۱
۲
plusresetminus
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۲۰

مدیران شرکت‌های بزرگ فناوری شبی چند ساعت می‌خوابند؟

ایتنا - «تیم کوک» مدیرعامل اپل که هر روز ساعت 3:45 بامداد از خواب بیدار می‌شود و روز کاری خود را با خواندن و پاسخ دادن به 700 تا 800 ایمیل دریافتی آغاز می‌کند
مدیران شرکت‌های بزرگ فناوری شبی چند ساعت می‌خوابند؟
در یکی از دست‌نویس‌های «ارنست همینگوِی» آمده است: «من عاشق خوابیدن هستم. وقتی بیدار می‌شوم احساس می‌کنم زندگی من رو به نزول است. لذت‌بخش‌ترین اتفاق در زندگی خوابیدن است و راز موفقیت خود را در خوابیدن می‌بینم.»
اگرچه این نویسنده صاحب‌نام آمریکایی قانون خود را به این صورت تعریف کرده بود، ولی در ذهن بیشتر ما این طور تعریف شده است که افراد موفق کمتر می‌خوابند و بیشتر از زمان خود استفاده می‌کنند. در این میان به نظر شما مدیران بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری که هفته گذشته نام آنها دوباره در لیست ثروتمندترین مردان جهان منتشر شد در هر شبانه‌روز چند ساعت می‌خوابند و چگونه از زمان خود بهره می‌برند؟

به گزارش ایتنا، برای افرادی بزرگی شبیه «تیم کوک» مدیر عامل اپل که هر روز ساعت 3:45 بامداد از خواب بیدار می‌شود و روز کاری خود را با خواندن و پاسخ دادن به 700 تا 800 ایمیل دریافتی آغاز می‌کند، خوابیدن معنایی متفاوت دارد و او هر روز به اندازه‌ای می‌خوابد تا بتواند سلامت خود را حفظ کند. در حالی که برخی از میلیاردرهای عرصه فناوری به صورت ژنتیکی روزانه به 3 تا 4 ساعت خواب نیاز دارند، دیگر افراد در این حوزه وجود دارند که از آنها هم کمتر می‌خوابند و با این وجود بیشتر مدیران فناوری روزی 8 ساعت به خواب می‌روند.
ولی با همه این توضیحات به نظر شما میزان خواب در موفقیت افراد یاد شده تا چه اندازه تاثیرگذار است؟ برای افرادی که یک کسب و کار جهانی را مدیریت می کنند آیا خواب باید فدای وظایف روزانه شود؟
نخبگان بی‌خواب
اصطلاح «نخبگان بی‌خواب» که روزنامه وال‌استریت ژورنال آن را استفاده می‌کند مربوط به افرادی می‌شود که با «ژن تاچر» متولد می‌شوند. این جهش ژنتیکی در یک تا 3 درصد مردم جهان دیده شده است و باعث می‌شود آنها با وجود خواب بسیار کم زندگی سالمی داشته باشند. در حالی که بقیه دنیا در خواب به سر می‌برند این افراد مشغول به کار هستند و آنچه که هنوز مشخص نشده این است که چه کسانی «ژن تاچر» دارند و این جهش ژنتیکی چطور صورت می‌گیرد. البته بررسی‌های علمی روی برخی از مدیران بزرگ که روزانه کمتر از 8 ساعت می‌خوابند نشان داد که این ژن را با خود حمل می‌کنند.
به عنوان مثال «دونالد ترامپ» چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا که در سن 70 سالگی به سر می‌برد و یکی از ثروتمندترین مردان جهان است طی چند دهه گذشته در طول شبانه‌روز فقط 3 تا 4 ساعت خوابیده است. «آنجلا آرنتس» مدیر فروش اپل اگر در یک شبانه روز بیش از 6 ساعت بخوابد سردرد شدید می‌گیرد و او هر روز پیش از ساعت 4:35 بامداد بیدار می‌شود.
«سرجو مارکیون» مدیرعامل شرکت خودروسازی «کرایسلر فیات» صبح‌ها راس ساعت 3:30 از خواب بیدار می‌شود تا بازار اروپا را بررسی کند. کارمندان او می‌گویند او با کم خوابیدن‌های خود «هشت روز کاری در هفته» را اختراع کرده است. «ایندرا نویی» مدیرعامل شرکت پپسی که در دانشگاه یِیل تحصل کرده است نیمه‌شب می خوابد و 5 صبح بیدار می شود. او می‌گوید تا به حال بیشتر از 5 ساعت در طول شبانه‌روز نخوابیده است. «ماریسا مِیر» مدیر عامل شرکت یاهو به 4 ساعت خوابیدن در طول شبانه‌روز شهرت دارد و به طور میانگین در طول هفته 130 ساعت کار می‌کند و با این وجود شرکت او باز هم ورشکسته است. البته خانم میِر در سال 2014 میلادی پس از 20 ساعت بیداری متوالی نتوانست در یک مهمانی شام مهم که مدیران شرکت‌های بزرگ فناوری در آن داشتند شرکت کند.
مستعمرات رانده شده
در حالی که برخی از مدیران بزرگ شرکت‌های فناوری پیش از رسیدن به این مرتبه شغلی هم عادت به کم‌خوابی داشتند، ولی بسیاری از آنها هم‌اکنون می‌کوشند ساعت‌های خواب خود را کم کنند و با خوابیدن کمتر از 8 ساعت در طول شبانه‌روز بهره کاری خود را افزایش دهند.
«ایلان ماسک» مدیر عامل شرکت خودروسازی تِسلا و شرکت فضانوردی SpaceX هفته گذشته در آخرین مصاحبه خود توضیح داد در آستانه معینی از خواب توانایی ذهنی او شدیدا کاهش می‌یابد و بر این اساس میزان خواب و بیداری‌اش می‌بایست به اندازه باشد. او می گوید که به طور میانگین در طول شبانه روز 6 تا 6.5 ساعت می خوابد.
به گزارش ایتنا خوابیدن کمتر از 8 ساعت برای «آریانا هافینگتون» بنیانگذار روزنامه «هافینگتون پست» یکی از معتبرترین نشریات آمریکایی امری معمول است و او هر روز هفته به طور میانگین 18 ساعت کار می‌کند. البته از زمانی که خانم هافینگتون تصادف کرد به یکی از قهرمانان شگفت‌انگیز برای نخوابیدن‌های مستمر تبدیل شد.
«جک دوروسی» مدیر عامل جوان شرکت‌های توئیتر و Square صبح خود را این گونه شرح می‌دهد:‌ «ساعت 5 صبح بیدار بیدار می‌شوم، به مدت 30 دقیقه مدیتِیشن می‌کنم، 10 دقیقه نرمش می‌کنم، قهوه درست می‌کنم و روزی کاری من به این شکل آغاز می‌شود. همیشه ساعت 11 شب به خواب می‌روم و 5 صبح بیدار می شوم. این نوع برنامه‌ریزی سلامت من را تضمین کرده است. مدیتیشن و نرمش دو امری هستند که روی سلامت من بسیار تاثیر می گذارند».
خواب‌آلودهای موفق
اما در این میان برخی افراد وجود دارند که با وجود خوابیدن‌های طولانی باز هم موفق هستند. این «افراد نرمال و طبیعی» برای انجام کارهای روزانه و رسیدن به موفقیت به خوب بیشتری نیاز ندارند.
«مارک زاکربرگ» مدیر عامل میلیاردر فیس‌بوک صبح‌ها ساعت 8 از خواب بیدار می‌شود و حتی در برخی موارد هم پیش‌ می‌آید که از تخت خواب خود دیرتر بیرون بیاید و در این زمان با برنامه‌نویسان خود گفت‌وگوی اینترنتی می‌کند. زاکربرگ از موفق‌ترین مدیرانی است که بدون کم‌خوابی توانسته است به این مرتبه برسد.
یکی دیگر از نمونه‌های موفق در این زمینه «جِف بیزاس» بنیانگذار و مدیر عامل شرکت آمازون است که تمام جلسات صبح را لغو می‌کند تا صبحانه سالم خود را در کنار همسر و فرزندانش بخورد. او می‌گوید: «اگر شب 8 ساعت بخوابم تمام روز احساس بهتری دارم و کارایی من بالاتر می‌رود».
«بیل گیتس» بنیانگذار و مدیرعامل اسبق مایکروسافت که همچنان ثروتمندترین مرد جهان محسوب می‌شود بر این مسئله تاکید دارد که می‌بایست در طول شبانه روز 7 ساعت بخوابد. در سال 1997 میلادی او در یک مصاحبه گفته بود: «به افرادی که کم می‌خوابند و زمان بیشتری برای یادگیری، کار و تفریح دارند حسادت می‌کنم. ولی هرگز نمی‌خواهم 7 ساعت خواب شبم را کم کنم.» جالب است بدانید آقای گیتس برای اضافه داشتن زمان و انجام همه وظایف روزانه شهرت جهانی دارد.
فهرست بزرگ‌ترین مدیران جهان و ساعت‌های خواب آنها در شبانه روز به قرار زیر اعلام شده است:
  • «ایلان ماسک» مدیر عامل شرکت خودروسازی تِسلا و شرکت فضایی SpaceX: 6 ساعت خواب در طول شبانه‌روز (از ساعت یک بامداد تا ساعت 7 بامداد)
    «تیم کوک» مدیر عامل اپل: 7 ساعت خواب در طول شبانه‌روز (از ساعت 9:30 شب تا سات 4:30 بامداد)
    «بیل گیتس» بنیانگذار و مدیر عامل اسبق مایکروسافت: 7 ساعت خواب در طول شبانه‌روز (از ساعت 12 ب تا ساعت 7 بامداد)
    «ریچارد برانسون» بنیانگذار گروه شرکت‌های مخابراتی ویرجین: 5 تا 6 ساعت خواب در طول شبانه‌روز (از ساعت 12 شب تا 5/6 بامداد)
    «جک دوروسی» بنیانگذار و مدیر عامل توئیتر: 7 ساعت خواب در طول شبانه‌روز (از ساعت 10:30 شب تا ساعت 5:30 بامداد)
    «تیم آرمسترانگ» مدیر عامل شرکت AOL:‌ حدود 6 ساعت خواب در طول شبانه‌روز (از ساعت 11 شب تا ساعت 5 بامداد)
    «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا: 6 ساعت خواب در طول شبانه‌روز (از ساعت 1 بامداد تا ساعت 7 بامداد)
    «جِف بیزاس» بنیانگذار و مدیر عامل شرکت آمازون: 7 ساعت خواب در طول شبانه‌روز (از ساعت 10 شب تا ساعت 5 صبح)
    «الِن دی‌جنرز» مدیر عامل شرکت رسانه‌های TV Host: 8 ساعت خواب در طول شبانه‌روز (از ساعت 11 شب تا ساعت 7 صبح)
    «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا: 3 ساعت خواب در طول شبانه‌روز (از ساعت یک بامداد تا ساعت 4 بامداد)
کد مطلب: 50665
نام شما
آدرس ايميل شما


احمد فاطمی
feedback
Iran, Islamic Republic of
جالبه
پس خیلی هم به تعداد ساعت‌های خواب مربوط نمیشه
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام