۱
۰
plusresetminus
سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۵۹
شورای‌عالی فضای مجازی در آستانه تولد یک‌سالگی

همه وعده‌های آقای دبیر

ایتنا- اخوان که برخی از مدیران اطرافش او را مدیری جوان و ناپخته می‌خوانند که ممکن است تصمیم‌هایش بار مضاعفی را روی دوش شورای‌عالی فضای مجازی بگذارد و وعده‌های آن فراتر از اختیارات و سیاست‌های نظام باشد، این روزها شکل جدی‌تری به فعالیت‌هایش داده است.
همه وعده‌های آقای دبیر


به گزارش ایتنا از عصر ارتباط، این شورا در ابتدای ورودش روی ارائه خدمات محتوایی تاکید کرد. خدماتی که باید روی IPTV داده می‌شد و اصرار آن برای ارائه این دسته از خدمات، زمین بازی را به دست معاونت رسانه مجازی سازمان صدا‌ و سیما سپرد. 


درحالی‌که پروژه IPTV معاونت فناوری اطلاعات صدا ‌و سیما متوقف شده، لطف‌ا... سیاهکلی با پروژه رسانه مهر یا IPMerdia سکان را در دست گرفت و نسبت به عقد قرارداد با شرکت مخابرات ایران و سازمان فناوری اطلاعات برای ارائه سرویس‌هایش اقدام کرد؛ سرویس‌هایی که قرار بود تا دهه فجر امسال عرضه شوند اما خبری از آن‌ها نشد. 


دبیر شورای‌عالی فضای مجازی مهر ماه امسال اعلام کرد برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی این شورا برای کاربران ملموس خواهد بود و با آغاز به کار آن، کیفیت خدمات و سرویس‌های ارتباطی افزایش می‌یابد. او تحقق این وعده را به کاربران قول داد؛ قولی که هنوز چند ماهی از آن نگذشته رنگ دیگری به خود گرفت و مدتی است ارتباطات نصفه و نیمه و کند اینترنت کاربران با اختلال مواجه است و هیچ مقام مسوولی هیچ توضیحی درباره آن‌ها ارائه نمی‌دهد تا مشخص شود این اختلالات ناشی از اعمال سیاست‌های داخلی است یا اختلال در لینک‌های بین‌الملل. 

اخوان که برخی از مدیران اطرافش او را مدیری جوان و ناپخته می‌خوانند که ممکن است تصمیم‌هایش بار مضاعفی را روی دوش شورای‌عالی فضای مجازی بگذارد و وعده‌های آن فراتر از اختیارات و سیاست‌های نظام باشد، این روزها شکل جدی‌تری به فعالیت‌هایش داده است و قصد دارد در بازار ارائه پروانه و فعالیت‌های تصدی‌گری نیز وارد شود تا بتواند افسار این بازار لگام گسیخته را در دست بگیرد و از چند تولی‌گری که خود حالا در صدر آن‌ها قرار گرفته، نجات دهد. 

جدی‌ترین و بحث‌برانگیزترین وعده اخوان به اعطای پروانه اپراتور تولیدکننده خدمات محتوای فضای مجازی بازمی‌گردد که قرار بود در بهمن‌ماه پروانه مجری آن صادر شود. پروانه‌ای که گرچه مجریان آن هنوز مشخص نشدند و معلوم نیست از چه گروه و صنفی و با چه تشریفات قانونی قرار است، انتخاب شوند، اما خبری از آن‌ها نشد.
طبق گفته‌های او، فاز آزمایشی و تحقیقاتی این پروژه آغاز شده و پس از اتمام موفقیت‌آمیز آن و بررسی‌های مدنظر، به کل کشور تعمیم داده خواهد شد. 

او که قرار بود کنسرسیومی را متولی تولید خدمات چندرسانه‌ای کند، گفته است که نمی‌توان انتظار داشت تنها یک یا چند دستگاه حاکمیتی محتوای مورد نیاز کاربران اینترنت را تامین کنند، بلکه باید شرایطی فراهم شود که تمامی مردم در زمان و مکان مختلف بتوانند درگیر تولید محتوای بومی باشند و بر این اساس درنظر داریم پروژه‌ای را در کشور راه‌اندازی کنیم که دسترسی مردم به ابزارهای تولید محتوای دیجیتالی را ممکن کند. 

وی پروژه خدمات چندرسانه‌ای را متفاوت از پروژه اتصال فیبرنوری منازل عنوان کرد که بسترهای ارتباطی متفاوتی دارند و افزود: «آنچه مدنظر ما است، ارائه سرویس‌های مالتی‌مدیا در کشور بر بستر IP است که در این راستا تمامی پروژه‌های مشابه مانند IPTV و‌IP Media در قالب این طرح، یکپارچه‌سازی خواهند شد.» 

اخوان به‌تازگی وعده جدیدی را در سخنان خود گنجانده که چند سالی است مدیران برای اصلاح آن تلاش‌های زیادی کردند، اما در عمل راهکاری برای آن یافت نشد. 

او اعلام کرده است که لغو محدودیت دسترسی به اینترنت بیش از ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه برای کاربران خانگی در دستور کار شورای‌عالی فضای مجازی قرار گرفته است. در واقع این شورا آخرین امید کاربران به لغو این محدودیت است و در صورت عدم موفقیت آن، بعید به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی امیدی به رفع آن وجود داشته باشد. 

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفته است: «مردم انتظار دارند سرعت به شکلی باشد که بتوانند روی شبکه فیلم ببینند، اما سرعت کنونی برای باز کردن یک صفحه عادی هم کند است، امیدواریم با وعده‌ای که دادیم در سه ماهه اول سال جدید شاهد تغییرات جدی باشیم.» 

او افزود: «‌مردم از ما کاهش قیمت اینترنت را نخواهند، بلکه افزایش کیفیت و سطح خدمات را بخواهند،‌ چراکه سهم فناوری اطلاعات و ارتباطات در سبد خانوار به‌صورت نسبی به‌شدت در حال کاهش است که نشان می‌دهد مشکل قیمت‌گذاری نداریم.» 

فروش VPN به صورت قانونی یکی دیگر از وعده‌های دبیر جوان شورای عالی فضای مجازی است که قرار بود ثبتنام آن از در نیمه دوم بهمن ماه آغاز شود. 

به گفته اخوان، حذف VPN به‌علت کاربرد آن در موسسات مختلف از جمله بانک‌ها مقدور نیست و مقرر شد در کوتاه مدت در روزهای پایانی هفته سوم بهمن‌ماه متقاضیان VPN قانونی اطلاعات خود را در سایت ثبت کنند و ظرف مدت کوتاهی خدمات بگیرند. اما هنوز نه زمانی برای ثبت‌نام اعلام شده و نه سایتی که متقاضیان بتوانند برای ثبت‌نام به آنجا مراجعه کنند. 

اخوان در تازه‌ترین سخنانش خبر از ورود این شورا به موضوع حل مشکلات تماس‌های تصویری رایتل داده که با مخالفت‌هایی در ارائه این سرویس از سوی مراجع عظام مواجه شده است. 

این‌که این شورا موفق می‌شود تا آن‌ها را متقاعد کند یا رایتل را متوقف کند، خود مسیر دیگری است که در میزان تاثیرگذاری شورا در حوزه فاوای کشور قابل توجه خواهد بود. 

با این‌همه شورای‌عالی فضای مجازی در اجرای وعده‌هایش در کوتاه مدت هنوز نتوانسته آن‌ها را به ثمر برساند و تصویب اساسنامه، چارت سازمانی و ساختار و وظایف آن مهم‌ترین فعالیت این شورا بوده که هنوز حیطه عملکرد آن از در‌های این شورا خارج نشده است.
کد مطلب: 25377
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
بازم عکس این اقا رو من دیدم اینجا
ااااه
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام