۰
plusresetminus
سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۲ ساعت ۲۳:۵۷

مروری بر گجت‌ها و فناوری‌های شاخص عرضه شده سال ۲۰۱۳

ایتنا- سال ۲۰۱۳ ، سال خلاقیت‌ها و فناوری‌های پوشیدنی بود که پایه‌ای برای تحولات در تکنولوژی آینده خواهند بود.
مروری بر گجت‌ها و فناوری‌های شاخص عرضه شده سال ۲۰۱۳


در این مقاله سعی می کنیم برخی از شاخص ترین ابزارها و گجت های عرضه شده در بخش فناوری در سال ۲۰۱۳ را مرور کنیم:


۱- عینک گوگل / Google Glass
با عرضه عینک گوگل، دنیای فناوری های کامپیوتری پوشیدنی وارد مرحله جدیدی از توسعه خود شد. با عینک گوگل زندگی کاربران متحول می شود و به گفته منتقدان به همان اندازه زندگی و حریم خصوصی افراد نیز مورد تجاوز قرار می گیرد. این فناوری با بوق و کرنای زیاد وارد شد و بعد از انتقادات شدید بدلیل ورود به حریم خصوصی افراد، سرعتش کمتر شد.

هنوز در تب و تاب تحول است و به کاربران نقشه راه نشان می دهد و دهها سرویس دیگر! باید نحوه معامله گوگل با حکومت و حریم خصوصی را در سال ۲۰۱۴ شاهد باشیم.


۲- ردای نامرئی برای خودروها/ Vehicle invisibility cloak
مرسدس بنز ردای نامرئی برای یکی از اتومبیل هایش ساخت. این فناوری مبتنی بر تشک ال ای دی انعطاف پذیر بوده که تصویر پس زمینه اطراف خودرو را بازتولید می کند.
با نصب دوربین در جهت مخالف خودرو، تصویر ضبط شده به پنل ال ای دی منتقل می شود و در همین حالت خودرو نیز به حرکت خود ادامه می دهد.


۳- اسلحه ساخته شده با پرینتر سه بعدی / 3D Printed Metal Gun
پرینت سه بعدی دنیای فناوری را در سال ۲۰۱۳ تکان داد و این تکان همچنان در سالهای بعد ادامه خواهد داشت.

کلت کمری که ملاحظه می کنید، نه از جنس پلاستیک بلکه از جنس فلزی بوده که با پرینتر سه بعدی خلق شده است و یک تفنگ واقعی است که شلیک هم می کند.

۳۰ قطعه پرینت شده به صورت سه بعدی با استیل ۱۷-۴ و مواد ۶۲۵ اینکونل، ترکیبات تفنگ را تشکیل می دهند. قاب روی دسته نیز با فناوری SLS یا Selective Laser Sintered ساخته شده است.


۴- تاتوی سیلیکونی جایگزین پسورد / Mobile Communication electronic skin tattoo
موتورولا در سال ۲۰۱۳ از تاتوی سیلیکونی خود پردهبرداری کرد که قرار است در صورت موفقیت، جایگزین پسورد شود. این برچسب می تواند در صورت نیاز هویت ما را به ابزارهای متفاوت نشان دهد.


۵- بازوی تایتان / Titan Arm exoskeleton
بازوی تایتان یک اسکلت برای قسمت فوقانی دست است که هنگام بلند کردن اجسام موجب افزایش قدرت انسان می شود. قدرت بلند کردن ۱۸ کیلوگرم را به یک بازوی انسان می دهد.
این بازو برای کاهش خستگی هنگا کار طراحی و ساخته شده است. پروژه مذکور برنده جایزه ۳۰ هزار پوندی طراحی در سال ۲۰۱۳ شد.


۶- سیستم حمل و نقل هایپرلوپ / Hyperloop transportation system
سیستم مافوق سرعت هایپرلوپ برای حمل و نقل بین شهری طراحی شده است. لوله هایپرلوپ حرکت جلو و عقب را تا ۸۰۰ مایل بر ساعت با پالس های الکتریکی سرعت می بخشد. کاهش اصطحکاک از طریق قرار دادن غلاف های مخصوص در سطح پایینی لوله ها با یاتاقان های هوا امکان پذیر می شود.
در این پروپوزال بر وجود خلع در قسمت جلوی غلاف که هوا را می کشد و اصطحکاک را کاهش می دهد نیز تاکید می کند.


۷- پهپاد آمازون / Amazon drone delivery
روز دوشنبه سایبری،بزرگترین خرده فروش اینترنت جهان -آمازون- از پهپاد آمازون رونمایی کرد که قرار است یوسیله آن بسته های پستی را با وزنی معادل ۵ پوند تا شعاع ۱۰ مایلی به مقصئ برساند.
با عملی شدن این پروژه ۸۶ درصد از محموله های ارسالی آمازون تحت پوشش پهپاد قرار خواهد گرفت.


۸- شبکه عصبی مصنوعی جدید ۶ برابر شبکه گوگل در سال ۲۰۱۲ /Massive neural network
اندرو نگ از دانشگاه استنفورد و تیمش موفق به خلق شبکه عصبی مصنوعی Artificial neural network ۶ برابر آنچه گوگل در سال ۲۰۱۲ بدست آورد، شدند.
شبکه گوگل ۱.۷ میلیارد اتصال را ایجاد کرده که مثلا شناسایی نوع خاصی گربه روی یوتیوب را به سرعت برق فراهم می سازد. شبکه اندرو نگ و تیم همراه وی ، ۱۱.۲ میلیارد اتصال عصبی را فراهم می سازد.


۹- حرکت خودرو با فکر/ Mind controlled toy car
ایده حرکت خودرو با فکر ایده جدیدی نیست و این تکنولوژی به سال ۲۰۱۱ در برلین بر می گردد. امسال آلجو برنال فارغ التحصیل آکادمی طراحی در آیندهوون آلمان یک اسباب بازی خودرو که با فکر انسان حرکت می کند را طراحی کرد. این خودرو برای معلولانی که نمی توانند فیزیکی حرکت کنند، ساخته شده و کاربر برای حرکت دادن آن باید لباس موسوم به electroencephalography را به تن کنند که دستورات مغزی را دریافت کرده و بعد از تبدیل به سیگنال، به کنترلر داخل خودرو ارسال می کند.
کد مطلب: 28909
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام