۸
۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۸
گزارش یک کاربر

گزارشی تلخ از طرح نوروزی مبین‌نت

ایتنا - این کاربر مغبون می‌گوید: «اگر این روزها اگر در تبلیغات شرکتی با عبارت «رایگان « مواجه شدید، مطمئن باشید که کاسه‌ای زیر نیم کاسه است و این کلمه اساسا در سیاست شرکت‌ها معنایی ندارد.»


«ارایه مودم وایمکس رایگان»، «اشتراک رایگان یک‌ساله»، «دنیا را جابه‌جا کن»، «در بزرگراه اختصاصی برانید»، «شبکه را به نام‌تان می‌زنیم» و......

تولد جملات اغواگر و استفاده فریبنده از واژه «رایگان» را می‌توان نتیجه تلخ بازار نابسامانی دانست که به دلیل محدودیت در ارتقای کیفیت خدمات، توان ارایه خدماتی خلاقانه را ندارد در نتیجه با ترفندهایی فریبنده تلاش می‌کند که ذهن خریداران را به خود متوجه کند. شرکت مبین‌نت، ارایه‌دهنده خدمات سراسری وایمکس، در آستانه نوروز امسال طرحی با عنوان طرح نوروزی به مشتریانش معرفی کرد. در این گزارش سرگذشت یکی از خریداران این طرح را می‌خوانید. با این توضیح که مشخصات این کاربر نزد روزنامه محفوظ است.


دو سال اشتراک رایگان، مودم وایرلس رایگان، نصب و راه‌اندازی رایگان و ۱۲ گیگابایت حجم دانلود در مقابل ۳۲۷ هزار تومان، فهرست خدماتی است که اپراتور سراسری وایمکس به مشترک طرح نوروزی‌اش وعده می‌دهد. تنوع خدمات و امکانات مناسبی که با این میزان هزینه ارایه می‌شود، توجه کاربر را جلب می‌کند و طرح نوروزی با کمال میل خریداری می‌شود. پس از نصب مودم، راه‌اندازی و استفاده، همه چیز بر وفق مراد است و کاربر هم کاملا راضی است. تا اینکه ۲۴ روز می‌گذرد.

کاربر طرح نوروزی وایمکس مبین‌نت می‌گوید: اشتراک من از روز ۱۷ اسفند ماه آغاز شد و در عصرگاه ۹ فروردین در کمال حیرت با پیغام «حجم ۱۲گیگابایتی دانلود شما به پایان رسیده است» مواجه شدم. وی می‌افزاید: مطمئن بودم غیرممکن است که در طول کمتر از یک ماه و بدون حجم دانلود بالا مثل موسیقی یا فیلم و از این قبیل، این حجم را مصرف کرده باشم. بنابراین با بخش «ارتباط با ما»ی شرکت مبین‌نت تماس گرفتم. پاسخ تمامی ‌اپراتورها این‌گونه بود: این حجم دانلود به شما اهدا شده و شما می‌توانید این حجم را یک‌ماهه یا در طول یک سال مصرف کنید. حجم استفاده شما هم روزبه‌روز در صفحه کاربری شما موجود است واگر برهه زمانی خاصی را هم مایلید بررسی کنید، این بازه را به سیستم ارایه دهید و میزان دقیق کاربری خود را دریافت کنید.
با این اوصاف جای اعتراضی وجود ندارد و بنا بر «محاسبه» مبین‌نت، کاربر در طول کمتر از یک ماه ۱۲ گیگابایت را مصرف کرده و برای آنلاین شدن، دوباره باید حجم خریداری کند؛ حجمی‌ که هر یک گیگابایت آن پنج هزار تومان هزینه دارد. بنا بر «محاسبه» مبین‌نت این کاربر ۱۲ گیگابایت پنج هزار تومانی را که ۶۰ هزار تومان می‌شود، در کمتر از یک ماه مصرف کرده است. راهکار پاسخگوی تلفنی مبین‌نت در مقابل اعتراض کاربر به درست نبودن محاسبه حجم مصرفی وی «ارایه پرینت اسکرین از صفحه حساب کاربری و ارسال آن به بخش رسیدگی به شکایات شرکت است». کاربر معترض همین کار را انجام می‌دهد و در نهایت متوجه می‌شود که به اعتراض وی پس از ۴۵ روز پاسخ داده می‌شود!

به این ترتیب کاربر طرح نوروزی با پذیرش متضرر شدن‌اش در خرید طرح نوروزی، با مراجعه به بخش «تغییر طرح» سایت شرکت مبین‌نت، به خرید طرح دیگری اقدام می‌کند. در صفحه تغییر طرح این شرکت سه طرح موجود است با عناوین:
«۱۲۸کیلوبیت، ۱۸ گیگابایت شش ماهه ۹۹۰۰۰۰ ریال»، «۱۲۸ کیلوبیت چهار گیگابایت یک‌ماهه ۱۸۰۰۰۰ ریال» و «۱۲۸ کیلوبیت نامحدود حجمی ‌یک‌ماهه ۳۹۰۰۰۰ هزار ریال» ظاهرا طرح ۱۲۸ کیلوبیت نامحدود حجمی‌ یک‌ماهه با قیمت ۳۹ هزار تومان مناسب به نظر می‌رسد. پس کاربر به صورت اینترنتی اقدام به خرید این طرح پیشنهادی می‌کند و اینجاست که داستان دیگری آغاز می‌شود.

به گفته مشترک مبین‌نت، پس از خرید این طرح سرعت اینترنت به حدی کند بود که حتی صفحه اشتراک مبین‌نت هم با ۱۰، ۱۵ دقیقه تاخیر لود می‌شد. جالب‌تر، پاسخ شگفت‌آور اپراتور شرکت مبین‌نت است که می‌گوید: «کاش قبل از انتخاب، از ما مشاوره می‌گرفتید. این طرح اصلا مناسب نیست و بنا به اجبار سازمان رگولاتوری، شرکت وادار به گنجاندن آن در فهرست خدمات خود شده است!» به عبارتی دیگر اساسا این سرویس غیرقابل استفاده است. البته با تماس چندباره کاربر طرح نوروزی مبین‌نت و اعتراض‌های مکرر، متوجه می‌شود که جدای از اینکه در آن برهه زمانی، شبکه با اختلال مواجه بوده است، در طرحی که خریداری کرده، ضریب اشتراک (Share ratio) یک به ۱۰ است و با وجود اینکه هزینه نسبتا بالایی پرداخته است، به گفته اپراتورهای تلفنی مبین‌نت، سرعتی کمتر از دایل آپ دریافت می‌کند. ضمن اینکه با تغییر طرح، به کل از طرح نوروزی و اشتراک رایگان دو ساله خارج شده و اگر بخواهد دوباره به طرح قبلی بازگردد، باید هزینه اشتراک و خرید حجم بپردازد.

قصه پر آب چشم کاربر نوروزی شرکت مبین‌نت همچنان ادامه دارد.
با خرید طرح یک ماهه یا باید از این طرح خارج شود و طرح دیگری را بخرد و یا تا پایان زمان یک ماهه، کندی غریب طرح اجباری رگولاتوری را تاب بیاورد و پس از آن اقدام به خرید کند.

در ضمن پروسه ۴۵ روزه پاسخگویی به اعتراض کاربر نیز باید سپری شود که شاید کسی برای معادله تلخ پرداخت ۳۲۷ هزار تومان بابت کمتر از یک ماه استفاده از اینترنت پاسخی بیابد و کاربر نوروزی را از حیرت، عصبانیت و احساس خسران برهاند.

این کاربر مغبون می‌گوید: «اگر این روزها اگر در تبلیغات شرکتی با عبارت «رایگان « مواجه شدید، مطمئن باشید که کاسه‌ای زیر نیم کاسه است و این کلمه اساسا در سیاست شرکت‌ها معنایی ندارد.»

کد مطلب: 25832
نام شما
آدرس ايميل شما


سین
feedback
United States
مبین نت این بلاها رو سر منم اورده مخصوصا اون طرح نامحدودش . و اینکه مطمئنم بیشتر از حجم مصرفیم ازم کم میکنه .واقعا پشیمونم از خریدش. هیچکسم جلو اینا رو نمیگیره
محمد
feedback
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام
این بلا دقیقا سر من هم اومده. با این تفاوت که من از طرح نوروزی استفاده نکردم. یه اشتراک 512 با 12 گیگابایت حجم 6 ماهه خریدم که در کمتر از 1 ماه به اتمام رسید. خودم شاخ دراوردم چون اصلا امکان نداره 12 گیگ رو در 1 ماه مصرف کنم. این مقدار مصرف هم در لیست میزان مصرف من اومده ولی چطور ثابت کنم که من مصرف نکردم؟ احتمالا میگن آنتی ویروستون مدام در حال آپدیت هست یا ویندوزتون مدام خودش رو آپدیت میکنه و شما خبر ندارید. ولی دقیقا من حواسم به این برنامه ها بوده.
امیدوارم این مسایل رسانه ای بشه تا حداقل این شرکتها جرات تکرار این مسایل و سهل انگاری هارو نداشته باشن.
feedback
یعنی میخوای بگی حجم دزدی شرکت ها چیز تاره ای ـه؟!
امیر ب
feedback
واقعا دزدی که شاخ و دم نداره . پول حروم به چی میگن ؟ چطور این پول و خرج زن و بچه شون میکنن ؟ مبین نت مال .... هیشکی جرات نداره ازش بازخواست کنه
feedback
مبین نت تا چند ماه اول خوب بود الان دیگه به زور بعضی صفحات رو باز میکنه . کلاهبرداری که دیگه ......
علیرضا
feedback
Iran, Islamic Republic of
به هیچ عنوان این گفته صحت ندارد . مبین نت هیچ طرح نوروزی به حجم 12 گیگ امسال (92) ارائه نکرده است.

تنها طرح نوروزی مبین نت طرح 1024 شش ماهه 18 گیگ بود که هر گیگ آن 4500 تمام می شد که بسیار ایده آل هست. وب سایت Itna بهتر است تا بدون بررسی صحت موضوع مطلبی رو انتشار نکند.
امید
feedback
من 9 فروردین امسال طرح 1024 هژده گیگابایت رو گرفتم و امروز که 6 اردیبهشت باشه 14 گیگش تمام شده در حالی که من 9 روز خانه نبودم و مودم و سیستم و ... خاموش بوده !!!
من مهندس IT هستم و کارم برنامه نویسی هست که اینها سر منم کلاه گذاشتن
----
طرح نامحدودشم که از 8 صبح تا 8 شب هست
----
از ساعت 2 تا 8 صبح هم من امتحان کردم کلیه دانلودهای رایگان از شارژ شما کم میکنه
مهران
feedback
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز از ساعت 3 شب تا ساعت 7 صبخ رایگان میباشد
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام