۲
۱
plusresetminus
جمعه ۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۱۳
گزارش ایتنا از متن و حاشیه جلسه وزیر ارتباطات با برخی فعالان توییتری

دیدار پرحاشیه آذری جهرمی و منتقدانش

ایتنا - حمله یکی از حاضران به منتقدان جلسه: «از جلسه با آذری جهرمی عصبانی باشید و از این عصبانیت بمیرید!»
دیدار پرحاشیه آذری جهرمی و منتقدانش

خالد محمودی - محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای دومین بار با برخی فعالان توییتری دیدار داشت.

دیدار نخست، به ابتکار نشریه پیوست انجام شد، نشریه‌ای که مدیر مسئولش رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای است و به این واسطه، پیش از این نیز دسترسی خوبی به وزیر ارتباطات داشته‌اند. برگزاری آن جلسه با تعداد محدودی از فعالان توییتری، که از دوستان مدیران نشریه به شمار می‌رفتند، سبب شد انتقاداتی درباره نحوه انتخاب حاضران در جلسه در توییتر منتشر شود. بخشی از این انتقادات از سوی فعالان توییتریِ دعوت نشده به این جلسه بود، و بخشی دیگر مربوط به رسانه‌های مستقلی که درخواست‌شان برای گفت‌وشنود با وزیر بی‌پاسخ مانده بود؛ شاید همه اینها انگیزه نشست جدید بود.

روز پنجشنبه(اول آذر ماه) وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از میان دو گروه منتقد، ترجیح داد به فعالان توییتری وقت دهد و جلسه‌ای با حضور آنها داشته باشد، هرچند دعوت‌شدگان باز هم از یک طیف خاص و اغلب غیرمرتبط با حوزه تخصصی و مسئولیتی وزیر ارتباطات بودند.

در این گزارش ایتنا به حواشی و متن این جلسه با توجه به توییت‌های حاضران در جلسه و منتقدان می‌پردازیم و تلاش کرده‌ایم خوانندگان، بی‌نیاز از جست‌وجو در انبوه توییت‌ها، نگاه جامعی نسبت به این جلسه و حواشی آن داشته باشند.


حاضران در جلسه چه کسانی بودند؟
براساس عکس‌های منتشر شده از این جلسه، اکثر افراد حاضر در آن از میان فعالان توییتری اصولگرا و منتقد دولت انتخاب شده بودند. نکته دیگر این که این افراد نه لزوما از فعالان توییتری، که بیشتر از فعالان رسانه‌ای رسانه‌های اصول‌گرا و گاه شدیدا مخالف دولت انتخاب شده بودند.
کبری آسوپار خبرنگار سرویس سیاسی روزنامه جوان، علی صابونچی مدیرموسسه آرماگدون، زهرا طباخی فعال اصولگرا و خبرنگار، حسن میثمی مدیرمسوول سایت مجازیست، محمدرضا باقری فعال فرهنگی، صادق نیکو خبرنگار خبرگزاری فارس، محمد صالح مفتاح مدیرمسوول پایگاه خبری فردانیوز به همراه افرادی چون کیوان ساعدی، سید میلاد ناظمی و سارا هوشمندی که توییت‌هایشان سیاسی و به قول خودشان "انقلابی" است، از جمله حاضران این نشست بودند. 

از طرف وزارت ارتباطات نیز امیر ناظمی معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات، سجاد بنابی دستیار جوان وزیر و مجتبی جوانبخت دستیار سابق جوان وزیر، آذری جهرمی را همراهی می‌کردند. 

خروجی اول: تعریف و تمجید از آذری جهرمی 
در حالی که افراد حاضر در جلسه به عنوان منتقدین دعوت شده بودند، اما به طرز عجیبی برخی از آنها به جای آن که درباره سوال‌ها، انتقاد‌ها و پاسخ‌های وزیر در این جلسه بنویسند، به شکلی ظاهرا هماهنگ، ترجیح دادند به تعریف از وزیر بپردازند که بخشی از این توییت‌های سوال برانگیز را در ادامه می‌خوانید:

صادق نیکو: امروز تعدادی از توییتری ها جمع شدیم و با وزیرجوان گپ زدیم. نقد کردیم. تند هم شدیم. شوخی و جدی گفتیم و شنیدیم. خلاصه اینکه آذری‌جهرمی در دولت روحانی یک حادثه است! ضمنا تو روزهایی که آقایون دیگه دنبال مجوز برای استفاده از بازنشسته‌ها هستن؛ یکی از همراهان وزیر دهه‌هفتادی بود!:)
توضیح: این توییت ظاهرا بیش از سایر توییت‌ها مقبول افتاد، چرا که لحظاتی بعد از این نشست، از سوی رسانه‌ها و افراد نزدیک به وزارتخانه، در تلگرام و توییتر بازنشر شد.

زهرا طباخی: امروز با جمعی از دوستان جلسه #رودروباوزیر ارتباطات داشتیم. سوالات با صراحت مطرح شد و دیالوگ خوبی شکل گرفت. مواجهه مستقیم با جدی‌ترین منتقدین میدانی حتما شجاعت و جسارت میخواست. از جهرمی و برگزارکنندگان بابت تعامل حرفه ای و بدون ملاحظه متشکرم. پذیرایی هم عالی بود

محمدرضا باقری: امروز جلسه فعالان فضای مجازی با آذری جهرمی بود، دوستانی نکات خود را گفتند و من هم حرفهای زیر را گفتم. گوش شنوا بودن وزیر جای تقدیر دارد.

سارا هوشمندی: امروز با اینکه بعضی صحبت‌های وزیرجوان من‌و قانع نکرد اما شخصیت معقول و فرهیخته‌شان قابل تأمل بود. دغدغه ذهنی من درحوزه اینترنت کودک و پنل‌های خاص خانواده و زنان بود. دانستم که وزارت ارتباطات درحوزه محتوا هم بی توجه نبوده وچقدر خوشحال شدم که در بحث توانمندسازی زنان دربستر وب هم گام برداشته. 

موج انتقادات
تعریف و تمجید‌های فراوان از وزیر ارتباطات، آن هم از سوی کسانی که تنها ساعاتی قبل، از منتقدان دوآتشه وی به شمار می‌رفتند، کار خودش را کرد، به سوال‌ها و ابهامات دامن زد و بسیاری از فعالان توییتری از این دیدار انتقاد کردند.
بخش مهمی از انتقادات در این باره بود که اگر قرار است با فعالان توییتری دیدار شود، چرا فقط یک جریان سیاسی به این نشست دعوت شده بودند. برخی هم نوشته بودند که اگر به این دیدار دعوت می‌شدند سوالات جدی از وزیر ارتباطات می‌پرسیدند و به همین دلیل دعوت نشدند. برخی فعالان رسانه‌های تخصصی فاوا نیزنیز در توییتر و تلگرام نوشتند که مدت‌هاست به دنبال گفت‌وگوی رودررو با وزیر ارتباطات و انتشار آن هستند که البته به نتیجه‌ای
دیدار وزیر جوان با فعالان توییتری نشانه جسارت است، اما این کار زمانی ارزشمند است که اولویت‌ها به درستی رعایت شده باشد و در غیر این صورت، چنین دیدارهایی را تنها می‌توان یک نمایش تبلیغاتی تلقی کرد
نرسیده‌اند.

اما انتقاد از در دسترس نبودن وزیر
ارتباطات فقط به فعالان توییتری و رسانه‌ای هم ختم نشد. رضا الفت‌نسب عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی هم در توییتر نوشت: «خدا رو شکر با شما دوستان جلسه میذارند با ماها که قهرن. فکر کنم ما بخواهیم با وزیر کشاورزی جلسه بزاریم سریعتر به مقصود میرسیم تا برادر محمد جواد».

دست آخر هم برخی از فعالان اصولگرا به شدت به همفکران خود انتقاد کردند که شما می‌خواهید ایشان را در انتخابات ریاست جمهوری آینده همراهی کنید، که البته بسیاری از قول وزیر نوشتند که او کاندیدا نخواهد شد.

پاسخ به منتقدان: از این عصبانیت بمیرید
پاسخ به منتقدان وزارت ارتباطات اما عجیب بود. سجاد بنابی دستیار جوان وزیر ارتباطات، منتقدان را بدون شناسنامه و هماهنگ خواند: «من ترجیح می‌دم با منتقدان اصلی‌ای که شناخته شده هستند تعامل کنیم نه منتقدان ناشناخته‌ای که هنوز علی‌رغم همه‌ی انتقادات‌شان، گروه هماهنگی‌شان در تلگرام فعال است».

سید میلاد ناظمی نیز با انتشار عکسی از این جلسه و نوشتن عبارت کنایه‌آمیز «لشکرفیک‌ها» که پاسخی بود به منتقدانی که اسم خود را در توییتر پنهان می‌کنند، پا را فراتر گذاشت و با تندی و لحنی شدیدا جانبدارانه نوشت: «از جلسه با آذری جهرمی عصبانی باشید و از این عصبانیت بمیرید. :دی».
 
دیدار آذری جهرمی با فعالان توییتری منتقددیدار وزیر جوان با فعالان توییتری حاشیه‌ساز شد.



خروجی جلسه چه بود؟
نکته جالب اینکه حواشی این جلسه بسیار بیشتر از متن آن مورد توجه قرار گرفت. یکی از دلایل این موضوع هم این بود که نه میهمانان و نه میزبان و نه روابط عمومی وزارت ارتباطات، گزارش جامعی از گفت‌وشنودها منتشر نکردند و بقیه فعالان توییتری و کاربران، و مهم‌تر از همه، رسانه‌ها را نامحرم انگاشتند و محتوای جلسه را به سبک توییت‌های دو سه خطی و کاملا حاشیه‌ای مطرح کردند.
با این حال توییت‌های برخی از حاضران جلسه، که البته بسیاری‌شان پس از انتشار انتقادات فعالان فضایی مجازی نوشته شده است، بخش کوچکی از این گفت‌وشنودها را منعکس می‌کند؛ برخی از این نوشته‌ها را در ادامه می‌بینید:

محمد صالح مفتاح: در جلسه با جناب آذری‌جهرمی چند نکته درباره رانت‌خواری‌هایی که در این وزارتخانه بوده، درباره دیتاسنترها و گرانی و مشکلات هاستینگ داخلی، مشکل عدم حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی گفتم. خدا رو شکر نکات بسیار خوبی هم دیگران گفتند که به دلیل تکراری بودن از بیان آنها صرف‌نظر کردم.

کبری آسوپار: در جلسه امروز با آذری جهرمی به اصرارش بر پنهان ماندن جلسه‌اش با دوروف انتقاد کردم. "مذاکرات پنهانی" را کلیدواژه سازی برای تخریب خودش دانست؛ اما توضیحی در مورد محتوای جلسه و چرایی اصرار بر پنهان ماندن حضورش نداد. می‌گویند دادستانی باخبر بود؛ می‌گوییم حرف ما اطلاع افکار عمومی است.

کیوان ساعدی: دیدار امروز با آذری جهرمی فرصت خوبی بود تا برخی از مشکلات خوزستان در حوزه وزارت ارتباطات را با وزیر جوان در میان بگذارم: پوشش ضعیف شبکه و سرعت نامطلوب اینترنت، تاکید بر استخدام نیرو و مدیران بومی، پیشنهاد احداث کارخانه تولید وسایل زیرساخت در استان.

محمدرضا باقری: در حاشیه این جلسه با آقای امیر ناظمی معاون وزیر صحبت کردم، درباره نامه نرفتنشان از ایران و پذیرفتن مسوولیت، که ایشان برداشت بنده را از متنشان رد کردند و توضیحاتی دادند که قانع کننده بود.

مهدی بوشهریان: امروز در جلسه با آذری جهرمی در خصوص سازمان فضایی سوال کردم: چرا پرتاب ماهواره از سر گرفته نمی‌شود؟ لزوم افزایش سنجش از دور، اجرا نشدن ایده‌ی کسب ‌و ‌کارهای‌ هوا‌فضا، کمبود کارشناسان بهره‌بردار سطح اول، عدم جذب نخبگان در پژوهشگاه فضایی.

دیدار با فعالان توییتری: خوب یا بد؟
البته نباید کتمان نمود که دیدار و گفت‌وگوی وزیر جوان با فعالان توییتری، نشانه جسارت است، به ویژه این که بسیاری از انتقادات را نمی‌‌توان تنها از طریق شبکه‌های اجتماعی پاسخ گفت و اقناع کرد. اما این کار تنها زمانی ارزشمند است که اولویت‌ها به درستی رعایت شده باشد و در غیر این صورت، چنین دیدارهایی را تنها می‌توان یک نمایش تبلیغاتی تلقی کرد؛ بنابراین خوب است دوستان وزارت ارتباطات به چنین پرسش‌هایی پاسخ دهند.

ناگفته پیداست که نشست یک مقام دولتی با جوانان و تازه‌کاران در این عرصه، گاه ذوق‌زدگی و احساسات فراوانی در میان این جوانان پدید می‌آورد که که مانع تبدیل آن به یک فضای جدی تحلیلی برای بررسی مشکلات حوزه و گفت‌وگو در این خصوص می‌گردد، اما آیا وزیر ارتباطات تنها به چنین فضاهایی بسنده کرده، یا با رسانه‌های مستقل و خبرنگاران متخصص این حوزه نشست و دیدار داشته و وقت کافی برای پاسخگویی به سوالات واقعی و تخصصی اختصاص داده است؟
آیا آقای وزیر با فعالان ICT به اندازه کافی در تماس بوده و از مشکلات‌شان آگاه است و هیچ کدام از نمایندگان صنفی پشت در اتاق ایشان نمانده‌اند؟
چرا فیلمی از این نشست یا متن کامل پرسش و پاسخ‌ها در اختیار خبرنگاران قرار نمی‌گیرد؟
چگونه در میان منتقدان پرشمار در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، عده کمی گلچین شده و آنها پس از جلسه به مدح میزبان می‌پردازند؟
آیا از این پس باید منتظر دیدار وزیر با منتقدانش در شبکه‌های اجتماعی باشیم و این دیدارها به عده خاصی(که به زعم نزدیکان ایشان "شناسنامه‌دار" محسوب می‌شوند و البته مصادیق آن نیز معلوم نیست) محدود خواهد بود؟
 
کد مطلب: 54850
نام شما
آدرس ايميل شما


مجتبی
feedback
Iran, Islamic Republic of
حیف وقتی که گذاشتم و این مقاله چرتو خوندم. وزیر عدم ارتباطات 😂
رضوی
feedback
Iran, Islamic Republic of
نمیدونم چرا احساس میکنم همه این کارها یک جور تبلیغاتیه.
چونکه مدام این آقای جهرمی در حال انجام اقدامات عجیب و جلسه و رفت آمده و یا احمدی نژاد میافتم من.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام