۱
۰
plusresetminus
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۱

همایش ICT پارسی‌زبانان به کدامیک از اهداف خود رسید؟

ایتنا- همایش پارسی زبانان که با انتشار خبر حضور پدر وب حسابی خبرساز شد، اما بدون حضور چهره‌های سرشناس و با کمک عرب‌زبانان به کار خود پایان داد.
همایش ICT پارسی‌زبانان به کدامیک از اهداف خود رسید؟


هفته گذشته همایش دو روزه هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات پارسی‌زبانان در حالی به پایان رسید که با وجود تمام تلاش‌ها و کاستی‌ها در برگزاری همایش مذکور این پرسش مهم و کلیدی بی‌پاسخ ماند که آیا همایش ICT پارسی‌زبانان که با کمک انجمن ICT عرب‌زبانان برگزار شد، به اهداف خود دست یافت؟


به گزارش ایتنا از عصر ارتباط برای پاسخ به این پرسش ابتدا به سراغ سایت همایش هفته ICT پارسی‌زبانان و مشخصاً قسمت اهداف این همایش رفتیم. اما در این بخش بدون اشاره مشخص به اهداف همایش آمده است: "با توجه به شکل‌گیری همکاری میان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و انجمن تشکل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشورهای عرب (اجمع) و پيرو برگزاري نشست‌های في‌مابين روساي دو سازمان در آذرماه ۹۲، برپايي يك همايش در زمينه‌ موضوعي اينترنت و فناوري اطلاعات به‌عنوان يكي از اولين اقدامات مشترك در دستور كار طرفين قرار گرفت.

ساير اقدامات از جمله پشتيباني سازمان نظام صنفي رايانه‌اي استان تهران و اجمع از تشكيل انجمن راهبري اينترنت پارسي‌زبانان (Persian IGF) منجر به بروز انگيز‌ه‌هاي مضاعف براي برپايي رويدادي بين‌المللي با محوريت اينترنت و فناوري اطلاعات و ارتباطات و دربرگيرنده‌ تمامي موضوعات فوق شد.
لذا ایده‌ برپایی همایشی بین‌المللی تحت عنوان نخستین «هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات پارسی‌زبانان» با موضوع محوری «اینترنت، پیشران توسعه‌ی اقتصادی» با همکاری مشترک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، انجمن تشکل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشورهای عرب (اجمع) و نیز مشارکت دبیرخانه‌ انجمن راهبری اینترنت پارسی‌زبانان شکل گرفت."

همانطور که در پی‌آمد اهداف مشخص از برگزاری این همایش روشن نشده و تنها به این موضوع اکتفا شده که با توجه به همکاری سازمان نصر ایران با انجمن تشکل‌های ICT کشورهای عرب مقرر شده یک همایش برگزار شود.

با توجه به نقش مهم اينترنت در توسعه پايدار و رشد همه جانبه‌ جوامع انجمن راهبردي اينترنت پارسي‌زبانان Persian IGF به عنوان يكي از مجامع محلي و منطقه‌اي IGF (مجمع راهبردي اينترنت) با محوريت تمركز بر جامعه فارسي‌زبانان شكل گرفت.

شكل‌گيري نشست‌هاي IGF به صورت سالانه به تدريج نياز به راه‌اندازي مجامع محلي و منطقه‌اي را مطرح نمود و از همان ابتدا گروه‌ها وسازمان‌هاي مختلف اقدام به راه‌اندازي مدل‌هاي كوچكتر IGF در سطح منطقه‌اي، كشوري كردند.

در ايران سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور در اواسط سال ۱۳۹۲ به عنوان متولي برگزاري همايش فناوري اطلاعات و ارتباطات پارسي‌زبانان فعاليت خود را آغاز كرد تا به منظور تسهيل گفت‌و‌گو ميان ذي‌نفعان در سطوح پايين‌تر شرايط حضور و فعاليت براي نشست‌هاي اصلي IGF را فراهم كند.

اهداف همايش
اصولاً برگزاري همايش‌ها اهدافي از پيش تعيين شده و مشخص وجود دارند ولي از آنجا که در سایت این همایش اهداف همايش به طور مشخص دسته‌بندي نشده بود می‌توان با بررسی لابلای اظهارات متولیان برگزاری، این اهداف را روشن کرد.
مهم‌ترين هدف برگزاري همایش بحث و تبادل نظر درمورد آخرین دستاوردهای حوزه‌ فناوری اطلاعات و ارتباطات در "سطح جهانی" است.
نبود انسجام در حوزه ICT، برگزاري چنين همايشي پتانسيل‌سنجي‌هاي لازم در اين زمينه را انجام و چشم‌انداز فعاليت‌ها را معنا می‌بخشد.
• دعوت از كشورهاي هم‌زبان همچون افغانستان و تاجيكستان به منظور بررسي پارسي‌زبانان دنيا براي توسعه و تقويت حضور زبان فارسي در فضاي سايبري.

اگرچه از این موضوع نیز نباید غافل شد که با توجه به نقش مهم اينترنت در توسعه پايدار و رشد همه جانبه‌ جوامع، انجمن راهبردي اينترنت پارسي‌زبانان Persian IGF به عنوان يكي از مجامع محلي و منطقه‌اي IGF (مجمع راهبردي اينترنت) با محوريت تمركز بر جامعه فارسي‌زبانان شكل گرفت.

شكل‌گيري نشست‌هاي IGF به صورت سالانه به تدريج نياز به راه‌اندازي مجامع محلي و منطقه‌اي را مطرح کرد و از همان ابتدا گروه‌ها وسازمان‌هاي مختلف اقدام به راه‌اندازي مدل‌هاي كوچكتر IGF در سطح منطقه‌اي، كشوري كردند.

در ايران نیز سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور در اواسط سال ۱۳۹۲ به عنوان متولي برگزاري همايش فناوري اطلاعات و ارتباطات پارسي‌زبانان فعاليت خود را آغاز كرد تا به منظور تسهيل گفت‌و‌گو ميان ذي‌نفعان در سطوح پايين‌تر شرايط حضور و فعاليت براي نشست‌هاي اصلي IGF را فراهم كند.

اهم وقایع همایش
اما مشخص نبودن اهداف همایش شاید منجر شده بود تا سخنرانان نیز هر کدام به طرح دغدغه‌ها و مسایل خاص خود بپردازند. از این رو در همایش از تاکید معاون اول رییس جمهوری بر افزایش سرعت اینترنت تا سخنرانی در خصوص کاربردهای اینترنت اشیاء انجام شد.

از اهم وقایع همایش می‌توان به  حضور معاون رییس جمهوری، وزیر ارتباطات و معاونانش، وزیر فناوری قطر، حضور رییس انجمن تشکل‌های ICT کشورهای عرب، برگزاری هشت پنل سخنرانی، اهدای جوایز مسوولیت پذیری به برخی شرکت‌ها و برگزاری جایزه چالش‌های نوآورانه اشاره کرد.

وعده‌هايي كه محقق نشد
• تغییر ناگهانی زمان برگزاری همایش
زمان افتتاحیه همایش اينترنت، پيشران اقتصادي به دلیل تداخل با همایش شهید رجایی از صبح روز ۸ شهريورماه به ساعت ۱۴ تغییر کرده بود.
• عدم حضور رییس جمهوری
از جمله وعده‌هایی که برای برگزار این همایش داده می‌شد حضور رییس جمهوری به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور بود که می‌توانست توجه بخش عمده‌ای از رسانه‌های داخلی و خارجی را به برگزاری همایش جلب کند. اما حضور رییس جمهوری نیز در این همایش منتفی شد.
• غیبت پدر اینترنت
یکی از موضوعاتی که به جلب توجه رسانه‌ها و فعالان حوزه ICT در خصوص برگزاری این همایش منجر شد تاکید و تکرار چند باره حضور وینتون سرف معروف به پدر اینترنت در ایران بود. موضوعی که کمی بعد به ضد تبلیغ برای این همایش تبدیل شد.
• عدم حضور میهمانان ویژه
از دیگر موضوعاتی که تبليغات گسترده‌اي در خصوص آن صورت گرفته بود دعوت از سخنرانان و میهمانان خارجی صاحب نام در حوزه ICT در سطح جهانی بود.

موضوعی که اين مساله را به ذهن متبادر مي‌كرد كه دست‌اندكاران برگزاري همايش از مدت‌ها قبل در پي برنامه‌ريزي‌هاي لازم براي برگزاري همايش هستند ولي در آخرین كنفرانس خبري همايش هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات پارسی‌زبانان كاظم‌ آيت‌الهي اعلام كرد: مساله‌ عدم اعطای ویزا به برخی از مهمانان تقصیر تمام دست‌اندرکاران دعوت این افراد از جمله من بود البته كمبود زمان و عدم پيشبرد پروتکل‌های برگزاری همایش طبق برنامه نیز از دلایلی بود که لیست مهمانان به موقع برای دریافت ویزا آماده نشد. این درحالیست که قرار بود ۱۰۰ میهمان مطرح خارجی در این همایش حضور بیابند.
• عدم تناسب تبلیغات و برآورد ۴۰۰ هزار دلاری
یکی دیگر از موضوعاتی که قبل از برگزاری این همایش توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد برآورد هزینه ۴۰۰ هزار دلاری برای برگزاری آن بود. اما فعالان رسانه‌ای‌ و ICT کشور هیچ رابطه‌ای میان برآورد چنین هزینه‌ای با میزان تبلیغات و اطلاع‌رسانی این همایش نیافتند.
• عدم حضور وزرای فارسی‌زبان
اگرچه از ابتدا هم اصرار زیادی به حضور و دعوت از وزرای کشورهای پارسی‌زبان برای حضور در همایش هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات پارسی‌زبانان به عمل نیامده بود، اما در نهایت قرار بود وزرای این کشورهای همزبان در همایش حضور یابند که این اتفاق رخ نداد.
• عدم حضور وزرای عرب‌زبان
اما به رغم مانور گسترده روی همکاری انجمن تشکل‌های ‌ICT کشورهای عرب و این که گفته می‌شد وزرای ارتباطات کشورهای مصر، اردن، لبنان، قطر، عربستان و ... در این همایش حضور خواهند داشت تنها وزیر قطری به این همایش آمد و دوکشور عرب نیز وزرای خود را به نماینده‌ای تقلیل دادند.
• کاهش پنل‌ها از ۱۲ به ۸
از دیگر اتفاقاتی که در این همایش رخ نداد می‌توان به وعده برگزاری ۱۲ پنل اشاره کرد که به ناگهان این پنل‌ها به ۸ کاهش یافت. اگرچه برخی از این پنل‌ها نیز سخنرانانی در سطح معاون وزیر داشتند اما سخنران برخی از پنل‌ها نیز قابل تامل بود.


جمع‌بندی و نتیجه گیری
با تمام تفاسیری که در بالا آمد باید توجه داشت که اکثر اوقات اولین تجربه دارای کاستی‌ها و ضعف‌های فراوانی خواهد بود . بنابراین نباید اقداماتی در دستور کار قرارگیرد که هنوز برنامه‌ریزی‌های کافی و جامع برای آن صورت نگرفته است زیرا بنابر ضرب‌المثل ما ایرانیان "سنگ بزرگ نشانه نزدن است."
تمام نكاتي كه مطرح كرديم تنها انتقاداتي دوستانه بوده است بود که اميدواريم مجريان همايش با مدنظر قرار دادن نقاط ضعف و قوت خود همايش‌های آتی را در سطح كمي و كيفي بالايي برگزار كنند، چراکه در غیر اینصورت و حضور یافتن میهانان خارجی شاهد شکل‌گیری توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ICT کشور در اذهان ایشان نخواهیم بود.
کد مطلب: 32220
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
اینجور همایش ها چه فایده ای میتونه باشه وقتی ارگان قدرتمندی به اسم شورای مجازی با هر تحرکی که ممکنه باعث توسعه این بخش بشه به شدت برخورد میکنه؟
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام