۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۰
عملکرد مالی شرکت‌های موبایلی در فصل تابستان

سونی و اچ‌تی‌سی زیان‌ده و اپل سودآور بود

ایتنا-مروری می‌کنیم بر آمار سود و زیان شرکت‌های موبایلی در سال جاری میلادی.
سونی و اچ‌تی‌سی زیان‌ده و اپل سودآور بود


معمولا بعد از هر سه ماهه، شرکت‌ها گزارش عملکرد مالی خود را ارائه می‌کنند. بر این اساس برخی از شرکت‌ها با سود زیادی عملکرد مالی خود را گزارش کرده‌اند و برخی دیگر به دلیل ضرر و زیانی که متقبل شده‌اند اوضاع خوبی ندارند.


در گزارش حاضر به عملکرد مالی اچ‌تی‌سی، سونی و هواوی می‌پردازیم.

اچ‌تی‌سی باز هم زیان داد
شرکت اچ‌‌تی‌سی در طول یک سال گذشته در طول هر نیمه سال با کاهش درآمد دو رقمی نسبت به سال ۲۰۱۴ روبه‌رو شده است. اچ‌تی‌سی در بهترین حالت در طول دو سال گذشته توانسته درآمد و هزینه خود را سربه سر کند، بنابراین وضعیت نامشخصی دارد.

گزارش مالی این شرکت که به تازگی منتشر شده نشان از درآمد ۶۵۷ میلیون دلاری دارد که افت زیادی نسبت به ۱/۳ میلیارد دلار درآمد در مدت زمان مشابه سال گذشته و ضرری معادل ۱۳۹ میلیون دلار در مقایسه یا سه ماهه دوم سال ۲۰۱۵ را نشان می‌دهد.

این افت شدید باعث شده تا اچ‌تی‌سی از پیش‌بینی در مورد درآمد خود در سه ماهه آینده سر باز زده و آن بخش را از گزارش مالی خود حذف کند.

البته اچ‌تی‌سی امیدوار است فروش گوشی E9 اوضاع این شرکت سر و سامان دهد.

اما شواهد نشان می‌دهد که بازگشت اچ‌تی‌سی به وضعیت مناسب خیلی دور از انتظار است. شرکتی که از سال ۲۰۱۲ دچار سیر نزولی شده و شش ماه گذشته از نظر فروش بدترین دوران تاریخ خود را تجربه کرده است.

هوآوی روی ریل سوددهی است
هواوی در طول سه ماهه سوم سال با فروش ۲۷/۴ میلیون دستگاه گوشی هوشمند اوضاع خوبی دارد.

حاشیه سود کم گوشی‌های میان‌‌رده درآمد زیادی را برای شرکت‌های مختلف و حتی هواوی در بر ندارد و حالا گوشی‌های میان‌رده و پرچمدار با اختلاف زیاد بیشترین سودآوری را دارند.

بر این اساس هواوی نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل رشد ۶۳ درصدی داشته است.

با این حال با توجه به نزدیک بودن تعطیلات کریسمس انتظار می‌رود هواوی در سه‌ماهه پیش رو بتواند بیش از ۳۰ میلیون دستگاه گوشی به فروش برساند.

هواوی در طول سه فصل از سال‌جاری میلادی توانسته بیش از ۷۵ میلیون دستگاه گوشی به فرووش برساند که به این ترتیب انتظار می‌رود تا پایان سال این رقم به ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون دستگاه برسد.

بر این اساس پیش‌بینی می‌شود هواوی امسال نیز جایگاه خود را بعد از سامسونگ و اپل حفظ کند.

بر اساس این گزارش ۳۳ درصد از فروش هواوی در فصل گذشته مربوط به گوشی‌های میان‌رده و بالارده بوده است که نشان از بهبود ۶ درصدی نسبت به سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۵ دارد. به علاوه هواوی توانسته حضور خود در اروپا را نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۱۴، دو برابر افزایش دهد.

فروش گوشی‌های هواوی در مقایسه با سال گذشته در کشور چین ۸۰ درصد و در خاورمیانه و آفریقا ۷۰ درصد رشد داشته است.

اپل نیز اعلام کرده که در سه ماه گذشته بیش از ۴۸ میلیون آیفون به فروش رسانده و پیش‌بینی فروش ۷۰ میلیون آیفون دیگر را در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۵ میلادی نیز دارد.

سونی همچنان زیان می‌دهد
انتشار گزارش مالی سونی در سه ماهه‌ سوم سال مالی ۲۰۱۵ نشان از ادامه روند زیان‌دهی بخش گوشی‌های هوشمند دارد.

سونی در سه‌ ماهه سوم سال مالی ۲۰۱۵ توانسته سود خالص معادل ۲۸۰ میلیون دلار از مجموع درآمد ۱۵/۸ میلیارد دلاری خود بدست آورد.

سود عملیاتی این شرکت نیز ۷۳۳ میلیون دلار بود که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته افزایش داشته است.

البته سونی در بخش‌ تجهیزات و قطعات سخت‌افزاری عملکرد مناسبی داشته است. سونی از بخش سنسور دوربین توانست سود خالص ۲۷۳ میلیون دلاری از مجموع ۲/۲ میلیارد دلار درآمد خود کسب کند که نسبت به سال گذشته نشان از رشد ۱۶ درصدی دارد.

بخش گیمینگ سونی بیشترین رشد را داشته و با رقم افزایش ۱۶/۵ درصدی فروش که به نام خود ثبت کرده، توانسته سودی ۱۹۹ میلیون دلاری کسب کند.

اما بخش گوشی‌های هوشمند سونی با توجه به عملکرد نامناسب گوشی و تبلت‌های اکسپریا تنها بخش زیان‌ده این شرکت بوده و از مجموع فروش ۲/۳۳ میلیارد دلاری خود، ۱۷۲ میلیون دلار زیان‌دهی داشته است.

سونی دلیل اصلی عدم افزایش درآمد خود را نیز افت ۱۵/۲ درصدی فروش سری گوشی‌ها و تبلت‌های اکسپریا دانسته است.

سامسونگ سوددهی نداشت
سامسونگ سه ماهه سوم سال را با افزایش سود سپری کرد اما بخش موبایل در افزایش سوددهی این شرکت نقشی نداشت.

سامسونگ مدعی است که رشد چشم‌گیری را در فروش گلکسی نوت ۵، گلکسی S6 Edge +، گلکسی E و گلکسی J شاهد بوده اما به دلیل کاهش قیمت گلکسی S6 و S6 Edge با افت سوددهی مواجه شده است.

سامسونگ پیش‌بینی بهبود عملکرد بخش گوشی‌های هوشمند را در سه‌ماهه آینده دارد اما به این نکته نیز اشاره کرده که رقابت سختی در این بازار وجود دارد. به علاوه سامسونگ سال آینده را در بازار گوشی‌های هوشمند سخت‌تر از امسال دانسته و پیش‌بینی کرده که افت سود این بخش ادامه خواهد
داشت.

ال‌جی هم زیان‌ده شد
شاید زمانی صنعت گوشی‌های هوشمند بسیار پرسود بود؛ اما حالا این بازار اوضاع خوبی ندارد و به غیر از تعداد معدودی شرکت، بقیه سازندگان گوشی‌های هوشمند با زیان مواجه شده‌اند.

ال‌جی نیز با انتشار گزارش مالی خود زیان ۶۷/۸ میلیون دلاری خود را در بخش گوشی‌های هوشمند اعلام کرده است.
 
کد مطلب: 39052
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام