۳
۰
plusresetminus
جمعه ۱۱ تير ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۳

۳۰ میلیارد تومان برای مرحله اول ۱۵ پروژه جویشگر بومی

ایتنا - مدیر پروژه: قرار است تمامی سرویس دهنده‌های مرتبط با این طرح، در نهایت با یکدیگر مشارکت داشته و به یک هم‌افزایی در موضوع جویشگر بومی دست یابیم.
۳۰ میلیارد تومان برای مرحله اول ۱۵ پروژه جویشگر بومی


دبیر طرح جویشگر بومی از انعقاد قرارداد با ۲۲ شرکت برای ۱۵ پروژه در راستای ارائه خدمات بومی طرح «جویشگر بومی» خبر داد و گفت: تا ۶ ماه آینده سومین موتور جستجوی متنی تحت وب، وارد بازار می‌شود.


به گزارش ایتنا علیرضا یاری در گفتگو با مهر، با اشاره به برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های انجام شده در دو سال اخیر که منتج به تعریف پروژه‌های مهم در حوزه خدمات و محتوای جویشگر بومی شد، اظهار داشت: با توجه به سیاستگذاری شورای راهبری طرح جویشگر بومی، قرار است تمامی سرویس دهنده‌های مرتبط با این طرح، در نهایت با یکدیگر مشارکت داشته و به یک هم‌افزایی در موضوع جویشگر بومی دست یابیم.
وی با بیان اینکه در این مرحله موفق به نهایی کردن ۱۵ پروژه در این راستا شده‌ایم، ادامه داد: هم اکنون در حال عقد قرارداد برای ۱۵ پروژه تعریف شده هستیم که تا یک ماه آینده به تدریج انجام می‌شود.

یاری با اشاره به جزئیات ۱۵ پروژه در راستای تحقق طرح جویشگر بومی، خاطرنشان کرد: راه اندازی جویشگرهای متنی، جویشگر تصویری، جویشگر خبر، جویشگر نقشه، ایمیل بومی، ترجمه ماشینی، مستندات علمی، شبکه واژگانی عمومی زبان فارسی(وردنت)، گراف دانش، دانشنامه آزاد زبان فارسی، ابزارهای خط و زبان فارسی و بانک درختی زبان فارسی از جمله این پروژه‌ها هستند.

دبیر شورای راهبری طرح جویشگر بومی اضافه کرد: این پروژه‌ها در مرحله عقد قرارداد است و در این مرحله حدود ۳۰ میلیارد تومان برای آن اعتبار درنظر گرفته شده است.
وی گفت: در مراحل بعدی و پس از دست یافتن شرکت‌ها به خروجی مناسب، حمایت بیشتری در قالب سیاستگذاری جدید شورای راهبری از آنها خواهد شد.

یاری با اشاره به فعالیت دو موتور جستجوی متنی «پارسی جو» و «یوز» و حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از این دو پروژه تاکید کرد: هم اکنون این موتورهای جستجو از نظر کیفیت و تعداد کاربر، روند رو به رشدی را طی می‌کنند و حجم اطلاعات آنها نیز در صفحات وب افزایش یافته است.
وی ادامه داد: پارسی­‌جو و یوز نیز از جمله ۲۲ شرکت مذکور هستند و از آنجایی که موتور جستجوی وب، خدمت پایه­‌ای طرح جویشگر بومی را تشکیل می‌دهد، تاکید بیشتری بر حمایت از این پروژه‌ها است. از سوی دیگر علاوه بر این دو، یک جویشگر متنی دیگر با عنوان «زال» در طرح مشارکت خواهد داشت که در نهایت امیدواریم هر ۳ این پروژه­‌ها ، تا ۶ ماه آینده، سرویس دهی قابل قبولی را در حوزه جویشگر متنی داشته باشند.

دبیر شورای راهبری طرح جویشگر بومی با بیان اینکه هریک از این موتورهای جستجو با توجه به قابلیتهایی که دارند کاربر خاص خود را خواهند داشت، افزود: در مراحل بعدی، برای هم‌افزایی این پروژه‌ها، باید آنها را در کنار هم قرار دهیم تا در مرحله آخر و در سال‌های آتی شاهد ایجاد ۲ یا ۳ جویشگر بومی با قابلیت سرویس‌های مختلف باشیم.
 


در این باره بیشتر بخوانید:
- جویشگرهای بومی و بی‌رغبتی کاربران ایرانی
- جست‌وجوگرهای ملی،‌ اختراع دوباره چرخ!
- هزینه‌های میلیاردی برای جست‌وجوگرهای ایرانی
 
 
کد مطلب: 43874
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
بابا به خدا این کارا جز هدر دادن منابع چیز دیگه ای نیست. د اخه این همه "جویگشر" میخواید چکار؟! بابا حد اقل فقط روی دوتا تمرکز کنید شاید به جایی برسند. حالا بماند که ملزومات این به جایی رسیدن در کشور ما وجود نداره و برای یک جویشگر بومی هزار جور خط و خطوط قرمز و باید و نباید وضع میکنند و باید به هزار نهاد پاسخگو باشه و نتایج جستجو رو طبق میل کلی مدعی بچینه. ضعف فنی و سرعت کم و اینها هم به کنار. حتما خبر دارید که در کل منطقه خاورمیانه و اطراف ان فقط سه کشور از ما عقب ترند، این 30 میلیارد بی زبان رو به جای دور ریختن صرف توسعه اینترنت و خرید پهنای باند کنید.
feedback
Iran, Islamic Republic of
این تعداد شرکتهای مورد اعتماد هستند و باید پشتیبانی بشوند ما برای هر استان با توجه به زبان یک جستجو گر باید داشته باشیم و از آنها حمایت کنیم
چه صحبتهایی می کنی کل کشور یک جستجو گر پس شرکتهای آی تی مورد اعتماد در مغازشونو یعنی تخته کنند
feedback
Iran, Islamic Republic of
کجای دنیا برای هر استان موتور جستجو اختصاصی راه اندازی کردن؟! چه نیازی به چنین چیزی هست؟ مگه هرکی به لهجه مادرش تو اینترنت مطلب مینویسه؟ حالا بماند که یه موتور جستجوی درست و حسابی میتونه هر چی کاربر میخواد به هر زبانی که بود پیدا کنه. مثل گوگل. شرکت های آی تی اگه میخوان پول در بیارن یه کار مفید انجام بدن! اگه تنها کاری که بلدند گرفتن پول برای راه اندازی مثلا "جویشگر" هست همون بهتر زودتر در مغازشونو تخته کنند.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام