۲
۰
plusresetminus
جمعه ۴ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۲۷

جزئیات VPN قانونی چیست؟

ایتنا - مقرر شده است در راستای ساماندهی به سرویس VPN مورد نیاز سازمان‌ها و شرکت‌ها و حمایت از حقوق استفاده‌کنندگان و نیز جلوگیری از ایجاد اخلال در سرویس کاربران قانونی این تکنولوژی‌ها، طرح ارائه VPN رسمی و قانونی اجرایی شود.


بسیاری از کاربران اینترنت با VPN به عنوان راهکاری برای دور زدن فیلترینگ ناآشنا نباشند اما مدتی است بحث ارائه VPN قانونی هم مطرح شده و بر همین اساس به شرکتها و نهادهای حقوقی تا فردا - پنجم اسفند - فرصت داده شده تا برای ثبت‌نام به پایگاه vpn.ir مراجعه کنند.

به گزارش ایتنا از ایسنا مدتی است مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرده است که در راستای ساماندهی خدمات VPN مورد نیاز سازمان‌ها و شرکت‌ها و حمایت از حقوق استفاده‌کنندگان و جلوگیری از ایجاد اختلال در خدمات کاربران قانونی، طرح ارائه VPN رسمی و قانونی برای کاربران داخلی اجرا می‌شود.


در این زمینه پایگاهی که با آدرس vpn.ir برای ثبت نام و کسب اطلاعات درباره وی پی ان‌های قانونی در نظر گرفته شده، اینگونه آورده است که «شبکه‌های اختصاصی و امن برای انتقال اطلاعات سازمان‌ها روی بستر شبکه عمومی اینترنت به عنوان بخشی از کسب و کار سازمان‌های بزرگ، موضوعی است که امروزه قابل صرف نظر کردن نیست و اخلال در سرویس‌های مبتنی بر این نوع شبکه‌ها، هزینه‌های زیادی را برای سازمان‌ها در پی خواهد داشت.

از سوی دیگر استفاده از سرویس دهنده‌های غیرمطمئن می‌تواند هزینه‌های سنگینی را بابت نشت اطلاعات به سازمان‌ها تحمیل کند. لذا مقرر شده است در راستای ساماندهی به سرویس VPN مورد نیاز سازمان‌ها و شرکت‌ها و حمایت از حقوق استفاده‌کنندگان و نیز جلوگیری از ایجاد اخلال در سرویس کاربران قانونی این تکنولوژی‌ها، طرح ارائه VPN رسمی و قانونی اجرایی شود.

در مرحله اول ثبت نام برای این خدمات کلیه متقاضیان حقوقی اعم از سازمان‌ها، موسسات، دانشگاه ها، نمایندگی‌های خارجی و شرکت‌ها باید درخواست خود را در این سایت ثبت کنند و بعد از بررسی و تایید درخواست متقاضیان و تعیین تکنولوژی‌های مختلف مورد نیاز این بخش‌ها، مجوز دریافت سرویس از تامین‌کنندگان تایید صلاحیت شده برای آنها صادر خواهد شد.»

بر این اساس در مرحله نخست کلیه اشخاص حقوقی متقاضی دریافت خدمات رسمی VPN تا تاریخ ۵ اسفندماه سال جاری فرصت دارند تا برای ثبت نام به سایت www.VPN.ir مراجعه کنند و تاریخ ثبت نام اشخاص حقیقی متقاضی نیز متعاقبا اعلام خواهد شد.

VPN قانونی دور زدن فیلترینگ نیست
اما در این پایگاه برای علاقه‌مندان استفاده از این خدمات شرایطی در نظر گرفته شده که قبل از ثبت نام لازم است افراد نسبت به پذیرش این موارد متعهد شوند.

در شرایطی که برای استفاده از VPN قانونی در نظر گرفته شده آمده است:
- این ثبت نام صرفا برای ارتباط بین داخل و خارج از کشور می باشد و شامل VPN های داخلی نیست؛
- این VPN جهت دور زدن فیلترینگ نیست و در صورت استفاده برای این منظور، سوءاستفاده محسوب شده و پیگرد قانونی خواهد داشت. متقاضیان برای گذر از فیلترینگ می بایست با کمیته مصادیق مذاکره داشته باشند.
- در حال حاضر، این پیش ثبت نام تنها برای متقاضیان حقوقی اعم از سازمان‌ها، موسسات، دانشگاه‌ها، نمایندگی‌های خارجی و شرکت‌ها صورت می پذیرد.
- با توجه به اینکه ارتباطات بعدی با متقاضیان از طریق پست الکترونیک و پیام کوتاه خواهد بود، مسوولیت عدم تکمیل صحیح این موارد برعهده متقاضی خواهد بود. 
- پس از تکمیل مراحل پیش ثبت­ نام و دریافت کد رهگیری، لازم است تا مدارک خواسته شده به آدرس دبیرخانه ارسال گردد و چنانچه تا دو هفته این امر صورت نگیرد، پیش ثبت نام صورت گرفته ملغی خواهد شد.

اما پس از پذیرش این شرایط داوطلبان می توانند به مرحله بعدی ثبت نام وارد شوند که در این بخش پرسش‌هایی مانند حقیقی یا حقوقی بودن فرد، استان و شهرستان محل سکونت او و همچنین دلیل نیاز و علاقه او به بهره‌مندی از VPN مطرح شده است و پس از پاسخگویی به این سوالات فرد می تواند با تکرار کد امنیتی ذکر شده به مرحله بعد راه پیدا کند.

اطلاعاتی که باید تکمیل شوند
در مرحله بعدی ثبت نام نیز اطلاعاتی از جمله نام سازمان، شناسه ملی سازمان، واحد استفاده کننده در سازمان، نام مقام مجاز سازمان، پست الکترونیکی سازمان، تلفن سازمان، نام نماینده تام الاختیار، سمت نماینده تام الاختیار، کد ملی، پست الکترونیکی و تلفن همراه نماینده تام الاختیارمورد پرسش قرار می‌گیرد.
تلفن ثابت و کد پستی نماینده تام الاختیار، آدرس، آی پی‌های معتبر سازمان (Valid IP) نیز برخی دیگر از مدارک مورد نیاز برای ثبت نام وی پی ان قانونی به شمار می‌روند.

در این میان متقاضیان لازم است ابتدا نسبت به پیش ثبت نام از طریق گزینه ثبت نام در سیستم اقدام نموده و اطلاعات اولیه سازمان متقاضی را وارد کنند. پس از طی مراحل پیش ثبت نام و دریافت فرم‌های ثبت نام، لازم است تا این فرم‌ها با مهر و امضای سازمان به آدرس دبیرخانه ارسال شود.

پس از دریافت فرم‌های ثبت نام توسط دبیرخانه و بررسی‌های اولیه، نحوه ارسال سایر مدارک و ثبت نام قطعی از طریق پست الکترونیک و پیام کوتاه به نماینده تام الاختیار سازمان اطلاع‌رسانی خواهد شد.
با توجه به اینکه ارتباطات بعدی با متقاضیان از طریق پست الکترونیک و پیام کوتاه خواهد بود، در تکمیل دقیق این موارد دقت لازم صورت گیرد.

نحوه ثبت نام اولیه اشخاص حقوقی
بنا بر اعلام سایت VPN نحوه ثبت نام اولیه اشخاص حقوقی در سه مرحله صورت خواهد گرفت و افراد پس از تایید تعهد اولیه باید نسبت به تعیین استان و شهرستان، علت نیاز به VPN و ثبت اطلاعات تکمیلی و در نهایت تایید و چاپ فرم تعهدنامه و فرم مشخصات اقدام کنند. پس از طی مراحل پیش ثبت نام و دریافت فرم های ثبت نام، این فرم‌ها با مهر و امضای سازمان به دبیرخانه شرکت ارتباطات زیرساخت تحویل شود.

پس از آن که دبیرخانه شرکت ارتباطات زیرساخت فرم‌های ثبت نام را دریافت کرد و بررسی‌های اولیه را انجام داد، نحوه ارسال دیگر مدارک و ثبت نام قطعی از طریق پست الکترونیک و پیام کوتاه به نماینده تام الاختیار سازمان اطلاع‌رسانی خواهد شد.
شرکت ارتباطات زیرساخت پس از صدور مجوز استفاده از VPN و تعیین فناوری‌های مختلف مورد نیاز، برای راه اندازی و ارائه این خدمات اقدام خواهد کرد.

VPN مخفف virtual private network به معنای شبکه خصوصی مجازی است. 
 
کد مطلب: 25343
نام شما
آدرس ايميل شما


مرتضی
feedback
راستش یه خبر نمیخونیم از اینترنت که دری باز شده از محدودیتهای سرعت و کیفیت ووو شروع شد تا بستنها و فیلتر کردنها و همینطور هم ادامه داره و متاسفانه از اشتباهات گذشته هم درسی گرفته نشد که نمیتوان تا ابد اینترنت رو محدود کرد البته این بسته شدنها کمک میکنه به جایگزین شدن وسائل و ابزار آلات پیشرفته و مدرن برای آمدن به بازار و فضای داخل کشور
سجاد
feedback
vpnقانونی یعنی فکرها تعطیل فقط به چیزی که ما میگیم فکر کنید
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام