات همراه اول داغ است. در واقع یکی از دغدغه های مهم مسئولان این شرکت همین شایعات هستند. به طوریکه گاهی اوقات این اخبار دروغ موجب خسارت مالی کاربران می شود.

به طور مثال، در اولین روزهای سال 96 شایع شد که شرکت مخابرات در ازای هر پیامکی که در خصوص در دسترس نبودن به شما می دهد، مبلغ 500 تومان  تحت عنوان سیستم «تماس بان» به حساب شما منظور می‌کند. در ادامه از کاربران خواسته شده بود که جهت غیر فعال کردن این سیستم عدد 5 را به 9914 ارسال کنند. حال آنکه این خبر کاملاً کذب بود و شرکت همراه اول اعلام کرد که سرویس تماس بان کاملاً رایگان است و در چارچوب آن کاربران حتی زمانیکه گوشی شان خاموش باشد از تماس های دریافتی شان مطلع می شوند.

موضوع مهم این است که همراه اول همواره در مقابل کاربرانش احساس مسئولیت می کند و تلاش کرده است تا حتی الامکان راه را بر سودجویان ببندد. اما به منظور جلوگیری از بروز مشکلات آتی باید کاربران به توصیه های مسئولان همراه اول که مکرراً اعلام شده است، عمل کنند.

همراه اول

 

چه کنیم که در دام سودجویان نیفتیم؟


همانطور که می دانید فضای مجازی معایب و مزایای مختلفی دارد. نمی توان از فرصت های این دنیای بزرگ سود برد، اما از معایبش به راحتی در امان بود. بنابراین، سواستفاده سودجویان از این فضا امری است که در حال حاضر وجود دارد. به همین دلیل بهتر است به توصیه هایی که در ادامه می آید عمل کنید تا در دام آنان نیفتید.
 

برای اطلاع از آخرین اخبار همراه اول به منابع معتبر مراجعه کنید


خوب است بدانید که سایت همراه اول به آدرس www.mci.ir معتبرترین منبع برای دریافت اطلاعات و اخبار جدید درباره این اپراتور است. مطمئن باشید که اگر خبر مهمی وجود داشته باشد در این سایت درج و متشر می شود.
 

از صحت و سقم اطلاعات مطمئن شوید


شاید به هر دلیلی نتوانید به منابع رسمی مانند سایت همراه اول مراجعه کنید. در این صورت، حتماً درباره درست یا غلط بودن اطلاعات منتشره اطمینان حاصل کنید.
توصیه اکید ما این است که به هیچ عنوان به منابع نامعتبر فضای مجازی اعتماد نکنید.
 

انگیزه شایعات درباره خدمات همراه اول چیست؟


همانطور که می دانید طی سال های اخیر همراه اول با سرعت مناسبی در حال رشد بوده است. این موضوع برای برخی از افراد خوشایند نیست، به همین دلیل آنان در صدد ضربه زدن به این اپراتور برآمده اند.
به طور مثال، گاهی اوقات اخباری منتشر می شود مبنی بر اینکه با گرفتن فلان کد دستوری می توانید فلان خدمات را دریافت کنید. وقتی کاربران این کد دستوری را می گیرند و نتیجه دلخواه را به دست نمی آورند، بدیهی است که نسبت به اپراتور همراه اول دلسرد می شوند. به این ترتیب، سودجودیان به هدفشان می رسند.

در ادامه به یکی از اخبار دروغینی که اخیراً در فضای مجازی دست به دست می شود، اشاره می کنیم.


خدمات همراه اول

 

کاربرد کد دستوری ستاره 10 ستاره 117 مربع


در ادامه نشر اکاذیب درباره کدهای دستوری همراه اول و خدمات این شرکت، اخیراً شاهد این خبر دروغ بودیم که مشترکان خطوط دائمی همراه اول می توانند از طریق شماره گیری کد دستوری ستاره 10 ستاره 117 مربع نسبت به دریافت اضافه پرداخت قبوض خود اقدام کنند.

در ارتباط با این شایعه، اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران اعلام کرد که کد مذکور صرفاً برای افزایش اعتبار میان دوره است و موجب بستانکاری مشترکان نمی شود.
در اطلاعیه منتشره تصریح شده است: حساب کلیه کاربران همراه اول کاملاً برخط است و اگر مشترکی به هر دلیل، اضافه پرداخت داشته باشد، این مبلغ بلافاصله به حساب بستانکاری وی منظور می شود و نیازی به گرفتن کد خاصی نیست.

 

اقدامات همراه اول در راستای آگاه سازی مشترکان


گفتنی است، همراه اول در راستای آگاه سازی بیشتر مشترکان پس از اعمال کد دستوری ستاره 10 ستاره 117 مربع، این پیام را به آنان ارسال کرده است: با توجه به فعال سازی «سرویس اعتبار میان دوره» توسط شما از طریق کد ستاره 10 ستاره 117 مربع، به اطلاع می رساند مبلغ اعتبار تخصیص یافته صرفاً جهت افزایش اعتبار و قطع میان دوره» بوده و فعال سازی آن به معنای بستانکاری یا استفاده رایگان از سرویس های همراه اول نیست.
از سوی دیگر، همراه اول ترتیبی داده است که قبل از تأیید کدهای دستوری مشمول هزینه از مشترکان سوال شود و اگر واقعاً مایل به اعمال آن کد و پرداخت هزینه مورد نظر بودند، کد دستور اعمال شود.

 

چه کسی مسئول برخورد با سودجویان است؟


واقعیت این است که شرکت همراه اول همواره در راستای آگاه سازی مشترکان گام برداشته  و از آنان خواسته است که از مجاری رسمی برای دریافت اطلاعات و اخبار اقدام کنند. اما هنوز افرادی هستند که در دام سودجویان می افتند و فریب آنان را می خورند. شواهد نشان می دهد که این شرایط به نفع اپراتورها و مشترکان نیست و تنها کسی که از این اوضاع سود می برد، افراد سودجو هستند.
حال این سوال پیش می آید که چه کسی مسئولیت برخورد با خاطیان و منتشرکنندگان شایعات را برعهده دارد.

همانطور که می دانید دنیای مجازی آنقدرها هم که فکر می کنیم مجازی نیست و اتفاقات واقعی ای در آن رخ می دهد. بنابراین، لازم است که سازمانی مسئولیت برخورد با منتشرکنندگان اخبار دروغ را برعهده بگیرد و به این شرایط پایان دهد.

موضوع دیگر این است که متأسفانه برخی از کانال ها، گروه ها و پیج های معتبر در فضای مجازی نیز نسبت به انتشار این اخبار جعلی اقدام کرده اند. سوال اینجاست که چه نهادی مسئول برخورد با مسئولان این منابع خبری است و چرا با آن ها برخورد نمی شود.
 


کد مطلب: 56867

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/report/56867/چرا-نباید-شایعات-شبکه-های-اجتماعی-توجه-کنیم

ايتنا
  https://www.itna.ir