کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اپل چه چیزهایی را باید همچنان از اندروید گوگل بیاموزد؟

8 مهر 1393 ساعت 13:12

ایتنا- اندروید یا ios اپل!




آنچه مسلم است هر دو سیستم‌ عامل نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارند و پس از عرضه iOS8 نیز این دو سیستم‌ عامل بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شده‌اند. امکان استفاده از صفحه‌ کلیدهای مختلف، ویجت‌ها، افزونه‌ها، همه و همه تغییرات مثبت در نسخه جدید سیستم‌ عامل اپل هستند اما این سیستم‌ عامل هنوز می‌تواند نکته‌هایی را از رقیب خود، اندروید فرابگیرد.

هر ساله با عرضه نسخه‌های جدید دو سیستم عامل همراه پرطرفدار، بحث‌های همیشگی تقابل این دو سیستم عامل و مقایسه ویژگی‌ها و برتری‌های هر کدام نیز مطرح می‌شود!. مطابق معمول کاربران گوشی‌های اپل به پیمایش روان، پاسخگویی سریع و سازگاری دستگاه‌هایشان با نرم‌افزارهای مختلف می‌بالند و کاربران گوشی‌‌های اندرویدی نیز امکان اعمال تغییرات گسترده بر روی رابط کاربری گوشی‌های خود را به رخ می‌کشند!

امکان استفاده از ویجت‌ها به سبک اندروید
یکی از تفاوت‌های عمده بین اندروید و IOS، همواره به هوم‌ اسکرین‌ها مربوط بوده است. اپل همواره به منوی برنامه‌های خود متکی بوده و این درحالی است که اندروید گستره وسیعی از انتخاب‌ها را در زمینه شخصی‌سازی رابط کاربری گوشی به کاربران ارائه می‌دهد.

خبر خوب اینکه اپل نهایتا ویجت‌ها را نیز در iOS8 سهیم کرده است اما خبر بد اینکه این ویجت‌ها آنچنان که باید و شاید مانند آنچه که در اندروید مشاهده می‌کنیم، مفید نیستند. اگر چه در هر دو سیستم‌ عامل، شاهد اطلاعات، پیش‌بینی‌ها، نتایج و … هستیم اما اپل در کمال تعجب این اطلاعات را در مرکز هشدار به شما نشان می‌دهد که تجربه آنچنان خوشایندی نیست.


مشکل بعدی اینکه این سبک نمایش آنچنان که باید و شاید کارایی ندارد. این احتمال وجود دارد که به مرور زمان توسعه‌ دهندگان نرم‌افزاری، روشی را برای ارتقای ابزارهای جدید و رفع این محدودیت‌ها فراهم کنند.

در گوشی‌های اندرویدی، ویجت‌ها را می‌توان برنامه‌های تحت وب مستقل و واضح و در دسترس تصور کرد که می‌توان آن‌ها را در هر قسمتی از صفحه‌نمایش قرار دارد. در آیفون این ویجت‌ها آنچنان که باید و شاید قابل تفکیک نیستند و برای مشاهده به پیمایش بیش از حد معمول نیاز دارند.

امکان شخصی‌سازی دستگاه هوشمند شما به سبک اندروید
برای اولین‌بار، اپل گزینه شخصی سازی در سطح سیستمی را به IOS افزوده است. به عنوان مثال کاربران می‌توانند از صفحه‌کلیدهای محبوبی همچون SwiftKey,Minuum,Flesky استفاده کنند. البته پیش از کامل شدن این کارایی‌ها، اپل باید مشکلات و باگ‌های موجود را برطرف کند.


اما در سمت دیگر به عنوان مثال اگر بر روی یک لینک کلیک کنید و یا یک دعوت موجود در تقویم را در IOS بپذیرید، برنامه‌هایی باز خواهند شد که الزاما شما دوست ندارید از آن‌ها استفاده کنید. در سیستم‌عامل اندروید، کاربران می‌توانند برنامه مورد نظر خود برای کاربردهای مختلف را مشخص کنند اما در IOS به نوعی مجبور هستید از برنامه‌ای خاص استفاده کنید.

حتی اگرچه افزونه‌ها به برنامه‌های IOS این امکان را داده باشند تا به روشی جدید با یکدیگر ارتباط برقرارکنند و در هم ادغام شوند اما به نظر می‌رسد باید کمی بیشتر صبر کنیم تا این محدودیت‌ها نیز رفع شوند.

حق انتخاب بیشتر به سبک اندروید
وقتی صحبت از افزونه‌ها می‌کنیم، منظور تمرکز اپل بر روی خلاقیت و استفاده همزمان از برنامه‌ها در iOS است. با این روش آیفون یا آی‌پد ما قوی‌تر خواهد شد و می‌توانیم فایل‌ها و قابلیت‌های مختلف را بین برنامه‌ها به اشتراک بگذاریم و با هشدارها بدون ترک صفحه‌ای که در آن هستیم تعامل داشته باشیم. اما در نسخه اندروید خالص، این قابلیت‌ها تنها قسمتی از موضوع هستند.

هیچ‌گاه نمی‌توان تصور کرد که اپل جیلبریک دستگاه‌ها را قانونی اعلام کند اما حداقل می‌تواند کنترل بیشتری به توسعه‌دهندگان واگذار کند تا بتوانند رابط کاربری را به نحو بهتری چیدمان کنند. صحبت از تم‌ها نیست اما iOS می‌تواند از خلاقیت بیشتری بهره ببرد. موضوعی که خلا آن به شدت احساس می‌شود.


گوگل پلی مملو از برنامه‌هایی است که با هدف بهبود و بهینه‌سازی و شخصی‌سازی تجربه کاری و افزایش خلاقیت در استفاده از گوشی طراحی شده‌اند. با استفاده از برنامه‌ای مانند Multitasking می‌توانید مدیریت برنامه‌ها به سبک رایانه‌های رومیزی را به تبلت‌ها بیاورید.

Power Toggles کنترل شخصی نوار ویجت تنظیمات را به بالای صفحه‌نمایش شما خواهد آورد. Sidebar Plus نیز دسترسی به حالت کرکره‌ای تنظیمات، میان‌برها و ویجت‌ها از حاشیه‌های صفحه‌نمایش را امکان‌پذیر می‌سازد. در واقع گزینه‌هایی نامحدود در این زمینه در اختیار شما هستند.

اپل به توسعه‌دهندگان این اجازه را نداده تا بتوانند سیستم را به این نحو بهینه‌سازی کنند اما اکنون و با دراختیار داشتن صفحه‌ کلیدهای متفرقه و ویجت‌ها، امکان شخصی‌ سازی رابط کاربری حداقل بر روی کاغذ امکان‌پذیر است.

هیچ شکی نیست که iOS8 مرحله‌ای مهم در حذف محدودیت‌های این سیستم‌ عامل اپل به شمار می‌آید اما هنوز قابلیت‌های مختلف و تفاوت‌های بسیاری برای بحث برتری اندروید و iOS بر یکدیگر وجود دارند.

منبع: فارنت


کد مطلب: 32655

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/report/32655/اپل-چیزهایی-باید-همچنان-اندروید-گوگل-بیاموزد

ايتنا
  https://www.itna.ir