۴
۱۶
plusresetminus
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۵

راهنمای جامع رهگیری مرسولات پستی

ایتنا- برخی مواقع انتظار برای رسیدن مرسوله پستی به مقصد یا دریافت آن بیش از حد طول می کشد و اگر آن مرسوله جزو اسناد مهم مانند اسناد اداری، فاکتور، گواهینامه یا پاسپورت باشد، نگرانی شما دو چندان خواهد شد. در ادامه توضیح می دهیم که چطور مرسولات پستی تان را رهگیری کنید. با ما همراه باشید.
راهنمای جامع رهگیری مرسولات پستی
 

راهکارهای مدرن پیگیری مرسولات پستی


وقتی چیزی را پست کرده اید و بعد از انتظار زیاد هنوز به دستتان نرسیده است، یکی از کارهایی که به ذهن خطور می کند مراجعه حضوری به دفاتر پستی برای رهگیری نامه یا بسته مورد نظر است، در حالی که بهترین راه، استفاده از خدمات مدرن و الکترونیک است.
این راهکارها شما را سریع و دقیق از سرنوشت محموله پستی تان با خبر می کنند و در تمام ساعات شبانه روز به شما پاسخگو هستند.

در این مقاله ایتنا شما را با  راه های مدرن پیگیری مرسولات پستی آشنا میکنیم.

سایت های بسیار زیادی هستند که محصولات خود را به صورت اینترنتی به فروش می رسانند. حتما شما هم از این قبیل سایت ها برای خرید کتاب، تابلو، دارو و غیره استفاده کرده اید.
اگر شما در شهر دیگری زندگی می کنید این محصولات به کمک پست برای شما ارسال می شوند. گاهی اتفاق می افتد که خرید شما خیلی دیر به دستتان می رسد و وقتی که با فروشگاه تماس می گیرید ادعا می کنند که سفارش شما را ارسال کرده اند. حالا شما می خواهید بدانید که در این بین چه بلایی سر سفارش شما آمده است.
 
رهگیری مرسولات پستی


بسیاری از شهروندانی که از خدمات پستی استفاده می‌کنند ممکن است گاهی از خدمات ویژه شرکت ملی پست بی اطلاع باشند، شرکت ملی پست در یکی از خدمات خود امکان رهگیری مرسولات پستی را برای مشتریان خود فراهم کرده است.
در صورتی که شما هم می خواهید مرسولات پستی خود را به صورت کامل و دقیق پیگیری کنید می توانید از سامانه رهگیری مرسولات پستی استفاده کنید.
 

سامانه جدید رهگیری مرسولات پستی


حدود دوسال پیش بود که ادبی فرد، سرپرست مرکز فناوری اطلاعات از راه اندازی سامانه جدید اطلاع رسانی جامع و دقیق رهگیری مرسولات پستی با قابلیت های نمایش اطلاعات قبول، رهسپاری، مبادله و توزیع مرسوله ها خبر داد.

به گفته ادبی فرد، این سامانه برای ارتقای سطح کیفی خدمات شرکت پست و با هدف اطلاع رسانی جامع و دقیق به همکاران و مشتریان شبکه پستی راه اندازی شده است. سامانه ذکر شده که پس از گسترش سیستم مبادله یکپارچه پستی در سراسر کشور راه اندازی شده است، رهگیری بی نقص به همراه اطلاعات مورد نیاز را به مشتریان شرکت ملی پست ارائه می کند. سرپرست مرکز فناوری اطلاعات به قابلیت های این سامانه اشاره و خاطرنشان کرد، نمایش اطلاعات قبول مرسوله شامل تاریخ و ساعت قبول، نام فرستنده و گیرنده، وزن و کرایه پستی و نمایش نوع سرویس از قابلیت های این سامانه است.

ادبی فرد زمان ارسال مرسوله، زمان رسیدن مرسوله به مقصد و نمایش مختصات نقاط مبادله بر روی نقشه را از جمله اطلاعات رهسپاری و مبادله در این سامانه عنوان کرد. وی نمایش امضای گیرندگان، نمایش نام و تصویر نامه رسان، نمایش روند کامل توزیع مرسوله و نمایش آدرس و شماره تلفن باجه معطله و نقاط مبادله آن را از دیگر قابلیت های این سامانه برشمرد.
ادبی فرد وعده داده بود که پس از راه اندازی دستگاه های همراه نامه رسان در سراسر کشور و استقرار شبکه ارتباطی و تامین زیرساخت های لازم، ارسال و نمایش مختصات توزیع مرسوله ها نیز در سایت مذکور امکانپذیر خواهد بود.
 

نحوه رهگیری مرسولات پستی


برای استفاده از خدمات رهگیری مرسولات ثبتی شرکت ملی پست فرستنده یا گیرنده باید قبض رسید یا شماره بارکد مرسوله را در اختیار داشته باشید. پس از آن به نشانیhttp://newtracking.post.ir  مراجعه و با ورود شماره بارکد مرسوله در باکس مربوطه می¬توانید سرنوشت مرسولات را در تمام مراحل قبول، رهسپاری و توزیع رهگیری کنید.
 
رهگیری مرسولات پستی چیست؟

این سامانه راه اندازی شده تا کاربران بتوانند مرسولات پستی شان را پیگیری نمایند. گاهی ممکن است برای رسیدن مرسوله به مقصد یا ارسال آن دچار نگرانی های شویم که این پیگیری سبب می شود از جهت ارسال یا دریافت مرسوله اطمینان خاطر کنیم.
 

سیستم رهگیری مرسوله پستی


زمانی که وارد سیستم رهگیری مرسوله پستی به نشانی http://newtracking.post.ir می شوید، باید شماره مرسوله تان را وارد نمایید. وقتی نامه یا بسته ای را به صورت «پیشتاز» پست می کنید یا فرد، نهاد یا شرکتی آن را برای شما ارسال می نماید، یک شماره بارنامه 10 تا 20 رقمی برای آن صادر می شود که برای مرسولات خارجی این کد 13 رقمی است.
با داشتن کد یاد شده و مراجعه به سامانه مذکور می توانید مرسوله خود را پیگیری کنید.
برای رهگیری کافی است کد دریافتی را در قسمت Item Number وارد نموده و پس از ورود شناسه امنیتی دکمه جستجو را کلیک کنید تا آخرین وضعیت مرسوله برای شما نمایش داده شود.
با کلیک روی «جزئیات بیشتر»، تمام مراحل طی شده برای ارسال محصول به نمایش در می آید.
 
 

رهگیری مرسولات پستی از طریق پیامک


اما اگر به اینترنت دسترسی ندارید می توانید مرسولات پستی خود را از طریق پیامک رهگیری کنید. برای انجام این کار حرف R را تایپ کنید. کد ۱۰ رقمی یا ۲۰ رقمی مرسوله خود را وارد کنید. بعد پیامک را به شماره ۲۰۰۰۴۴۱ ارسال کنید.
 

نحوه رهگیری مرسولات سازمانی نظیر گواهینامه، کارت ماشین و...


برای رهگیری شناسنامه، کارت خودرو، گواهینامه، مرسولات نظام وظیفه و ابلاغیه دیوان عدالت اداری باید وارد سامانه رهگیری مرسولات سازمانی شوید. در صفحه ای که پیش رو دارید نوع سند خود را انتخاب کنید. اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید و روی دکمه جستجو کلیک کنید.

 
نحوه رهگیری مرسولات پستی
 

کد #193*


این کد USSD فعلا برای سیم کارت های همراه اول فعال است. البته هنوز سامانه #193* کامل نشده، ولی بخش پیگیری مرسوله به درستی کار می کند.
برای پیگیری مرسوله خود، کد #193* را شماره گیری کنید. در منوی ظاهر شده عدد 2 نمایانگر «رهگیری مرسولات پستی» و 3 نشان دهنده «رهگیری مرسولات ناجا» است.
در منوی مرسولات پستی، عددهای 1 و 2 به ترتیب «مرسولات پیشتاز» و «مرسولات خارجی» را نشان می دهد.
در قسمت که رهگیری مرسولات ناجا را انتخاب نمایید، عدد 1 برای «گواهینامه»، 2 جهت «شناسنامه خودرو»، 3 برای «کارت خودرو»، 4 جهت «اسناد موتور سیکلت» و 5 برای «نظام وظیفه» به کار می رود.
البته در صورت داشتن بارنامه مرسولات ناجا، می توانید از طریق رهگیری مرسولات پستی نیز این کار را انجام دهید.
دفاتر پستي موظفند اطلاعات خود را در ارتباط با مرسولات در پايان هر روز به دفتر مرکزي ارسال کنند و مراحل بعدي تجزيه و توزيع آن‌ها نيز بايد در پايان هر روز از دفاتر ارسال شود، بدین ترتیب متقاضي مي‌تواند با استفاده از سامانه رهگیری مرسولات پستی یا با ارسال پيامك از آخرين وضعيت مرسوله خود آگاهي ‌يابد.
 
کد مطلب: 54066
نام شما
آدرس ايميل شما


امیرحسین کاظمی میرکی
feedback
Iran, Islamic Republic of
مرسوله ی من دارو بوده نرسیده
مهدی مهری
feedback
Iran, Islamic Republic of
سلام.برا چی انقدر به ملت دروغ میگین که مرسوله پستی ظرف چه مدت میاد دست مصرف کننده خجالت اوره الان گواهینامه من چند روزه تو پست شهر خودمونه ولی فکر کنم کونشون خیلی گشاد تشریف داره که نمیارن به دست صاحب گواهینامه برسونن
نادیا
feedback
Iran, Islamic Republic of
خیلی ممنونم از راهنمایی هاتون .ولی اگه مرسوله مورد نظر ب نتقطه مورد نظر رسیده باشه ولی تعطیلات باشه آیا ب دست مشتری میرسونن؟
ارمین
feedback
Iran, Islamic Republic of
این