۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۷

بررسی تقلب پیامکی در صدا و سیما

ایتنا - یک کاربر با مخاطب قراردادن وزیر ارتباطات در توییتر خود نوشته است: این پیامک نیمه‌‌شب گذشته برای من فرستاده شد، درحالی‌که بیننده «برنده باش» هم نبودم، چه برسد بخواهم رأی دهم. داستان چیست؟ یک تقلب شبانه‌ گسترده برای پیروزی گلزار در جشنواره جام‌جم یا یک اختلاس بزرگ که بر پایه vas کلاهبرداری می‌کند؟
بررسی تقلب پیامکی در صدا و سیما

«برای من بدون اینکه اصلا رأی داده‌ باشم، اس‌ام‌اس اومده که رأی شما به برنامه برنده باش ثبت شد».
«متأسفانه دارند از خط‌های مردم سوء استفاده می‌کنند و بدون اطلاعشون به برنده‌باش رأی می‌دن!»


اینها تنها دو نمونه از پیام‌هایی است که کاربران توییتر در فضای مجازی درباره تغییر ناگهانی و عجیب‌وغریب میزان رأی‌ها به دو برنامه نود و برنده باش در عرض 24 ساعت منتشر کرده‌اند. این در حالی است که در 20 روز گذشته یک میلیون نفر به برنامه «برنده باش» رأی داده‌اند و در 48 ساعت گذشته، یک میلیون و 700 هزار رأی به میزان رأی قبلی این برنامه اضافه شده است.

       در این باره بیشتر بخوانید:
              - جزئیات جدید تقلب در رای‌گیری پیامکی صدا و سیما

بر پایه این اتفاق، یکی از کاربران توییتر با مخاطب قراردادن محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات، در توییتر خود نوشته است: این پیامک نیمه‌‌شب گذشته برای من فرستاده شد، درحالی‌که بیننده «برنده باش» هم نبودم، چه برسد بخواهم رأی دهم. داستان چیست؟ یک تقلب شبانه‌ گسترده برای پیروزی گلزار در جشنواره جام‌جم یا یک اختلاس بزرگ که بر پایه vas کلاهبرداری می‌کند؟

این اتفاق در جریان جشنواره جام‌جم برای انتخاب بهترین‌های صداوسیما افتاده است و در این بخش، برنامه‌هایی مانند نود، برنده باش، دورهمی، ویدئوچک، خندوانه و ماه عسل گزینه‌های اصلی انتخاب بهترین برنامه تلویزیون هستند. تا روز گذشته‌ برنامه نود با فاصله زیاد از رقبا پیش بود، اما پس از این اتفاق عجیب که از شماره تلفن افراد مختلف بدون اجازه و اطلاع آنها به برنامه برنده باش رأی داده شد، آرای این برنامه 5/1 میلیون نفر افزایش یافت و از نود پیش افتاد.

«برنده باش» مسابقه‌ای است با کپی‌برداری از یک برنامه مسابقه‌ای به همین شکل در آمریکا و اروپا به اسم میلیونر شو که فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» ‌نیز بر پایه آن ساخته شده است. مجری این برنامه که از شبکه سوم پخش می‌شود، محمدرضا گلزار است و پخش آن در دوره مدیریت کنونی و پرحاشیه شبکه سه آغاز شده.

اهمیت اتفاقی که رخ داده در این است که مدیر کنونی شبکه 3 با عادل فردوسی‌پور، مجری و تهیه‌کننده برنامه نود، رابطه چندان خوبی ندارد و پیش از این چندبار ماجرای اختلاف آنها و تلاش فروغی برای به‌تعطیلی‌کشاندن برنامه نود فردوسی‌پور به رسانه‌ها کشیده شد. با این تفاسیر به نظر تلاش‌هایی در جریان است تا برنامه نود به‌عنوان بهترین برنامه تلویزیون انتخاب نشود؛ اقدامی که می‌تواند برنامه محبوب و پرمخاطب عادل فردوسی‌پور را که 20 سال است روی آنتن می‌رود و سال‌هاست به‌عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه تلویزیون شناخته می‌شود به زیر بکشد.

مسابقه «برنده باش» که این آرای غیرواقعی به نفعش داده شده، هر پنجشنبه و جمعه با اجرای محمدرضا گلزار روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود و از طرف شبکه به‌عنوان یکی از کاندیداهای جشنواره تلویزیونی «جام‌جم» حضور یافته و در بخش برنامه‌های شاخص، رقیب اصلی برنامه «نود» در این شبکه محسوب می‌شود.

پیامک‌های موردنظر با این جمله که «دوست عزیز، رأی شما با رأی قبلی جایگزین شد» برای افراد زیادی ارسال شده و کاربران زیادی با گرفتن اسکرین‌شات از این پیامک و اشتراک آن در فضای مجازی به این اتفاق اعتراض کرده‌اند. حتی در مواردی کاربران محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، را مخاطب قرار داده‌اند تا پاسخ‌گوی این ابهام در فرایند ارسال پیامک‌ها باشد.

ماجرا از آنجا آغاز شد که روز جمعه پیامک تأیید رأی به برنامه «برنده باش» برای بسیاری از خط‌های تلفن همراه ارسال شد، بدون اینکه صاحب‌ خط در این رأی‌گیری شرکت کرده باشد. نظرسنجی انتخاب برترین‌های جام‌جم در سال گذشته، در حالی در تلویزیون در حال انجام است که به‌یک‌باره نام برنده برنامه تلویزیونی شاخص آن در یک روز تغییر کرد؛ اتفاقی عجیب که می‌تواند اصالت کل نظرسنجی را زیر سؤال ببرد.

از روز گذشته تعداد زیادی از دارندگان تلفن همراه در حالی پیامک تأیید رأی به برنامه «برنده باش» را دریافت کردند که یا اصلا در این رأی‌گیری شرکت نکرده بودند یا رأیشان برنامه دیگری بوده است؛ مخاطبانی که بهت و حیرت خود را در صفحات شخصی‌شان ابراز کردند و با تعجب نوشتند که چطور وقتی به برنامه دیگری رأی داده‌اند یا اصلا مخاطب تلویزیون نیستند و در رأی‌گیری شرکت نکرده‌اند، این پیامک را دریافت کرده‌اند.
عده‌ای از کاربران هم با مراجعه به سایت و صفحات مرتبط با این نظرسنجی که هرساله انجام می‌شود، از تغییر جای برنده آن نوشتند؛ چیزی که در صفحه اینستاگرامی برنامه جام‌جم که هر روز برندگان این نظرسنجی را منتشر می‌کند، مشهود است.

 آخرین نتیجه‌ای که در پست‌های این صفحه منتشر شده، مربوط به چهارم اسفند است که برنامه «نود» با کسب بیش از ۳۰ درصد آرای مردمی، پیشتاز و «برنده باش» با ۲۶ درصد آرا در رده دوم قرار داشت. آخرین نتیجه این نظرسنجی اما در استوری این صفحه منتشر شده و مربوط به ساعت ۲۱ شب گذشته است؛ یعنی ساعتی بعد از انتشار اعتراضاتی که کاربران در صفحات مجازی برای دریافت پیامک عجیب داشتند.

 نتیجه نظرسنجی به‌یک‌باره خبر از جابه‌جایی دو گزینه اول برنامه‌های شاخص؛ یعنی «برنده باش» و «نود» می‌دهد و این نکته‌ای است که باعث شده اعتراضات مخاطبانی که رأیشان برنامه «نود» بوده و به‌یک‌باره پیامک تأیید رأی به «برنده باش» دریافت کرده‌اند بیشتر شود.
برنده باش، کپی یک نمونه خارجی است که در دهه‌های گذشته در کشورهای انگلستان، چین و هند برگزار و نمونه آن هم بارها در تلویزیون ایران اجرا شده است؛ برنامه‌ای که جوایز آن در سه نقطه امن ١٠‌ میلیون تومان، ٣٥‌ میلیون تومان و ٢٠٠‌ میلیون تومان به شرکت‌کنندگان جایزه می‌دهد. شرکت‌کنندگان این مسابقه از دو زن و دو مرد تشکیل شده‌اند و از نظر ساختار با مسابقه‌های قبلی که در صداوسیما پخش شده، تفاوت چندانی ندارد.

پس از اتفاقات 48 ساعت گذشته و علنی‌شدن تقلب احتمالی این رأی‌گیری، مسعود احمدی‌افزادی، دبیر جشنواره «جام‌جم»، از متوقف‌کردن روند رأی‌‌گیری خبر داد. وی در همین رابطه به خبرگزاری مهر گفت:‌ ما در دبیرخانه جشنواره «جام‌جم» هم‌اکنون در حال بررسی این موضوع هستیم و طی جلسه‌ای به بررسی پیامک‌ها و موارد مرتبط با این قضیه می‌پردازیم و به طور جدی نسبت به این مسئله اقدام خواهد شد.
وی ادامه داد: ما همه مسیرهایی را که منجر به ثبت رأی می‌شود بررسی کرده تا هر کجا اخلالی دیده شود، جلوی آن را بگیریم و قطعا تلاش ما بر این است که از تک‌تک رأی‌های مردمی به دقت و با شفافیت و حساسیت حفاظت شود.

احمدی‌افزادی اظهار کرد: حوزه انفورماتیک جشنواره «جام‌جم» در ساعت ۲۴ بامداد روز جمعه، ۱۰ اسفند، متوجه این اخلال در رأی‌گیری‌ها شده و بلافاصله سیستم ورود آرا را بسته است. دبیر جشنواره جام‌جم ضمن تأکید بر اینکه عوامل برنامه «برنده ‌باش» در این اخلال هیچ نقشی نداشته‌اند، در پایان سخنانش بیان کرد: ثبت آرا همچنان متوقف است تا ما ببینیم مشکل چیست و از کجا این اتفاق رخ داده است.
منبع: روزنامه شرق
 
کد مطلب: 55838
نام شما
آدرس ايميل شما