۲
۰
plusresetminus
شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۲

آقای وزیر چرا اینترنت کند، بی‌کیفیت و گران است؟

ایتنا - آقای وزیر چرا ما ۴ برابر شدن پهنای باند کشور را احساس نمی‌کنیم؟ چرا هر پروژه‌ای افتتاح می‌کنید وضعیت بدتر می‌شود؟


به گزارش ایتنا از تسنیم، محمود واعظی هفته گذشته هم‌زمان با فرارسیدن لیالی قدر و شهادت حضرت علی‌(ع)، این ایام را به کاربران فضای مجازی تسلیت گفت و دوستان وزیر ارتباطات در کلوب نیز متقابلا عرض تسلیت کرده و به بیان دغدغه‌های خود پرداختند.

برخی از کامنت‌ها به شرح زیر است:

• سلام آقای وزیر؛ من دوتا سوال دارم که برای چندمین بار است می‌پرسم و خواهش می‌کنم جواب دهید: ۱.مرحله سوم فیلترینگ هوشمند چه زمانی اجرایی می‌شود؟ ۲.سرعت سایت‌های مجاز خارجی حدود ۵۰ درصد افت کرده است، علت آن و راهکارش چیست؟

• آقای وزیر صفحه شما در کلوب یکطرفه است و به هیچ کامنتی پاسخ نمی‌دهید؛ فقط هر چیز خودتان بخواهید می‌نویسید. الحمدالله جوابگویی صفر هست! آخه عزیز من بارها و بارها نوشتم به خدا، به پیر به پیغمبر بعد از سرکار آمدن شما هر روز سرعت اینترنت کم و کمتر می‌شود ولی شما هر روز تکرار می‌کنید سرعت اینترنت فلان قدر زیاد می‌شود. آقا جان سرعت بیشتر طلب شما خواهش می‌کنم سرعت اینترنت را به همان حالت سال ۹۲ یعنی ابتدی سرکار آمدنتان برگردانید.

• آقای واعظی شما که می‌گویید "به دلیل عدم فعالیت‌های زیرساختی در سال‌های گذشته و زمان بر بودن گسترش و توسعه زیرساخت‌های حوزه ICT و IT نمی‌توانیم در مدت یکی دو سال وضعیت را به شکل کامل دچار تغییرات صد در صدی کرد"، سال قبل که اختلال خیلی کمی داشتیم و وضعیت تقریبا نرمال بود! می‌شود بگویید که چرا از آغاز سال جدید اینقدر اختلال زیاد شده است؟ چرا ما ۴ برابر شدن پهنای باند کشور را احساس نمی‌کنیم؟ در طول روز سرعت نوسان بالایی دارد و تایم اوت هم بیداد می‌کند، چرا هر پروژه‌ای افتتاح می‌کنید وضعیت بدتر می‌شود؟

پاسخ وزیر ارتباطات: با سلام، درباره برخی از اختلالات احتمالی در گذشته توضیحاتی ارایه گردید. به عنوان نمونه همانطور که اطلاع دارید هر فناوری جدید که وارد یک سیستم می‌شود ممکن است برخی اختلالات پیش‌بینی نشده را به وجود آورد. سراسری شدن نسل سوم و چهارم یا رومینگ ملی از جمله فناوری‌های جدید بودند و از این قاعده مستثنی نیستند. هر چند در زمان بهره‌برداری آزمایشی برخی از آنها تشخیص داده شد و حل و فصل گردید یا برخی اپراتورها بعد از ۱۰ سال بهره‌‌برداری باید تجهیزات و سیستم سخت‌‌افزاری خود را بروز یا تعویض می‌کردند که این کار خود اختلالاتی را به وجود می‌آورد. هر چند تلاش گردید تا این کار در زمان‌های خاص و اوج مصرف نباشد.
در مورد سوال بعدی هم باید بگویم افزایش پهنای باند تنها یکی از پارامتر‌های مهم حل مشکلات این بخش است. پارامترهای بعدی در این ماجرا این است که این پهنای باند چگونه توزیع می‌شود و شرکت زیرساخت این پهنای باند را چگونه به زیرمجموعه‌های خود انتقال می‌دهد و در کل شبکه انتقال به چه شکلی است. هر کدام از این پارامترها طبعا می‌تواند موثر باشد. همچنین به دلیل سرعت ورود تجهیزات، برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های جدید و وابسته به اینترنت حجم مصرف اینترنت به شدت بالا رفته است. برای مثال کاربری که قبلاٌ ممکن بود یک گیگ ماهانه مصرف داشته است حالا این میزان مصرف به ۲ یا ۴ گیگ در ماه رسیده است. همه این موارد و برخی مسایل دیگر در کنار پهنای باند بسیار موثر هستند که امیدوارم بزودی با برخی طرح‌ها و از جمله طرح بزرگ شبکه ملی اطلاعات کاربر نهایی دسترسی مطلوب‌‌تری داشته باشد.

• اینترنت به صورت دیوانه کننده‌ای کند شده است. همین الان که این متن را می‌نویسم تصویر پروفایل آقای واعظی هنوز کامل دانلود نشده است.

• آقای وزیر من هم موافقم. سرعت‌ها هر روز کندتر می‌شود؛ ما متوجه نشدیم شما از طرفی از چند برابر شدن پهنای باند صحبت می‌کنید ولی متاسفانه اینترنت ما هر روز محدودتر و کندتر می‌شود.

• الان بیشتر مشکلات و کندی سرعت به خاطر مرحله دوم فیلترینگ هوشمند هست زیرا دارند روی گیت‌‌وی‌های خروجی کار می‌کنند و به همین دلیل اختلال و کندی به وجود آمده است. مخصوصا سایت‌‌های خارجی خیلی کند شده است. اگر فیلترینگ هوشمند طوریکه خودشان می‌گویند راه‌اندازی شود بسیار خوب می‌شود البته اگر!!!. ولی چیزی که مشخص هست اینکه هم مشکل ما رو حل نمی‌کند و ما همچنان تا سال‌های سال در این وضعیت خواهیم ماند.

• متاسفافه شرکت همراه اول در مواردی دیده می‌شود که رومینگ را حتی به قیمت پایین آمدن سطح خدمات اپراتور خودش دور می‌زند. مناطقی که شرکت ایرانسل پوشش نداره که عموما روستا هستند و رومینگ هم باید در این مناطق فعال باشه همراه اول آنتن‌های خودش را خاموش کرده و از آنتن سیم‌کارت‌های روستایی رومینگ می‌گیرد که علاوه بر زیر پوشش قرار نگرفتن اپراتورهای دیگر، اختلال بسیار شدید و عدم ارائه خدمات اینترنتی و برخی مشکلات دیگر را به همراه دارد. با وجود پیگیری‌های زیاد وعده‌هایی داده شد ولی مشکل به قوت خود باقیست. (از صومعه علیا از توابع شهرستان میانه)

• آقای وزیر می‌شود توضیح دهید چرا اینترنت باید در ایران با توجه به اشتراکی بودن و کیفیت پایین، بعضا تا ۱۰۰۰ برابر گران‌تر از جاهای دیگر داشته باشد؟ چرا باید یک کشوری مثل نپال که فقط توریست دارد، سرعت و کیفیت اینترنتش از ما بهتر و هزینه اینترتش به صورت عجیبی کمتر از ما باشد؟

• انگار دیگه قول نمی‌دهید که تا پایان سال اینترنت به وضعیت مطلوب می‌رسد؟! می‌دانم چرا... چون داریم کم‌کم به پایان سال نزدیک می‌شویم!

• سلام آقای وزیر؛ هر زمان اینترنت یک مگا بیت بر ثانیه‌ای را به قیمت اینترنت ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه ارائه دادید و اینترنت‌های زیر سرعت یک مگ را حذف کردید، آنوقت می‌شود گفت کاری انجام داده‌اید؛ من نمی‌دانم این شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت با چه رویی اینترنت زیر یک مگ به مردم می‌دهند؟! چرا سرعت اینترنت انقدر کم است و قیمتش انقدر بالا؟! مگر دارید طلا می‌فروشید؟! جابه‌جایی دیتا انقدر کند و گران ندیده بودیم!

• سلام. شما چرا یک جواب شفاف نمی‌دهید؟! همواره از افزایش ۲ تا ۳ برابری صحبت می‌کنید ولی در عمل هیچ و پوچ؛ آخه ما آخرش نفهمیدیم اگر این افزایش‌ها انجام شده پس چرا سرعت اینترنت هر روز کندتر و بی‌کیفیت‌تر می‌شد؟! اگر افزایشی در کار نیست شما چرا این همه آدم را مسخره کردید؟! به نظرم باید به خاطر دروغ‌هایی که به خورد مردم دادید استیضاح شوید.

• شما همواره می‌گویید شرایط جوانان ایران از همه دنیا بهترهست؛ واقعا خجالت نمی‌کشید! البته با سرعت ۱۲۸ کیلو بیت بر ثانیه شکی نیست که شرایط ما از همه بهتره! آقای واعظی ما چقدر از دنیا عقب هستیم، همین ترکیه در این ۳۵ سال چقدر پیشرفت کرده ما چقدر پیشرفت کردیم! تو سفرهای خارجی وقتی از شما می‌پرسند سرعت اینترنت شما چند هست خداییش خجالت نمی‌کشید؟!

• آقای وزی برای شرکتی‌های مخابرات کاری کنید. بر خلاف قانون مملکت، دریافتی رسمی ۳.۵ میلیون اما نیروی شرکتی با سابقه کار و مدرک مهندسی ۸۷۰ هزار تومان است. حداقل یک جواب بدهید بدونم این مطلب را دیدید؛ شرکتی‌ها اندازه کارگزار روستایی هم نیستند؟!

• آقای وزیر احتمالا اشتباهی دارند پهنای باند فرودگاه‌ها و اتوبان‌های کشور را افزایش می‌دهند چون اصلا پهنای باند اضافه شده در اینترنت ملموس نیست. اینترنت کماکان گران، کم‌سرعت، بی‌کیفیت، پرنوسان و پر از فیلتر است.
 
کد مطلب: 37041
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
کامنت ها جالبه. البته جالبترین هاشون انگار غیر قابل انتشار بوده!
feedback
Iran, Islamic Republic of
نمیدونم چرا انقدر اصرار داریم سرعت و کیفیت به ایشون مربوطه!!!

" عده ای که برای همه چیز مردم تصمیم میگیرند" سد راه ایشون هستند.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام